Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen synttärikutsut - vaikeasti "allerginen" vieras - mitä tehdä?

Vierailija
14.04.2017 |

Pojalla 7v synttärit ja halusi kutsua melkein kaikki luokkansa pojat. Nyt yhden kutsutun äiti otti yhteyttä ja kertoi poikansa allergioista. Vaikea pähkinäallergia, runsaat muutkin ruoka-aineallergiat, väriaine-, pöly- ja eläinallergia. En tiedä mitkä kaikki on todellisia lääketieteellisiä ja mitkä sitten jotain muuta.. Olen muilta luokan äideiltä saanut käsityksen, että tämä ko. äiti on aika "hysteerisen" tarkka kaikesta ja pojan allergioissakin voi olla paljon tätä taustaa.
Poika itse ja isänsä ihan tavallisia, mutkattomia. Ollaan nähty lähinnä poikien futisharrastusten parissa ja nimenomaan lähes pelkästään isää ja poikaa.

Sellainen mielikuva kyllä on, että poika tuolla futisturnauksissa olisi syönyt suklaata, mokkapaloja yms täysin ongelmitta, eikä ainakaan lähellä olevienkaan suklaan syönnistä ole isänsä koskaan kommentoinut.

Nyt äiti lähetti sitten listan kaikesta mitä ei edes saa olla samassa huoneistossa tarjolla, koska pähkinäallergia saattaa oireilla ihan huoneilma altistumisenkin kautta. Listassa oli paljon suunnittelemiani tarjoamista mm. suklaakakku (oman pojan toive), mokkapalat yms. Lisäksi listalla oli erilaisia kodin tekstiilejä ja materiaaleja, jotka pitäisi olla poissa väriaineyliherkkyyden takia. Lisäksi pyysi että ratsastusvaatteeni eivät olisi sisällä edes pestyinä (tiesi että harrastan ratsastusta). Kyselin, josko hän voisi myös osallistua tarjoamisten valmisteluun, koska en oikein enää tiedä mitä voi tarjota. Ainakaan kahteen päivään ei ole vastannut mitään.
Suoraan sanottuna en tiedä mitä tehdä..? Ilmoittaako, että ehkä parempi että poika ei osallistu näille synttäreille, koska emme voi taata täysin allergiavapaata suojautumista. Vai mennä mukaan tähän osittain ehkä ylihysteerisen äidin ohjeisiin..? Korostan, että ehkä äidiltään tietämättä poika on ollut meillä koulun jälkeen eikä mikään huonetekstiili tai rastastusvaatteet ole aiheuttaneet mitään ongelmaa.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytöllä on kaveri, joka asuu viikot ja joka toisen viikonlopun isänsä luona täällä lähiseudulla ja joka toisen viikonlopun äidillään naapurikaupungissa. En tätä äitiä tunne, mutta tämän isän tunnen ja tiedän naamalta. Tytöt ovat ihan hyviä kavereita ja tämä kaveri on ollut monet kerrat meillä koulun jälkeen tai isäviikonloppuna meillä leikkimässä.

Pidettiin meidän tytölle synttärit, johon kutsuttiin tietenkin tämä kaverikin. Synttärit sattuivat kaverin äitiviikonlopulle, ja kaverin äiti soittelikin minulle synttäreistä. Kertoi, että tyttö on allerginen maidolle (jonka tiesinkin ja osaan ottaa huomioon) ja erittäin allerginen kissoille ja koirille. Kaveri ei voi missään nimessä olla samassa tilassa näiden eläinten kanssa ilman vakavaa allergiakohtausta. Kumma kyllä meidän kaksi kissaa ja koira, joiden kanssa tytöt ovat meillä peuhanneet, eivät ole ikinä aiheuttaneet mitään kohtausta. Kaverin omin sanoin äiti vain inhoaa "elukoita"

Vierailija
22/33 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vaikeasti ruoka-aineallerginen lapsi, vielä tosin niin nuori etteivät kaverisynttärit ole ajankohtaisia... mutta kuvittelisin, että olisin yhteydessä allergioista & kysyisin ajatelluista tarjoiluista jotta osaisin laittaa samantyyliset sopivat herkut mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ehkä äidiltään tietämättä poika on ollut meillä koulun jälkeen eikä mikään huonetekstiili tai rastastusvaatteet ole aiheuttaneet mitään ongelmaa.

Varmista vielä äidiltä että ongelmia ei ole ollut näiden vierailuiden jälkeenkään?

Jos ongelmia on ollut, ei poika voi osallistua oikeasti. Koska ei ne allergisoivat pölyt poistu sillä että kantaa pari tekstiiliä pois asunnosta, niitä on joka puolella asuntoa levinneenä eikä siihen auta edes normaali huolellinen viikkosiivous.

Vierailija
24/33 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veli oli vaikeasti allerginen ja astmaattinen 60-luvun lapsi. Huonot keuhkot hänellä on vieläkin. Silloin allergiat ei ollut niin yleisiä, mutta lastenjuhlat meni aina hyvin. Veljellä oli itsestään selvästi aina omat eväät kun menimme muille juhliin tai koulun retkille. Ja kun oli minun ja veljeni yhteiset syntymäpäiväjuhlat niin meillä oli vieraille tarjolla myös kakkua yms. vaikkei veli sitä itse voinut eikä halunnut syödä. Halusi kumminkin puhaltaa kynttilät.

Emme vierailleet eläinkodeissa eikä meillä ollut kotona eläimiä, mutta mieleen tulee yksi veljeni luokkakaveri jonka synttärit järjestettiin talvella takapihalla paistellen muurinpohjalettuja koska veljeni ei voinut mennä heidän kotiinsa sisälle ja poika halusi veljeni osallistuvan juhliin.

En ainakaan tiedä yksiäkään juhlia mihin meitä ei olisi kutsuttu veljen terveyden takia.

Isovanhemmille lapsenlapsen erittäin rajoittunut ruokavalio oli välillä 'nolo'. Ukista oli noloa että me muut herkuteltiin hienossa ravintolassa ja poika nakerteli vieressä vain vesirinkeliä. Muuthan luulevat että poikaa pidetään nälässä.

Vierailija
25/33 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan vaikeasti allergiselle lapselleni mukaan omat eväät ja lasta viedessäni opastan vielä EpiPenin käytössä ja käyn oireet läpi. Kerron siitä, että jo kontaminaatio riittää anafylaktiseen reaktioon. Joskus vanhemmat toivovat, että jään paikan päälle. Koira- ja kissa-allergiassa pärjäämme allergialääkkeiden kanssa, mutta muutaman ruoka-aineen kanssa pitää olla supertarkka. 

Vierailija
26/33 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko kuullut sanonnan Talo elää tavallaan ja vieraat kulkee ajallaan. (Näissä vanhoissa ja typerissä sanonnoissa on aika paljon suoranaista viisautta, olen sen pikkuhiljaa oppinut huomaamaan, vaikka ennen pidin ihan hölynpölynä)

Siis teillä kodissa on tarjoilut ja teidän huonekalut ja tekstiilit, ja sillä hyvä. Jos ei äidin mielestä voi ilman erityisjärjestelyjä tulla, eivät sitten tule. Voisivatko jonkun toisen kerran lapset tavata pojan kotona tai muualla, kun allerginen ei voi osallistua, vaikka toisi omat eväät. Olethan jo itsekin yrittänyt vaikka minkälaista kompromissia ehdottaa. Tai otat tämän allergia asian puheeksi, että vähän olet muuta nähnyt. (Luultavasti äiti suuttuu...)

Mutta synttärit ovat poikasi synttärit, jos joku ei voi osallistua, se on ikävää, mutta ei sen takia synttäreitä aleta perumaan tai muuttamaan ihan mahdottomasti (eihän ne sitten enää olis sun pojan synttärit, jos muitten mielen mukaan mennään. Mieti myös että luuletko että joku muu alkaisi verhojaan ja mattojaan varastoon kiikuttaa jotta voisitte mennä kylään. I don't think so....)

Vierailija
27/33 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan jokaista viestiä lukenut, mutta suurimman osan kuitenkin ja sanon siltä pohjalta yleisesti seuraavaa: Minusta on ollut lukea viestejä, koska kukaan ei toistaiseksi ole kehoittanut, että "jättäkää se sairas poika kutsumatta" (tms).

Kärsin itse  myös yksinkertaistaen useammasta ruoka-aine (etc) rajoitteesta ja tiedostan erinomaisen hyvin, että  ne rajoittavat sosiaalista kanssakäymistäni ja, siten moni kutsu on varmasti jäänyt saamatta vain ja ainoastaan siksi, että potenttiaalinen kutsuja on päässyt paljon vähemmällä, kun ei ole kutsunut kaltaistani "erityistapausta." 

Itse olen tottunut siihen, että tarjoudun usein aina ottamaan omat eväät mukaani samalla kun kiitän kauniisti kutsusta.  Se olisi loukkaavaa minusta, jollen etukäteen varoittaisi rajoittuneisuudesta, koska joku saattaa nähdä suurenkin vaivan tarjottavien eteen laskien, että myös minä syön niistä, ainakin osan En ts. halua olla kenellekään ylimääräiseksi vaivaksi.

Siihen en ole tottunut, että osa -onneksi vuosi -vuodelta pienempi joukko- ei halua tai muuten kykene lainkaan tajuamaan, kuinka vakavasti ja tosissaan osa yliherkkyyksistä täytyy ottaa. Eikä siinä, että kieltäydyn tarjottavasta tai lupaudun ottamaan omat eväät mukaan ole kyse siitä, että olisin, jotenkin nirso saati, että pitäisin mahdollisia tarjottavia vastenmielisinä.      

Vierailija
28/33 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä soittaisin pojan isälle ja toteaisin vaan ihan viattomasti, että en ole saanut äitiä kiinni (mikä on totta) ja juhlat lähestyvät, ja haluaisit käydä vielä läpi tätä allergia-asiaa, ettei käy haavereita. Sit kysyt, mitä ne allergiat taas olivatkaan ja kuinka herkästi ja pahasti poika mistäkin oireilee. Noin saisit tietää, mikä on totta ja mikä höpöä ilman, että kenekään tarvitsee suuttua, syytellä ketään mistään tai menettää kasvojaan.

Puhelimitse on myös helpompi keskustella asioista. Jostain syystä ihmiset ovat usein tökerömpiä ja kehtaavaisempia kirjoittaessaan kuin kasvotuksin tai puheyhteydessä.

Moni noista vaatimuksista on musta kohtuuttoman oloinen. Jos kuitenkin ilmenee, että pojalla on oikeasti joku hengenvaarallinen allergia (vaikka tämä yleinen pähkinä), jättäisin tän ainesosan pois tarjoiluista. Jos on oikeasti anafylaktisen shokin tms riski, saattaisin myös pyytää, että jompi kumpi vanhempi osallistuu synttäreille myös tai ainakin tulee paikalle ja kertoo ja näyttää kädestä pitäen, mitä tehdään jos jotain käy.

Vierailija
29/33 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä äiti mukaan kekkereille kaitsemaan pojan syömisiä. Itse en leikkisi kenenkään allergioiden kanssa. Omalla lapsellani on suolisto-oireinen eli oireet ei näy heti päällepäin. Mutta pieni määrä väärää ruokaa sekoittaa elämän kahdeksi viikoksi. Sanoisin myös, että valitettavasti vaatteita jotka ovat olleet tallilla on pitkin taloa. Kyllästäisin lapseni allergialääkkeillä, tulisin mukaan ja vahtisin hänen syömisiään. 

Tuli mieleen oman lapsen hevosallergia. Kerran ulkomailla kaupungilla hän alkoi yhtäakkiä oireilemaan. Silmät valuivat vettä ja hengitys kävi vinkuvaksi. Parin sadan metrin päässä nurkan takaa takaa löytyi kaksi hevosta. En silloin tiennyt, että hän reagoi niin pitkän matkan päästä. 

Vierailija
30/33 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän nää kemut jo ole juhlittu... ap, miten meni???

Vierailija
31/33 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota äidille, että lapsi tuo itse eväät mukanaan. Näin toimi ekoilla synttäreillä heti yhden tyttäreni kaverin äiti. Ilmoitti, että on semmoinen lista allergioita, että lapsi tulee eväiden kanssa. Hänellä oli sitten sievästi kahdessa rasiassa äidin lähettämiä herkkuja, joita söi kakkupöydässä.

Ja mitä tuollaisiin huoneilma-asioihin tulee, niin et sinä voi taata mitään allergiavapaata ympäristöä, ettei jotain tiettyjä hiukkasia leiju ilmassa. Ilmoittaisin, että "Hei! Kuulostaa minulle sen verran haastavalta, että voisiko "Jesse" tuoda omat eväät mukanaan. Mitä huoneilma-allergeeneihin tulee, niin yritetään huomioida, mutta sitäkään en voi taata, ettei jotain leiju ilmassa. Toivottavasti Jesse pääsisi osallistumaan silti! t: Maija Miettinen"

Vierailija
32/33 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan kummeksuttaa se, että olet ap laittanut otsikkoosi, että lapsi on vaikeasti "allerginen" ikäänkuin lähtökohtaiseksi oletukseksi siitä, että kyseessä on luulosairaus. Oma lapseni on pähkinäallergikko ilman mitään sitaatteja ja hän siis todellakin on allerginen ja jos syö pähkinää seuraukset voivat olla kohtalokkaat.

Kirjoitat että  "sellainen mielikuva kyllä on, että poika tuolla futisturnauksissa olisi syönyt suklaata, mokkapaloja yms täysin ongelmitta". Eli perustatko käsityksesi tämän lapsen "allergisuudesta" pelkkiin "mielikuviin" ja huhupuheisiin sekä toisen käden tietoihin ('olen muilta äideiltä saanut käsityksen, että...')? Mitä, jos lapsi ihan todellakin ON allerginen?

Vierailija
33/33 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiukan kummeksuttaa se, että olet ap laittanut otsikkoosi, että lapsi on vaikeasti "allerginen" ikäänkuin lähtökohtaiseksi oletukseksi siitä, että kyseessä on luulosairaus. Oma lapseni on pähkinäallergikko ilman mitään sitaatteja ja hän siis todellakin on allerginen ja jos syö pähkinää seuraukset voivat olla kohtalokkaat.

Kirjoitat että  "sellainen mielikuva kyllä on, että poika tuolla futisturnauksissa olisi syönyt suklaata, mokkapaloja yms täysin ongelmitta". Eli perustatko käsityksesi tämän lapsen "allergisuudesta" pelkkiin "mielikuviin" ja huhupuheisiin sekä toisen käden tietoihin ('olen muilta äideiltä saanut käsityksen, että...')? Mitä, jos lapsi ihan todellakin ON allerginen?

Ap:han mainitsi viestissään, että poika on ollut kylässä kodintekstiilien, hevovarusteiden yms. keskellä ilman, että ongelmia olisi ilmennyt. Musta on aika epäilyttävää, että jos lapsi on niin vaikeasti moniallerginen, että ei voi mennä kotiin, jossa on tiettyjä tekstiilejä, tää asia ei olisi noussut esille ennen ensikyläilyjä tai sit sen ensikyläilyn aikana, kun lapsi altistuu kaikenlaiselle, mille ei saisi äidin mukaan tuolla synttäreillä altistua.

Siitä olen ihan samaa mieltä, että on ihan turha perustaa epäilyjä äiidn kertomaan hataraan muistikuvaan siitä, kuka paristakymmenestä naperosta nyt veti viime kesänä mokkapalaa kentän laidalla ja kuka ei. Ei tuollaisia juttuja oikeasti kukaan huomaa, jos niitä ei erikseen mainitse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä