Työttömyyskuviot
Tarvisin neuvoja..
Mieheni on jäämässä työttömäksi. Asutaan minun omistamassa omistuasunnossa. Mitä tukia mies voi saada? Ilmeisesti työttömyystuki ainakin, mutta saako asumistukea? Minä maksan lainan ja mies maksaa vastikkeen. En ole ikinä ollut tällaisessa tilanteessa työttömänä niin olen ihan ulalla. Yritin Kelan sivuilta surffailla, mutta laskuri sanoi että asumistukea ei tulisi miehelle? Onko kukaan ollut tilanteessa että osaisi tiivistetysti kertoa hölmölle kuinka tässä tilanteessa käy?
Kommentit (17)
Kai mies kuuluu liittoon niin että saa ansiosidonnaista?
Kesti ikuisuus löytää tämä ketju puhelimella kun töissä tätä kirjotin. Mies on kassassa, mutta työssäoloehto ei taida täyttyä. Saako mies asumistukea jos otan hänet vuokralaiseksi asuntooni?
Eli mies saa vaik noin 700 euroa kelalta työttömyysrahaa?
AP
Ulalla kirjoitti:
Kesti ikuisuus löytää tämä ketju puhelimella kun töissä tätä kirjotin. Mies on kassassa, mutta työssäoloehto ei taida täyttyä. Saako mies asumistukea jos otan hänet vuokralaiseksi asuntooni?
Eli mies saa vaik noin 700 euroa kelalta työttömyysrahaa?
AP
Kela katsoo teidät avopariksi ja samaksi ruokakunnaksi, jolloin sinun tulosi vaikuttavat miehen asumis- ja toimeentulotuen saamiseen. Työttömyyskorvauksiin eivät puolison tulot vaikuta eli käytännössä Kelan työttömyystuella mennään.
Sun kannattaa katsoa vaihtoehtoa jossa siirryt itse virallisesti Poste Restanteen tai toiseen osoitteeseen asumaan, jolloin ette ole enää samaa ruokakuntaa. Kannattaa ensin selvittää miehen oikeus tukiin jos sinun tulosi eivät ole niitä estämässä.
This is how I roll. A natural twenty every time.
Istaria kirjoitti:
Sun kannattaa katsoa vaihtoehtoa jossa siirryt itse virallisesti Poste Restanteen tai toiseen osoitteeseen asumaan, jolloin ette ole enää samaa ruokakuntaa. Kannattaa ensin selvittää miehen oikeus tukiin jos sinun tulosi eivät ole niitä estämässä.
Ai että ap:n pitäisi siirtyä omistusasunnostaan virallisesti jonnekin muualle asumaan, että hänen miehensä voisi saada kaikki mahdolliset tuet? Are you serious? Eiköhän se mies voisi itse siirtyä muualle asumaan, jos kaikki tuet pitää keplottelemalla saada.
Ei saa asumistukea. Saa työttömyyspäivärahan,joka on 600e/kk. Teidän pitää suhteuttaa miehen vastikkeen maksu muuttuviin tuloihin,mies maksaa tuestaan esim.200e asumiseen tai mitä sitten sovittekaan.
Työttömyyspäivärahastakin menee sitten vero 20% eli käteen jää hieman yli 500€. Itse elelin sillä reilun vuoden.. Muita tukia, kun avopuolison vuoksi ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyspäivärahastakin menee sitten vero 20% eli käteen jää hieman yli 500€. Itse elelin sillä reilun vuoden.. Muita tukia, kun avopuolison vuoksi ei saa.
Kannattaa hakea uusi veroprosentti etuuksille. Toi 20 % ei ole pienin mahdollinen veroprosentti työttömyysrahalle. Itselläni esim. on 14,5 %.
Istaria kirjoitti:
Sä käyt joka ketjussa neuvomassa, miten saisi pummattua, kupattua ja lusmuttua mahdollisimman paljon. Suomi nousuun!
Kyllä hän on periaatteessa oikeutettu asumistukeen. Mutta vuokraksi lasketaan hänelle vain puolet vastikkeesta. Eli summa saattaa olla liian pieni asumistukeen. Perustyöttömyystuen lisäksi hän voi saada toimeentulotukea.
Kyllä hän on periaatteessa oikeutettu asumistukeen. Mutta vuokraksi lasketaan hänelle vain puolet vastikkeesta. Eli summa saattaa olla liian pieni asumistukeen. Perustyöttömyystuen lisäksi hän voi saada toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Istaria kirjoitti:
Ai että ap:n pitäisi siirtyä omistusasunnostaan virallisesti jonnekin muualle asumaan, että hänen miehensä voisi saada kaikki mahdolliset tuet? Are you serious? Eiköhän se mies voisi itse siirtyä muualle asumaan, jos kaikki tuet pitää keplottelemalla saada.
Poste Restanteen ei saa asumistukea, vuokra-asuntoon saa. En siis sano että pitää, mutta perheen yhteiset tulot kasvavat joten minä ainakin tekisin näin.
Vierailija kirjoitti:
Istaria kirjoitti:
Sä käyt joka ketjussa neuvomassa, miten saisi pummattua, kupattua ja lusmuttua mahdollisimman paljon. Suomi nousuun!
Pienen ihmisen asialla ;) Jos joku kysyy neuvoja niin olisihan se epäkohteliasta olla neuvomatta. Ei tuossa lakia sentään rikota.
Eli paras vaihtoehto olisi että minä laittaisin osoitteen c/o vaikka äidilline ja mies olisi vuokralla asunnossani, mutta käytännössä maksaisi vain 200 e vastikkeen, vaikka vuokrasopimukseen kirjaisimme että 500 e/kk vuokra.
Noh tuota tuskin toteutamme, sillä verorahojen väärinkäyttöä... Pitää vielä selvittää riittäisikö tunnit kuitenkin kassanrahoihin, jos ei muuten niin sitten on pärjättävä vain vähemmälle..
AP
Jos miehellä jää ansiosidonnaisen raja muutamaa viikkoa vaille, niin hänen kannattaa ottaa yhteyttä kunnan työllisyysasioiden hoitajaan, millä nimellä se nyt onkaan. Omassa kaupungissa työttömälle voidaan järjestää 18 viikkotunnin työ siksi aikaa, että työssäoloehto täyttyy. Kunnalle tulee halvemmaksi, kun työtön saa ansiosidonnaista.
Ei saa asumistukea. Mutta saako ansiosidonnaista vai Kelan päivärahaa riippuu siitä, onko mies kassan jäsen ja täyttyykö työssäoloehto.