Kumpi meistä on oikeassa? Lapsen synttäreistä
Kaverini, jota en ole nähnyt 2 vuoteen, kutsui kuukausi takaperin minut ja useat yhteiset kaverimme luokseen tupareihin/kahvitteleen klo 16.00 eteenpäin. Ilmoitin kutsusta heti miehelleni ja merkkasin kalenteriin näkyviin.
Meillä on miehen kanssa yhteinen harrastus ja samoihin aikoihin selvisi, että harrastusporukalla on tarkoitus pitää kauden päätösjuhla, joka sattuu samalle päivälle mun kaverin kutsujen kanssa. Päätösjuhla on onneksi aamupäivällä.
Mieheni lapsella on synttärit saman viikon maanantaina ja pohdin, että sen viikon sunnuntaina voisi kutsua sukulaiset juhlimaan. Siksi vastasin kaverini kutsuun pohtien ääneen, että sunnuntaina on lapsella synttärit ja niitä varten tarvisi siivota yms ja aikataulu on tiukka, mutta tulen heti kun ehdin. En ajatellut tässä olevan mitään ongelmaa kuitenkaan: lauantaina aamupäivästä päätösjuhla, kaverin kutsut iltapäivällä ja lapsen synttärit sunnuntaina.
Eilen mieheni sanoi, että suunnitteli lapsen kaverisynttärit pidettävän myös tuolloin lauantaina (eli reilun viikon päästä) klo 15.30 alkaen. Mä tähän närkästyneenä totesin, että päätösjuhla kestää 15.30 asti (saimme varmistuksen asiaan pari viikkoa sitten) ja 16.00 alkaen on mun kaverin kutsut. Lisäksi on ne sunnuntain synttärit ja niitäkin tarvisi ehtiä jossain vaiheessa valmistella, joten joku muu ajankohta olisi parempi. Ehdotin perjantaita, vaikka mulla on silloin työpaikan tykypäivä (sanoin jättäväni väliin iltapäivän osuuden) mutta se ei käynyt kuulemma ex-vaimolle kun hänellä on jokin työjuttu silloin. Ehdotin torstaita, mutta se ei käy miehelle työmatkan vuoksi. Ehdotin maanantaita, mutta se ei käynyt koska silloin on toisella pojalla harrastus (on kyllä kavereidensa synttäreiden takia jättänyt välistä). Ehdotin seuraavaa viikonloppua, mutta ei kuulemma synttäreitä voi niin pitkälle venyttää. Ehdotin pääsiäisviikonloppua eli edellistä viikonloppua (jolloin lapsen synttärit oikeasti ovat), mutta ei silloin kuulemma pääse kukaan.
Ainoa asia mitä mieheni sai ehdotettua oli se, että lähdetään päätösjuhlasta etuajassa, synttärit alkaa 15.30 ja loppuu 16.30 ja voin sitten kävellä kotiin (2km), syödä ja lähteä kaverini kutsuille bussilla. Tähän kommentoin, että ei käy. Aikataulu on aivan liian tiukka enkä haluaisi lähteä päätösjuhlasta etuajassa ja myöhästyisin kaverini kutsuilta silti. Tästä sitten tuli kamala riita. Mieheni mielestä laitan etäisen kaverini perheenjäsenen edelle ja valitti että olen joustamaton ja itsekäs. Lisäksi mieheni mielestä pidän kuulemma teatteria muille ihmisille esittämällä, että välittäisin hänen lapsistaan yhtään (viittasi siihen vastausviestiini kaverin kutsuun jossa sanoin että tarvii tehdä valmisteluja sunnuntaiksi).
Huvittavinta tässä on se, että aikaisempina vuosina mieheni on sanonut, ettei mun tarvi/kannata tulla lasten kaverisynttäreille koska ei siellä tehdä muuta kuin valvotaan vain lasten leikkimistä. Sanoi myös, että olisi kiusallista istua yhdessä ex-vaimon kanssa. Olen kuitenkin joka kerta mennyt.
Kertokaa nyt olenko itsekäs?
Mä tavallaan ymmärrän mieheni pahan mielen tässä. Hänelle oma lapsi on tietenkin kaiken edellä ja varmasti kuulostaa kurjalta, kun sanon etten aio perua sovittuja menojani. Tottakai mulle perheenjäsen on tärkeämpi kuin kaveri, johon enää harvakseltaan pidän yhteyttä, mutta mä olin sopinut tuon menon kuukausi sitten. Mieheni alkoi eilen pohtia reilun viikon päästä pidettäviä synttäreitä. Eli myöhässä! Joten kyse on periaatteista. En mä halua pomppia miehen pillin mukaan. Varmasti synttäreille löytyisi kaikille sopiva ajankohta, jos hän viitsisi edes miettiä asiaa.
Kommentit (11)
Hyvä sinä, neuvoisit että teet niinkuin olet miettinytkin!
Anna miehes hoitaa lapsensa synttärit ihan yksinään.
Nyt en ymmärtänyt tuota kuviota. Eli sinä olet järjestämässä sunnuntaille miehen lapsen sukulaissynttäreitä, mutta kaverisynttäreiltä "kävelisit kotiin 2 km". Ettekö siis asu miehen kanssa yhdessä? Vai puhuiko miehesi eksän luona järkättävistä kaverisynttäreistä?
Ja jos puhui, niin miksi sinun pitäisi osallistua niihin lainkaan? En ymmärrä. Pienten lasten kaverisynttäreissä valvotaan leikkejä, ja siihen riittävät lapsen varsinaiset vanhemmat. Sinä teet hyvinkin jo osasi vastaamalla sukulaissynttäreistä.
Ja kukahan tuossa nyt olikaan se joustamaton, kun ehdotit useitakin vaihtoehtoja, jotka mies tyrmäsi osin ihan huuhaaperustein.
Mun mielestä mies yrittää nyt "sä et yhtään välitä" kortilla paikata kun on armottoman myöhässä suunnittelussa. Unohda lapsen kaverisynttärit ja tee miten olet kuukausi sitten suunnitellut. Lapsella on vanhemmat niin he voivat hoitaa synttärit, sulla on omat kaverit ja olet jo lupautunut sukulaissynttärit järjestämään.
Onkohan nyt mies reilu vai yrittääkö hän päästä helpolla? Joskus toi "tehdään yhdessä" on vaan yritys päästä helpolla. Kysys miten mies meinaa hoitaa sukulaissynttärit?
Olipa outo sepustus.
Sä voit huokaista helpotuksesta lapsi ei ole sinun. Anna vanhempien hoitaa juhlat. Jos et pääse juhliin, niin voevoe.
Millos on kutsut lähetetty? Kyllä ne pitää ajoissa laittaa, mielellään kaksi viikkoa ennen juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä mies yrittää nyt "sä et yhtään välitä" kortilla paikata kun on armottoman myöhässä suunnittelussa. Unohda lapsen kaverisynttärit ja tee miten olet kuukausi sitten suunnitellut. Lapsella on vanhemmat niin he voivat hoitaa synttärit, sulla on omat kaverit ja olet jo lupautunut sukulaissynttärit järjestämään.
Onkohan nyt mies reilu vai yrittääkö hän päästä helpolla? Joskus toi "tehdään yhdessä" on vaan yritys päästä helpolla. Kysys miten mies meinaa hoitaa sukulaissynttärit?
Haluaa päästä helpolla (ap hoitaa tai laitetaan murjottamalla hoitamaan järjestelyt ja valvonta) ja lisäksi ei halua itse osallistua, eikä halua että ap:kään osallistuu kaverinsa kutsuille. Juonittelu ja syyllistäminen, nuo kätevät ihmissuhdetaidot.
Vierailija kirjoitti:
Millos on kutsut lähetetty? Kyllä ne pitää ajoissa laittaa, mielellään kaksi viikkoa ennen juhlia.
Just tämä, kyllä ne kaverisynttäreiden kutsut pitäisi olla jo jakelussa niille kavereille ja niiden perheille, että tietävät varata aikaa. Jos kutsut lähtevät alle viikkoa ennen, niin myöhässä ovat. Voipi tulla aika tyhjät kaverisynttärit.
+ aika lyhyet kaverisynttärit lapsella, jos aikaa on varattu vain tunti (15.30-16.30)??
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ymmärtänyt tuota kuviota. Eli sinä olet järjestämässä sunnuntaille miehen lapsen sukulaissynttäreitä, mutta kaverisynttäreiltä "kävelisit kotiin 2 km". Ettekö siis asu miehen kanssa yhdessä? Vai puhuiko miehesi eksän luona järkättävistä kaverisynttäreistä?
Ja jos puhui, niin miksi sinun pitäisi osallistua niihin lainkaan? En ymmärrä. Pienten lasten kaverisynttäreissä valvotaan leikkejä, ja siihen riittävät lapsen varsinaiset vanhemmat. Sinä teet hyvinkin jo osasi vastaamalla sukulaissynttäreistä.
Ja kukahan tuossa nyt olikaan se joustamaton, kun ehdotit useitakin vaihtoehtoja, jotka mies tyrmäsi osin ihan huuhaaperustein.
Kirjoitin epäselvästi: en siis ole yksin järjestämässä sunnuntaita vaan olisin apuna ollut.
Kaverisynttärit oli tarkoitus pitää lapsen äidin luona. Asutaan mieheni kanssa yhdessä mutta hän siis aikoi jäädä vielä siivoamaan juhlien jälkeen joten mun pitäisi kävellä kotiin tai jäädä odottaan.
Kiitos kaikille vastauksista! Pidän siis suunnitelmista kiinni. Mies varmaan ilmoittaa ettei aio mun joustamattomuuden vuoksi osallistua päätösjuhlaan mutta menen sinne sitten yksin.
Et ole itsekäs. Miehesi tässä on joustamaton ja jättänyt asiat viime tippaan.
Voisiko myös kaverisynttärit olla sunnuntaina? Toiset aamu- ja toiset iltapäivällä?