Kannattaako Suomeen muuttaa? Löytyykö töitä maisterille?
Hei,
Asun toisessa Pohjoismaassa ja olen 30-vuotias, olen asunut täällä yliopistosta asti.
Perhetilanteen takia mietin Suomeen muuttoa. Olen parisuhteessa ja työpaikka löytyy. Katselin Suomen työpaikkoja netistä ja näin että mielenkiintoisia paikkoja on kyllä paljon. Tahtoisin kysellä vähän kokemuksia työnhausta, löytyykö töitä Suomesta tällä hetkellä vai onko vaikeaa? Ilmoituksia näkyy kyllä olevan, mutta olen kuullut että on vaikea saada töitä. Suositteletteko muuten Suomeen muuttoa? kiitos paljon vastauksista!
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Jos osaat Ruotsia kun asut Pohjoismaissa niin työnhaku helpottuu, moniin julkisen sektorin viestinnän tehtäviin tarvitsee hyvän ruotsin. Laita hakemusta vetämään ja jos ottavat yhteyttä sovi haastatteluista?
Suomi on ehkä vähän sisäänpäinlämpiävä, mutta muuten olen tyytyväinen.
kiitos paljon, osaan kyllä. tämä rohkaisi
Klo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, täällä peräpohjolassakin työn saantiin vaikuttaa koulutus (eli minkä alan maisteri mahdat olla) ja työkokemus. Eli joku mediasisällön maisteri vm. -05 + 0 vuotta työkokemusta, et saa töitä. Muta vaikka oikeustieteen maisteri ja 10v työkokemus, varmasti löytyy töitä. Mutta tämä tilanne on ihan joka paikassa ympäri maailmaa ja tämän ihan oikea maisteri olisi kyllä tiennyt.
Pääaineeni oli viestintä ja työkokemusta 3-4 vuotta.
Et automaattisesti saa töitä edes tuolla, työpaikkoja varmaan on, mutta niin on hyviä hakijoitakin. Kannattaa totta kai yrittää, mutta en tulisi, jos ei olisi tiedossa työpaikkaa.
t: myyjänä työskentelevä maisteri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata. Täällä sun palkkasi putoaa minimiin jos edes saat töitä. Akateemista koulutusta ei Suomessa arvosteta.
Samaa mieltä. Näkeehän sen jo maahanmuuttajista, millaisia ihmisiä täällä suositaan. Kova tunku on kouluttamattomilla nauttimaan Suomen anteliaasta sos.turvasta mutta todellisia tekijöitä ei saada maahan millään. Miksi jälkimmäiset tulisivatkaan, kun kaikissa länsimaissa on tekijöille paljon paremmat palkat ja pienemmät verot?
tämä tosiaan näkyy olevan kovin yleistä että korkeakoulutut lähtevät Suomesta muualle.
http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/suomen-korkeakoulutetut-muuttavat-maa…
Vierailija kirjoitti:
Klo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, täällä peräpohjolassakin työn saantiin vaikuttaa koulutus (eli minkä alan maisteri mahdat olla) ja työkokemus. Eli joku mediasisällön maisteri vm. -05 + 0 vuotta työkokemusta, et saa töitä. Muta vaikka oikeustieteen maisteri ja 10v työkokemus, varmasti löytyy töitä. Mutta tämä tilanne on ihan joka paikassa ympäri maailmaa ja tämän ihan oikea maisteri olisi kyllä tiennyt.
Pääaineeni oli viestintä ja työkokemusta 3-4 vuotta.
Et automaattisesti saa töitä edes tuolla, työpaikkoja varmaan on, mutta niin on hyviä hakijoitakin. Kannattaa totta kai yrittää, mutta en tulisi, jos ei olisi tiedossa työpaikkaa.
t: myyjänä työskentelevä maisteri
pelottavaa!
Samaa mieltä. Näkeehän sen jo maahanmuuttajista, millaisia ihmisiä täällä suositaan. Kova tunku on kouluttamattomilla nauttimaan Suomen anteliaasta sos.turvasta mutta todellisia tekijöitä ei saada maahan millään. Miksi jälkimmäiset tulisivatkaan, kun kaikissa länsimaissa on tekijöille paljon paremmat palkat ja pienemmät verot?