Vegaanivanhemmat! Mulla on kysymys.
Kun teidän vauva on aloittanut/on alottamassa kiinteän ruoan syönnin, niin ettekö anna sille vauvallekaan mitään lihaa? Ei meillä varmaan olis pärjätty pelkillä kasviksilla, hedelmillä ja juureksilla. Tarjosin aina ainakin yhden lihaa tai kalaa sisältävän aterian per päivä.
Kasvava lapsi tarvitsee lihaa ja minusta siihen pitäisi totuttautua jo vauvana, niin kuin muihinkin makuihin. Aika isot terveysriskit on olemassa jos pieni lapsi ei saa esim. rautaa.
Tollanen nirsous tarttuu. Kaikkea ruokaa pitäs osata edes maistaa. Typerää, että lapsi opetetaan syömään vanhempien mieltymysten mukaan. Jos mä en tykkää tomaatista, niin en opeta lapselleni, että "hyi pahaa." Miksi näin pitää tehdä lihan kanssa? Vanhemmat eivät halua syödä lihaa, okei ihan fine, ne on aikuisia ja tekevät mitä lystää, mutta miksi lapsi pitää opettaa tuohon samaan? Ehkä lapsi haluaisi maistaa samaa mitä muut syövät koulussa ja tarhassa. Lapsen mieli on usein hyvin avoin, joten antakaa mahdollisuus!
Odotan vastaväitettä, jos sellasta on...
Itseltäni neuvolalääkäri kysyi aionko tehdä lapsestanikin kasvissyöjän koska itse olen. Vastasin että en ole idiootti, kasvava lapsi tarvitsee lihaa. Saa sitten itse päättää mitä syö kun on tarpeeksi vanha (eli täysikäsenä). Vegaanivanhempi ei tarkoita automaattisesti vegaanilasta, en itsekään ole alkoholisti vaikka vanhempani ovat. Mutta en ehkä ole oikea henkilö tähän vastaamaan koska en ole täysin vegaani vaan kasvissyöjä (lakto-ovo). Toivon kuitenkin että kukaan täysjärkinen ei tee lapsestaan vegaania tai kasvissyöjää sen takia että itse on!