Onko kristinuskolla muita juhlia kuin pääsiäinen?
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ateisti ja juhlin muun muassa joulua ja juhannusta. Nehän kun ovat alunperin pakanajuhlia, jotka kristityt ovat omineet itselleen. ''Onhan pakanuuskin uskonto'', joo, mutta valitettavasti se pakanuus varsinaisena uskontona on jo aika mennyttä, vaikka sitä pieni prosentti väestöstä harjoittaakin ja yrittää onneksi elvyttää. Itse koen tämän oman pakanajuhlien viettämiseni lähinnä muinaisten perinteiden kunnioittamisena ja ylläpitämisenä, en uskonnollisina menoina. Tiedän monen muun ateistin ajattelevan samalla tavalla.
Koetko kunnioittavasi ja ylläpitäväsi myös kristillisiä perinteitä? Vai onko sulle tärkeää nimenomaan häivyttä kristilliset perinteet pois? Jos näin, osaatko sanoa mistä se johtuu, miksi koet mahdolliset "pakanauskonnot" itsellesi läheisemmiksi kuin kristinuskon?
Koen pakanauskonnot läheisempinä, tai no enemmän tärkeämpinä, koska ne ovat haavoittuvaisemmassa asemassa eli vaarassa haihtua kokonaan pois, koska niitä harjoittajia ei tosiaan ole paljon (viittaan nyt lähinnä suomalaiseen pakanauskontoon, en ole täysin varma mikä on muiden laita). Mulla ei ole mitään kristittyjä vastaan enkä yritä tai koe mitään tarvetta häivyttää kristillisiä perinteitä, haluan vain, että myös ne toisenlaiset ja alkuperäiset perinteet säilyisivät.
Muinaisten pakanuskontojen harjoittajia ei kyllä enää taida olla. Uuspakananoita toki on; he pyrkivät jäjittelemään vanhojen pakanuskontojen elementtejä.
Sitten on tämä suomenuskoksi kutsuttu liike jossa pyritään ylläpitämään suomalaista perinnekulttuuria ja mytologiaa. Tämä ei ole niinkään varsinainen uskonnollinen liike nimestään huolimatta vaan liittyy enemmän kulttuuriin. Esimerkiksi kristitty voi ihan hyvin olla suomenuskon yhdistyksen Taivaannaula ry:n jäsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa yksikään ns. kristillinen juhlapyhä EI ole alkujaan mitään kristittyjen juttuja
Kirkot ovat omineet pakanalliset juhlat itselleen, "liimanneet" päälle jotain höpöhöpö juttuja....Onhan jo tutkittu että esim. Jeesus EI syntynyt joulupäivänä vaan jo paljon aiemmin syksyllä....
Mutta nyt ovat selkeästi kristittyjä juhlia, ja oikea ateisti ei näihin ota osaa.
Sain ateistis-agnostisen kasvatuksen (äiti ateisti, isä agnostikko) ja meillä kyllä vietettiin / vietetään mm. joulua ja pääsiäistä ihan ilman Jeesuksia. Joulu on rauhoittumista oman perheen kesken, viedään kynttilät haudoille, pääsiäinen ikään kuin kevään juhla (tai niin minä luonnehtisin sitä tapaa, joka lapsuudessani oli).
Pääsiäisen mä ymmärrän helposti että joku pitää sitä jonkinlaisena "uuden kasvun juhlana" ja symbolisoi sitä munilla ja rairuoholla. Mutta mitä ateistit varsinaisesti juhlivat jouluna? Sitä että ollaan hissukseen ja sukulaisten kanssa? Miksi silloin rauhoitutaan? Siksikö kun on töistä vapaata? Joulu ilman suurempaa sisältöä on mulle itselle niin vieras ajatus että mielenkiinnosta kyselen. :)
Ateistin joulu on kuin kristityn joulu: ilman suurempaa tai oikeaa sisältöä.
Jokainen puhuu tässä tietysti omasta puolestaan. Ei edelliselle vastaajalle joulussa ei ole mitään oikeaa sisältöä. Et ilmeisesti juhlista joulua siis millään tavalla. Ookoo. Vielä kiinnostaisi joulua juhlivan ateistin kanta; mitä jouluna juhlitaan? Hissukseen olemista sukulaisten kanssa, muutamaa vapaapäivää, jotain muuta?
Samalla tavalla varmaan ne juhlivat kuin kristitytkin. Jotain outoa hiljentymistä tai jotain, mutta ei varmasti mitään mikä on lähellä joulun oikeaa tarkoitusta.
Si nulla lienee sitten tieto siitä mikä on joulun oikea tarkoitus?
Suunnilleen. Mutta se, minkä tiedän varmaksi on se, että kristittyä pyhäinhäpäisyä se ei ole. Häpeäisitte edes.
Kristityille joulu on oma, suuri juhlansa. Sinä juhlit silloin jotain muuta. Ihan samalla tavalla kuin ateistit juhlivat jotain tuohon samaan aikaan.
Niin. Kristityt ovat tuhonneet joulun oikean merkityksen. Jeesuksella ei ole sijaa joulussa.
Sinulle ei ole, kristityille on. Ota ihan rauhallisesti vaan.
Eli kristityn omatunto ei soimaa kun se viettää varastettua, pyhää häpäisevää juhlaa? Onko se näin?
Päivää on hankala varastaa. Ihan samalla tavalla päivä valkenee sinulle kuin minullekin. Minulle päivillä on omat merkityksensä ja sinulle omansa.
Sinun päiväsi on vain varastettu ja pyhä, minun päiväni on raiskattu. Pyytäisitte edes anteeksi.
Miksi yrität omia itsellesi päivämäärän, kun ne kuuluvat yhtälailla kaikille? Eivät ole sinun omittavissasi yhtään sen enempää kuin kenenkään muunkaan.
Sanoo kristitty, joka omi päivämäärän.
Jos olet sitä mieltä, että jonkin päivämäärän voi omistaa niin siinähän omit sen sitten takaisin. Huomaat äkkiä, ettei se onnistu. Kukaan ei voi omia päivämäärää, en minä etkä sinä.
Missä viipyy lupauksesi koodata se pyytämäni sovellus? Edelleen vaikenet siitä niin, että korvissa pauhaa.Mikä ihmeen sovellus? Ja se kuten sanottua, tässä on systemaattinen kristittyjen pyhäinhäväistys kyseessä. Te asetitte sankarinne palvottavaksi aina meidän pyhiemme aikaan. Ja jos kukaan ei voi omia päivämäärää, miksi kristittyjä ahdistaa aina jouluna kun kerron että se on meidän juhlamme?
Se sovellus, jota sinulta on jo useaan otteeseen pyydetty. Se, jolla voidaan asettaa tuhansien uskomusjärjestelmien pyhäpäivät vuoden eri päivämääriin, siten että mitään päivämäärää ei käytetä kahdesti.
En tiedä mikä uskomusjärjestelmä on tuo "me", johon viittaat, mutta ei minua ainakaan ahdistanut tippaakaan joitakin vuosia sitten jolloin ramadan osui joulun aikaan.Taidat olla hullu. Kuten sanottua, en pahemmin osaa koodata. Mutta ehkä sen ymmärtää, uskovaisuus on hyväksytty mielenvikaisuuden muoto.
Myönnätkö, että tuhansien eri uskomusjärjestelmien juhlapyhät eivät ole asetettavissa vuoden 365 päivälle siten, että ne eivät mene päällekkäin samoille päiville?
Toki. Mutta siinä pitäisi olla jumala että ne kaikki aina sattumalta osuvat samoille päiville. Puhumattakaan että tämä kristittyjen kulttuurillinen omiminen on historiallisesti dokumentoitu.
Jos olet itsekin sitä mieltä, että päivät osuvat väkisinkin päällekkäin, niin mitä vielä valitat? Sitten kun oivallat, että vuodenkulussa on vain neljä poikkeuksellista päivää, ymmärrät että päivien osuminen päällekkäin on väistämätöntä.
Ei, minä en ole sitä mieltä. Minä olen sitä mieltä, että kristityt tahallaan pyhäinhäpäisivät nämä päivät. Samaa mieltä on tiede nimeltä historia.
Sinulla on kaksi vaihtoehtoa, joko tuhansien uskomusjärjestelmien kaikki pyhät ovat asetettavissa kalenterivuoteen siten että mitään päivää ei käytetä kahdesti, tai ne eivät ole. Kummin päin asia siis mielestäsi on?
Kuulostaa siltä, että sinä olet tässä ainoa joka yrittää omia päiviä :-) Kukaan muu ei vaadi yksinoikeutta mihinkään päivämäärään kuin sinä.
Huoh. Pitääkö tässä nyt oikeasti kertoa kristittyjen systemaattisesta pyhäinhäväistyksestä? Ei sillä, että uskoisit. Väärä Jeesus on sokaissut silmäsi. Et tiedä mitä tiede on.
Huomasin kyllä, ettet valinnut kumpaakaan vaihtoehtoa. Ymmärrän kyllä, koska kumpikin niistä saavat sinut näyttämään hölmöltä. Kyllä minä tieteestä sen verran aina tiedän, että vuodessa on n. 365 päivää ja että uskomusjärjestelmien määrä lasketaan tuhansissa. Tiedän myös mitä aritmetiikan avulla siitä on pääteltävissä. Sinä et vaan uskalla katsoa siihen suuntaan, koska se vie pohjan väitteeltäsi. Olet pelkuri.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa yksikään ns. kristillinen juhlapyhä EI ole alkujaan mitään kristittyjen juttuja
Kirkot ovat omineet pakanalliset juhlat itselleen, "liimanneet" päälle jotain höpöhöpö juttuja....Onhan jo tutkittu että esim. Jeesus EI syntynyt joulupäivänä vaan jo paljon aiemmin syksyllä....
Joo, näin taisi olla, tää nykyjoulu on markkinointi kikka, että saadaan urvelot tuhlaamaan veronpalautukset säästämisen sijasta.....
m85 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, näin taisi olla, tää nykyjoulu on markkinointi kikka, että saadaan urvelot tuhlaamaan veronpalautukset säästämisen sijasta.....
No etpä sinä kuulostakaan sellaiselta, joka ostaisi kenellekään joululahjoja. Epäilenpä ettei sinulla oikei edes ole kelle ostaa...
Olen ateisti ja jouluisin juhlin yhdessäoloa perheeni kanssa, jopa muistan heitä lahjoin. Juhannus taas on keskikesän juhla, jumaluuksien kanssa sillä ei ole juhlissani mitään tekemistä.
En ymmärrä niitä änkyräkristittyjä, jotka joka pyhä valittavat siitä, että miksi ateistit saavat myös juhlia. Saahan täällä kukin juhlia ihan miten lystää. Kuitenkin erilaiset juhlat ovat olleet kulttuureissa ennen uskontoja, miksei niitä saisi viettää vain juhlina, jolloin nautitaan olosta ja hyvästä seurasta.
Kuitenkin Suomessa esim. Jouluna pyhään liitetään pukkia ja joulukuusta, pääsiäisenä lapset kiertävät virpomassa. Nämä tavat eivät liity uskontoon mitenkään, mutta moni kristitty hyväksyy ne mielihyvin juhliinsa.
Pipoa löysemmälle, juhlitaan kaikki miten haluamme. Ihmiset luovat jatkuvasti uusia perinteitä ja tapoja, eikä niiden ole mikään pakko olla uskontoon liittyviä ollakseen yhtä arvokkaita ja tärkeitä ihmisille.
N24
Ateistit eivät ole pakanoita, pakanauskontojen harjoittajat vain.