Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä teen 11-vuotiaan kanssa? Syömisen kanssa pahoja ongelmia koulussa ja kotona

Vierailija
11.04.2017 |

Tyttöni on jonkin verran ylipainoinen, 155cm/67kg. Nyt hän on alkanut laihduttaa mutta täysin typerin keinoin. Eli jättää aamiaisen välistä, koulussa syö vaan salaattia ja puolikkaan näkkileivän. Joskus ei sitäkään vaan kiertää koulun pihaa ympäri kuluttaakseen kaloreita.

Kotona väittää että on aina muka syönyt jonkun kaverin luona. Minä käsken (valitettavasti joudun käskemään) tyttöä syömään esim. hedelmän tai leivän tai marjoja. Usein valitsee omenan ja lähtee 5-6km pyörälenkille.

Illalla hänellä on nälkä ja hän syö sitä mitä olen päivälliseksi laittanutkin, esim. kanaa ja riisiä. Yöllä usein hiipii keittiöön tekemään monta leipää ja tähän en aina herää.

Onko rakkaalla tytölläni syömishäiriö vai mitä tämä on?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitajalle!

Vierailija
2/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, selvästi alkava syömishäiriö ellei jo täysillä ole päälläkin. Kannattaa puuttua tuohon heti, ettei pahene. Millä tavalla lapsen ylipainoon on puututtu terkkarilla tai kotona?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai paastoaa päivän ja mättää yön? Että onko syömishäiriö? No eiiiiii, ihan normi settiä 11 vuotiaalle. Tsiisus.

Vierailija
4/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaisin ajan terkkarille tai vastaavalle joka osaisi kertoa tytölle kunnon ruokavaliosta. Vapaa-ajalla huolehtisin että lapsi syö hyvin ja lähtisin mukaan niille pyörälenkeille ja osoittaisin tukeni painonpudotukseen terveellä tavalla.

Vierailija
5/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvä syömishäiriö. Nyt äkkiä apua,teini-ikäisenä tyttö tulee olemaan psykiatrisella osastolla tuota menoa. Tässä ei nyt kuulu miettiä muun perheen syömis-ja liikuntatottumuksia,vaan hankkia tytölle apua esim.ravintoterapeutilta ja mielenterveyspuolelta. Lihavuus ei ole se ongelma,vaan syömishäiriö. Jos tyttö laihtuukin,psyykkinen ongelma pysyy. Mieli kuntoon siis.

Vierailija
6/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaisin ajan terkkarille tai vastaavalle joka osaisi kertoa tytölle kunnon ruokavaliosta. Vapaa-ajalla huolehtisin että lapsi syö hyvin ja lähtisin mukaan niille pyörälenkeille ja osoittaisin tukeni painonpudotukseen terveellä tavalla.

Kuinka idiootti voi ihminen olla? Lapsi kärsii syömishäiriöstä ja liikkuu pakonomaisesti ja sinä lähtisit "mukaan tueksi" noille lenkeille?! Voi jeesus sentään.

Vierailija
7/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintoterapeutilla käyntiä kannattaisi harkita. Tytön tulisi ymmärtää, että painoa ei tiputeta syömättömyydellä. 

Vierailija
8/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkkari ei tätä ongelmaa enää pysty ratkomaan, kun tytölle on selvästi jo kehittynyt tai vähintään kovaa vauhtia kehittymässä syömishäiriö. Jos olisi minun lapseni, niin veisin saman tien syömishäiriöitä tuntevalle lääkärille & ravitsemusterapeutille. Näitä löytyy ainakin PK-seudulta, varmaan myös muista isommista kaupungeista.

Ensin syömishäiriö kuriin ja sitten terveellisellä tavalla huomio painon nousun estämiseen. Tytöllä kieltämättä on nyt selvää ylipainoa.

Vierailija
9/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksihän nr. 3 viesti on poistettu? Oli aivan asiallinen ja hyviä neuvoja täynnä. Kuka otti nokkiinsa siitä?

Vierailija
10/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni aikuinenkin on hukassa syömisten kanssa ilman että kyseessä on syömishäiriö. Moni aikuinenkaan ei ymmärrä ateriarytmin tärkeyttä tai sitä mitä kannattaa syödä. Suosittelisin ottamaan terveydenhoitajaan yhteyttä ja toivo jos saisit tytölle vaikka lähetteen ravintoterapeutille.

Liikunta on oikein hyvästä myös lapselle, mutta lapsi voi tarvita siinäkin ohjausta, että milloin ja miten paljon liikuntaa on hyvä harrastaa.  Tyttö tarvitsee selvästi ohjausta, mutta en heti leimaisi jokaista laihduttaavaa lasta tai nuorta syömishäiriöiseksi. Tyttö ymmärtää itse olevansa ylipainoinen ja on luonnollista että haluaa laihduttaa, mutta hänellä ei vielä ole tarpeeksi ymmärrystä miten painonpudotus terveellisesti tapahtuu. 

Jos normaalipainoinen/laiha lapsi kokee tarvetta laihduttaa niin ehkä sitten voisi enemmänkin huolestua syömishäiriön mahdollisuudesta. 

Vierailija
11/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni aikuinenkin on hukassa syömisten kanssa ilman että kyseessä on syömishäiriö. Moni aikuinenkaan ei ymmärrä ateriarytmin tärkeyttä tai sitä mitä kannattaa syödä. Suosittelisin ottamaan terveydenhoitajaan yhteyttä ja toivo jos saisit tytölle vaikka lähetteen ravintoterapeutille.

Liikunta on oikein hyvästä myös lapselle, mutta lapsi voi tarvita siinäkin ohjausta, että milloin ja miten paljon liikuntaa on hyvä harrastaa.  Tyttö tarvitsee selvästi ohjausta, mutta en heti leimaisi jokaista laihduttaavaa lasta tai nuorta syömishäiriöiseksi. Tyttö ymmärtää itse olevansa ylipainoinen ja on luonnollista että haluaa laihduttaa, mutta hänellä ei vielä ole tarpeeksi ymmärrystä miten painonpudotus terveellisesti tapahtuu. 

Jos normaalipainoinen/laiha lapsi kokee tarvetta laihduttaa niin ehkä sitten voisi enemmänkin huolestua syömishäiriön mahdollisuudesta. 

Älä viitsi puhua asiasta kun et mitään ymmärrä. Anoreksia ei muuten ole ainoa syömishäiriö. Bulimiaakin sairastaa monen kokoisia ihmisiä.

Vierailija
12/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on saanut tytön siihen pisteeseen että syö yöllä sinulta piilossa? Millälailla olet tästä asiasta hänen kanssaan keskustellut?

Ja kyllä, ei ole normaalia toimintaa mutta jokuhan tälläisen on hänen päässään aloittanut.

Ruokavalion tarkastelussa tsemppi ja hyvä henki, kokkailu yhdessä jne auttaa, ei haukkuminen/syyllistäminen.

Olen itse ollut pyöreä tuossa iässä ja minua haukuttiin kotona, tänäpäivänä kärsin siitä edelleen.

Vierailija
13/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin verran ylipainoa! Lievästi sanottuna. Ap pakottaa plösö likkansa kuntoilemaan ja yöllä se sitten syö salaa nälkäänsä. Kato peiliin.

Vierailija
14/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkin verran ylipainoa! Lievästi sanottuna. Ap pakottaa plösö likkansa kuntoilemaan ja yöllä se sitten syö salaa nälkäänsä. Kato peiliin.

pääasia kuitenkin nyt on ,ettet sinä missäänn tapauksessa kurkista itse sinne peiliin. et taida kestää katsomista juttujesi perusteella?

Vierailija
15/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella lihavahan tuo on.  11-vuotias on vielä keholtaan kehittymätön eli luusto ja lihaksisto eivät ole täydessä leveydessä ja painossa. Näin ollen hyvä paino olisi ehdottomasti alle 50 kg, hoikalla 40-45 kg. 

Miten olet päästänyt tytön tuohon kuntoon? Nyt on sitten ongelmia, kun tyttö itse tajuaa tilansa, mutta on kyvytön hallitsemaan syömistään. 

Lasuja näistä pitäisi tehdä. 

Vierailija
16/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö tavoittelee nykyisin muodissa olevaa häivähdyksenomaista naisvartaloa. Sinun pitää tukea parhaalla mahdollisella tavalla tyttöä tässä pyrkimyksessä. Laita kaikki leivät ja muut eväät yöksi lukkojen taakse ja varmista, että tyttö syö ainoastaan pieniä annoksia ja mielellään rasvatonta ruokaa, jossa ei ole sokeria. Tytöstäsi voi tulla vielä vaikka malli, mutta työtä se vaatii. Muista tsempata tyttöä laihdutusprojektissa, sillä tuonikäiselle vanhempien tuki on tosi tärkeää!

Vierailija
17/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kaikkia viestejä, joten pahoittelut mahdollinen toisto. Apua ja tietoa voisit saada myös syömishäiriöliitolta, esim. sieltä neuvontapuhelimesta. Siellä on asiantuntijat vastaamassa ja auttamassa. :)

Vierailija
18/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumaliste mitä tekstiä. Lopettakaa heti aloittajan syyllistäminen. Oma tyttö on saman mittainen, painaa 60kg. Urheiluharrastus 4 x vko ja kotona perusterveellinen ruokavalio. Vuotta nuorempi sisko liikkuu vähemmän, mutta on todella hoikka. Itse olen normaalipainoinen ja liikun useamman kerran viikossa. Lasten isä on ammattiurheilija eli esimerkkiä ei ainakaan puutu. Olen ihan neuvoton, ruoasta en voi enää ainakaan kiristää. Pyysin kilpirauhaskokeita, koska meillä on vajaatoimintaa paljon suvussa.

En osaa muuta sanoa kuin että tsemppiä ♡

Vierailija
19/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö on ilmeisesti havahtunut siihen, että hän on lihava. Pulska nyt ainakin. Toivottavasti ei mitään kiusaamista kuitenkaan ole taustalla. Ap, sun pitää nyt saada tyttö tajuamaan, että laihtua voi pikkuhiljaa järkevillä ratkaisuilla. Aamulla tuntuu ehkä hyvältä aloittaa täysremontti ruokailun suhteen, mutta se ei onnistu, ettei syödä silloin mitään. Remontti koskee koko päivää.

Vierailija
20/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän joku kaveri tai koulussa ole häntä kiusattu painosta.

Nyt tukea, kannustusta, avointa vuorovaikutusta, tsemppiä, vierellä kulkemista ja paljon hyväksyntää sekä rakkautta :)