Naapuri aloitti poraamisen! Voitteko kuvitella!!?
Jotain rajaa tähän pyhäpäivän rauhan rikkomiseen.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Jeesushan oli puuseppä. Tuskin hän panisi porakoneen ääntä pahakseen.
Meinasin just jäkättää, että Joosefhan se puuseppä oli, mutta näköjään tietojen mukaan Jeesuskin oli hankkinut oppisopimuksella taidot.
Kannattaa kokeilla sirkkelisahaakin ja tasohiomakonetta pitkäperjantain kunniaksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinasin just jäkättää, että Joosefhan se puuseppä oli, mutta näköjään tietojen mukaan Jeesuskin oli hankkinut oppisopimuksella taidot.
Kannattaa kokeilla sirkkelisahaakin ja tasohiomakonetta pitkäperjantain kunniaksi!
Hyvä idea! Tosin meikäläisen kädentaidoilla voi äkkiä muuttua kärsimysnäytelmäksi tuo sirkkelöiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että naapurillesi se on pyhäpäivä?
Säännöt ovat sääntöjä!! Tulenko teille poraamaan keskiyöllä? Mulla silloin vapaata aikaa, mitä?
Niin mikä sääntö ja missä? Ei missään lue että pitkäperjantaina ei saa käyttäytyä niin kuin minä tahansa muuna perjantaina. Yöllä taas ei saa mekastaa, sehän on selvä asia. Yö on yö kaikille, pitkäperjantai taas ei ole mikään erikoispäivä kaikille eikä edes useimmille.
Ramadania toki kunnioitat ja silloin tapahtuva meteli öisin on teikäläisille vain rikkautta.
Tuota... nyt lennähti päätelmäketju sellaisella vauhdilla että tällainen hittaampi ei kerennyt mukaan. Mites se ramadan olisi erikoisaikaa jos ei pitkäperjantaikaan ole? En edes tiedä koska se on, tunnustan sivistymättömyyteni...Minun puolestani toki viettäkööt ihmiset ramadania siinä missä pääsiäistäkin, ihan samanlaisia ne minulle ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Istutteko te nillittäjät selkä suorassa hiljaa koko päivän, vai mikä kiukuttaa? Ihan normi vapaapäivä. Tuskin teitä ketään haittaa poraaminen normaali lauantainakaan.
Ehkä teillä ei ole tapana valmistella ruokia perheen kesken ja kattaa pöytää hienosti. Meille pääsiäinen ja joulu on sitä perheen yhdessäolon aikaa, kun syödään yhdessä hyvin.
En todellakaan arvostaisi, kun joku aloittaisi poraamaan juuri, kun olemme perheenä päässeet herkullisten pitkään valmistettujen ruokien ja hyvien viinien ääreen.
No sitten varmaan ymmärrät muuttaa perheesi kanssa omaan taloon kauas muista ihmisistä, jos et kykene hyväksymään sitä että kaikki eivät elä samalla tavalla kuin te.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Istutteko te nillittäjät selkä suorassa hiljaa koko päivän, vai mikä kiukuttaa? Ihan normi vapaapäivä. Tuskin teitä ketään haittaa poraaminen normaali lauantainakaan.
Ehkä teillä ei ole tapana valmistella ruokia perheen kesken ja kattaa pöytää hienosti. Meille pääsiäinen ja joulu on sitä perheen yhdessäolon aikaa, kun syödään yhdessä hyvin.
En todellakaan arvostaisi, kun joku aloittaisi poraamaan juuri, kun olemme perheenä päässeet herkullisten pitkään valmistettujen ruokien ja hyvien viinien ääreen.
No voi kauhea, maailman täytyy varmaan pysähtyä teidän "herkullisten pitkään valmistettujen ruokienne ja hyvien viinienne" ajaksi. Entä jos joku naapurinne sattuu syömään juhla-ateriaa jonain itselleen tärkeänä päivänä, jolloin TE metelöitte?
Minä kunnioitan naapurin pyhien rauhaa, joten en häiritse häntä pyhinä. Jos jonain muuna kuin pyhänä kaipaa rauhaa, silloin ilmoittaa juhlatilaisuudestaan. Ei tulisi mieleenkään aloittaa remonttia jos sattuu olemaan kaste tai nimiäiset, joku muu arvokas tilaisuus tai vaikka romanttinen illallinen puolisolleen.
Pyhäpäivien hyvänä puolena on, että silloin nämä juhlavammat ruokailut on keskitetty. Kun perheet kokoontuu samoina päivinä, ei vuoden joka päivä tarvitse miettiä onko naapurilla joku erikois tilaisuus.
Jos tiedän naapurina olevan eri tavalla uskovan ja hänellä juhlapäivä, pyrin huomioimaan myös sen.
Sinä pässikö kuvittelet että kaikki naapurit tulee sinulle ilmoittelemaan kaiken maailman romattisista illallisista puolisonsa kanssa?
Minä poraan nääs silloin kun itkettää, mitä se naapureille kuuluu. On naisillakin tunteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi kauhea, maailman täytyy varmaan pysähtyä teidän "herkullisten pitkään valmistettujen ruokienne ja hyvien viinienne" ajaksi. Entä jos joku naapurinne sattuu syömään juhla-ateriaa jonain itselleen tärkeänä päivänä, jolloin TE metelöitte?
Minä kunnioitan naapurin pyhien rauhaa, joten en häiritse häntä pyhinä. Jos jonain muuna kuin pyhänä kaipaa rauhaa, silloin ilmoittaa juhlatilaisuudestaan. Ei tulisi mieleenkään aloittaa remonttia jos sattuu olemaan kaste tai nimiäiset, joku muu arvokas tilaisuus tai vaikka romanttinen illallinen puolisolleen.
Pyhäpäivien hyvänä puolena on, että silloin nämä juhlavammat ruokailut on keskitetty. Kun perheet kokoontuu samoina päivinä, ei vuoden joka päivä tarvitse miettiä onko naapurilla joku erikois tilaisuus.
Jos tiedän naapurina olevan eri tavalla uskovan ja hänellä juhlapäivä, pyrin huomioimaan myös sen.
Kai olet muistanut kertoa naapureillesi, että teillä on pääsiäisenä juhlatilaisuus? Kas kun se ei ole mikään itsestäänselvyys, aika monet eivät pääsiäistä mitenkään vietä, vaikka se kirkollinen juhlapyhä onkin. Jos talon järjestyssäännöissä ei ole kielletty remonttia pyhäpäivinä, olet naapurien hyväntahtoisuuden varassa. Itse olen asunut ainoastaan yhdessä talossa, jossa sellainen sääntö oli, ja olen sentään asunut yli kymmenessä eri taloyhtiössä.
Et ole sattunut huomaamaan, että pääsiäisenä lehdet on täynnä toinen toistaan hienompia juhlaruokia? Olisiko ne ihan vain huviksi laitettu juuri pääsiäiseksi?
Ja en minäkään poraa vappupäivänä, vaikka en itse ole kankkusessa vappuna. Ihan normaalisti silti juhlin suomalaisen perinteen mukaisia pyhiä. Pääsiäisenä on mämmiä, hienoja ruokia ja suklaamunia. Vappuna emme ole tehneet tippaleipiä, mutta munkkeja teemme ja simaa laitamme jo pääsiäisenä vappua varten, jos vaikka ehtisi.
Naapurisopuun imurointi voi hyvin sopia. Kyllä minua voisi silti poraaminen kerrostalossa häiritä, vaikka en kuuntele matteuspassiota tai käy kiirastorstaina jumalanpalveluksessa katsomassa kuinka kirkko riisutaan pitkäksiperjantaiksi.
Jos tulee mieleen mikään häiritsevä ääni joka on kantautunut kerrostalossa, se on juuri poran ääni. Omat muistot poraamisesta on, kun olen yliopistolla lukenut yön iltapäivän tenttiin ja seuraavana aamuna talossa alkoi poraaminen 8:00 ja jatkui ainakin siihen saakka, että lähdin puoliltapäivin yliopistolle. En todellakaan toivo sitä ääntä kenenkään pyhäpäivälle.
"Lehdet täynnä ruokia?" Mitä helvettiä tämä tarkoittaa.... ruokien kuviako täynnä? Ja toisekseen mitkä lehdet? Itse en ole nähnyt ainuttakaan vaikka luen Hesaria, Talouselämää, Tekniikkaa ja taloutta ja Maaseudun tulevaisuutta.
Ymmärtääkseni Ramadanin viettäjätkään eivät tiedä sitä. Ajankohdan suunnilleen, mutta joku heidän uskonnollinen johtajahan varmistaa kellon ajat ja päivät ennen alkua.
Liki kaikki kaupat on auki ja joku poraaminen on ap:n mielestä ihan hirveää. Että joopa joo.
Vierailija kirjoitti:
Minä poraan nääs silloin kun itkettää, mitä se naapureille kuuluu. On naisillakin tunteet.
Älä poraa niin, että se kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä poraa niin, että se kuuluu.
En poraakaan. Kyllä saa naapurilla olla stetoskooppi seinässä jos kuulee poraamiseni seinän läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea! Tosin meikäläisen kädentaidoilla voi äkkiä muuttua kärsimysnäytelmäksi tuo sirkkelöiminen.
Mutta sehän kuuluu asiaan. Ja sekin, että naapurit tulevat ristintielläsi haukkumaan sinua synneistä, joita et ole tehnyt.
Pitkäperjantai tuskin oli kovin hiljainen siellä ristintiellä. Kunnes maat vapisi ja temppeliverhot repesi.
Vierailija kirjoitti:
Liki kaikki kaupat on auki ja joku poraaminen on ap:n mielestä ihan hirveää. Että joopa joo.
Kyllä betonin poraaminen on hirveän kuuloista kerrostalossa minä tahansa päivänä. Kun meillä asennettiin pohjakerroksessa jotain lämmitystä, viidennen kerroksen asunnossamme ei kestänyt olla. Ja työt tapahtui ihan normaaliin arkiaikaan. Rappukäytävässä jostain syystä ääni ei ollut niin korvia repivää, vaan oli siedettävämpää.
Otan osaa ap:n harmistukseen poraamisen äänien osalta. Minusta koko poraamisen voisi kieltää lailla, jos asukkaille ei ilmoita milloin pitää olla pois. Desibelilukemat oli ainakin meidän asunnossa todella kovat.
Vierailija kirjoitti:
No onpa täälläkin moderointilinja kohdallaan. Asialliset ja oikein hyvin perustellut viestit ovat poistuneet. Näkökulmaa pitkälle perjantaille ei saa perustella uskonnollisilla näkemyksillä? Jos niin on, niin ihan turha säilyttää koko ketjua. Vaihtoehto on vain joojoo viestit.
Sulla on oikeus omaan uskontoosi, mutta niin on muillakin. Eli et sä voi vaatia muita talon asukkaita tekemään tai jättämään tekemättä jotain omaan uskontoosi vedoten. Siksi jotain pitkänperjantain hiljaisuuskieltoa ei voi perustella uskonnolla. Tai jos voi, niin sitten muilla on sama oikeus. Jonka jälkeen taloyhtiössä on pitkä lista päivistä jolloin ei saa remontoida, ei saa imuroida jne.
Uskovaisilla on kyllä aika uskomaton taipumus luulla, että kaikkien muiden on tanssittava juuri sen heidän uskontonsa tahdissa. Heidän Raamattunsa sanoo, niin kaikkien on hypättävä. Tätä en ole ikinä ymmärtänyt. Miksi näin on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei kermaperse. Osaatko ajatella että meitä duunareita on olemassa, jotka joutuvat käymään töissä silloin, kun sinä nautit ateriaasi viineineen? Me palomiehet sekä ensihoitajat mahdollistamme sinunkin rauhallisen pääsiäisen vieton. Me duunarit joudumme pesemään pyykkimme ja siivoamaan työpäivän jälkeen, oli pyhä tai ei.
On se kumma, kun ei lainkaan voida huomioida toista. Jos nyt itse ei haluakaan "rauhoittua", niin voisi sen edes toisille suoda. Voisi tehdä hyvää ihmisille, jos osaisivat joskus vain olla eivätkä hosua ympäriinsä.
Meilläkin joku poraa naapurissa nyt. Poras vissiin aikasemminki. Asutaan Helsingin Vuosaaressa jos nyt täällä joku naapuri sattus oleen :D mut joo törkeetä pyhänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä pässikö kuvittelet että kaikki naapurit tulee sinulle ilmoittelemaan kaiken maailman romattisista illallisista puolisonsa kanssa?
Minä pässi en kuvittele, mutta jos naapuri tulisi ilmoittamaan romanttisesta illasta ja toivoisi rauhallista iltaa, noteeraisin sen varmasti. Ihan samalla tavalla ajattelin noteerata nyt pääsiäisen pyhät ja käyn tamppaamassa matot vasta lauantaina. Vapunpäivänä voisi toki kokeilla heti kahdeksalta, ihan niinkuin maalla viedään lanta pelloille vappuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei kermaperse. Osaatko ajatella että meitä duunareita on olemassa, jotka joutuvat käymään töissä silloin, kun sinä nautit ateriaasi viineineen? Me palomiehet sekä ensihoitajat mahdollistamme sinunkin rauhallisen pääsiäisen vieton. Me duunarit joudumme pesemään pyykkimme ja siivoamaan työpäivän jälkeen, oli pyhä tai ei.
Hei kermaperse itsellesi. Mekin teemme vuorotöitä. Kun nyt sattuu vapaat pääsiäiselle, nautimme yhdessäolosta täysin siemauksin. Vaikka ei olisi sattunut, en lähtisi huudattamaan sireeneitä tai porakonetta vain sen takia, kun itse en juhli pyhiä.
Lehtipuhallinmies tuli aamulla putsaamaan pihaa. Lehdet olivat jäätyneet kiinni jaloistaan.