Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olet siitä, että uusliberaali talousoikeisto on kaapannut koko kielen itselleen ja vääntänyt sanat tarkoittamaan täysin eri asioita kuin mitä ne ennen tarkoittivat?

Vierailija
10.04.2017 |

Nykyisessä finanssimaailmassa keinotteleva investointipankkiiri on loisen sijaan "työpaikkojen luoja" vaikka jo Adam Smith ja Yhdysvaltain perustajaisät ymmärsivät että talous kasvaa vain tuotantoa kasvattamalla, ei korkoa kiskomalla. "Työelämän uudistukset" tarkoittavat työehtojen heikennystä ja palkkojen alennuksia vaikka aiemmin ne tarkoittivat työolojen parantamista, uusien turvallisuusmääräysten ja työaikalakien hyväksymistä. "Talouskasvu" on ylin hyve yhteiskunnassa vaikka talouskasvu yksinään ottamatta kantaa tulonjakoon ei kerro yhteiskunnan tilasta yhtään mitään. 2000-luvun finanssikapitalistisessa markkinataloudessa talouskasvu otetaan yksityistämällä julkista sektoria, "uudistamalla" työmarkkinoita kuten edellä mainittiin ja kaikilla muillakin tavoilla joilla päätösvaltaa voidaan siirtää niille kunniakansalaisille joille markkinat (se on Jumala) ovat suoneet ylivallan muista. Samalla kavennetaan nykyisenkaltaista läntistä demokratiaa, joka kapitalistiluokan silmissä sekin näyttää vain yhdeltä "saavutetulta edulta".

Ja näitähän riittää, voi pojat että näitä riittää... Mutta miltä se sinusta tuntuu kun viimeiset 40 vuotta sinulle on uskoteltu että vähän on paljon, tietämättömyys on tietoa ja orjuus vapautta?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole uskonut yhtään mitään mitä minulle lykätään.

Olen jo siinä iässä, että en katsele ketään alhaalta ylöpäin. En pidä mitään asiantuntijaa erehtymättömänä.

Vierailija
2/5 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotoisin hyvin köyhistä oloista Suomen mittakaavassa, sieltä ihan huonoimmasta desiilistä. Koko aikuiselämäni asiat on mennyt parempaan suuntaan ja nykyään tienaan Helsingin mittakaavalla parhaan 8 desiilin mukaan, maan mittakaavalla taisi olla parhaimman.

Ilman nykyistä yhteiskuntajärjestelmää tämä ei olisi ollut mahdollista. En tunnista kuvaamaasi ongelmaa.

Eli ihan hyvältä tuntuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä sana uusliberaali, jonka merkityksen aivokuolleet vassarit ovat vääntäneet omien tarkoitusperiensä mukaiseksi?

Vierailija
4/5 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kotoisin hyvin köyhistä oloista Suomen mittakaavassa, sieltä ihan huonoimmasta desiilistä. Koko aikuiselämäni asiat on mennyt parempaan suuntaan ja nykyään tienaan Helsingin mittakaavalla parhaan 8 desiilin mukaan, maan mittakaavalla taisi olla parhaimman.

Ilman nykyistä yhteiskuntajärjestelmää tämä ei olisi ollut mahdollista. En tunnista kuvaamaasi ongelmaa.

Eli ihan hyvältä tuntuu.

Millainen hallitusmuoto tuossa synnyinmaassasi oli?

Suomalainen hyvinvointivaltio ei ole synynyt itsestään. Minun mielestäni se on sen ansiota, että sisällissotamme jälkeen kuitenkin yhteisistä asioista päättivät sekä hävinneet että voittajat.

Vierailija
5/5 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se "koronkiskontakin" kasvattaa taloutta ja työllistää, etenkin se pääoma mistä sitä maksetaan. Eihän kukaan omilla rahoillaan ostettuja tuotannontekijöitä toiselle ilmaiseksi anna vaan pitää siitä saada itselleenkin jonkinnäköinen palkkio joko korko (jos maksettu pääoma maksetaan takaisin lainaajalle) tai osinko (jos pääomaa ei tarvitse maksaa takaisin vaan pääomalla on ostettu osuuksia, jotka myymällä toiselle sijoittajalle voi oman pääomansa saada takaisin).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme