Akateemiset, millaisia (ei oman alan) työpaikkoja työkkäri pakottanut hakemaan?
Kyselen lähinnä siinä mielessä, että miten paljon ne on poikenneet omasta alasta ja koulutustasosta?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri ei pakota ketään hakemaan töitä. Kun ilmoittautuu työttömäksi ja kertoo hakevansa työttömyysetuutta, niin samalla tulee ilmoittaneeksi, että on työmarkkinoiden käytettävissä ja hakee töitä. Siksi työtarjous ei ole pakottamista, se on osa sopimusta.
Hohhoijaa. Ymmärsit varmasti, mitä tässä kysyttiin.
Ja pakottamista se käytännössä on, koska muuten menettää tuet.
Puhelinmyyjän, siivoojan ja tehdastyöntekijän tarjouksia on tullut. Myös tarvittaessa töihin kutsuttuviin paikkoihin.
Tiedän yhden matemaatikon, työttömänä 90-luvulta, jolloin valmistui. Eli ei pätkääkään töissä. Uskoo itse olevansa joku piilossa oleva nero ja timanttinen älyn jättiläinen. Aika menee vanhalla äijällä opiskeluaikaisissa sählynpelaamisessa ja pubissa istumisessa.
Olihan sille järkytys,kun käskettiin ottaa yhteyttä kierrätyskeskukseen että josko sieltä jotain sopivaa hommaa löytyisi. Valitti ja mäkätti ja märisi ja väitti kivenkovaan ettei voi olla hänen koulutustaan vastaavaa ja yritti kaikin keinoin olla hakematta sinne.
Sitä vaan, että siihen aikaan tuollaisesta määrättiin ikikarenssi. Sitä se sitten makusteli ja muikisteli. Mutta se oli voi voi.
Pääseekö akateemiset esim. siivoojaksi jos ei ole alan koulutusta?
Ei mitään. Sain myös opiskella itselleni uuden ammatin AMK-puolella ansiosidonnaisella päivärahalla. Uuteen tutkintoon meni reilut 1,5 vuotta (vanhasta tutkinnosta hyväksilukuja), mutta onnekseni työllistyin heti.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se mahdollista hakijapulatilanteessa, mutta miksi kukaan haluaisi palkata akateemista siivoojaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri ei pakota ketään hakemaan töitä. Kun ilmoittautuu työttömäksi ja kertoo hakevansa työttömyysetuutta, niin samalla tulee ilmoittaneeksi, että on työmarkkinoiden käytettävissä ja hakee töitä. Siksi työtarjous ei ole pakottamista, se on osa sopimusta.
Jos vuokraat asunnon ja sovit, että korvauksena asumisesta maksat vuokraa, niin koetko vuokranantajan pakottavan sinua maksamaan sen? Olet laittanut nimesi sopimukseen ja luvannut maksaa, mutta sittenkö se maksuhetkellä muuttuukin pakottamiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se mahdollista hakijapulatilanteessa, mutta miksi kukaan haluaisi palkata akateemista siivoojaksi?
Akateemiset työttömät ovat kyllä ikävässä kuopassa: oman alan duunia ei löydy, ja tuollaisiin matalan koulutuksen paikkoihin ei huolita, koska on se pelko, että akateeminen vaihtaa siivojasta oman alan töihin heti kun mahdollisuus tulee.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden matemaatikon, työttömänä 90-luvulta, jolloin valmistui. Eli ei pätkääkään töissä. Uskoo itse olevansa joku piilossa oleva nero ja timanttinen älyn jättiläinen. Aika menee vanhalla äijällä opiskeluaikaisissa sählynpelaamisessa ja pubissa istumisessa.
Olihan sille järkytys,kun käskettiin ottaa yhteyttä kierrätyskeskukseen että josko sieltä jotain sopivaa hommaa löytyisi. Valitti ja mäkätti ja märisi ja väitti kivenkovaan ettei voi olla hänen koulutustaan vastaavaa ja yritti kaikin keinoin olla hakematta sinne.
Sitä vaan, että siihen aikaan tuollaisesta määrättiin ikikarenssi. Sitä se sitten makusteli ja muikisteli. Mutta se oli voi voi.
Kuulostaa hienolta mieheltä...en tiedä voisiko kyseistä ihmistä sanoa friikiksi vai Jumalaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokraat asunnon ja sovit, että korvauksena asumisesta maksat vuokraa, niin koetko vuokranantajan pakottavan sinua maksamaan sen? Olet laittanut nimesi sopimukseen ja luvannut maksaa, mutta sittenkö se maksuhetkellä muuttuukin pakottamiseksi?
Jankutijankuti. Tämä ei tainnut olla kysymyksen pihvi tässä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, pääseekö aineenopettaja siivoojaksi ( en ole edes kokeillut), mutta ainakin ammattitaitoinen siivooja pääsee opettajan sijaiseksi.
Minun on pitänyt hakea koulutustasoa vastaavaa aivan eri alan paikkaa, johon kaikkien ja varsinkin omaksi hämmästykseksi pääsin myöhemmin, kun silloin valittu lähti muualle. Siihen työhön ei varsinaista koulutusta ole, vaan omaa kurssitusta.
Olen fyysikko, ja suorittanut elektroniikasta vain pakollisen kurssin. Työkkäri kehoitti minua hakemaan elektroniikkainsinöörin paikkaa. Hain, vaikka tiesin, etten saisi sitä paikkaa, vaikka olisin ainut hakija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, pääseekö aineenopettaja siivoojaksi ( en ole edes kokeillut), mutta ainakin ammattitaitoinen siivooja pääsee opettajan sijaiseksi.
Minun on pitänyt hakea koulutustasoa vastaavaa aivan eri alan paikkaa, johon kaikkien ja varsinkin omaksi hämmästykseksi pääsin myöhemmin, kun silloin valittu lähti muualle. Siihen työhön ei varsinaista koulutusta ole, vaan omaa kurssitusta.
Itse asiassa siivooja pääsee helpommin opettajan sijaiseksi kuin opettaja, jolla on pätevyys
Olisin päässyt johonkin yhdistykseen avustamaan palvelutalossa kerran viikossa järjestettävässä kahvituksessa. Tehtävään kuului myös olla toimiston siivousvastaava. Plussaa mahdollisuus oppia käyttämään tietokonetta. Olin kuulemma ainoa paikasta kysellyt. Eli olin suurehkon kaupungin ainoa henkilö jolle tarjous oli lähetetty?
Aloitin opiskelun, joten jäin vaille tätäkin kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa siivooja pääsee helpommin opettajan sijaiseksi kuin opettaja, jolla on pätevyys
No eihän pääse. Vain pätevien hakijoiden puuttuessa voidaan ottaa epäpätevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koske lyhyitä sijaisuuksia. Niihin reksi voi valita kenet haluaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koske lyhyitä sijaisuuksia. Niihin reksi voi valita kenet haluaa
No miksi reksi ottaisi siivoojan, jos päteväkin sijainen olisi tulossa?
Vierailija kirjoitti:
Kyselen lähinnä siinä mielessä, että miten paljon ne on poikenneet omasta alasta ja koulutustasosta?
Apumies Korkeasaaressa. Kohde-esimies vartioimisliikkeessä. Tutkinto ja työkokemus yhteiskuntatieteiden alalta :)