Ostatko kaupasta muovikassin? Miksi? Miksi et?
Niin, ostatko aina / joskus kaupassa käydessäsi muovikassin ostosten kuljettamista varten vai onko sinulla joku muu tapa kantaa ostokset? Miksi ostat, miksi et?
Kommentit (80)
Mäkin käytän kangaskassia, mutta suurin syy ei kyllä ole "muovin vastustus, vaan se, että kangaskassi ensinnäkin kestää paremmin ja toisekseen tulee paljon halvemmaksi. Ympäristöystävällisyys on lisäetu, ei itse tarkoitus.
Oleellista on, että niitä kangaskasseja on tarpeeksi ja joka paikassa, mutta onneksi niitä saa monesta paikasta sillä eurolla tai alle. Kun kasseja on joka paikassa (autossa, kotona, käsilaukussa, lasten koulurepuissa, treenikassissa,...) eivät ne unohdu. Mä en ikinä selviäis jollain yhdellä kassilla.
En, koska mukana on useimmiten kestokassi. Jos on unohtunut ja ostoksia on useampi niin joudun ostamaan. Nykyään muovikassit ovat muuten ärsyttävän ohuita, että menevät ostoksista rikki eivätkä käy enää sen jälkeen roskapusseiksi, vähän hölmöä.
Vierailija kirjoitti:
En enää. Aiemmin ostimme muovikasseja, mutta käytimme niitä sitten kyllä useamman kerran kunnes menivät rikki. kAlkoi kuitenkin ärsyttää se, että kassit menivät niin helposti rikki. Esim. pahvilaatikon reuna saattoi repäistä ihan uuteen kassiin koko sivun mittaisen halkion tuosta noin vain.
Joskus yli vuosi sitten ostin sitten Ikeasta varmaan 50 kokoontaiteltavaa kassia, jotka maksoivat alle euron kappale. Niitä on nyt käytetty yli vuosi ja kaikki ovat edelleen kuin uusia, yksikään ei ole mennyt rikki. Kassit on helppo taitella kasaan ja niitä säilytetään autossa, josta aina otetaan tarvittava määrä kauppaan mukaan. TODELLA kätevää! Lisäksi nuo kassit ovat nyt päätyneet melkein kaikkiin niihin tarkoituksiin, joissa meillä ennen käytettiin muovikasseja, eli kaiken ylimääräisen sälän kuljettamiseen ja säilömiseen.
Ne ikean ohuet ihan pieneen menevät kauppakassit on pitkille ihmisille tarkoitettu. minulla, 165cm, ne osuu maahan.
Missähän kehitysmaassa roskat mereen kipataan? Ei ainakaan talousjätteitä mereen laiteta. Venäjältä tulee viemärivedet, mutta monessa kehitysmaassa ei viemäröintiäkään ole kattavasti.
Hedelmäpussi kestää esim. 2 kg perunaa, joten kestää roskapussinakin hyvin. Reppuun laitan ostokset.
Ihmetyttää kun hedelmäpusseja moititaan, olen käyttänyt niitä roskapusseina vuosikaudet, hyvin harvoin
rikkinäisiä.
Ostan muovikassin joskus.
Yleensä kuljetan ostokseni repussa, ja yleensä muistan ottaa reppuun mukaan myös toisen kassin, mutta joskus se toinen unohtuu eikä kaikki mahdo reppuun, jolloin on ostettava muovi- tai paperikassi (näin keväällä paperikassi, kun siihen voi heittää pihalta kompostoitavaa puutarhajätettä). Tai sitten jos on jotain mahdollisesti sotkevaa tuotetta, saatan ostaa niille muovikassin.
Mul on kangaskassi lähes aina laukussa mukana. Jos se on unohtunut, niin joudun ostamaan muovikassin, ellei ostokset mahdu laukkuun. Käytän muovikassin kuitenkin myöhemmin roskapussina. Normaalisti ostan rullan pusseja, koska se tulee halvemmaksi. En ihan ymmärrä tätä muovikassien haukkumista. Kun ne kuitenkin myöhemmin käytetään roskapusseiksi, niin mikä on ongelma? Johonkinhan roskat on pakattava. Ei niitä saa irrallisina heittää roska-astiaan.
Ostan, jos menen kauppaan spontaanisti ilman mitään omaa kantovälinettä. Kaupunkilaisena en useinkaan suunnittele kauppareissujani vaan poikkean silloin kuin huvittaa ja sattuu sopiva hetki. Suomessa muovikassit ovat laadukkaita ja kestäviä, joten niistä maksaa muutaman sentin mielellään.
Ostan.
-Miksi?
Koska ne on loppu.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Missähän kehitysmaassa roskat mereen kipataan? Ei ainakaan talousjätteitä mereen laiteta. Venäjältä tulee viemärivedet, mutta monessa kehitysmaassa ei viemäröintiäkään ole kattavasti.
Etelä-Amerikka, Afrikka ja Intia on kehitysmaita ja kaikissa niissä rannikkokaupungeissa kaikki dumpataan mereen. Myös on järkyttävää että samaa tapahtuu Italiassa, vaikka on yksi euroopan vanhimmista valtioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Amerikka, Afrikka ja Intia on kehitysmaita ja kaikissa niissä rannikkokaupungeissa kaikki dumpataan mereen. Myös on järkyttävää että samaa tapahtuu Italiassa, vaikka on yksi euroopan vanhimmista valtioista.
Tämä on kyllä puppua. Noille maille rannat ovat elintärkeitä. Se, että meri on täynnä muovia ei johdu siitä että afrikkalainen heittäisi jätteensä mereen.
Kaupassa käydessäni minulla on kangaskassi mukana, johon pakkaan ostokset. Hedelmäpusseja kierrätän myös käyttämällä ne useampaan kertaan. Tarra samaan kohtaan ja kassalle. Niitäkin on kankaisia, mutta tarra pysyy niissä huonosti.
Olen yrittänyt miehen kanssa vääntää tuosta muovikassista. Nykyään ottaa edes silloin tällöin vanhan muovikassin mukaan kauppaan. Muu kassi ei ole vielä mukaan lähtenyt.
Ehkä kerran vuodessa, jos menen sattumalta kauppaan eikä ole kangaskassia sattunut mukaan. Käytän siis aina kangaskasseja ostoskasseina, enkä myöskään ota pakasteille sitä pientä muovipussia.
En osta ellei ole ihan pakko,ympäristösyistä
Mä en ole koskaan kuullut hyvää selitystä sille miksi kaupan muovikassia ei pitäisi ostaa. Käytän jokaikisen kassin roskapussina. Jos käyttäisin kestokassia, joutuisin ostamaan roskapussit rullassa. Joo, joku perustelee että ne on halvempia. Ei kaada mun taloutta viiden euron hintaero/vuosi. Joku sanoi että jokainen kassi on rikki kun pääsee kotiin, eikä kassia voi siksi enää käyttää roskiskäytössä. Sen pussin voi pakata niin ettei se hajoa. Itse olen rikkonut paljon enemmän rullapusseja, koska repäisysauma leviää, kuin kaupan ostoskasseja.
Missä se on se hyvä syy käyttää kestokassia? En ole yhtään kuullut, mutta silti olen oikein kunnon luonnonvihaaja kun ostan muovini väärässä muodossa..
Ostan ehkä kerran kuussa kun edellinen muovikassi menee rikki. En siis todellakaan osta joka kauppareissulla. Johan mä hukkuisin niihin muovikasseihin.
Yleensä mukana on pari kestokassia juomia yms painavaa varten ja sitten otan muutaman muovikassin lisäksi. Roskapusseina menevät.
Ostan mä välillä semmosen roskapussirullankin ja käytän, mutta kun vaihtelen kauppaa, niin en jaksa muistaa, mikä oli hyvä. Ovat erikokoisia, eivät kaikki riitä meidän roskiksiin ja jotkut liian ohuita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan muovipussin ja käytän sitä sitten roskapussina.
Sulla on kalliit roskapussit. Tiesitkö, että ne kaupan muovikassit on kalliimpia, kuin roskapussit rullassa ostettuna?
No, hui.
Kyse on usein ajattelumallista. Kun suhtaudut piittaamattomasti tähän kuluerään, niin todennäköisesti suhtaudut piittaamattomasti myös johonkin muuhun pieneen kuluerään, josta maksat tarpeettomasti. Kun nämä kertautuvat, niin ei puhutakaan enää mistään pienistä summista. Tästä syystä toisilla jää rahaa talteen ja toisilla ei.
Ja joidenkin ei tarvitse joka senttiä laskea ja silti jää rahaa talteen. Tarvitaan myös kuluttamista. Mitä siitä tulisi, jos jokainen vain tallettaisi sitä rahaa.
Ei puhuta mistään senteistä, vaan puhutaan tuhansista tai jopa kymmenistä tuhansista euroista elämän aikana riippuen siitä, että kuinka laajalle tuo ajattelumalli jakautuu. Toki on se mitätön osa, joille tuollaisilla summilla ei ole yhtään mitään väliä, mutta valtaosalle tuolla rahalla olisi parempaakin käyttöä. Se, että rahaa ei tuhlaa kaupan muovikasseihin ei tarkoita sitä, että rahaa ei tuhlaisi johonkin muuhun.
Jos ajattelee, että kaupassa käy vaikkapa kolmen päivän välein ja ostat joka kerralla yhden muovikassin, joka maksaa 15 senttiä, niin sinulla menee vuodessa muovikasseihin 18,25e. 50 vuodessa 912,5e ja tämä tarkoittaa 6083 kaatopaikalle heitettyä muovikassia. Tuskin käytät edes näin vähän muovikasseja elämäsi aikana ellet elä sinkkuna koko ikääsi. Määrä saattaa kokonaisuudessaan helposti tuplaantua tai jopa nelinkertaistua.
Ai kamala, toivottavasti olet provo. Todella harmillista minusta jos joku oikeasti käyttää joka päivä noin suunnattomasti aikaa siihen, että keksii mistä voi säästää muutaman hassun sentin päivässä. Et ottanut laskennassa edes huomioon sitä, että ostat joka tapauksessa ne pussit jossakin muodossa. 20.000 euron vuosikuluissa 20 euroa ei ole ihan oikeasti mitään, saati että säästöä ei tuonkaan vertaa tule, koska ostat ne pussit rullassa. Jos haluat katsoa jokaista senttiä noin tarkkaan, mietit joka päivä onko halvin juusto tänään ässässä, koossa vai lidlissä. Minulle aikani on paljon kalliimpaa kuin muovipussin säästö.
Ps. Siihen kaupan kassiin matuu enemmän roskaa kuin roskapussiin
Minusta tuntuu, että näillä työttömillä muovipusseista syyllistävillä on paljon pahempia henkilökohtaisia ongelmia.