Allergisten äidit...
Kiitos teille, olen jo saanut paljon tietoa tältä palstalta. Ongelmat kuitenkin jatkuvat *huokaus*. Meidän vauvalla (5 kk) on maitoallergia ja nyt yritän keksiä hänelle jotain syötävää. Täysimetän ja olen maidottomalla dieetillä sekä välttelen vähän kaikkea voimakkaasti allergisoivaa. Dieettiä en pysty laajentamaan, koska olen muutenkin laiha ja väsynyt (poikani on herännyt koko elämänsä ajan 2 h välein *huokaus*).
Aloitimme riisivellillä (Risenta), mutta siitä tulivat öiset vatsakivut. Mustikka ja vadelma tuntuvat sopivan, mutta poikani maha menee jumiin ja eikä saa oikein kovaa kakkaa tulemaan ja kärsii selvästi tästä. Nyt kokeilemme bataattia, joka tuntuu sopivan, mutta maha meni jälleen täysin " jumiin" . Mustikkahan kovettaa vatsaa muutenkin, onko kellään kokemuksia bataatista? Millähän saisin vauvani mahan toimimaan, luumua en oikein uskalla kokeilla ja päärynästa ja ruusunmarjasta (pienet määrät) tulevat iho-oireet? Kiinteitä pitäisi kuitenkin saada menemään, sillä paino- ja pituuskäyrät laskussa.
Onko kellään kokemusta allergisen toimimattomasta vatsasta, mitä voisin syöttää, onko luumu kovin allergisoivaa?
Kommentit (12)
että oletteko käyneet maitoaltistuksessa (olette kai)? Saitko mitään maitokorviketta että pääsisit itse syömään normaalistI?
Meillä bataatti juuri piti vatsan alussa ' hyvässä kunnossa' (eli allergialapsella tarkoittaa...siedettävää). Lisäksi otimme melko aikaisin erikoisviljat mukaan eli amarantin ja quinoan. Varsinkin jälkimmäisen ravintoarvoja aina hehkutellaan... Lisäksi annoin alkuun laktofilusta vatsan toiminnan helpottamiseksi.
En tiedä kuinka paljon näistä asioista jo tiedätkin, mutta ajattelin kirjoittaa omista kokemuksista...
Ensinnäkin, onko poika muuten oireeton, eli onko dieettisi purrut? Jos ei, ei ehkä kannata sotkea pakkaa kiinteillä, varsinkin kun niistä ei silloin ole vastaavaa hyötyä, kun ravintoaineet eivät imeydy. Ja uskon, että olet väsynyt; meillä äityi kanssa aika hurjaksi tuo meno ja kaikkea mahdollista kokeiltiin ennen kuin selvisi, että vauvallamme (nyt 5 kk) on ainakin maito-muna-vehnä allergia, vaikka suvussamme ei sellaista olekkaan! Meillä oli myös pahimmillaan öisin 1-2 välein heräilyä, hirveitä vatsanväänteitä ja itkua,itkua :(. Ja nyt kun dieettini alkaa purra, ihan toinen hymytyttö löytyi :-)!
Omaan jaksamiseen kannattaa ehdottomasti panostaa, pahimmillaan oireilu jatkuu ja pitkittyessään aiheuttaa vain lisää ongelmia. Saatko apua tarvittaessa esim. mieheltä tai joltain muulta, että pääset itse hetkeksi hengähtämään ja ajattelemaan muita asioita?
Ruokaan kannattaa ehdottomasti panostaa; tehdä esim. isompia satseja kerralla, että ei tarvitse koko ajan miettimässä syömisiä; syödä paljon lihaa, kylmäpuristettuja öljyjä (esim. rypsiöljy), kasviksia, marjoja, jne, ja syödä ENNEN kuin nälkä ehtii yllättämään. Alun hankaluuden jälkeen on helppo kyllä bongata ne sopivat ruoka-aineetkin. Itse olen myös aika hoikka ja kilot lähtivät nopeasti, enkä ole koskaan kauheasti jaksanut kiinnittää huomiota syömiseen, mutta nyt syön itse asiassa paremmin kuin aiemmin ja onpa jopa pari kiloa tullut lisää, vaikka ruokavalioni onkin aika suppea ;-). Ja jos maidontuotannon kanssa on ongelmia juuri ruokavaliolla (esim. öljyt) voi vaikuttaa rintamaidon koostumukseen ja mulle auttoi maidon lisäämiseen luontaistuotekaupasta saatava mammatee (termari päivässä :-))!
Oletko välttänyt myös kananmunaa ja naudanlihaa, jotka tuossa maitoallergiassa saattavat myös aiheuttaa oireita? Jos oireet jatkuvat ja millään jaksat, kannattaisi kokeilla myös viljatonta (ulkomaisista viljoista löytyy ihan hyviä vaihtoehtoja) dieettiä...Aina voi tietysti kokeilla erikoiskorvikettakin, mutta ne ovat suhteellisen kalliita ja niistäkään ei välttämättä kaikki sovi kaikille eli saattaa joutua kokeilemaan eri vaihtoehtoja :/...
En tiedä tuliko tässä sulle yhtään uutta tietoa ja apua, mutta jaksamista kovasti!
MM
ps. jos et ole vielä tutustunut, itse olen saanut paljon tietoa ja vertaistukea allergisten lasten vanhempien postituslistalta http://groups.yahoo.com/group/allergia/
Vaikkei olisi välillä korviketta tarvittukaan, omakin maito riitti, niin annoin sitä vatsan toiminnan kannalta. Meidän maitoallergisilla oli nimenomaisesti kamala ummetus. Mikään ei saanut mahaa toimimaan, vasta sitten kun korvike aloitettiin.
Vauvani on siis aina ollut tosi levoton (tyypillinen allergia vauva kai). Ensimmäinen korvatulehdus 2 kk iässä ja sen jälkeen jatkuva nuha. Aloitimme väsyneinä maissivellin (korvikepohjainen) annon n. 3,5 kk iässä ja siitä hänen tukkoisuutensa paheni ja tuli yskää ja hengenahdistustakin sekä iho- ja suolisto-oireet. Hakeuduimme yksityislääkärille, josta lähetteellä HYKS:in Iho- ja allergiasairaalaan. Kun jonotimme HYKS:iin aloin maidottoman dieetin ja 2 vkon aikana poikani nuha hävisi, vatsakivut helpottivat ja hän nukkui elämänsä ensimmäiset tunnin päiväunet:). HYKS:in prick-testit negatiiviset ja päivän maitoaltistuksessa ei oireita. En suostunut jatkamaan altistusta kotona, sillä imetän enkä halunnut poikani jälleen kärsivän kivuista. Lääkäri käski aloittamaan kiinteiden annon varovasti, periaatteella 1 vihannes, 1 marja, riisi, possu ja mahd. kaura käyttöön. Poikani kasvukäyrät siis laskusuuntaiset. Siellä äideille ei suositella hirveän tiukkaa dieettiä vaan hän käski minun välttää vain maitotuotteita ja kananmunaa sellaisenaan, ruoissa voisin kyllä käyttää . Toteutan itse kyllä täysin maidoton/munaton-linjaa, syön possua, kanaa vähän sekä viljoja, päärynää, salaattia, karkkia, paljon öljyä ja margariinia.
Tällä dieetillä poikani olo on ollut siedettävä, edelleenkin hän valitettavasti herää 2 h välein tissille, joten kaipa viljatkin pitäisi jättää pois. Almiron peptiä olemme vähän kokeilleet, mutta hänelle tulee siitä vatsakivut, joten imetystä en uskalla lopettaa.
Ilmeisesti minun täytyy nyt antaa vauvalle Levolacia, ja aloittaa kokeilu alusta. Hänellä näköjään ummetustaipumus ja silloinhan ei riisi, peruna (bataatti?), mustikka käy. Pelkällä äidinmaidolla hänen mahansa toimi helposti ja säännöllisesti. Tuntuu nyt aika epätoivoiselta ja olen todella huolissani:( Tulipahan vuodatusta...molemmilla pojillani on nyt vielä vesirokko, kurjaa.
Yleisimmät oireiden aiheuttajat ovat maito, kananmuna ja vehnä. Usein (riippuen toki lääkäristä) dieetti aloitetaan karsimalla nämä sekä ruis ja ohra. Kaurasta on vielä useita mielipiteitä kuten naudanlihasta, soijasta ja kalastakin. Ja sitten vaan toivotaan, että oireet helpottavat selvästi ennen hienosäätöä.
Kuten joku aiemmin kirjoittikin dieetin aikana kannattaa panostaa ruokaan. Ostaa niitä ' sallittuja' ruokia, joista tulee hyvä mieli, syödä paljon lihaa eikä säästellä rasvojen käytössä. Ja tosiaan syödä ennen kuin on hirveä nälkä. Rankkaa aikaa silti.
En tiedä tuosta lääkäristäsi,mutta mielestäni on järjetöntä dietata,jos sitä ei tee huolella!!Sillä mikroskooppisen pienetkin määrät maitoproteiinia antaa oireet!En oikein ymmärrä miksi lääkärisi käski yleensäkään välttää raakaa maitoa,jos diettiä ei oteta tosissaan!Tosi asia (kahden imetysdietin kokemuksella) on että pinetkin määrät sotkevat kuviot heti!Eli dietin kanssa on oltava skarppina;kaikki maitotuotteet ja piilomaidot myös!Ja esim liivate (gelatiini makeisissa) on piilomaitoa!Heti kun dietti on aukoton,sen huomaa vauvankunnossa ja nukkumisessa.Ainakin meillä.
Pakko mennä,vauva heräsi.tsemppiä!
tuo ed. kommenttini lähinnä ihmettelynä lääkärin ohjeista,ei siis välttämättä sinun dietistä!
Esikoiseni oireilu hyvin samanlaista vauvana;ummetusta joka helpotti vasta kun kaura tuli kuvioihin (6kk) ja alkoi siitä kuukauden kestoinen ripuli :-(.[Tähänväliin;levolac saattaa aiheuttaa hirvittävät oireet,joten yritä vältää sen käyttöä,samoin mallasuute ei ole allergisia vauvoja varten!Kokeile kakattaa öljyn voimalla (jos jokin öljy käy) sisäisesti ja niin että ärsytät peräsuolta esim kuumemittarilla tms.Ja reipas jalkojen jumppaaminen ja pumppaaminen yleensä auttaa suolen toimintaan.Jaehdottomasti kannattaa antaa maitohappobakteereita!!]Ihan mutu-tuntumalla kahden suolioireisen äitinä en suosittelisi mitään kovin tärkkelyspitoista kokeiluun,juuri ummetuksen takia.Lisäksi tuo ummetus viittaa siihen että joko diettisi ei ole aukoton,tai sitten oirelee korvikkeelle (käypä ihan lastenallergologilla,mikäli mahdollista),sillä juuri ummetus on maitoallergian yksi tyypilliimpiä oireita (kuten omituiset liisterikakat).Huomautan että en ole mikään asiantuntija,vaan puhun lähinnä omista kokemuksita!Sopivan korvikkeen löytämiseksi saattaa kulua paljonkin aikaa,joten suosittelen skarppaamaan diettiä siihen asti kunnes löytyy sopiva!Soijatuotteita EI kannata käyttää korvaamaan maitoa (on erittäin allergisoiva),vaan mieluummin kauratuotteita (tai riisiä).Itse diettaan maitoa,munaa ja soijaa ja omien allergioitteni takia ruokavalioni ei ole kovin laaja,lisäksi syömme koko perhe esikoiselle sopivaa ruokaa (maito,muna,kotim viljat,soija,juurekset,hedelmät,mausteet,kalat,useimmat kasvikset ja vihannekset pois...) ja se on todella ravitsevaa,puitteet huomioonottaen monipuolista ja helppoa tehdä (tosin minulla jo 2v kokemusta).Tiedän kokemuksesta että on äärimmäisen raskasta tuossa vaiheessa kun ei tiedä mitä voi syödä ja kun valvoo 24/7 huutavan vauvan kanssa.Siinä ei juurikaan jaksa miettiä " että mitäköhän söisi tänään" !
Ja sitten noista ruoista;allerginen voi olla ihan mille vaan,joten suhtaudu kriittisesti kaikkiin hyvää tarkoittaviin neuvoihin!Sinä olet vauvan äiti ja tiedät parhaiten,joten luota vaistoihisi enemmän kuin kaikenkarvaisiin neuvonantajiin!!Mutta aiheeseen:kasviksista ehkä kannattaisi kokeilla kesäkurpitsaa,kukkakaalia,parsakaalia,maa-artisokkaa perinteisten perunan ja porkkanan (ja bataatin) asemasta.Höyrytettyinä ja soseutettuina,ämmällä terästettynä voi olla varsin maukasta :-).Ruusunmarjalla on muuten suolen toimintaa vilkastuttava vaikutus perinteisesti (mutta varovasti;on aika vahva marja!),hedelmistä persikka ja aprikoosi ovat mukavan makeita ja mietoja (vaikkakin trooppisia hedelmiä ehkä kannattaakin aluksi hieman varoa),samoin banaani (ei myöskään sovi kaikille).Lääkärisi suositteli kokeilemaan kauraa,mutta voit vaihtoehtoisesti kokeilla myös hirssiä (ja/tai amaranttia) viljoista.Lihoista ei kannata kokeilla nautaa,eikä välttämättä " kasvatettua" lihaa jos on merkkejä vilja-allergiasta (silloin mieluummin vaikka poroa/hirveä ym ei rehulla ruokittua).
Mutta ei asiasta sen enempää.Minäkin suosittelen lämpimästi tuota allergia-listaa ja sieltä files-osiosta löydät hirmu paljon diettaamiseen liittyvää ja tietty tsempityksiä saat taatusti kaikilta listalaisilta!Kovasti jaksuja!
t.maitopossu (tausta-listailija)
Hei!
Aikas tutulta kuullostaa, nyt pikaisesti jotain laitan, että pääsen nukkumaan... Meitin vauveli nukkuu ölisin kyllä joskus pidempiä välejä (n. 3 tuntia), mutta yleensä n. 1-2 tunnin pätkiä nykyisin, päivällä joskus n. tunnin, joskus 2, nukkuuko teillä vauveli ulkona paremmin?
Meillä tutteli-altistus (n. 5 kk ikäiselle) ei tehnyt oireita vielä sairaalassa, mutta samaisena iltana punaisia näppyjä oli sekä vatsassa että selässä kauttaaltaan, lisäksi posket lehahtivat tosi punaisiksi. Seuraavana päivänä en olisi halunnut enää tuttelia vauvelille testailla, mutta lääkärin vaatimuksesta (että saataisiin paremmat oireet) testattiin; vauveli joi 100 ml tuttelia tosi vastustellen ja kohta tulikin posket vieläkin punaisemmiksi, nilkkoihin punaiset läntit, joissa kohollaan valkoisia paukamia, päähän myös punaisia länttejä (muutenkin ollut kuiva ja karstainen päänahka)...siihen paikkaan sitten loppui tuttelialtistus! Ensin oli parin päivän ummetus ja nyt onkin sitten 1,5 viikkoa testailujen jälkeen jatkunut jatkuva kakkailu (nyt noin 6-7 krt päivässä, ensin vihertävää limaista, sitten kökköistö vihertävää ja aina pahanhajuista, nyt jo vähän keltaisempaa....näitä kakkajuttuja; ) Aikaisemmin kakkaili n. 1 krt päivässä.
Almiron peptiäkin olemme jo aikaisemmin testailleet, mutta sekin meni hyvin vastahakoisesti alas ja seuraavana päivänä urtikaria poskissa (kohollaan olevaa punaista ihottumaa). Eli Almiron, jossa lehmänmaitoproteiini on pilkottuna ei sekään sovi kaikille. Jos on tosi herkkä (olikohan vain pari prosenttia lapsista) ei myöskään pilkottu korvike sovi. Ja tosi harmillistahan tämä Kelan nykyinen käytäntö näiden korvikkeiden korvattavuudessa sitten onkin, kun oireita on tultava ennenkuin seuraavaa korviketta (soijapohjaiset, aminohappopohjaiset) edes saa korvattavaksi ja näin saatetaan tehdä vauvelin olo tosi huonoksi, josko oireita tuleekin vasta viikkojen päästä. Eikä yhtään vähäisempi ole imettävän äidin asema kaikenmaailman imetysdieetteineen kun vauveliraukallakin on vielä huono olla.
Jaksamisia allergiarumbaan! Onko vauvelilta muuten otettu RAST-kokeita, meillä niistä näkyi jotakin, ei kylläkään vielä maidosta. Hmm. et olisi vielä valmis testaamaan sitä Almironia edes pikkasen ja jos oireita tulisi, saisit ehkäpä korvattavuutta jollekin muulle maidolle...Neocate, Nutri Junior? Niin, tiedän kyllä ettei ole kivaa, jos vauvelin olo siitä vielä huononee....mitä mieltä allergologi olisi asiasta, onko mahdollista käydä yksityisellä, jos Iho- ja allergiasairaalaan kauhea jono? Jaksuja!
eli tuollaiset dieettiohjeet kertovat lääkärin epäpätevyydestä!!!
Omat kokemuksemme HYKS:n iho- ja allergiasairaalasta ovat todella huonot ja olemme siirtyneet pelkästään yksityisen allergialääkärin vastaanotolle. HYKS:ssa painotetaan siedätystä ja se ei meillä onnistu voimakkaiden oireiden vuoksi.
Hei!
Meillä on myöskin moniallerginen lapsi ja imetysdietin aikana oma painoni meni niin alas ( BMI 16), että olin todella helpottunut kun löytyi sopiva korvike ja lopetin imetyksen siihen paikkaan... Aikani podin huonoa omaatuntoa tästä, mutta jälkeenpäin se oli fiksu teko, koska lapsi reagoi koko ajan jollekin vaikka diettini oli tosi suppea ( poissa kotim. viljat, maito, muna, marjat, mausteet paitsi suola, sitrukset, kala, kana, nauta jne jnejne )
No. Tilanne on alkanut pikkuhiljaa helpottaa ja lapsella on nyt 1,5v käytössä 5 ruoka-ainetta ( bataatti, poro, riisi jokapäiväsenä). Noista Risentan tuotteista piti sanoa, että ovat epäpuhtaita vaikka meille jopa ravitsemusterapeutti niitä suositteli! Viljoista puhtaita ovat mm. keskisen tattarit, Kousan Risdiet ja allergiapalstalta saa kyllä neuvoja muiden suhteen! SUOSITTELEN.
Kannattaa tosiaan ottaa ihan tosi hidas kokeilutahti ja kokeilla vuoron perään eli jos esim. joku marja ei sovi, koita seuraavaksi vaikka kasvi/vilja/liha jne. Eli kierrätä eri aineita kokeilussa. Meillä annetaan ekana päivänä 1/2tl, toisena jos ei oireita 1tl... Viikon ajan kokeillaan vaikka ei tulisi oireita ( hitaioden suolioireiden vuoksi). Pidä myös taukoja, jolloin et kokeile mitään.
Meillä on myös ongelmia aiheuttaneet vaipat, pesuaineet, hoitopyyhkeet jne. ihoa rasvataan todella reilusti aina yötä vasten ja muutenkin 2x/pv.
Tsemppiä! Kyllä se suo tuntuu loputtomalta aluksi ja väsyneeltä, mutta kaikkeen tottuu.... Jos haluat kirjottaa s-postini on maukunen05@luukku.com
Jostain olen kuullut että luumu on aika allergisoivaa. Ja meillä se aiheuttikin oireita.
Ehdottaisin maissia kokeiltavaksi se vissiin sopii aika monelle allergikolle.