Mistä tiedät että suosikkilaulajasi osaa oikeasti laulaa?
Kommentit (71)
väliäkö sillä jos hyvältä kuulostaa
Sana kirjoitti:
Monet lempilaulajistani lauloivat, myös livenä, jo ennen autotunen keksimistä enkä myöhemminkään ole erottanut heidän musiikistaan sitä tiettyä epäluonnollista sointia. Kysymys on kyllä sinänsä ihan hyvä, kun ajattelee monia nykylaulajia, jotka tuntuvat saaneen levytyssopimuksen lähinnä ulkonäön perusteella tai ainakaan heidän äänensä ei kuulosta (mahdollisten teknisten muokkausten jälkeenkään) erityiseltä.
Sokerikuorrutus on saanut pääosan, mitä musiikkiin ja musiikkiesityksiin tulee. Tai no, onhan se pinta_ilman_substanssia ollut populaarikulttuurissa aina olemassa - nyt vaan on tarjonta lisääntynyt räjähdysmäisesti internetin myötä, joten huomiosta kilpaillaan välillä verisestikin, koska muuten hukkuu taustakohinaan...
kyllä se vaan menee niin että todelliset laulajat osaa laulaa ilman mitään vilppi vermeitä.
Vierailija kirjoitti:
kyllä se vaan menee niin että todelliset laulajat osaa laulaa ilman mitään vilppi vermeitä.
No mutta mistä tiedät ettei suosikkilaulajasi käytä näitä "vilppi vermeitä". Niillä pystyy peittämään sen ettei oikeasti osaa laulaa.
Muutaman lempparini olen kuullut laulavan ns. leirinuotiolla. Vain kitaroita ja laulajia ja porukkaa. Festareiden jäkeiset bileet on parasta.
Hän on kuollut vuonna 1991 ja keikkaillut viimeksi 30 vuotta sitten. Olen luottavainen.
Vierailija kirjoitti:
Koska lauloi sujuvasti jo ennen kuin noita vehkeitä oli keksitty.
Aivan. Olen myös kuullut laulajan äänen 5cm:n lähietäisyydeltä. Ei ole feikki.
Siitä, että Dave Gahan kuulostaa paremmalta livenä kuin levyllä ja laulu paranee vain vuosi vuodelta, vaikka se kuulostikin erittäin hyvältä jo 80-luvun alussakin, kun Depeche Mode aloitti.
Vierailija kirjoitti:
Siitä, että Dave Gahan kuulostaa paremmalta livenä kuin levyllä ja laulu paranee vain vuosi vuodelta, vaikka se kuulostikin erittäin hyvältä jo 80-luvun alussakin, kun Depeche Mode aloitti.
Ap varmaan sanoisi tähän, että siksi kuulostaa vuosi vuodelta paremmalta, koska ne luultavimmin on alkaneet käyttää sitä autotunea.
Mitkä artistit ja yhtyeet käyttää tuollaisia autotuneja ja mitä niitä nyt onkaan? Ketkä vielä varmuudella laulaa aidosti?
Vierailija kirjoitti:
Mitkä artistit ja yhtyeet käyttää tuollaisia autotuneja ja mitä niitä nyt onkaan? Ketkä vielä varmuudella laulaa aidosti?
Autotune levyillä käyttävät kyllä kaikki, mutta Sanni, Eveliina, Antti Tuisku ja Ellinoora ainakin käyttää jotain äänenkorjausta keikoillakin. Silloin kun eivät auo turpaansa taustanauhan tahtiin. Taustanauhaa yksinomaan käyttää Mikael Gabriel, joka ei kerta kaikkiaan osaa laulaa oikeasti yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autotune levyillä käyttävät kyllä kaikki, mutta Sanni, Eveliina, Antti Tuisku ja Ellinoora ainakin käyttää jotain äänenkorjausta keikoillakin. Silloin kun eivät auo turpaansa taustanauhan tahtiin. Taustanauhaa yksinomaan käyttää Mikael Gabriel, joka ei kerta kaikkiaan osaa laulaa oikeasti yhtään.
En huomannut tarkentaa alkuperäiseen viestiini, että siis mitkähän ns. "oikeat" tai vanhat artistit ja yhtyeet käyttää niitä? Kuten siis esim. tuo Depeche Mode, U2, Metallica, Madonna ym.?
Nuo Mikael Gabrielit ym. nyky "artistit" nyt onkin aika selkeitä, että tuskin laulavat oikeasti itse...
Siitä, että
1) suurin osa lempiartisteistani on aloittanut/kokonaan tehnyt uransa 1970- ja 80-luvuilla, hyvän aikaa ennen autotunen keksimistä ja
2) olen itse ammattimuusikko, pääinstrumentiltani nimenomaan klassistaustainen laulaja. Tunnistan kyllä hyvän laulutekniikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän esimerkiksi siitä, että pysyy vireessä eikä ei hengästy (oikea tekniikka). Playbackin tms käytön livenä huomaa kyllä nopeasti, eikä vaikka acapellana laulaessa voisi oikeastaan käyttää edes
Pysyy vireessä koska autotune
Mun suosikkilaulajilla kyseessä kyllä taito ja lahjakkuus :D
Vierailija kirjoitti:
Levyllä varmaan 90% kaikista, hyvistäkin, laulajista käyttää autotunea tai jonkunlaista pitch correctoria. Ja toiseen kysymykseen, tarkotatko kotimaisia vai kansainvälisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Levyllä varmaan 90% kaikista, hyvistäkin, laulajista käyttää autotunea tai jonkunlaista pitch correctoria. Ja toiseen kysymykseen, tarkotatko kotimaisia vai kansainvälisiä?[/quot
e]Vaikka kummat vaan, etunenässä tarkoitin ulkomaisia, mut kotimaisetkin kiinnostaa (ei kuitenkaan nää uudet "trendiartistit").
Sama kuin useimmilla: laulanut hienosti jo ennen autotunea, lisäksi pianonsoitto ja laulu vain sen kanssa keikoilla luo luottamusta. Viimeisin julkaistu levy oli myös hyvin raaka ja käsittelemätön (kuulee kyllä äänestä). Ei mitään epäilyksiä autotunesta ;)
Vierailija kirjoitti:
Hän on kuollut vuonna 1991 ja keikkaillut viimeksi 30 vuotta sitten. Olen luottavainen.
Sama! Ja tämä jos kuka tosiaan osasi laulaa. Ehkä paras live-esiintyjä ikinä.
Eikö se ole huijausta jos ihminen esiintyy "laulajana", tienaa miljoonia jollei miljardeja eikä osaa laulaa?! Vähän kun olisi valelääkäri?
Ei voi kyllä arvostaa.
No onhan sitä kaikkea