No mitenkä suhtautuisit jos sisaresi/ystäväsi ei suostuisi kertomaan vauvansa sukupuolta? Toteaisi vaan
että lapsi määrittelee sen itse aikanaan ja kertoo teille sitten jos/kun haluaa, kunhan ensin on tullut selville siitä kokeeko itsensä tytöksi vai pojaksi vai jotain muuta? Nimeksi tulisi Pujo Ariel eli sukupuolineutraali nimi.
Kommentit (11)
Ei haittaa. Eihän kaikki ota edes selville sukupuolta raskaana ollessaan.
Saattaisi mennä kahvit väärään kurkkuun, mutta minulla ei ole tuollaisia ystäviä.
Yrittäisin olla ihan normaalin coolisti, vaikka hymyilyttäisi kovin. Mielenkiinto lapsen sukupuolta kohtaan nousisi paljon suuremmaksi kuin mitä se olisi ilman ko. salailua. Luultavasti joka tapaamisella katselisin lasta sillä silmällä, että näyttääkö hän tytöltä vai pojalta. Lahjoiksi veisin aina kiltisti jotain neutraalia vanhempien arvoja kunnioittaen. Jos lapsi olisi mulla joskus hoidossa ja tulisi vaipanvaihdon aika niin olisin salaa mielessäni riemukkaan vahingoniloinen. :D
Katsoisin silmät pyöreenä että just.
Ihmettelisin syvästi ja nauraisin, idioottimaista toimintaa tuommonen.
Olisi ihan ok mulle, mutta saattaisin toki huomauttaa, että Ariel on juutalainen miehennimi, eli ei ihan neutraali valinta.
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihan ok mulle, mutta saattaisin toki huomauttaa, että Ariel on juutalainen miehennimi, eli ei ihan neutraali valinta.
Ariel on ilmeisesti Disneyn prinsessamerenneidon innoittamana nostanut suosiotaan tytönnimenä ja on lähivuosina ollut enemmän annettu tytöille kuin pojille. Toki menneinä vuosikymmeninä sitä on enemmän pojille annettu kuin tytöille, mutta nyt on kääntynyt päinvastoin. Annetaan nykyään sekä tytöille että pojille.
Toteaisin että sukupuoli on vakio, siihen liittyvät odotukset ja roolit on niitä mitä sä ja muut siihen liittää.
Tyttö on tyttö, poika on poika, ei ne ole joustavia käsitteitä ellei ole muita ongelmia. Mutta millainen tyttö ja millainen poika on taas yksilöllisyys kysymys, sen määrittäköön lapsi itse.
Toteisin, että no teillä ollaan ajan hermoilla. ;)
Jatkossa en välittäisi tuosta asiasta oikein puhua, koska olisimme niin eri linjoilla. Ihan mielenkiintoistahan se kuitenkin aina on tuntea erilaisia ihmisiä, joten kyllä he lähipiiriin saisivat jatkossakin kuulua. Juttelisimme sitten vaan muista asioista, sellaisista joita en kokisi noin oudoksi. Jättäisin sukupuolineutraalit hommelit huomioimatta.
Olisin, että "jaa" ja jatkaisin elämääni.