Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisko täällä kenelläkään kokemusta (työantajan silmin)

Vierailija
23.03.2006 |

Miten voin tarkistaa minkä perusteen henkilö on ilmoittanut työvoimatoimistoon työsuhteen päättymisen syyksi.



Kerronpan vähän taustaa, niin ymmärrätte mitä tarkoitan:

Etsimme työvoimatoimiston sivuilta työntekijää yrityksellemme. Löysimme sieltä sopivan ja otimme häneen yhteyttä.

Tämä kyseinen henkilö aloitti työt heti koska oli työtön. Henkilö oli kuitenkin palveluksessamme tasan viikon, koska hän ei omasta mielestään pystynyt hoitamaan annettuja työtehtäviä (todellisuudessa ei pystynytkään, eli ammattitaito ei riittänyt työtehtävien hoitoon).



Olimme kuitenkin valmiita " kouluttamaan ja antamaan aikaa" oppia työtehtävät. Työntekijä irtisanoutui työtehtävästä kesken päivän, päättäen työsuhteen heti. Nyt olemme kuulleet että kyseinen työntekijä on ilmoittanut työvoimatoimistolle että me olemme hänet irtisanoneet koska meillä ei ollut tarvetta työntekijälleja näin ollen hän välttyi karenssilta. Työnantajana minusta tuo on väärin, mutta en tiedä onko minulla mahdollisuutta tarkastaa pitääkö huhu paikkaansa.

Tietääkö kukaan miten voin toimia?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään väärinkäsityksiä ja työntekijä saa tehdä selvityksen toimistaan.

Vierailija
2/15 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


mitään väärinkäsityksiä ja työntekijä saa tehdä selvityksen toimistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa sekä työntekijä, että työnantaja purkaa työsuhteen syytä kertomatta.



Kai tässä kyseisessä työsuhteessa oli koeaika?

Vierailija
4/15 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein näin, kun henkilö oli yrityksessä töissä työmarkkinatuella ja lopetti hommat. Ilmoitin työkkäriin parin viikon päästä ja he kertoivat ettei ko. henkilö ole ilmoittanut itse mitään (vaikka minulle kertoi näin tekevän). Ko. henkilö ei olisi ollut oikeutettu työmarkkinatukeen ilman työharjoittelupaikkaa eli nosti rahaa pimeästi.

Vierailija
5/15 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kirjoitatte siihen todellisen päättymisen syyn. Menee sitten työvoimatoimikunnan käsittelyyn ja se päättää tuleeko karenssi eli ennen työtodistuksen esittämistä ei rahaa tipu.

Vierailija
6/15 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsuhde päättynyt työntekijän omaan irtisanoutumiseen.



Ilmeisesti kyseinen työntekijä on väittänyt ettemme ole hänelle työtodistusta antaneet.

Kyllä liiton mukaan myös koeajalla työsuhteen purkuun on oltava jokin syy, ainakin kun työnantaja irtisano työntekijän. Ja nyt työntekijä on juuri näin väittänyt työkkärissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/15 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka sitten työsuojelupiirin kautta niitä on metsästelty. Voithan toki lähettää kopion todistuksesta suoraan työkkäriin. Vaikuttaisi siis kuitenkin siltä ettei mitään rahaa saa, vaikka onkin työttömänä työnhakijana tällä hetkellä.

Vierailija
8/15 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos työtodistuksessa lukee koeaikapurku, työkkäri kysyy kumman aloitteesta purku tehtiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/15 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


vaikka sitten työsuojelupiirin kautta niitä on metsästelty. Voithan toki lähettää kopion todistuksesta suoraan työkkäriin. Vaikuttaisi siis kuitenkin siltä ettei mitään rahaa saa, vaikka onkin työttömänä työnhakijana tällä hetkellä.

ja kyseinen henkilö on edelleen työttömänä työnhakijana työkkärin sivuilla.

Vierailija
10/15 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikkei työttömyyspäivärahaa saisikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/15 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pystyy olemaan ilman rahaa 4 kk. Ja kyse on sellaisesta alasta ettei tätä työtä ole voinut tehdä ilman juuri tarvittavaa koulutusta.(sen tekeminen mahdotonta jo suomen lain mukaan)

Vierailija
12/15 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätä työntekijää kohtaan (ei työkkärijupakan takia, vaan on kavaltanut yrityksen omaisuutta) T:ap

Luulimme olevamme esimerkillisiä palkatessamme nainen erityisen miesvaltaiselle alalle, ja näyttää muille että myös nainen voi pärjätä tässä ammatissa. Erehdyimme, ja kalliiksi tuli. Meille ei valitettavasti enää taida tulla naispuolista työntekijää.T:ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/15 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantaja teki vittumaisen tempun. Sanoi mulle suullisesti koeajalla, et sut irtisanotaan tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Olin pomon kanssa kahdestaan, kun tämä mulle sanottiin, enkä pyynnöstäni huolimatta tätä kirjallisena saanut. Tämä " irtisanominen" koeajalla johti tietenkin mut tosi huonoon valoon.



Ilmoittauduin sitten heti työkkäriin ja sanoin tiskillä miten kävi. Työkkärissä sanottiin, et asiani menee lautakunnan käsittelyyn joka tapauksessa (tuleeko karenssi vai ei), mut että käytännössä karenssia ei ole koskaan mainittu.



Lautakunnan käsittelyyn mun piti täyttää joku lappu, missä kysyttiin työsuhteen päättymisen syytä. Tuohon kohtaan en mitään laittanut (vinkki työkkärin tädiltä), enkä tosiaan karenssia saanut. Tosin ei irtisanomisen vika mussa ollutkaan.



Mun pois laittamisen jälkeen tähän työpaikkaan otettiin (ihan samoihin tehtäviin) ilmainen harjoittelija.



Et ihan reilua!



Toisaalta mulla on nyt paljon parempi työpaikka, paremmilla työajoilla, mukavimmilla työkavereilla ja ennen kaikkea paremmalla palkalla.



Eli taisin kuitenkin voittaa, vaikka yhdessä kohtaa tosi paljon vituttikin =)

Vierailija
14/15 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

T:ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/15 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai nyt kaikkia naisia kannata sen takia - HALOOO - leimata huonoiksi! Ajattele vähän, mitä sammakoita suustasi päästelet.