Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotitöiden jako, mitä mieltä?

Jösses
11.04.2017 |

En muuten tätä lähtisi kysymään, ellei minua kalvaisi oman äitini mielipide asiasta.

Tulemme loistavasti toimeen mieheni kanssa, vaikka asummekin yhden makkarin asunnossa. Myös kotitöissä pääsimme heti suhteen alussa yksimielisyyteen ilman sen kummempaa keskustelua aiheesta. Emme myöskään koskaan riitele kotitöistä.

Itse asiaan: minä hoidan pyykkäämisen, siivoamisen, tiskaamisen ja muutenkin yleisen puhtaanapidon asunnon suhteen. Mies taas hoitaa kokkaamisen, koska häneltä se luonnistuu paremmin.
Vanhoillisesti ajatteleva äitini on antanut minun kuitenkin hyvin ymmärtää olevani auki miehelleni kokkaamisen suhteen. Vaikka mielestäni hoidan oman osuuteni tekemällä käytännössä kaiken muun oleellisen huushollin pyörittämisen suhteen - ja teen sen päivittäin.

Miten on, tulisiko minun opetella ruoanlaitto (jossa olen surkea) vai saada mielenrauha omasta panoksestani?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinun tulisi opetella ruuanlaitto monestakin syystä. Nythän sinulla on loistava opettaja rinnallasi, mutta entä vuoden kuluttua, jne...

Vierailija
2/23 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos äidin neuvot. Teette juuri niinkuin itse parhaaksi katsotte.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko miehen kanssa keskustellut, että hän jaksaa ja haluaa aina olla se joka sitä ruokaa laittaa? Pidemmässä juoksussa se voi ruveta tympipään, ettei koskaan itse pääse valmiiseen pöytään.

Vierailija
4/23 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies jää sitten kotiin hoitamaan lapsia, että he saa ruuan?

Vierailija
5/23 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta teidän jako kuulostaa ihan hyvältä, jos se sopiu teille molemmille! Hoidat oman osuutesi ja vähän enemmänkin mun mielestä :)

Vierailija
6/23 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinun tulisi opetella ruuanlaitto monestakin syystä. Nythän sinulla on loistava opettaja rinnallasi, mutta entä vuoden kuluttua, jne...

Totta tämä. Yksin asuessa kuitenkin on täysin erilaista tuo ruokapuoli, kun voi syödä jaskaa päivästä toiseen mielen mukaan ilman sen kummempia pohtimisia. Samaa teki miehenikin ennen suhteeseen päätymistä kanssani.

Rakastan ruokaa, mutten ole koskaan varsinaisesti ollut kiinnostunut ruoanlaitosta. :D

Vierailija
7/23 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sitä sukupolvea, jolle ruuanlaitto kuuluu yleissivistykseen. Kyllä minä suosittelen opettelemaan. 

Vierailija
8/23 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko miehen kanssa keskustellut, että hän jaksaa ja haluaa aina olla se joka sitä ruokaa laittaa? Pidemmässä juoksussa se voi ruveta tympipään, ettei koskaan itse pääse valmiiseen pöytään.

Tämä. Olis ihana päästä valmiiseen pöytään. Olisin valmis vaikka imuroimaan (miehen homma enimmäkseen), jos joskus sais olla kokkaamatta ja pöytään tulisi muutakin kuin einestä.

Vierailija
9/23 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai olen kysynyt, ja tarjoan apuani välillä. Mutta hän haluaa hoitaa ruoanlaiton itse.

Pitää yllättää hänet joskus tekemällä herkkuateria valmiiksi. Tuntuupa itsekkäältä, kun en ole ajatellut sitä noin; miltä hänestä tuntuisi tulla valmiiseen pöytään.

Vierailija
10/23 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun perheesi sisäinen työnjako ei nyt äidillesi kuulu millään tavalla. Tarvitseeko noita kotitöitä ja niiden tekijöitä edes hänelle ruveta listaamaan ja selvittelemään? Sano tästä lähtien että menee ihan tasan tarkkaan puoliksi niin ei tarvitse mamman yöunia menettää.

Vierailija
11/23 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muksuja ei ole toistaiseksi. Kyllä tietysti lapsien kohdalla kokkaisin itse.

Ehkä se onkin puhdasta laiskuutta, etten ole ennen muksuja ajatellut ryhtyä opettelemaan kunnon ruoanlaittoa.

Vierailija
12/23 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vähän vastaava jako eli mies hoitaa kaupassakäynnit ja ruuanlaiton erona kuitenkin että meillä on kaksi lasta. Hieno roolimalli pojille eli heille on itsestään selvää että myös miehet osallistuvat kotitöihin eivätkä pidä ruuanlaittoa minään "akkojen hommana".

Toisaalta minulla on pidemmät työpäivät ja kuskaan lapsia enemmän harrastuksiin, hoidan lasten ilta- ja aamutoimet, pyykkihuollon ja siivoan keittiön iltaisin, muilta osin siivous menee aika tasan - aika tasan siis kotihommat menevät kuitenkin.

Vaikka en normaalisti laitakkaan ruokaa niin kyllä minä osaan ruokaa tehdä ja kaupassa käydä vaikka mies onkin siinä parempi. Kyllä sinun kannattaa harjoitella ruuanlaittoa, vaikka mies hoitaakin ruokahuollon pääasiassa ja äitisi mielipiteet kannattaa jättää omaan arvoonsa:)

Vierailija
13/23 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka en normaalisti laitakkaan ruokaa niin kyllä minä osaan ruokaa tehdä ja kaupassa käydä vaikka mies onkin siinä parempi. Kyllä sinun kannattaa harjoitella ruuanlaittoa, vaikka mies hoitaakin ruokahuollon pääasiassa ja äitisi mielipiteet kannattaa jättää omaan arvoonsa:)

Kiitos, näin teen. Ehkä mieheni jokapäiväinen ruoanlaitto on saanut minulle uusavuttoman tunteen, enkä ole edes vaivautunut sitä ruokaa laittamaan.

Vierailija
14/23 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan keskustellut äitini kanssa siitä, mitä kotitöitä meillä kukakin tekee. Hän tietää, että ompelen, mutta eipä ole tullut puheeksi, kuka meillä imuroi tai pesee pyykit. Puhutteko te muut oikeasti vanhempienne kanssa tällaisista asioista? Meillä on niin paljon muutakin juteltavaa, ettei käy edes mielessä selittää mitään tiskeistä.

Vierailija
15/23 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan keskustellut äitini kanssa siitä, mitä kotitöitä meillä kukakin tekee. Hän tietää, että ompelen, mutta eipä ole tullut puheeksi, kuka meillä imuroi tai pesee pyykit. Puhutteko te muut oikeasti vanhempienne kanssa tällaisista asioista? Meillä on niin paljon muutakin juteltavaa, ettei käy edes mielessä selittää mitään tiskeistä.

Avoimet välit. Puhun tällaisista asioista ystävienikin kanssa, miksen siis mammankin.

Vierailija
16/23 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös niin, että minä hoidan pyykit, siivouksen, talousasiat ja ostokset (ruoka ja muut), puutarhan ylläpidon, sekä kodin pienet remontit.

Mies hoitaa tiskauksen sekä ruuanlaiton lähes kokonaan. Hän rakastaa laittaa ruokaa ja tekee tosi hyvää ruokaa. Kyllä mäkin osaan ruokaa laittaa, mutta en vaan nauti siitä yhtään.

Poikkeuksena leipomukset (kakut, leivät, pizzat yms) minä teen, ja samoin minä laitan meille haudutuskeittimessä silloin tällöin isoja annoksia esim nyhtöpossua ja chili con carnea pakastettavaksi ja sieltä sitten töihin eväiksi.

Mun isä on sitä mieltä, että eihän tommonen kokkaava mies ole mikään oikea mies, autoja pitäis pihalla rassata päivät pitkät vaan.

Ironista on, että isäni oli kahden lapsen yksinhuoltaja, joka meille laittoi ruuat.

Että anna äitis kommentit mennä yhdestä korvasta sisään, ja toisesta ulos. Jos te olette molemmat tyytyväisiä työnjakoon, niin mitä hänen mielipiteellä on väliä? Ei mitään.

Vierailija
17/23 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muksuja ei ole toistaiseksi. Kyllä tietysti lapsien kohdalla kokkaisin itse.

Ehkä se onkin puhdasta laiskuutta, etten ole ennen muksuja ajatellut ryhtyä opettelemaan kunnon ruoanlaittoa.

Elikkä jos tulee lapsia niin sinä hoidat sitten 100% kotitöistä + lapset + oman palkkatyösi äitiysvapaiden jälkeen. Pistä kuule vaan miehesi opettelemaan siivous ja pyykkäys. Kokemus on opettanut ettei mies luovu saavutetuista eduista.

Vierailija
18/23 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä myös niin, että minä hoidan pyykit, siivouksen, talousasiat ja ostokset (ruoka ja muut), puutarhan ylläpidon, sekä kodin pienet remontit.

Mies hoitaa tiskauksen sekä ruuanlaiton lähes kokonaan. Hän rakastaa laittaa ruokaa ja tekee tosi hyvää ruokaa. Kyllä mäkin osaan ruokaa laittaa, mutta en vaan nauti siitä yhtään.

Poikkeuksena leipomukset (kakut, leivät, pizzat yms) minä teen, ja samoin minä laitan meille haudutuskeittimessä silloin tällöin isoja annoksia esim nyhtöpossua ja chili con carnea pakastettavaksi ja sieltä sitten töihin eväiksi.

Mun isä on sitä mieltä, että eihän tommonen kokkaava mies ole mikään oikea mies, autoja pitäis pihalla rassata päivät pitkät vaan.

Ironista on, että isäni oli kahden lapsen yksinhuoltaja, joka meille laittoi ruuat.

Että anna äitis kommentit mennä yhdestä korvasta sisään, ja toisesta ulos. Jos te olette molemmat tyytyväisiä työnjakoon, niin mitä hänen mielipiteellä on väliä? Ei mitään.

Tästä jäi pois, että imurointi ja auton pesu on miehen hommia ruuanlaiton ja tiskauksen lisäksi.

Vierailija
19/23 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikki askareet ovat helpommin toteutettavissa kuin ruoka, osaan kyllä, mutta olla toiselle mieleen, se on temppu.  Olisin iloinen asemastasi.

Vierailija
20/23 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen aivan kaikkia kotitöitä enkä vahtaa naiseni kotitöitä niin kauan kun saan silloin tällöin työnnellä kyrpääni naiseni papanaaukkoon ja suuhun.

Meillä mies ei tee yhtään mitään kotitöitä, minä teen kaiken plus että tienaan 60% perheemme tuloista. Sitten mies ihmettelee miksei saa tehdä noita mainitsemiasi asioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi