Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te lestadiolaisyhteisöistä eronneet, antakaa minulle voimia lähteä?

Vierailija
13.04.2017 |

Olen raskaana ja juuri täyttänyt 18. Isä sai tietää, löi minua ja huusi että tulen palamaan helvetin tulessa. Minulla ei ole asuntoa, töitä, eikä rahaa. Äiti ei uskalla asettua isää vastaan. Olen nyt ystävän luona, mutten tietenkään voi olla täällä ikuisesti.

Te eronneet, kertokaa olenko nyt tekemässä hirvittävää virhettä? Ainoa sukulaiseni johon eroamisen jälkeen voisin olla yhteydessä on isosiskoni ja sekään ei saisi tulla ilmi muille sukulaisille. Ja vielä lisäksi, en aio todellakaan kasvattaa lastani helvetin pelossa ja väkivallassa, kuten minut ja sisarukseni.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä esim. neuvolaa ottamaan yhteyttä tahoihin, jotka järjestävät asumisen, tukirahat yms. tilanteessasi. Sinun täytyy sitten yrittää löytää uusia läheisiäkin. Vapaaehtoista vertaistukea saatavilla jostain? Kysy. Onko ystäviä uskonnon ulkopuolelta? Jokin kiinnostuksen kohteesi, jota voisit alkaa harrastamaan ja sitä kautta saada samanhenkisiä ystäviä? Syntyvä vauva tulee sitomaan sinua paljon, joten käytä raskaanaoloaikasi itsesi hyväksi järjestelyihin, myös ihmissuhteisiin.

Vierailija
2/16 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuten ole palanut eikä mitään pahaa ole tapahtunut sen jälkeen, kun erosin uskonnostani (eri kuin sinun) 18 v täytettyäni. Täytyy osata vain huolehtia itsestään, sinnitellä ja pitää järki päässä, niin alkaa se aurinkokin taas paistaa.

45 v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa yhteisöstä ja tee abortti. Lapsi ei ole lahja vaan kirous. Elä nyt elämääsi kun pääset tuon sairaan lahkon ikeestä pois.

Vierailija
4/16 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen raskaana ja juuri täyttänyt 18. Isä sai tietää, löi minua ja huusi että tulen palamaan helvetin tulessa. Minulla ei ole asuntoa, töitä, eikä rahaa. Äiti ei uskalla asettua isää vastaan. Olen nyt ystävän luona, mutten tietenkään voi olla täällä ikuisesti.

Te eronneet, kertokaa olenko nyt tekemässä hirvittävää virhettä? Ainoa sukulaiseni johon eroamisen jälkeen voisin olla yhteydessä on isosiskoni ja sekään ei saisi tulla ilmi muille sukulaisille. Ja vielä lisäksi, en aio todellakaan kasvattaa lastani helvetin pelossa ja väkivallassa, kuten minut ja sisarukseni.

Ei sitä voimaa kukaan toinen voi sinulle antaa! Itsestäsi se voima pitää löytyä, tai on sitten löytymättä. Nyt siirrät vastuun omasta itsestäsi, ja omasta päätöksenteosta muille. Et ole aikuinen, vaan lapsi joka kyselee muilta lupaa tekemisilleen! Lapsen puolesta muut päättävät, aikuinen arvioi tilanteen itse, ja tekee päätökset oman arvionsa mukaan. Toivotan sinulle viisautta ja ymmärrystä matkallasi aikuiseksi kasvamisessa, ja sen myötä alkaa tulla ne oikeat päätökset ja valinnatkin, ilman voiman aneluita ulkopuolisilta. 

Vierailija
5/16 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonyhteisön hallitsevuudesta elämässäsi kertoo se, että nytkin, kun mietit eroa, pyydät ensisijaisesti apua niiltä, joilla on lestadiolaistausta. Älä pelkää kääntyä "maallisen" avun puoleen, sillä sitä sinä nyt tarvitset. Neuvolassa, ellei kyseessä ole jokin pikkupaikkakunta, jonka kaikki terveydenhuollon työntekijätkin ovat saman yhteisön jäseniä, sinua ohjataan eteenpäin. Tilanteessasi pääset aivan varmasti ensi- ja turvakotiin tai muuten tuetun asumisen piiriin. Saat taloudellista tukea, apua vauvan hoidossa, ja äitiysloman jälkeen, kun opiskeluiden jatkaminen tai työhön palaaminen on ajankohtaista, sinua opastetaan hoitopaikan suhteen. Mikäli opiskelet tällä hetkellä, voit käydä kouluterveydenhoitajalla juttelemassa tilanteestasi. Hän osaa ja hänellä on velvollisuus ohjata sinua eteenpäin.

Vierailija
6/16 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono provo!! 70-luvulla on voinut olla tuollaista, ei enää. En usko tarinaasi.

Vierailija
7/16 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, ensinnäkin haet pikaisesti kaupungilta asuntoa ja selität hakemuksessa tilanteesi. Opiskeletko tai oletko töissä? Kelaan yhteys, tiedän jonoista, mutta jostain sinun on aloitettava että saat tuet juoksemaan. Sinunkaltaisiasi nuoria on muitakin, selvitä löydätkö jostain tukiryhmän. Samoin sinun on mietittävä pidätkö lapsen, päätöksestä ei varmasti tule helppo. mutta mitä tahansa teetkit, älä syyllistä itseäsi enempää. Pystytkö puhumaan ystävillesi? Toki ammattiapuakin on tarjolla, menet tk:hon ja kerrot lääkärille fyysisestä ja henkisestä väkivallasta, jonka takia sinun oli pakko lähteä kotoa ja yhteisöstä, hän laittaa sinusta lähetteen eteenpäin ja saat keskusteluapua. 

Ystävä hyvä, sinä selviät. Uskot Jumalaan tai et, kenenkään ei tarvitse uskoa jos ei halua!! Itse en ole koskaan ollut lestadiolainen, mutta osa suvustani on ja tiedän kuviot. Minun jumalani (tai enemmänkin nimetön korkeampi voima) ei ole jumala, jolla uhkaillaan ja kiristetään. 

Sinä jaksat, sinä pystyt, sinä uskallat! Voimahalaus!

Vierailija
8/16 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella iso hali sinulle täältä ja tuhannesti tsemppiä <3 

Varaa aika neuvolaan ja kerro siellä myös tilanteestasi. Neuvolan kautta voi jo raskausaikana päästä mammaryhmiin, jotka monesti osoittautuvat yhdeksi arjen henkireijäksi. Myös paljon muuta tukea on saatavilla, sinua ei jätetä yksin! 

Vierailija
9/16 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin maatalousoppilaitoksessa, mutta kun aloin seurustella luokkalaiseni pojan kanssa ja jäin kiinni, niin isä pakotti eroamaan koulusta ja pojasta. Tämä ks. poika on lapsen isä. Ehdin käydä koulua puoli vuotta.

Aborttia en halua tehdä ja jo nyt on syvä yhteys vauvaan. Vauva ei ole tässä ongelma vaikka joudun pärjäämään ilman perheen tukea. Isä kotoa juuri siksi, että olen raskaana. Ristiriitaista sinäänsä, koska jokainen vauvahan on Jumalan lahja.

Ap

Vierailija
10/16 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Isä heitti minut pois kotoa juuri siksi, että olen raskaana.

ap

Vierailija
11/16 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit mennä Ensi- ja turvakotiin, koska omassa kodissasi et voi olla väkivallan takia? Siltä varmasti osaisivat ohjata sinut alkuun.

Elämäsi kääntyy hyväksi, kun pääset irti ihmistä vahingoittavasti uskonnosta! Minä lähdin parikymppisenä ja se oli elämäni paras ratkaisu.

Vierailija
12/16 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaista on siis uskovaisten lähimmäisenrakkaus. Ei tarvitse edes olla lestadiolainen, jotta sanoisin että lähde. 

Vierailija
13/16 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin teet rikosilmoituksen isästäsi, jos hän todella löi ja haet lähestymiskieltoa. Sinä olet täysi-ikäinen, joten kukaan ei voi sinua kieltää tapaamasta yhtään ketään. Jos haluat tavata siskoasi, niin silloin tapaat. Kukaan sinua ei voi siinä estää.

Ilmoitat sossuun tilanteesi. Suomessa on sellaiset turvaverkot, että ketään ei jätetä heitteille, jos vain itse hakee apua.

Vierailija
14/16 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin jo 14-vuotiaana tuosta ahdistavasta uskonnosta. Tee se, voin kertoa että oli elämäni paras päätös!

Vierailija
15/16 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet rohkea tyttö ja kyllä pärjäät vauvasi kanssa, kun saat asunto-ja raha-asiat järjestymään. Käy Kelassa juttelemassa toimeentulosta, ja oletko ilmoittautunut työvoimatoimistoon, kun isäsi pakotti sinut lopettamaan koulun? Työvoimatoimistossa ja Kelassa virkailijat auttavat sinut raha-asioiden alkuun. Alat saada työttömyystukea ja toimeentulotukea. Saat varmasti toimeentulotukena myös asunnon takuuvuokran ja sitten myös asumistukea. Kyllä pärjäät. Kelassa ja työvoimatoimistossa voit keskustella raskaudesta, jotta he opastavat milloin voit hakea äitiyspäivärahaa. Minä en enää muista, kun omat lapseni ovat jo teinejä ja nuoria aikuisia.

Asunnon saat hakemalla sitä kaupungin asuntotoimistolta. Toivottavasti valinnanvaraa olisi paljon, jotta saat mieleisen. Kyllä nämä asiat lähtevät tästä sujumaan, nauti raskaudesta ja vauvasta :) ehdit opiskelemaan ammatin sitten, kun vauvasi on kasvanut siihen ikään, että voit viedä päivähoitoon. Seurakunnilla on perhekerhoja ja äiti-vauvakerhoja, niistä voisi löytyä kivaa puuhaa vauvan kanssa aikanaan.

Ikävää, että vanhempasi halusivat katkaista välit. Auttaisin kyllä mielelläni jos tuntisin sinut.

Vierailija
16/16 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erosin jo 14-vuotiaana tuosta ahdistavasta uskonnosta. Tee se, voin kertoa että oli elämäni paras päätös!

Millä tavalla se ahdisti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi