Miten hahmotat mielessäsi viikonpäivät, kuukaudet ja numerot?
Itse kun ajattelen viikkoa se näkyy soikiona, jossa maanantai on oikeassa ala "kulmassa". Kun ajattelen numeroita ne lähtee alhaalta ylöspäin jonona. Kuukaudet on semmonen jätti soikio, jossa tammikuu soikion yläkulmassa. Mites teillä? :)
Kommentit (82)
Ainoastaan kuukaudet ympyränä, tammikuu alkaa oikealta ylhäältä.
Viikko on myötäpäivään kulkevä soikio/donitsi, jossa jokaisella päivällä on oma lohkonsa. Lauantailla ja sunnuntailla on vähän isommat palat kuin arkipäivillä.
Vuosi on ympyrä, joka kiertää myötäpäivään. Ympyrä sijoittuu kodin(kulloisenkin, usein myös lapsuudenkodin) ympärille siten, että tammikuu on pohjoisessa ja kesä on etelässä. Kuukausiin liittyy muistikuvi siinä kuussa tapahtuvista asioista, ja nämä yhdistyvät myös kalenterissa. Koulun aloitus on kaakossa marjapensaiden luona, joulu koillisessa keittiön ikkunan takana, pääsiäinen länsiseinustalla.
Vierailija kirjoitti:
Vuosi on pitkä pystysuora palkki, tammikuu ylhäällä. Joulukuussa koen aina vuodenloppumasennusta osittain tämän mielikuvan takia. Ollaan siellä pohjalla, surkeassa pimeässä kellarissa, ja koko vuosi on valunut hukkaan kuin hiekka tiimalasissa ylhäältä alas. Tammikuussa sitten taas helpottaa.
Viikko on tylsästi vaan pöytäkalenterimainen jana vasemmalta oikealle.
Numerot ovat silmien edessä liikkuva jono, kuin joku kaitafilmi tai lampaat hyppimässä aidan yli, aina tulee seuraava.
Mihinkään ei liity värejä.
Mulla sama pitkä palkki, mutta joulukuussa jo alkaa rasittaa se, että kohta se kaikki taas alkaa alusta eikä millään jaksaisi. Viikkokin on samanlainen, kuin sulla.
Vuosi alkaa alhaalta vastapäivään soikeana, itse useimmiten katson menoa keskustaan eli kesällä "kesän yläpuolelta" jne. Viikot ovat kuin lukujärjestys, jossa la ja su tekevät alakautta soikion takaisin vasemmalle. Katson tässäkin itse keskustaan, joten malli hieman vaihtelee. Ikä menee ensin jyrkästi 20 asti, jonka jälkeen tekee kulman loivemmaksi ja 30 kohdalla loivenee edelleen.
Mä olen liian insinööri tämmöseen ketjuun.
Numerot on päättymätön lista, aina voi laittaa +1.
Aika on viivalla, niinkuin aikajana historian kirjoissa, mutta viivahan on päättymätön toisin kuin jana, eli aika ei ala mistään eikä pääty mihinkään.
Vuodet, kk, viikonpäivät ovat vain nimiä tietyille ajanjaksoille, jotta ihmiset puhuisivat samasta asiasta ja asioiden sopiminen olisi helpompaa. No näemmä ei ole, kun toiset ajattelee jotain pinkkiä spiraalia kun mä puhun ensi viikon tiistaista klo 13.
Vuosi on kuin kello, jossa kahdentoista ja yhden välillä on tammikuu, yhden ja kahden välillä helmikuu jne. Kevätkuukaudet (huhti-toukokuu) on vihreitä, muuten ei tähän liity värejä.
Viikko on jana, jossa maanantai on oikealla, perjantai vasemmalla, mutta viikonloppu on sitten sen janan päällä niin, että lauantai on jossain perjantain yläpuolella ja sunnuntai maanantain tienoilla.
Kuukaudet ja viikot kalenterin muodossa, luvut ajattelen yksittäin luku kerrallaan keskellä tyhjiötä.
Viikko suorakulma jossa Ma Ti Ke To Pe La Su peräkkäin kuten seinä almanakassa.
Vuosi iso neliö jonka päällä kolmio.Kolmion hupulla joulu. Nyt menemme neliön sivua alas Huhtikuu kun on. Kesä on siellä neliön alaosassa.
Vuoden ajattelen ympyränä ja viikko on jonkinlainen soikio. Katselen molempia "katutasosta" eli en katso kumpaakaan ulkopäin vaan sillä tavalla että olisin ikään kuin sen soikion tai ympyrän sisällä.
Viikot toistensa päällä olevina janoina, vuosi on ympyrä.
Entä teidän vuosisadat? Itse hahmotan ne niin, että esim. 1400-luku on pitkähkö jana, sen alapuolella on 1500-luvun jana jne.
Historian tunnilla "merkkasin" tärkeät vuodet ja tapahtumat päähäni näille janoille.
Poikkeuksena tämä nyt elettävä vuosisata; 1900-luvun janalla on vuoteen 2000 tultaessa pieni pystyviiva, jonka jälkeen jana jatkuu vaakatasossa valkoiseen/harmaaseen tulevaisuuteen, eikä tämä ja tulevat vuosisadat asetu allekain niin kuin edelliset vuosisadat.
Ympyränä vasempaan suuntaan, kello 12 on joulukuu, 11 on tammikuu, 10 helmikuu ja niin edes päin. Numerot ajattelen iän ja sukupuolen mukaan 10 vanhin ja 1 nuorin. 1,2,6,10 tyttöjä/naisia ja 3,4,5,7,8,9 poikia/miehiä. 🙈
Vierailija kirjoitti:
Mä olen liian insinööri tämmöseen ketjuun.
Numerot on päättymätön lista, aina voi laittaa +1.
Aika on viivalla, niinkuin aikajana historian kirjoissa, mutta viivahan on päättymätön toisin kuin jana, eli aika ei ala mistään eikä pääty mihinkään.
Vuodet, kk, viikonpäivät ovat vain nimiä tietyille ajanjaksoille, jotta ihmiset puhuisivat samasta asiasta ja asioiden sopiminen olisi helpompaa. No näemmä ei ole, kun toiset ajattelee jotain pinkkiä spiraalia kun mä puhun ensi viikon tiistaista klo 13.
Veikkaisin valtaosan ihmisistä kaipaavan ajalle jotakin konreettista esitystapaa, luultavasti siksi meillä on kellotauluja ja seinäkalentereita. Sähköiset kalenteritkin ovat "perinteisessä" seinäkalenterimuodossa, vaikka siihen ei periaatteessa ole mitään syytä.
Vierailija kirjoitti:
Ympyränä vasempaan suuntaan, kello 12 on joulukuu, 11 on tammikuu, 10 helmikuu ja niin edes päin. Numerot ajattelen iän ja sukupuolen mukaan 10 vanhin ja 1 nuorin. 1,2,6,10 tyttöjä/naisia ja 3,4,5,7,8,9 poikia/miehiä. 🙈
Niin ja viikonpäivät suorana viivana vasemmalta oikealle, la ja su niiden päällä.
SU LA
MA TI KE TO PE
Viikko on jana, kuukaudet on ruutuja jotka menee kolmen riveissä alaspäin vasemmalta oikealle.
Onpa teillä rikas päänsisäinen maailma 👍 Mulle ainoa auennut vastaus tässä ketjussa on tuon insinöörin vastaus.
Hassua miten niin moni ajattelee ympyränä jotain, mulle mikään ei ole ympyrän muodossa :D Mulla viikonpäivät on jana, kuukaudet ajattelen allekkain olevina "laatikoina" tai vaakatasossa olevana janana, ja vuodenajat on myös jotain edellä mainittujen laatikoiden ja janan sekoitusta 🤔
En mitenkään minään kaaviona. Muistan viikonpäivien ja kuukausien järjestyksen mutta siihen ei liity mitään visualisointia.
Hauskaa, että on erinlaisiakin kun itsellä nämä mielikuvat. Itsellä se neliö. Vaikea mieltää, että jollakin ajatuksissa kesä on " kellotaulun" yläosassa. Minulla seljeästi kellotaulu vaikka neliönmallinen. Aika siis kulkee kuin kellossa eteenpäin.
Vuosituhannet ja eri aikakaudet ovat minusta janassa vasemmalla menneisyys ja olemme matkalla oikealle.
Viikonpäivät ovat kahdessa samanlevyisessä vaakarivissä. Alemmassa rivissä ovat ma-ke vasemmalta oikealle. La ja su hyppäävät yläriville siten, että la on oikealla ja su vasemmalla. La ja su -sarakkeet ovat siis paljon leveämpiä kuin arkipäivien sarakkeet.
Kuukaudet ovat myös kahdessa vaakarivissä. Tammikuu alkaa alemmasta rivistä vasemmalta, rivi jatkuu toukokuuhun asti. Kesä,- heinä ja elokuu ovat toukokuun yläpuolella järjestyksessä ylöspäin. Syyskuu-joulukuu jatkuu elokuusta vasemmalle.
Hankala selittää :D
Kuukaudet soikiona vaakatasossa, tammikuu kello kahdessatoista ja tämä kuvio on vähän vinossa mun mielessä :D Tosi vaikea selittää!! Kesä ja talvi ovat pitkät ja syksy ja kevät mutkassa. Vaikka oikeastihan talvi on pidempi.
Viikonpäivät ja numerot janana, mutta ei niin selkeästi kuin tuo vuosikuvio