Aion ottaa vastaan osa-aikatyön josta saan saman verran palkkaa/kk kuin työttömänä työmarkkinatukea. Olenko tyhmä?
Työmarkkinatukea saan n.640€/kk ja nyt aloittaessani osa-aikaisen työn minulle jää käteen n.650€/kk.
Olenko vähän tyhmä kun lähden tähän työhön? Onko tässä mitään järkeä?
Kommentit (55)
Montako tuntia tekisit viikossa töitä? Mä suostuisin tekemään 16-24h/vko jos saisin saman verran kuin työttömänä, mutta en lähtisi retuuttamaan itseäni 40h viikossa jos saman summan saa käteen tyøttömänä.
Saathan sitten lomarahatkin kun sijaisuus loppuu. Ja voihan olla että saat myöhemmin kokoaikaiaen työsopparin.
Voi kiitos paljon tuesta! Tein siis oikean ratkaisun :)
En tiedä sovitellusta päivärahasta mitään ja nyt kun Kelan sivuilta asiaa tutkin niin se näyttäisi että saisin palkan lisäksi n.31€/päivässä. Voiko se pitää paikkaansa?
Tuleeko se 20päivältä se soviteltu päiväraha? Kuinka sitä voi saada noin paljon vaikka olen töissä?
Oijoi kun mulla on kohta paljon enemmän rahaa kuukaudessa kuin nyt :)
AP
Vierailija kirjoitti:
Montako tuntia tekisit viikossa töitä? Mä suostuisin tekemään 16-24h/vko jos saisin saman verran kuin työttömänä, mutta en lähtisi retuuttamaan itseäni 40h viikossa jos saman summan saa käteen tyøttömänä.
Saathan sitten lomarahatkin kun sijaisuus loppuu. Ja voihan olla että saat myöhemmin kokoaikaiaen työsopparin.
15-20 tuntia tulee olemaan. 650€/kk laskin minimituntien mukaan. Toivotaan, että tämä poikii kokoaikaisen työn :) AP
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatukea saan n.640€/kk ja nyt aloittaessani osa-aikaisen työn minulle jää käteen n.650€/kk.
Olenko vähän tyhmä kun lähden tähän työhön? Onko tässä mitään järkeä?
Et todellakaan oo tyhmä. Saat varmaan vielä päivärahaa kelalta palkan lisäksi. Mulla on sama tilanne et osa-aikatyö ja saan Kelalta päivärahaa palkan lisäkdi. Ei oo vaan tarpeeksi tunteja:(
Laske se soviteltu sillä laskurilla. Mä olen tehnyt jo kaksi vuotta osapäivätyötä pienellä palkalla ja sovitellulla päivärahalla. Aina löytyy niitä, jotka on sitä mieltä ettei tässä ole mitään järkeä, kun työttömänä saisi saman rahan, mut kyllä mä mielummin töitä teen kuin makaan kotona. Matkakulujakin tietty tulee, mut verotus vastaavasti kevenee. Mielestäni olen siis voiton puolella rahallisesti, en paljoa, kutta edes vähän.
Vierailija kirjoitti:
Eihän 40h/vko ole enää mitään osa-aikatyötä...
AV:lla oli just äsken ketju, jossa parin tonnin kuukausipalkalla vuosikausia töitä tehneet laskivat, etteivät saa eläkettä minimiä enempää. Tuskin siis 650 euron työ auttaa eläkeasiaa yhtään.
Mutta muuten olen samaa mieltä edellisten kanssa siitä, että jos ylipäätään haluaa töitä tehdä, niin osa-aikatyö on tyhjää parempi.
Tottakai noin kuuluu toimia ja et ole tyhmä. Tyhmää on maata kotona odottamassa kivaa vakituista kokoaikatyötä hyvällä palkalla.
Minulla päiväraha oli jotain 1350€/kk ja onnistuin sitten saamaan osa-aikatyön 820€/kk. Sain yhteensä palkkaa ja soviteltua päivärahaa bruttona 1830€ ja minusta se oli tosi hyvin, kun kokopäivätöistäkin olin saanut vain 1930€/kk. Tuon 820€/kk sain 40% työajalla eli työtunteja oli 14,5 viikossa. Minusta tuo oli loistava diili, harmi vain kun oli niin lyhyt pätkä ja taas olen kokopäiväisesti työtön.
Voit miettiä työttömyyskassaan liittymistä, jos et kuulu. Osa-aikatyö kerryttää työssäoloehtoa niiltä viikoilta, kun tunteja on 18 tai enemmän. Myöhemmin voisit siis saada ansiosidonnaista päivärahaa tai soviteltua ansiosidonnaista. Nyt tosiaan saat kelalta soviteltua päivärahaa ja osa-aikatyö ei vaikuta myöskään asumistukeen juuri yhtään, jos ollenkaan.
Palkkatulon verotus on huomattavasti kevyempää kuin etuuden. Eli vaikka sama bruttotulo, niin nettona saat käteen enemmän.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä sovitellusta päivärahasta mitään ja nyt kun Kelan sivuilta asiaa tutkin niin se näyttäisi että saisin palkan lisäksi n.31€/päivässä. Voiko se pitää paikkaansa?
Tuleeko se 20päivältä se soviteltu päiväraha? Kuinka sitä voi saada noin paljon vaikka olen töissä?
Oijoi kun mulla on kohta paljon enemmän rahaa kuukaudessa kuin nyt :)AP
Sehän on tarkoituskin, että työssäkäyvällä on enemmän rahaa kuin työttömällä! Sinä todella saat noin tonnin kuussa, ja vielä asumistukea jos sinulla on siihen muuten oikeus.
Huomaa kuitenkin muutama seikka:
Saat sovitellun päivärahan vasta sen jälkeen, kun olet toimittanut palkkatodistuksen kalenterikuukaudelta kelalle. Ei siinä mitään ongelmaa, jos saat säännöllisesti joka kuukauden palkan tiettynä päivänä. Lähetät vaan heti palkkatodistuksen Kelalle kun saat sen itse, niin päivärahat tulevat yhtä säännöllisesti.
Hankalammaksi menee, jos työaika on kovin epäsäännöllinen ja lisiä maksetaan joskus seuraavassa kuussa. Sitä on vaan säästettävä. Ota huomioon se,että voit joutua olemaan ensimmäisen kuukauden kokonaan ilman rahaa, jos koko kuukauden palkka maksetaan vasta seuraavassa kuussa, ja päivärahat sen jälkeen,
Myös mahdollinen ansiosidonnaisesi määräytyy osa-aikatyön perusteella, jos työssäoloehto ylittyy. Mutta ei sinulla ilmeisesti ole ollutkaan vielä ansiosidonnaista.
Et ollenkaan! Saat mahdollisesti lisää töitä jos hoidat hommasi hyvin ja näyttäähän se CV:ssä huomattavasti paremmalta että on ollut töissä kuin että olisi iso aukko työhistoriassa. Lisäksi työssäkäyminen rytmittää päivää ja tutustut uusiin ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15-20 tuntia tulee olemaan. 650€/kk laskin minimituntien mukaan. Toivotaan, että tämä poikii kokoaikaisen työn :) AP
Saat siis lisäksi soviteltua päivärahaa eli palkkasi+päiväraha on yli 1000e. Jäät todellakin voitolle pelkkään peruspäivärahaan(600e) ja työttömänä oloon verrattuna.
En kyl ottais vastaan, mut on kai kyse elämäntilanteesta onko tyhmää vai ei.
Mulla on 3 pientä lasta ja koirat sekä talo hoidettavana. Yöllä heräillään ja päivät on niin täynnä tekemistä että välillä itkettää. Tässä elämäntilanteessa ei jaksaisi.
Jos olisin lapseton tai lapset isompia ja ollut jo työttömänä jonkun aikaa niin varmasti työstä olisi enemmän iloa ja hyötyä kuin haittaa.
Saat muuten edelleen tukea ja jatkat työttömänätyönhakijana vaikka olisit osatyössä...
kyllähän olet vähän tyhmä mutta paljon parempi kuin esim. työkkärin tarjoamat työkokeilut. Mainitse asiasta ihmeessä esimiehellesi ja pyydä palkan korotutsta. Lisäksi sinulla on edelleen oikeus asumistukeen
Vierailija kirjoitti:
kyllähän olet vähän tyhmä mutta paljon parempi kuin esim. työkkärin tarjoamat työkokeilut. Mainitse asiasta ihmeessä esimiehellesi ja pyydä palkan korotutsta. Lisäksi sinulla on edelleen oikeus asumistukeen
Mistä pitää mainita esimiehelle?
Ei ole kyse vain rahasta.Osa-aikatyöllä säästyy te-toimiston hiillostukselta - se painaa ainakin minulle paljon.
Vierailija kirjoitti:
Oijoi kun mulla on kohta paljon enemmän rahaa kuukaudessa kuin nyt :)AP
Minä saan palkkaa reilu 300e ja lähes täyden työmarkkinatuen,paitsi silloin kun tulee paljon lisiä palkassa.
Soviteltua päivärahaa tulet saamaan. Itsekin teen niin, joka kuukausi ilmoitan hakemuksessa tehdyt tunnit ja lähetän palkkalaskelman heti kun sen saan.