Työtön mies ei tee kotitöitä
Eli mies on ollut työtön puoli vuotta, ja nyt on yhtäkkiä lopettanut kotityöt. Ensimmäiset kuukaudet hän jaksoi vielä tiskata, imuroida, pestä pyykkiä jne.. Nyt ainoo homma mitä hän tekee on kaupassa käynti. Itse opiskelen täyspäiväisesti, ja teen 4 työvuoroa viikossa. Tänäänkin kun tulin kotiin, niin oli keittiössä jäätävä tiskivuori odottamassa, ja koko kämppä muutenkin ihan paskainen. Pöydän päällä on edellisenpäivän roskia ja tyhjät kauppakassit. Ei menis kuin korkeintaan minuutti ruokapöydän siistimiseen ja pyyhkimiseen! En odota, että kodin pitäisi olla täysin puhdas kun tuun kotiin, mutta kyllä jotain huomioimista toista kohtaan pitäisi osoittaa. Itse hoidan sitten vapaa-iltoina siivoamisen.
Oon sanonut miehelleni ystävällisesti, huomautellut ja nyt viime aikoina jopa nalkuttanut kun mikään ei mene perille. Muita kohtalontovereita?
Kommentit (28)
No jotain ongelmia tuossa on. Passivoitunut,masentunut? Sitä en kyllä ymmärrä, että oletetaan työttömän tekevän KAIKKI kotityöt ja käyttävän päivänsä siivoukseen mutta näinhän sinä et ole olettanutkaan.
Työttömyys passivoittaa yllättävän pahasti. Eihän tässä mitään tule koskaan tehtyä, palstalla vaan roikun. Kaikki motivaatio ja energia vaan poissa. Töissä kun olin, niin jaksoi kaikki arki-illat harrastaa ties mitä.
Vierailija kirjoitti:
No jotain ongelmia tuossa on. Passivoitunut,masentunut? Sitä en kyllä ymmärrä, että oletetaan työttömän tekevän KAIKKI kotityöt ja käyttävän päivänsä siivoukseen mutta näinhän sinä et ole olettanutkaan.
Joo en todellakaan oleta.. Mulle riittäisi, että keittiö on siistitty ainakin niin, ettei ole roskia. Likaisuus häiritsee, ei niinkään pölyt tai pyykkivuori.
Ap
Puhu miehellesi suoraan että hänenkin on hoidettava kotitöistä osansa, vaikka masentaisi työttömyys, sillä ei hän voi olettaa sinun opiskelun/ja työn jälkeen hoitavan koko huushollin siivousta.
Mulla sama tilanne! Itse käyn töissä ja mies löhöää päivänsä kotona!
En myöskään oleta että mies tekisi kaiken, mutta kun ei tee mitään ja jos huomautan hänelle siitä niin saan vastaukseksi "mäkämäkä".
Olis joskus ihanaa vaan tulla töitten jälkeen kotiin, että mies olis tehnyt ruuan (teen aina töitten jälkeen itse) ja vaikka tiskannut. Mutta ei. En mäkään aina jaksais, ymmärtäisin jos mies kävis töissä tai muuten asioilla mutta kun se on sen kokopäivän kotona makaa sohvalla ja tuijottaa TVtä tai tietokonetta. Ei siihen menis kun enintään 10 min tiskata ne tiskit tai täyttää pesukone.
Minkä ihmeen takia olette suhteessa tuollaisten sohvalla lojuvien loisien kanssa? Mitä oikein saatte irti sellaisesta parisuhteesta?
Kuulostaa siltä että mies on pahasti masentunut! Nalkutuksesi vain pahentaa oloa ja syventää masennusta, joten siten et ainakaan parannusta saa. Suosittelen nyt istumaan alas ja juttelemaan miehen kanssa (lue ensin lisätietoja masennuksesta), ja kerro että olet huolissasi miehestä. Sitten tuet häntä. Parasta on jos saisit kannustettua miestä tapaamaan kavereita, harrastamaan luonnossa ja liikkumaan mahdollisimman paljon ulkona. Myös terveellinen, kasviksia pursuava ruokavalio on tärkeää! Masentunut ei jaksa huolehtia perustarpeistaan, vaan saattaa tyytyä mässäämään eineksiä ja juomapuolikin olisi hyvä olla puhdasta vettä, kahvia ym ei pannutolkulla..
Itse kun oma mieheni masentui, vapautin hänet ihan oikeasti kaikista kotitöistä, annoin ns. "lomaa", huolehdin ruuanlaitosta ja siitä että einesten sijaan on terveellistä ja helppoa ruokaa, joka tietysti vielä maistuu.. Alkuun tein jopa välipaloja valmiiksi! Meni kolme viikkoa, kun tulin kotiin ja keittiö ei ollutkaan enää pommin jäljiltä. Ja siitä pikkuhiljaa meni parempaan suuntaan!
Voisiko olla niin, että ne tiskit vois hoitaa vaikka joka toinen päivä? Että joskus olis ihan kokonainen päivä mahdollisuus olla tekemättä kotitöitä? Ei se talo kaadu, jos tiskit on pesemättä päivän. Miks AINA pitää hoitaa kaikki 5 minuutin sisällä?
Laiskuutta se oli ainakin meillä. Meillä oli sama juttu, kun mies oli työttömänä. Jaksoi ja ehti kyllä käydä kuntosalissa ja lenkillä ja uimahallilla, mutta ei "ehtinyt" siivota tai laittaa keittiötä kuntoon. Ei myöskään käynyt kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla niin, että ne tiskit vois hoitaa vaikka joka toinen päivä? Että joskus olis ihan kokonainen päivä mahdollisuus olla tekemättä kotitöitä? Ei se talo kaadu, jos tiskit on pesemättä päivän. Miks AINA pitää hoitaa kaikki 5 minuutin sisällä?
Ilmeisesti maailmanloppu tulee, jollei tiskejä hoida minuuttien sisällä, kun niitä tulee. Flow pitää sitten panna poikki, että triviaalit asiat, kuten tiskit, saa tehtyä. Aika idioottimaista!
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä aloitus olisi toisin päin, eli mies valittaisi, että nainen on kotona , mutta ei tee kotitöitä, kukaan ei ehdottaisi, että jospa vaimo tekisi niitä vain joka toinen päivä. Ja, että hänellä olisi mahdollisuus olla tekemättä niitä joka toinen päivä ja saisi levätä. Päin vastoin. Laiskaksi paskaksi ja loiseksi haukuttaisiin. Suurin osa ihmisistä olettaa, että nainen , joka on kotona, sanotaan nyt vaikka 3:n alle kouluikäisen kanssa, tekee myös siellä kotona kaikki työt. Ja paheksutaan, jos mieskin joutuu "raskaan" työpäivän päälle jotakin kotona tekemään, koska nainen on "vaan kotona ja joutaa hoitamaan kotityöt yksin". Ei ole liikaa vaadittu, että mies hoitaa kodin, kun toinen opiskelee ja tekee osapäivätyötä. Miehet vaan on laiskoja. Itsekin aikoinaan olin kotona 4 lapsen kanssa ja tein kaikki kotityöt. Mies sai aina tulla valmiiseen pöytään(muu ei olisi tullut kyseeseenkään), Lähteä siitä sohvalle pötköttämään ja viettää vapaa-aikansa niin kuin halusi. Myöhemmin kun olin jo työelämässä ja lapset isompia, mies jäi työttömäksi ja kyllä se olin minä, joka tulin töistä tekemään ruuan ja viikonloput siivosin. Ei mies vaivautunut siivoamaan, mitä joskus imuroi. Miehet vaan on laiskoja ja se heille liian usein suodaan ja selitellään, että se nyt on masentunut jne. Miehiä ymmärretään ja paapotaan liikaa ja siksi heistä ei koskaan tule vastuuta ottavia aikuisia. Kyllä minäkin mielelläni lojuisin ja antaisin sen toisen tehdä kaiken, jos se kerran siihen suostuisi. Älä AP anna miehen jättää hänelle kuuluvia töitä sinun tehtäväksi. Ei naisten kuulu aina joustaa ja jaksaa. Mies voi hoitaa kotityöt kun kerran kotona on. Ei ole liikaa vaadittu, että ruoka on tehty ja 2 aikuisen ihmisen huushollin siistinä pitäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä aloitus olisi toisin päin, eli mies valittaisi, että nainen on kotona , mutta ei tee kotitöitä, kukaan ei ehdottaisi, että jospa vaimo tekisi niitä vain joka toinen päivä. Ja, että hänellä olisi mahdollisuus olla tekemättä niitä joka toinen päivä ja saisi levätä. Päin vastoin. Laiskaksi paskaksi ja loiseksi haukuttaisiin.
Ei pidä paikkaansa! Olen mies ja ihmettelen, että miksi naisystäväni pitää ne tiskit pestä saman tien (itse asiassa minä hoidan ne useimmiten). Triviaalit kotityöt voivat hyvin odottaa päivän tai pari. Asunto ei ole moksiskaan. Jos tiskit odottaa viikkokaupalla (soluasunnossa oli tällaisia henkilöitä...), asia on aivan eri. Flow on tärkeä asia, ja myös asioiden ajattelu. Vain siten luodaan jotain uutta. Kotitöiden teko on harvemmin poikinut jotain uutta ja ihmeellistä.
Hmm, kuulostaa jokseenkin tutulta. Olin aikoinaan masennusdiagnoosin kanssa kotona, siis jamassa että en nukkunut, mikään ei kiinnostanut ja kaikki oli vaikeaa. Mies lähti aamuisin töihin hirveällä rähinällä huutaen että kämpän on parempi olla siisti kun tuun takasin, sun hommas kun kerta vaan makaat kotona. No, minähän hoidin sitten kotityöt yksin, itkien. Kuinkas kävikään kun paranin ja pääsin kouluun opiskelemaan? Noh, minä opiskelen ja mies jäi työttömäksi. Kuka hoitikaan kotityöt silloin? Se joka vaan makaa kotona? Ehei, kaikki jäi vieläkin mun tehtäväksi, oli kivaa tulla työharjoittelusta kotiin kun olet tehnyt käytännössä täyden työpäivän ja mitään ei ole kotona tapahtunut. Ei yhtään mitään.
Mies on nykyään muista syistä ex (ehkä vähän tästäkin, kymmenen vuotta yhdessä ja kertaakaan mies ei tehny yhtään kotitöitä, taisin nähdä sen vievän roskat kahdesti, oikeasti).
Olen vissiin sitten natsi, mutta kyllä minä oletan että työtön tekee suurimman osan kotitöistä. Siis tilanteessa, jossa työtön on terve, eikä ole muita velvoitteita tai esim niitä lapsia kotona - siis oikeasti on vaan työtön. Kummasti tosiaan naisten oletetaan tekevän ne kotityöt (tai ainakin suurin osa), vaikka olisi pieniä lapsia kotihoidossa...
Toki jokaisen pitää huolehtia omista jäljistä, viedä omat astiat koneeseen ja pyykit koriin tms.
Missäs ne täällä jatkuvasti päivystävät palstapapat nyt ovat? Yleensähän he ovat aina kärppänä paikalla haukkumassa naisia, mutta nyt on hiljaista.
Vierailija kirjoitti:
Missäs ne täällä jatkuvasti päivystävät palstapapat nyt ovat? Yleensähän he ovat aina kärppänä paikalla haukkumassa naisia, mutta nyt on hiljaista.
Yleensä en välitä sadomasosta, mutta koska nyt satun olemaan mies, niin minkälaista haukkumista haluaisit? Always ready to serve!
Jätä se sika!