Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kantoliinoista...

23.03.2006 |

Elikkä haluaisin kuulla kokemuksia neuvoja kantoliinoista. Olen ajatellut tälle tulevalle kolmannelle lapselle hommata kantoliinan ja mulla ei kauheesti oo etukäteen niistä tietoa. Millainen sopisi ihan pienenelle vauvalle? Ajattelen itse trikoista kantoliinaa... Ja mistä niitä kannattaa hankkia. Täälläpäin ei varmasti kovin monessa liikkeessä niitä ole, joten voisin tilata netistä. Kertokaa ihmeessä neuvoja, olen niistä kiitollinen! =)

Mammami rv.29

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

babyidean sivuilta voi tilata. Joissakin lastentarvikkeissakin on.

Tosi hyvä trikooliina, jolla olen kantanut vielä 1v4kk:tta lasta. Tarpeeksi leveä minun mielestä ihanaan kehtosidontaan. Siihen kun vielä ostat boobin imetyspaidan niin voit helposti imetellä liinaillessakin.

Vierailija
2/9 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on trikoinen Hug-a-bub ja kudottu Girasol. Mielestäni hugga on helpompi, sen saa napakasti sidottua ilman, että se on liian kireällä. Girasol jää helposti liian löysäksi, varsinkin ihan vauvan kanssa ja kokemattomissa käsissä. Isomman kanssa sitä uskaltaa ja ehtii kiristelemään :)

Huggan hyviä puolia ovat sen ohuus (kuitenkin jämäkkä) ja kapenevat päät, jolloin solmusta tulee todella pieni. Tykkään myös siitä, että liina on niin pitkä, että solmun saa tehtyä eteen (ei haittaa esimerkiksi istumista). Meillä hugga on riittänyt hyvin vielä 10 kg painoisen lapsen kanssa eli ei ole mitenkään liian periksiantava. Huggan huono puoli on tietysti hinta eli kalleimmasta päästä tämä on (n. 85 euroa uutena postikuluineen). Lisäksi siinä on sellainen " tyyppivika" , että taskun viereen tulee helposti reikä, vaikka liinaa pitäisi kuin kukkaa kämmenellä. Tämä saattaa olla vanhempien huggien ongelma, sillä vanhalle huggalleni kävi niin, mutta noin vuoden vanhalle ei ole tällaista ilmiötä sattunut.

Joka tapauksessa aloittelevalle liinailijalle suosittelen pitkää trikoista liinaa, jolla onnistuvat kaikki sidonnat. Itse olen kietaisuristi II -ihmisiä eli siihen sitä kangasta tarvitaan ihan kiitettävästi :) Taitavat nuo trikoiset liinat ollakin pääsääntöisesti pitkiä?

Itse olen liinani tilannut nettikaupasta, aina on hyvin toiminut. Huggaa maahantuo Babyidea (www.babyidea.fi) ja heidän sivuiltaan on linkkejä jälleenmyyjille. Ainahan voit tsekata, josko joku jälleenmyyjistä sattuisi asumaan sinun kotiseudullasi. Lisäksi noilla jälleenmyyjillä on yleensä kaikkia Babyidean maahantuomia liinoja kaupan (kuten mainittu BaBu).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mammami:

Elikkä haluaisin kuulla kokemuksia neuvoja kantoliinoista. Olen ajatellut tälle tulevalle kolmannelle lapselle hommata kantoliinan ja mulla ei kauheesti oo etukäteen niistä tietoa. Millainen sopisi ihan pienenelle vauvalle? Ajattelen itse trikoista kantoliinaa... Ja mistä niitä kannattaa hankkia. Täälläpäin ei varmasti kovin monessa liikkeessä niitä ole, joten voisin tilata netistä. Kertokaa ihmeessä neuvoja, olen niistä kiitollinen! =)

Mammami rv.29

Hugga on minunkin arvioni mukaan (ainakin aluksi) hyvä, jos ei ole aiempaa liinakokemusta. Jos sitten sinä ja vauva ihastutte liinailuun, niin toiseksi pitkäksi liinaksi kannattaa ostaa joku hyvä kudottu (tässä varoitus: liinoja tekee mieli ostaa useampia, jos tosissaan innostuu kantamaan lasta, sillä on mukava kun on ainakin pari eriväristä ja ominaisuuksiltaan vähän erilaista liinaa :).

Meillä on Huggan lisäksi Didymos aaltokuosilla, joka on ihan huippu, sekä Bebina, joka on omalla tavallaan ihan jees, mutta ei niin mukava päällä kuin Didy. Hugga kävi lapsellemme liian heppoiseksi hänen painaessaan jotain 7-8 kg, sillä hän on ihan pienestä asti ollut liikunnallinen + temperamenttinen, ja tapasi pienempänä potkia liinassa jalkoja suoriksi, jolloin Huggassa ollessa " sammakkoasento" jaloissa ei enää pysynyt + liina oli kantajallekinepämukava, kun se jousti liikaa. Vähemmän liinassa liikkuvalla vauvalla tuo n. 8 kg:n paino ei varmaankaan ole Huggassakaan liikaa.

Vierailija
4/9 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota Hug-a-bub-liinaa minä olinkin katsonut, että näyttää kätevältä yms. Hinta kyllä vähän hirvittää, koska aiempaa kokemusta kantoliinailusta ei ole ja jos se ei meille sovikaan... Luultavasti kuljettaisin siinä lähinnä pienenä vauvana ja helppous olisi tosiaan tärkeä juttu, jos vaikka miehenkin saisi innostumaan sitten... =)

Vierailija
5/9 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään tapauksessa ei kannata uutta liinaa ostaa koska on NIIN paljon käytettyjä myynnissä esim. täällä: http://www.babyidea.fi/ KIRPPARI

Ja toisekseen kannattaisi suosia kotimaisia kun niitä on tosi paljon jo olemassa =)

Hugga ei minusta taas ole ollenkaan hyvä: se on tosi ohut ja kapea joten se ei mene montaakaan kuukautta, ehkä 5 max kunnes jo on liian lerppu...

Sen lisäksi se on metrin liian pitkä joten helpompi olis solmia jotain 5 metristä joka riittää yhtä monta kertaa ympäri kuin Huggagin joka on lisäksi ulkolainen....

Mutta siis trikoista jokatapauksessa suosittelisin vastasyntyneelle. Mielellään vähän paksumpaa neulosta ja pituus 5m ja ehkä leveyskin enemmän kuin tuo 50cm =)

Mukavia liinailuhetkiä

Vierailija
6/9 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hug-a-bub ei riitä kuin muutamaksi kuukaudeksi, eikä enää sitä isommalle lapselle??? Siinä tapauksessa en kyllä raski ostaa noin kallista liinaa. Muuten se vaikutti tosi hyvältä.

Vierailija
7/9 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli Babu - kiertoon lähti: liian iso ja painava solmu

Oli Hug-a-bud - sikakallis liina, joka todellakin lerpahti eikä ollut tarpeeksi leveä ja jämäkkä enää 4 kk vanhalla

Oli Didymos - en oppinut käyttämään kudottua kantoliinaa

Oli Pikku-ruu - ikäväkseni metrin liian lyhyt makuuni

On edelleen Moby Wrap - riittävän pitkä ja jämäkkä lasteni tarpeeseen

Eli todellakaan ei kannata uskoa mitä myyjät mainostavat, itse opin kantapään kautta ja kokeilemalla. Riittävän pitkä pitää sen liinan olla, ei liian kapea eikä liian ohut kangas. Huh, että on rahaa palanut, vaikka käytettynä olen ostanut ja aina edellisen vikaostoksen olen myynyt eteenpäin.

Vierailija
8/9 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mammami:

Tuota Hug-a-bub-liinaa minä olinkin katsonut, että näyttää kätevältä yms. Hinta kyllä vähän hirvittää, koska aiempaa kokemusta kantoliinailusta ei ole ja jos se ei meille sovikaan... Luultavasti kuljettaisin siinä lähinnä pienenä vauvana ja helppous olisi tosiaan tärkeä juttu, jos vaikka miehenkin saisi innostumaan sitten... =)

Meillä mies tykkäsi Huggasta enemmän kuin kudotusta, ja plussaa tuli myös siitä, että se oli aloittelijallekin tosi helppo. Jos aiot kantaa vain pientä vauvaa, niin uskoisin että se voi olla hyvä valinta. Minusta Hugga oli trikoiseksi juuri sopivan ohutta materiaalia, en olisi halunnutkaan paksumpaa trikoista - siis toisaalta meillä oli jo olemassa myös pitkä kudottu eli ihan erityyppinen liina, joten oli mukava kun oli kaksi " eriluonteista" liinaa eri tilanteisiin. (Kannattaa katsoa Babyidean nettisivuilta kirppis, sieltä liina voisi löytyä käytettynä uutta edullisemmin).

Se, mistä liinasta tykkää eniten, on luullakseni vähän myös makuasia, eli eri ihmiset ihastuvat erilaisiin liinoihin. Oma kokemus sen vasta lopulta kertoo, mikä on oma suosikki - ihanteelista kai olisikin, jos voisi ensin vaikka lainata jotain kiinnostavaa liinaa ennen kuin ostaa samanlaisen omaksi (liinathan ovat kuitenkin hintavia, varsinkin jos tulee tehtyä vikaostos, jota ei tee mieli käyttää).

Vierailija
9/9 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huggan pituus (ts. se, että se on varsin pitkä liina) oli meillä vain hyvä asia, sillä mieheni on huomattavasti isompikokoinen kuin minä, ja lyhyempi liina ei olisi riittänyt hänelle. Toisaalta, koska Hugga on aika ohut + päistä kavennettu, niin minulle ei ollut ongelma sitoa se liika pituus ylimääräisen kerran vyötäröni ympäri.