Mulla on viisaudenhampaan pieni alku kasvamassa takahampaan reunassa, voiko olla ettei se kasva tuosta enempää?
"Viisaudenhampaat alkavat puhjeta yleensä 19–20 vuoden iässä eikä puhkeaminen juurikaan enää edisty 26. ikävuoden jälkeen. "
Eli puhkeaminen ei enään juurikaan edisty, mutta jos viisamppi on jo puhjennut niin jatkaako se kasvamistaan automaattisesti?
Mulla siis näkyy tuolla ihan hyvin pieni pala hammasta, enkä tiedä millon tuo on alkanut näkymään ja mietin että kasvaako tuo nyt välttämättä tuolla lisää vai voiko jäädä ihan vaan tuohon?
Kommentit (5)
Ei välttämättä kasva lisää, voi jäädä tuohon vaiheeseen.
Luultavasti jää tuohon vaiheeseen, mutta minulla tuollainen puoliksi puhjennut viisaudenhammas aiheutti tulehduksia ikeneen ja se piti poistaa. Toinen viisaudenhammas joka samaan aikaan lähti kasvamaan kasvoikin ikenen sisällä ja törmäsi viereisen hampaan juuriin: tulehdus sielläkin kun viimein hammaslääkäriin menin.
Niin siis kyllähän se hammas on jo olemassa siellä ikenen sisässä vaikkei se koskaan puhkeaisaikaan esiin. Aika sen näyttää, puhkeaako kokonaan vai jääkö vain osin näkyviin. Jos jää noin, niin ien tulehtuu herkemmin siitä kohtaa ja hammas kannattanee käydä poistattamassa. Itselläni viisaudenhampaat puhjenneet erittäin hitaasti mutta varmasti ja puhkeamisvaiheessa ien on kyllä aika kipeäkin.
Noita vähän pilkistäviä hammaslääkärit haluaa just hankasti poistaa tulehdusriskiä ennakoidakseen.
Itse pidän huolta pilkistelijästäni hammasharjalla ja silloin tällöin Corsodyl-suuvedellä.
Oma hampaani on niin kiinni poskessa, että sen poistamisesta tulisi uusi epäonnistunut hoitokertomus Iltapuluun.
Ei se välttämättä kokonaan esiin kasva. Vähän tolla tavalla kävi itsellekin, ja se piilossa ollut hampaan osa happani sinne ikenen sisään, kun en uskaltanut sitä ajoissa poistattaa...