Kun olin lapsi, lähimetsässä oli mätäs, jossa kasvoi lähes pelkästään 4- ja 5-lehtisiä apiloita.
Kommentit (15)
Juu, muistan lapsuudesta paikan jossa suurin osa apiloista neli- tai viisilehtisiä 😊
Siinä saattaa olla yksi apila lisääntynyt suvuttomasti ja muut "klooneja". Nopea tapa kasveilla lisääntyä. Tietty myös suvullisesti lisääntyneet yksilöt ovat siirtäneet tätä geeniä eteenpäin, ollut ilmeisesti kelpoisuutta lisäävä ja yleistynyt kyseisessä populaatiossa.
Mun lapsen kaverin kotipihassa useampi vuosi sitten oli pieni nurmikkopläntti jossa kasvoi jopa 7 lehden apiloita. Suurin osa kuiten 4 ja 5 lehteä.
Käytiin viime kesänä etsimässä niitä kun koulussa piti tehdä kasvio, mutta ei löydetty yhtään enää. Harmi, sillä olisi ollut mukava lisä muutenkin hienoon kasvioon.
Koulumatkan varrella tien laidassa kasvoi sellaista korkeampivartista apilalajiketta, jossa oli paljon nelilehtisiä varsia. Apiloitakin on niin erilaisia, kotipihassa kasvoi sellaista hyvin siroa ja pientä apilaa, josta ei neliapiloita löytänyt kovin usein. Sitten vanhempani siirtyivät luomuviljelyyn ja pihasta alkava viljapelto istutettiin välillä kokonaan apilaa täyteen. Se oli varmaan liki metrin korkuista se apilikko ja sellaista paksumpaa, isolehtistä apilaa, isoja valkoisia ja vaaleanpunaisia kukintoja täynnä.
Mä muistan lapsuudestani myös tuollaisen mättävän. Sieltä löytyi kuusilehtinenkin. Eniten neli-ja viisilihtisiä.
Voi miten suloinen otsikko ja aihe. Kiitos! <3
Meillä oli postilaatikon alla tollainen mätäs pari vuotta sitten. Ei taida olla enää, harmi.
SAMA KOKEMUS täällä! Löysin neliön tai parin neliön alan, jossa oli neli- viisi tai kuusilehtisiä apiloita. Ehkä muutkin löysi sen ja ne loppuivat. Ei siinä enää niitä ole ollut.
Muistan myös yhden tällaisen alueen. Olin juuri kesäkuun alussa löytänyt ihanan miehen ja rakastuttiin päätä pahkaa. Juhannuksena mentiin hänen kaverinsa mökille, täynnä onnea istuin siellä pihalla auringon lämmittäessä ihanasti, ja aloin nyhtää ruohoa maasta. Sitten bongasin siinä apiloita, ja varmaan joka toinen oli nelilehtinen. Jotenkin sopi tilanteeseen. :)
(No, tuosta on nyt melkein 20 vuotta ja ollaan erottukin, mutta ei se tuon muiston ihanuutta kumoa.)
Vierailija kirjoitti:
johtu varmasti Tsernobylistä.
Tsernopylistä ei tiedetty minun lapsuudessani vielä mitään. -ap
NOITUUTTA!