Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa enää tuota &%¤# koiraa joka vetää ja vetää!!

Vierailija
11.04.2017 |

Koirani on jo 4-vuotias, tuli minulle 2-vuotiaana sukulaiselta joka ei sairastumisensa takia enää kyennyt siitä huolehtimaan. Koira olikin *erittäin* tervetullut, olin haaveillut jo pitkään koirasta, joten ei ole kyse mistään vastentahtoisesta velvollisuudesta, vaikka sen vakavasti sairastuneelta sukulaiselta otinkin. Aivan ihana koira muuten kaikin puolin... tottelee, tulee toimeen ihmisten ja eläinten kanssa, ja on älykäskin siitä päätellen että oppii uudet "temput" vähäisillä toistoilla. Mutta kun tuota hihnassa vetämättömyyttä ei vaan opi! Tai siis minä en ilmeisesti osaa opettaa. Menee hermot niin täysin ja hirveän turhautunut olo kun se vaan kimpoilee joka suuntaan ja painaa eteenpäin kuin neliveto vaikka mitä yrittäisin. Ja oikeastaan kaikki on yritettykin paitsi vedonestovaljaat. Auttaako nekään vai korjaako ne vaan oireita ennemmin kuin ongelmaa... ja minkähänlaiset olisi hyvät, vai olisiko vielä jotain muuta mitä voi tehdä... Apuja koiraihmisiltä? Olen ihan älyttömän väsynyt ja turhautunut ja koiran kanssa ulkoilu on suurimmaksi osaksi yhtä tuskaa. Ainoa poikkeus on että juostessa se juoksee iloisesti vierellä eikä vedä... mutta en minä voi enkä jaksa monta kertaa päivässä juoksulenkkiä tehdä enkä edes joka päivä, täytyy sen kanssa pystyä kävelemäänkin!! Apua väsyneelle ja epätoivoiselle? :(

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuonopanta on hyvä ja hellä vaihtoehto. Koira saa siinä ihan itse valita, vetääkö, jolloin kuonopanta kääntää pään sivulle. Koiran on vaikea vetää niska vinossa, joskin mulla oli paimenkoiranarttu, joka oppi senkin... Mutta hillitsee hyvin vetohaluja, ei satuta koiraa ja on helppo käyttää.

Vierailija
22/32 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetäminen loppuu kun tekee sen koiralle epämiellyttäväksi.

Kuonopanta toimii vahvallakin koiralla. Se ei viitsi pitkään yrittää vetää niska jäykkänä, vaan alkaa odotella hihnaa melko nopeasti.

Itselläni on kaksi Rottweileriä luopunut vetämisestä ja ryntäilystä kuonopannan avulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetat koiralle, että kun se vetää, ETEEN PÄIN EI PÄÄSE METRIÄKÄÄN. Remmi löysänä eteenpäin. Vie sulta paljon aikaa ja vaivaa, mutta määrätietoisella asenteella tuloksia syntyy. Palkitse hyvästä käytöksestä AINA, ja älä pura turhautumista koiraan. Good luck!

Ei tuo auta yliaktiivisella koiralla. Teillä jotka luulette, että se aktiivisuus häviää tiukoilla käskyillä ette ole yliaktiivista koiraa koskaan nähneetkään.

Ei se lopu. Ei vaikka tuota toistaisi vuosia. On kokeiltu.

Sinkkumies

Kyllä voi auttaa. Mulle tuli erään lajin koirakouluttajan oma vanha koira, johon hänen mukaansa ei mikään pysähtely tehoa. No kyllä tehosi, kun vain oli itse oikeasti sinnikäs ja oikeasti tarkka siinä, että yhtään ainuttakaan kertaa ei vetämällä edetä. Tiukkoja käskyjä ei edes oikeastaan tarvittu. Hienoisinkin hihnan kiristys aiheutti sen, että minä jämähdin paikalleni. Matkaa jatkettiin vain kun koira oikeasti rauhoittui eikä ollut säntäilevässä mielentilassakaan. Alkuun hihnalenkit kesti, eikä välttämättä hihnassa käveltykään mitään pitkiä lenkkejä. Tunti saattoi mennä pieneen korttelikävelyyn. Liikunnan tarve käytiin purkamassa erikseen ulkoilemalla vapaana metsässä ja harrastettiin muutoin paljon kaikkia aktiviteetteja, missä sai purkaa loputonta energiaansa tarpeeksi. Kolmessa kuukaudessa kuitenkin päästiin jo tilanteeseen, jossa ei olisi enää samaksi koiraksi uskonut. Koira käveli ihan itse vapaasta tahdostaan mun jalan vierellä ilman seuraamiskäskyjä tai mitään. Sille riitti se, kun se oppi luottamaan, että mä en anna sille selkään, en lyö, en potki sitä. Sillä ei enää ollut tarvetta paeta hihnassa kävellessään, kun se oppi, että siinä lähellä voi rennosti olla. Satunnaiset ohikulkijatkin kehui, kuinka kauniisti koira kulkee ja katsoo omistajaansa samalla (ei siis ollut seuraa-käskyn alla, vaan kunhan katsoi aina välillä kun höpöttelin sille). :-)

Ja koiran rotu oli se aktiivisin työkoirarotu, mitä löytyy ja ko. koira oli vielä työlinjaisista vanhemmista oleva hyvin, hyvin aktiivinen ja vietikäs yksilö... Ennenkuin tulet sanomaan, ettei varmaan ollut oikeasti aktiivinen. Sinä et varmaan vain ollut kokeillut tarpeeksi hyvin tuota.

Vierailija
24/32 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei auttanut se kuonopantakaan, se toki lisää hallintaa joissakin tilanteissa (remmirähjäys), mutta vetämiseen ei auttanut, varmasti oli koiralla niskajumissa, kun veti kuonopannasta huolimatta, toki ei niin lujasti saanut vedettyä, mutta kyllä jouduin kättäni jännittämään ja "pitelemään" koiraa silloinkin.

Mielestäni kuonopantaa tulisikin käyttää vain apuvälineenä, muun koulutuksen ohella lisäämään hallittavuutta, ei ratkaisuna itse vetämisongelmaan.

/15

Vierailija
25/32 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä samanlainen tapaus. Vedonestovaljaatkaan eivät toimineet.

Koira siis jossain vaiheessa oppi tuon, että jos vetää niin eteenpäin ei pääse. Mutta kappas, sitten tajusi että kun nykäisee minua ihan täysillä, niin kyllähän se mammakin sieltä lentää.

Tämä myös tekee sitä että nykii täysillä eri suuntiin. Aivan järkyttävän näköistä meidän ulkoilumme ja kerran onkin joku mummeli pysäyttänyt ja alkanut saarnaamaan kun rääkkää koiraa.

Sama juttu! Ensimmäisen kerran joku mummo. Toisella kertaa joku jätkä alkoi soittamaan poskeaan sanoin, että kohta tulee nenä kipeäksi jos et ala kalppimaan siitä. Näyttäähän se siltä kuin repisi koiraa, vaikka koira se siinä repii!

Sinkkumies

Voisikohan olla, että sulla on hermot olleet liian kireällä koiran koulutukseen? Jos huudat ja hermostut ohikulkijoillekin, niin ei taida hermot pysyä kurissa koiran vetäessäkään? Ei ole ihme, ettei koira opi kulkemaan rauhallisesti, jos ei omistajakaan osaa olla rauhallisesti.

Vierailija
26/32 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei auttanut se kuonopantakaan, se toki lisää hallintaa joissakin tilanteissa (remmirähjäys), mutta vetämiseen ei auttanut, varmasti oli koiralla niskajumissa, kun veti kuonopannasta huolimatta, toki ei niin lujasti saanut vedettyä, mutta kyllä jouduin kättäni jännittämään ja "pitelemään" koiraa silloinkin.

Mielestäni kuonopantaa tulisikin käyttää vain apuvälineenä, muun koulutuksen ohella lisäämään hallittavuutta, ei ratkaisuna itse vetämisongelmaan.

/15

Kuonopanta todellakin on vain apuväline, joka lisää sitä hallinnantunnetta omistajalle. Kaiken a ja o olisi, että omistaja valitsee sellaisen koiran, jota jaksaa ihan itse hallita ilman mitään apuvälineitä. Jos ei 50 kg nainen jaksa pidellä vetävää rotikkaa, niin silloin ei pidä ottaa mitään rotikkaa. Ihan kuten lapsillekaan ei pidä antaa liian isoa koiraa talutettavaksi.

Koira saattaa vetää vain entistä enemmän siksi, että haluaa eroon kipua tuottavasta kuonopannasta. Se ei ole fiksu logiikka, mutta se voi olla koiran logiikkaa.

Vierailija
27/32 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen sitä kuonon ympäri tulevaa pantaa, meillä ainakin toiminut myös jäljestävillä roduilla jotka mielellään kulkevat kuono maassa jälkiä haistellen. Olen kylläkkn totuttanut koirani jo pennusta asti pantaan, etten tiedä miten aikuisella toimii mutta panta ei maksa paljoa joten on varmasti kokeilun arvoinen. Pitää vain muistaa että koiraa ei saa kiskoa kuonopannan kanssa.

Vierailija
28/32 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä samanlainen tapaus. Vedonestovaljaatkaan eivät toimineet.

Koira siis jossain vaiheessa oppi tuon, että jos vetää niin eteenpäin ei pääse. Mutta kappas, sitten tajusi että kun nykäisee minua ihan täysillä, niin kyllähän se mammakin sieltä lentää.

Tämä myös tekee sitä että nykii täysillä eri suuntiin. Aivan järkyttävän näköistä meidän ulkoilumme ja kerran onkin joku mummeli pysäyttänyt ja alkanut saarnaamaan kun rääkkää koiraa.

Sama juttu! Ensimmäisen kerran joku mummo. Toisella kertaa joku jätkä alkoi soittamaan poskeaan sanoin, että kohta tulee nenä kipeäksi jos et ala kalppimaan siitä. Näyttäähän se siltä kuin repisi koiraa, vaikka koira se siinä repii!

Sinkkumies

Voisikohan olla, että sulla on hermot olleet liian kireällä koiran koulutukseen? Jos huudat ja hermostut ohikulkijoillekin, niin ei taida hermot pysyä kurissa koiran vetäessäkään? Ei ole ihme, ettei koira opi kulkemaan rauhallisesti, jos ei omistajakaan osaa olla rauhallisesti.

Sulla ei vaan ole kokemusta koirista tarpeeksi. Mulla on, sekä olen aina koirien kanssa rauhallinen.

Sinkkumies

Vierailija
29/32 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lukea kirjat "hihnan toisessa päässä" ja "kiskomatta paras". On totta että jotkut koirat tarvitsevat hiukan lisävinkkejä tuohon hommaan. 2 edellistä koiraani oppivat helposti mutta nykyiselle opetin että sivulle tulosta pääsee eteen päin. Eli kun pysähdyn ja astun askeleen taakse päin niin koira loikkaa heti sivulleni koska tietää ettei pääse eteen päin ennen kuin saa luvan. Joutui kyllä kokeilemaan monia tapoja mikä toimii ja vaihtamaan käskysanaa kun liike vaihtui. Kuuntelin myös koiraa mitä keinoja se luontaisesti yrittää saadakseen minut liikkeelle ja palkkasin siitä. Tavallaan klikkeri-tekniikalla ilman klikkeriä, kun kääntyy katsomaan wtf jäit siihen-liikahtaa kohti-tulee lähemmäs-sivulle-kääntyy- seisoo sivulla (istumaan en vaadi tässä kohden käytännön syistä: pakkanen, lätäköt jne.). Nyt lopullisella käskysanalla tulee tuohon lopulliseen fiksattuun asentoon. Meni kauan ja otti aivoon mutta työ kannatti.

Väsytysjuoksutusta en suosittele vaan hajuaistille töitä. Hajuaistin käyttäminen väsyttää koiraa enemmän kuin ylipitkä lenkki. Sisällä voi tehdä erilaisia hajuaistiin perustuvia tehtäviä. Meillä esim. pupun ja fasaaninnahka (dummy) on piilotettuna vaikeisiin paikkoihin.

Vierailija
30/32 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki kuonopanta. Meillä koira veti niin, että olkapää meinasi sijoiltaan mennä. Kuonopannan avulla oppi kävelemään vierellä eikä vetänyt.

Siis, eikö sen nimi ole vetopanta, eli jos koira vetää, se painaa nokan alas, jos ei, niin mennään normaalisti, meidän koira oppi sillä tavoin myös.

Vierailija
31/32 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräskin perhe ulkoiluttaa sotilaallisen täsmällisesti puudeliaan aina samalla kellonlyömällä. Toinen naapuri sinuttelee koiraansa "sinä en nyt hauku", "SINÄ kuljet ohi hiljaa". Kolmas "hänettelee": "hän on nyt kunnolla", "hän ei nyt hauku". Eräs koiran omistaja neidittelee (vissiin naaraskoira).

En mitenkään inhoa koiria. Mietin vaan, miksi ihmiset ottavat koiriaan - koira saa kovin inhimillisiä piirteitä, koira ihmistetään.

Se on aivan sama minkä sanan koiralle opetat koska se ei ymmärrä sanaa niin kuin ihmiset. Sinä määrittelet toistoilla minkä merkityksen koira sanoille saa. Esimerkiksi agilityssä on aivan sama minkä nimen kullekin esteelle annat. Yleisesti käytetty "putki" putkimaisella esteellä voi olla vaikka "lentokone" tai "kivi" koska ei sillä koiralla ole hajuakaan mikä on putki. Putki on sille kivi jos omistaja on opettanut olevan sen kivi (olettaen ettei hoe kiveä luonnonkivillä). 

Koiralle "neiti" ei merkkaa sen enempää kuin äänensävy jolla se sanotaan ja että koirasta itsestään on nyt kysymys. Ei se tiedä että se on jotenkin herraskainen ja ylennetty olento :p Omistaja voi taas pitää hieman hauskaa keksiessään koiralleen ylellisiä lisätitteleitä. Ei se ole inhimillistämistä vaan hauska ja harmiton tapa.

Se mikä on kaikkein vaarallisinta on se että esimerkiksi halataan sellaista koiraa joka ei ole tottunut halaamiseen tai ei tykkää siitä ja inhimillistetään koira olettamalla että halaaminen on koiralle luontaista koska se on ihmisen tapa toimia. Ne koiranomistajat jotka eivät perehdy koiran ja ihmisen lajien välisiin kommunikaatioeroihin ovat niitä inhimillistäjiä joista koira kärsii. Nämä omistajat olettavat, odottavat ja vaativat koiran toimivan ihmisen kaltaisesti.

Koiraa pitää kunnioittaa sen verran että viitsii lukea sen kasvojen ilmeistä ja kehon asennoista ja kommunikaatiotavoista niin olisi myös vähemmän ongelmia niiden kanssa. Nykyisin on todella hyviä opaskirjoja ja nettisivuja saatavilla.

Vierailija
32/32 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä hihna etutassun alta niin loppuu vetäminen. Meillä jopa käskystä nostaa tassua hihnan laittamiseksi😁. Käytän ajoittain kun intoilee ulos lähtiessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi