Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi opettate lapselle, että on ok syödä kaupan ruokia maksamatta ensin?

Vierailija
10.04.2017 |

Luin tänään yhtä keskustelua, jossa todella hämmästyttävän moni äiti piti ihan normaalina ja hyväksyttävänä, että kitisevälle lapselle otetaan kaupan hyllyistä ruokaa, törkätään käteen hiljennystarkoituksessa ja maksetaan myöhemmin. Siis mitä?

Tätä perusteltiin, että "nälkä voi yllättää", "kaikkien kannalta mukavampaa", "kun lapsi kiukkuaa", "meidän neiti uhmis..." Ei hitto sentään mitä urpoa sakkia sitä lapsia kasvattaakin. Ei ihme, että kouluissa ja päiväkodeissa opet uupuvat kun näitä meidän neiti uhmiksia sitten yritetään opettaa yleisiä sääntöjä ja tapoja noudattamaan ja kotona on saatu tuollaiset opit.

Kuinka pihalla pitää olla lapsen rutiineista ja tarpeista, että se nälkä vielä uhmisikäisenkin kanssa pääsee yllättämään? Ei se yllätä kun kauppaan mennään vasta ruokailun jälkeen tai syödään välipala ennen kauppaan menoa. Nälkä voi kaupassa tulla jos ei ole aikoihin sitä ennen syönyt, mutta ei senkään pitäisi kenellekään vanhemmalle YLLÄTYS olla. Miksei sitten pakkaa yllätysten varalle vaikka kurkkutikkuja kassiin?

"Kun lapsi kiukkuaa...kaikkien kannalta mukavampi". Ja päätit sitten opettaa, että kiukkuamalla saa mukavia palkintoja? Lepytysherkkuja? Pillimehun, leipää, keksejä, tuubisoseita, banaanin...Ensi kerralla ihmettelet, että kuinkas se nyt taas näin huutaa.

Aikuiset ihmiset, teidän hommaanne on ennakoida lapsen tarpeita ja opettaa rajat ja tavat. Kaupasta ei oteta ruokaa maksamatta ensin. Kassalle voi mennä maksamaan, siitä syömään ja uusi yritys kauppaan sen jälkeen. Ethän mene huvipuistoonkaan laitteisiin maksamatta ensin, vain kun lapsi ei malttanut odottaa?

Tällä tavoin kasvatetaan juuri niitä lapsia, jotka eivät koskaan opi odottamaan mitään, kaikki mulle heti ja mitään epämukavuutta/tylsistymistä/mielihaluja ei tarvitse sietää tai odottaa hetkeäkään. Lapsi ei automaattisesti ole tyhmä, vaikka vanhempansa olisikin. Hän kyllä tajuaa mistä naruista vedellä kun on kerran opetettu siihen, että kaupasta sopii kahmia herkkuja maksamatta ja että raivoamalla saa vanhemman myöntymään.

Ne ruoat ovat kaupan omaisuutta ennen maksamista ja kyse ei ole niinkään siitä 20cnt pillimehusta, vaan periaatteesta. Ei tulisi mitään jos kaikki toimisivat näin. Isoin ongelma tässä kuitenkin tulevaisuutta ajatellen on se, että nykyvanhemmista niin moni ei saa näemmä mitään otetta lapseensa ja pysty ilman ruokapalkkiota/ruoalla hyssyttelyä selviämään edes kauppareissusta.

Kommentit (214)

Vierailija
121/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni en palkitse 1-2 vuotiasta huonosta käytöksestä antamalla hänelle banaanin. Harhautan hänet ajattelemaan muuta kuin raivoamista siitä että on köytettynä kärryihin. Hän oli nopeasti kiihtyvää sorttia, Ei siis esim nälkäinen. Kaupassa oli pakko käydä ja se oli huomattavasti miellyttävämpää kun lapsi söi sitä banaania. Nyt hän on 2,5 v ja ei enää syö mitään kaupassa kuten ei meillä muutkaan. Häntä ei tarvitse harhauttaa, kun viihtyy autokärryssä useimmiten. Minusta on teiltä täysin tilannetajutonta ja röyhkeää ajatella että lellin pikkulasta antamalla hänelle banaanin. Alle 2 v lapsen karaisulle oikea paikka ei ole ruokakauppa. Kotiinko olisi pitänyt ruuat tilata ekat 2 vuotta? Ja kyllä, uskon että sinun lapsesi on osannut jo 3kk iästä hillitä tunteitaan ja käyttäytyä tilanteessa kuin tilanteessa, ihan vain koska olet erinomainen vanhempi ja kasvatit lastasi ihan pienestä pitäen :)

Sen lapsi ryömi 3 kuukauden ikäisenä hakemaan alahyllyiltä ostoslistalla olevaa tavaraa...

Vierailija
122/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni en palkitse 1-2 vuotiasta huonosta käytöksestä antamalla hänelle banaanin. Harhautan hänet ajattelemaan muuta kuin raivoamista siitä että on köytettynä kärryihin. Hän oli nopeasti kiihtyvää sorttia, Ei siis esim nälkäinen. ...

Yritätkö sinä nyt huijata itseäsi vain mitä postaskaa tuo oli? Muksu suuttuu helposti, eikä ole edes näkäinen, mutta äkkiä banaani käteen, jotta on hiljaa. Mutta ei tämä mitään palkitsemista ole. Vau mikä logiikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan pieni vauva luulee kuolevansa ellei saa heti ruokaa nälkäänsä, yli vuoden vanha osaa jo odottaa. Odotuttaminen on lapselle hyväksi, se kasvattaa mm. itsetuntoa:

http://www.aamulehti.fi/ihmiset/nain-kasvatat-lapsesi-itsetuntoa-kaiken…

Vierailija
124/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aikuinen labiilin ykköstyypin omaava ihminen, ja jos tulee (paha) hypo kaupassa on PAKKO juoda ja tai syödä sokeripitoista kaupassa. Oikein ärsytti kerran kun huippasi ihan kamalasti, verensokeri 2, aloin juomaan kylmähiki valuen jotain limua jonka sain käsiini ja joku pariskuna tuijotti todella vihaisesti minua ja juttelivat sitten toisilleen kuinka noin ei herranjestas saa tehdä! Minä join pullon supernopeasti ja odotin arvon nousua, eikö ihmiset ymmärrä että jos on tämä tauti ja hypo, varsinkin paha romahdushypo, kuolee jos vaan jatkaa elämäänsä eikä tankkaa heti sitä sokeria?? Ja kyllä, olen aina tottakai kaiken maksanut. Toivon todella että tällä keskustelulla tarkoitetaan terveitä, ei ykköstyypin diabeteksen omaavia lapsia/aikuisia. Koska kyllä se on kaikille parempi että sairas ihminen tankkaa sitä sokeria ja maksaa jälkikäteen kuin että saa shokin ja jonkun täytyy kutsua ambulanssi tai ihminen kuolee, eikös?...

Odottelinkin, koska ketjuun tulee ne tyypilliset kymmenen mammaa, joilla on sokeritauti ja kenelläkään ei ole omassa taskussa mitään sokeripitoista ja he pyörtyvät just ja heti, elleivät saa vetää isoa suklaalevyä nassuun siellä hyllyjen välissä.

Ei nimittäin ole eka ketju, jota aiheesta luen :)

Pyörtyy? Se on pahimmassa tapauksessa kooma!

Jos ihmisellä on diabetes ja päästää sokiarvonsa noin alas ennen kauppareissua tai sen aikana, niin kyllä on jotain vahinkoa tapahtunut aivoissa. Tuo on taas täysin idioottimainen perustelu varastamiselle.

Mä olen kotona tänään. Mun sokerit ei vaan nouse, vaikka kuinka tankkaan.

Mun haima ei toimi, mä yritän itse olla se haima, ei ole helppoa.

Tosi törkeetä kommentointia taas!

Vierailija
125/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätöntä meuhkaamista asiasta, joka ei kuulu ulkopuolisile pätkääkään. 

Kauppa on kauppiaan omistamaa tilaa. Kun kauppias ei ole paikalla, niin on myymälävastaava ja muuta henkilökuntaa. Jos he eivät puutu asiaan, se ei kuulu kenellekään muulle. 

Minulla on lapset jo täysi-ikäisiä, enkä edes pysty muistamaan olenko noin joskus tehnyt. Mutta jos olen, niin se on ollut täysin minun ja kauppiaan välinen asia. 

Vierailija
126/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä. Ja oikeasti sellainen asia mihin kauppojen henkilökunnan tulisi ehdottomasti puuttua. Lasta tulee kasvattaa eikä mennä siitä mistä aita on matalin. Lisäksi tämä tapa on lähinnä verrattavissa myymälävarkauteen.

Vierailija
127/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä jos sen maksaa, että koska sen syö.Joskus on niin nälkä että näköö haittaa ja järsin jotain suolakurkkua kaupassa sen jälkeen kun siihen pussiin on jo otettu hintalappu, eli se on punnittu. Mitä väliä?

Sinkkumies

No mutta sähän olet varas muutenkin. Kiva sille kassaihmiselle arvuutella, onko juuri se juttu, jota jyrsit, punnittu vai ei.

Vierailija
128/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole iso vaiva käydä maksamassa se ostos ensin jos kerran on niin tajuttoman hirveä nälkä, ettei pysty muuten olemaan. Oli kyse sitten lapsesta tai aikuisesta. 

Nälkäistä vauvaa ei muutenkaan viedä kauppaan ja yli yksivuotias osaa jo hetken odottaa. Jos ei osaa niin on hyvä aika alka asitä opettelemaan. 

En hyväksy tuota, että aletaan syömään maksamattomia tuotteita. Ajatelkaas jos kaikki tekisi niin! Minäkin voisin vaikkapa hypoglykemiaan vedoten. Että minulle tulee huono olo ja pyörryn jos en juuri tällä samalla sekunnilla saa syödä jotakin. 

Vierailija
129/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on maitoa tuttipulossa jo sinne kauppaan mentäessä ja isommat odottaa kotiin asti ruokaansa halusi tai ei. Eihän sielä kaupassa pueta vaatteitakaan suoraan päälle ja vinguteta sitten kassalla hintalappua paidan hihasta tai jätetä kokonaan maksamatta.

Vierailija
130/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en ole koskaan nähnyt että lapsille annettaisiin kaupassa syötäväksi jotain, mutta sitä olen nähnyt että aikuiset avaa limukkapullon jo jonossa tai napsii irtokarkkeja laareista. 

Tätäkin olen tehnyt, mutta ettehän te palstan läskit näitä tajua. Voi olla vaikka 30 kilsaa fillarointia takana ja janottaa hemmetisti. Mitä väliä ottaako siitä hörpyt ennen kassaa. Ei se hinta siitä halpene tai kallistu.

Sinkkumies

Niin kova jano ettei voi kahta minuuttia odottaa? Miksi et kuljeta vesipulloa mukana pyöräreissulla?

Koska äityli opetti pienenä että saa syödä ennen maksamista ja näin varastaa

Ei, kyllä se itse harjoitteli jo lapsena varastamaan äitylin tupakat omaan käyttöön.

Vierailija
131/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kaupassa töissä, mutta minun elämäni ei kummemmin mene raiteiltaan jos joku syö suklaapatukan tai avaa vichypullon ennen maksamista. Tähän asti ainakin ihmiset ovat kyllä olleet huomaavaisia ja välttävät sotkemasta käärepaperia jotta omat kädet eivät mene kassalla sotkuun. 

Ärsyttävimpiä ovat mielestäni ihmiset, jotka omaan elämäänsä keskittymisen sijaan huokailevat äänekkäästi ja pudistelevat vihaisena päätään kassajonossa ihmiselle, joka nappaa pussista sen karjalanpiirakan omaa vuoroa odotellessa. Eiköhän taas keskitytä olennaisempiin asioihin! 

Suurin osa suuomalaisista haluaa kieltää kaupassa syömisen, niin kuin kaiken muunkin. Fakta on, että kiellot toimivat vain lampaille. Fiksu ja kyseenalaistava kansalainen tekee kuitenkin niin kuin on optimaalisinta tehdä.

Vai pitäisikö tätäkin valvoa suuri joukko byrokraatteja, että liikkuuko kassalla leuat ja asiakas maksaa?

Todettakoon, että naapurin lampaat karkasivat viime kesänä kahdesti. Oli varmasti myös kielletty.

Meillä oli lammaslaumassa yksi, joka kävi aidan "väärällä puolella" kymmeniä kertoja päivässä. Palasi lauman pariin, kun sitä kohti käveli.

Puhutin tätä kapinallista useita kertoja, ei totellut. Aina kun selkänsä käänsi, oli tämä kekkuli vihreämmän ruohon kimpussa.

Vierailija
132/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aikuinen labiilin ykköstyypin omaava ihminen, ja jos tulee (paha) hypo kaupassa on PAKKO juoda ja tai syödä sokeripitoista kaupassa. Oikein ärsytti kerran kun huippasi ihan kamalasti, verensokeri 2, aloin juomaan kylmähiki valuen jotain limua jonka sain käsiini ja joku pariskuna tuijotti todella vihaisesti minua ja juttelivat sitten toisilleen kuinka noin ei herranjestas saa tehdä! Minä join pullon supernopeasti ja odotin arvon nousua, eikö ihmiset ymmärrä että jos on tämä tauti ja hypo, varsinkin paha romahdushypo, kuolee jos vaan jatkaa elämäänsä eikä tankkaa heti sitä sokeria?? Ja kyllä, olen aina tottakai kaiken maksanut. Toivon todella että tällä keskustelulla tarkoitetaan terveitä, ei ykköstyypin diabeteksen omaavia lapsia/aikuisia. Koska kyllä se on kaikille parempi että sairas ihminen tankkaa sitä sokeria ja maksaa jälkikäteen kuin että saa shokin ja jonkun täytyy kutsua ambulanssi tai ihminen kuolee, eikös?...

Ja miten tämä taas liittyy huonosti käyttäytyviin lapsiin jotka palkitaan herkulla rääkymisestä?

Jos tietää että on tälläiset oireet itsellään niin kyllä olisi vastuullista pakata evästä mukaansa. Yhtään ihmettele miksi on katsottu pahasti.

Vierailija
133/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että nuorisolla on pikavippivelkavankeuksia jo 20-vuotiaana kun vanhemmat eivät opeta kärsivällisyyttä. Kaikki pitää saada saman tien eikä esimerkiksi säästää ja odottaa. Kauppareissulla banaanin tunkeminen naamaan voi tuntua pieneltä rikkeeltä mutta kertoo kyllä vanhempien asenteesta ettei lapsia opeteta olemaan kärsivällisiä ja odottamaan että päästään kassoista läpi. Luultavasti samanlainen kasvatusmalli on heillä muuallakin arjessa. 

Vierailija
134/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissä on monissa kaupoissa tarjolla lapsille ilmaisia hedelmiä, joista voi valita ilmaiseksi yhden lapselle mutusteltavaksi. Miksei suomessa ole tällaista? Minusta se olisi hyvä, katkaisee lapsen kiukuttelun ja samalla lapsi oppii syömään hedelmiä välipaloina. En missään nimessä kannata kuitenkaan maksamattomien kaupan tuotteiden syömistä ennen kuin ne on maksettu.

Joissain prismoissa on☺ hyvä käytäntö. Hätäiset saa evästä ja hävikki hedelmää jää vähemmän.

Vierailija
135/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni en palkitse 1-2 vuotiasta huonosta käytöksestä antamalla hänelle banaanin. Harhautan hänet ajattelemaan muuta kuin raivoamista siitä että on köytettynä kärryihin. Hän oli nopeasti kiihtyvää sorttia, Ei siis esim nälkäinen. ...

Yritätkö sinä nyt huijata itseäsi vain mitä postaskaa tuo oli? Muksu suuttuu helposti, eikä ole edes näkäinen, mutta äkkiä banaani käteen, jotta on hiljaa. Mutta ei tämä mitään palkitsemista ole. Vau mikä logiikka.

En vaan saan hänet ajattelemaan muuta kuin sitä että haluaisi olla sylissä eikä kärryissä. Lapseni ei 1v osannut odottaa. Kyllä sitä harjoittelimme silloin ja harjoittelemme edelleen. Se on hänelle oikeasti vaikeaa. Joku tunteiden sanoittaminen tms saattaa lyhentää raivon esim kahdesta tunnista vain puoleentoista yms ihan turhaa. Huuto ei auta eikä oikein mikään muukaan. Varmaan olen huono äiti ja kasvattaja, kaikkeni kuitenkin yritän. Joskus täytyy vaan oikaista sen verran ettei elämä ole ihan kurjaa. Usein olen kysynyt luvan banaanin antamiselle. Joskus kassajonossa myyjä on huijannut että anna vaan sille lapselle jotain kun lapsi on kirkunut tarpeeksi. Joskus olen vaan antanut kysymättä.

Vierailija
136/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole myyjälle suuri vaiva piipata sitä mehun tai jätsin viivakoodia muiden ostosten kanssa.

No on iso asia piipata kuolaisia papereita jotka on heitetty kassahihnalle sotkemaan kaikki. Sitä lähmää ja kuolaa on sitten hihnallakin, tosi hygieenistä. Ja heipä hei seuraava asiakas, oletpa ostanut kivan valkoisen paidan!

Vierailija
137/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkukioskin myyjän mielipide:

Meillä on pahana ongelmana näpistely, naapuruston teinipojat lampsii sisään kun raahaan tukkukuormaa kylmään, ottaa kylmäkaapista limsaa tai Batteryä, sihauttaa auki, nappaa ehkä pari nannaa telineistä ja kilistelee RAY:n konetta. Sitten on kiva penätä niitä kaikkia tuotteita maksettavaksi ja samalla häätää alaikäisiä pelikoneen kimpusta. Pännii.

Ja ihan yhtä lailla pännii se 30-v. miesasiakas kalliissa pöyräilytrikoissa, joka nappaa kylmästä BonAquan ja istuu pöytään maksamatta sitä ja juo kaikessa rauhassa kun tulen kassalle odottelemaan maksua. "Huh huh, melko lenkki, ompa kuuma, pakko saada juotavaa huh :)".

Veikkaisin, ettei muissakaan paikoissa sallita hyllyistä napostelua, siedetään vaan hiljaa. Tekis mieli kieltää ja moittia, mutta asiakas on aina oikeassa jne.

Vierailija
138/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Itse muistan lapsena joskus saaneeni syödä jäätelön jo kassajonossa. Maksettiin kyllä. Vaikka olin tosi kiltti lapsi enkä koskaan aiheuttanut mitään showta kaupassa.

Omien lapsieni en ole antanut, ei ole tullut mieleenkään. Eivät ole pyytäneetkään kyllä.

Vierailija
139/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole myyjälle suuri vaiva piipata sitä mehun tai jätsin viivakoodia muiden ostosten kanssa.

No on iso asia piipata kuolaisia papereita jotka on heitetty kassahihnalle sotkemaan kaikki. Sitä lähmää ja kuolaa on sitten hihnallakin, tosi hygieenistä. Ja heipä hei seuraava asiakas, oletpa ostanut kivan valkoisen paidan!

Jos sä ostat jonkun marketin paidan, niin ei mua kiinnosta sun paitas!

Vierailija
140/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska lapseni on ihminen. Ei mikään kone joka toimii aina tismalleen oikein. Eikä elämämme ole muutenkaan oppikirjasta opittua suoritusta, jossa kaikki menee niin kuin sen aamulla suunnittelin.

Eli siis mikä estää sen että ensin maksetaan, sitten syödään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi