Siis eikö nämä ~40-vuotiaat esikoisesta haaveilevat mieti kohonnutta riskiä saada down-lapsi???
Täällä kun näyttää sen ikäiset suunnittelevan ihan " normaalina" perheen perustamista..
=O
Kommentit (14)
monia muita vikoja ei voi ja useammin ne ovat sattumaa kuin iästä johtuvia.
Itse olisin ennemmin huolissani siitä, että kerkeääkö lapsi kasvaa aikuiseksi jos reilusti yli nelikymppisenä vauvan saa, ettei itselle tule kummempia vaivoja. Tiedän naisen joka sai 45v vauvan. Nyt on kun mummo (ikäistään vielä vanhemman näköinen) ja murrosikäinen tyttö häpeää äitiään kun vertaa kavereidensa vanhempiin. Tuo Down-riski on pieni kuitenkin ja onhan down-lapsetkin täysiä ihmisiä. Rakastaisin takuulla lastani, oli down tai ei.
Ja minä olen kuitenkin vielä alle 30. Tuossa 40korvilla ne lapset on " tehtävä" jos meinaa.
tulemaan down-vauva. Lapsettomuus voisi olla paljon pahempi vaihtoehto.
älkääkä tehkö sitä iltatähteä, vaikka mieli tekisi.
HEHHEH, kerrotko minullekin missä tälläinen " suositus" on julkaistu ;)
joka kolmas lapsihan syntyy nykyään yli kolmekymppiselle
- kasvakaa aikuisiksi lapsukaiset, teillä on kovin mustavalkoiset mielipiteet
Eiköhän se ole ihan luonnonlaki, että nainen voi tehdä lapsia niin kauan kuin on hedelmällinen, tulee raskaaksi ja raskaus kestää? Kuinka tämä asia on niin jumalattoman vaikea käsittää? Jos lasten tekeminen nelikymppisenä olisi jotenkin kiellettyä tai erikoisen riskialtista, niin eiköhän naiselle tulisi silloin vaihdevuodet tuossa 35 ikävuoden kieppeillä.
Sitäpaitsi: nykyisen äitiyshuollon ja diagnostiikan aikana nelikymppisenä lasten saaminen ei ole mitenkään sen riskialttiimpaa kuin parikymppisten lastenteko vaikka 50v. sitten. Jokainen nelikymppinen taatusti tietää mahdolliset riskit ja on valmistautunut niihin. Aloitustasi ei voi tulkita mitenkään muuten kuin että olet jossain määrin rodunjalostuksen kannalla ja vammaiset ihmiset ovat mielestäsi alempiarvoisia tai jotenkin huonompia.
Nykyäänhän on oikeastkin enemmän sääntö kuin poikkeus, että lapset tehdään yli kolmikymppisenä, esim. mun tuttavapiirissäni ei taida olla ketään, joka olisi lapsen alle kolmikymppisenä saanut, tämä trendi on vakiintunut ja ensisynnyttäjien keski-ikä kasvaa koko ajan. Eli meitä mummoja on sitten ekaluokkalaisten vanhempainillat täynnä tulevina vuosina.
Tämä siksi, että vanhemmat odottajat tutkitaan odotusaikana riskin varalta jos ultrassa tai veriseulassa epäilyjä niin saa helpommin lähetteen lapsivesi/ istukka biopsiaan. )Varmaankin kromosomivirheiden paljastuessa osa päätyy aborttiin).
Just pari päivää sitten tuli se dokumentti, missä selvästi sanottiin, että älykkyys periytyy.
mutta JOKAIKINEN MURROSIKÄINEN häpeää omia vanhempiaan oli ne sitten nuoria tai vanhoja, köyhiä tai rikkaita, rauhallisia tai tempperamenttisia jne.
se nyt vaan kuuluu siihen ikään..ainakin omassa nuoruudessani muistan että jokaikinen häpesi omia vanhempiaan mutta " idolisoi" jonkun muun vanhempia. niin se vaan menee.
ihme pakkomielle sinulla, että olisi jokin sopiva ikä saada lapsia