Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä...lapset pois ostoskärryistä!!

23.03.2006 |

Mitä mieltä olette asiasta, että lapset ei voi enää seisoa ostoskärryissä kauppareissulla? Meillä niin Prismassa kun Citymarketissa kyltit missä kieletään lasten seisomista kärryissä.

Itse olen sitä mieltä , että parempi on nosta vilkkaampi lapsi sinne kärryyn seisomaan kun se että hän tiputtaa tavaroita hyllyiltä,(jos joilla on vilkkaita lapsia) ja vaikka kärryissä on olemassa istuinosa lapselle niin välttämättä isokokoinen pikkulapsi ei sinne aina mahdu (talvi+paksut vaatteet).

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin ruokaostokset pitäisin mielummin eri paikassa kuin missä lasten kengät on kulkeneet... Ei kuulosta myöskään houkuttelevalta laittaa uutta puhdasta vaatetta kuraisiin kärryihin. Mutta toki asialla on monta puolta.

Vierailija
2/13 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan nosta lasta seisomaan ostoskärryihin enkä pidä siitä, että jotkut niin tekevät. Ei ole kovin kivaa laittaa ruokaostoksia kärryihin, joissa on lapsi seissyt likaisilla kengillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä on lintuinfluenssa, jota yritetään tällä keinoin välttää. Kenkien pohjissa kulkeutuu kaikenlaista kärryihin.

Vierailija
4/13 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa 45 minuutissa kun sanottiin jotain sellaista, josta sain käsityksen, että tuossa istuinosassa istuminenkin olisi nyt kiellettyä, mikä on mielestäni jo liikaa. Mutta toivottavasti ymmärsin väärin? Sen sijaan se on mielestäni ihan hyvä, ettei kärryjen tavaraosassa saa enää olla.

Vierailija
5/13 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse olen sitä mieltä, että ilman tuota lintuinfluenssan pelkoakin lapsen paikka ei ole ostoskärryissä muualla kuin lapselle tarkoitetussa istuimessa ihan pelkästään hygieniasyistä. Kengissä kulkeutuu aina kaikenlaista likaa kärryihin ja ei ole mukavaa sitten niitä kärryssä olleita ruokia pistää omaan jääkaappiinsa.

Vierailija
6/13 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintarvikkeet ja ulkokengät ei kyllä mielestäni sovellu yhteen.

Se istuinosa kyllä on hyvä olemassa niin kauan kuin vaan lapsi mahtuu siihen, mutta sinne itse koriin en kyllä lapsia halua ja ruoka-aineita keskenään. Ehkä sitten jos lapselta riisuis kengät pois ja ne vaikka laittais pussiin siksi aikaa.

Vaikka elintarvikkeet pääasiassa ovatkin muovirasioissa/purkeissa/pusseissa/kuoret päällä etc niin silti mua ainakin ällöttää ajatus, että joku on ruoan seassa istunut ulkokengillä (koiranpaskat/räkäklimpit/vanhat purkat/tupakannatsat/kivet jne kun tarttuu aika kivasti kenkiin maasta)...

Vierailija
7/13 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on neljä lasta (5v, 3v10kk, 2v5kk ja pian 6kk), ja myönnän joskus laittaneeni lapsen kärryihin.

Mutta sitten aloimme mieheni kanssa miettimään, onko se ihan järkevää. En ole itse koskaan nähnyt missään sellaista kieltoa, etteikö sinne saisi laittaa, mutta alkoi itselläkin ällöttää se, että sitten ruokatavarat on samassa paikassa... Yöks!

Kun niissä kengissä kulkeutuu kaikenlaista " kamaa" kärryihin, niin sit ne tarttuu maitopurkkien pohjiin, liharasioiden pohjiin, perunapusseihin jne... jne.. ja sit ne on omassa jääkaapissa ne samat jutut! Yöks!

Ymmärrän kyllä ap:n pointin, että vähän vilkkaampi lapsi olis helppo nostaa kärryihin ja näin helpottaa omaa ostosten tekoa. Mutta mutta... Meillä nää kaikki on tosi vilkkaita, " jokapaikanhöyliä" suorastaan. Juuri tulin kaikkien neljän kanssa kauppareissulta, ja se on AINA melkoista sähellystä ;)

Mutta kaikesta huolimatta EN KOSKAAN laita enää lastani kärryihin. Siihen istuimeen toki, sitä vartenhan se on, mutta en sinne sisälle. Toinen paikka, jossa olen lasta joskus " säilyttänyt" , on se taso mm. limsakoreille yms. Siinä hän on seissyt ja pitänyt työntöaisasta kiinni.

Nasu

Vierailija
8/13 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen puoleen, että se minua haittaisi. Eivät meidän ipanat ole koskaan kärryissä seisoneet ja istuneetkin tässä vuosien varrella vain muutaman kerran siellä kärryn pohjalla kun isompina ovat olleet väsyneitä (kaksi ipanaa ei mahdu yhtä aikaa siihen istuinosaan).

Sen sijaan ymmärrän kyllä hyvin, että joissakin tapauksissa lapsen laittaminen kärryyn (minun mielestäni tapaturmariskin vuoksi mieluummin istumaan kuin seisomaan) on joskus lähestulkoon välttämätöntä ja edellytys sille, että voi ylipäänsä mennä kauppaan. Kaikilla ei ole lapsenhoitajaa kauppareissun ajaksi, lapsia voi olla useampia ja isompi ipana ei välttämättä mahdu tai suostu istumaan siinä istuinosassa eikä kuitenkaan välttämättä voi kävelläkään, varsinkaan erityislapset.

Hygieniaperustelu on minusta sikäli kaukaa haettu, että kyllä niihin kärryihin laitetaan niin paljon kaikkea muutakin maassa ollutta kuin kengät, että eihän niitä voisi käyttää ollenkaan. Ei sinne kärryyn kannata ruokia paljaaltaan laittaa kuitenkaan. Kaikkihan laittavat kärryyn ruoat myös sen jälkeen kun ne on pakattu muovikasseihin tai muihin kasseihin ja aika monet käyttävät samaa muovikassia useamman kerran: ne kassit ovat usein myös seisoneet aikaisemmin pihamaalla tai parkkihallin lattialla. Myös kauppaan tulevat tuotteet seisovat usein kaupan pihalla ja niitä kuljetetaan likaisissa autoissa. Sen jälkeen niitä näpelöivät lukuisat asiakkaat ja ne lojuvat kaupan lattialla, jossa on kävelty niillä likaisilla kengillä...

Ostoskärryjen pesu aika ajoin ja kaupan lattioiden ja hyllyjen puhtaanapito olisivat paljon oleellisimpia asioita hygienian parantamiseksi kuin tuollaiset kiellot.

Vierailija
9/13 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mimimu:

Myös kauppaan tulevat tuotteet seisovat usein kaupan pihalla ja niitä kuljetetaan likaisissa autoissa. Sen jälkeen niitä näpelöivät lukuisat asiakkaat ja ne lojuvat kaupan lattialla, jossa on kävelty niillä likaisilla kengillä...

Ostoskärryjen pesu aika ajoin ja kaupan lattioiden ja hyllyjen puhtaanapito olisivat paljon oleellisimpia asioita hygienian parantamiseksi kuin tuollaiset kiellot.

Harva maitopurkki tai leipäpussi matkaa sellaisenaan autossa (ja ne autot muuten eivät saa olla likaisia, sen verran tarkkoja ovat nuo hygieniavaatimukset myös kuljetuksille), saatikka että niitä seisotettaisiin kaupan pihalla tai lattioilla, kuten kirjoitit.

Ja se ostoskärryjen pesu -jos henkilökunta vielä muun työn ohella ryhtyy kärryjä pesemään, jostainhan ne tuohon ylimääräiseen työhön menevät palkkarahat on saatava. Ja loppujen lopuksi me asiakkaat sen joudumme tavaroiden hinnoissa kustantamaan. Enkä ainakaan minä halua maksaa kalliimpaa hintaa tuotteista sen vuoksi, että joku haluaa välttämättä seisottaa lastaan kärryissä.

KL

Vierailija
10/13 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen joissain kaupoissa nähnyt kaljakoreille tarkoitettuja telineitä. Eikö siitä voisi kehittää seisomatelinettä yli 15 kiloisille, joita ei saa kärryjen istuimeen istuttaa? Ymmärrän hyvin, etteivät kaikki lapset jaksa illalla kävellä nätisti kärryjen vierellä suurissa kaupoissa.

Meillä on kaksi lasta 3- ja 1-vuotiaat, jotka molemmat istuvat omissa kärryissään istuimessa. Esikoinen painaa kyllä jo 16kg, joten ei saisi siinä olla. Kunhan vauva syntyy, hänet pannaan kaukalossa toisiin kärryihin.

Vierailija
11/13 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät välttämättä maitopurkit tai leipäpussit - yleensä - sen sijaan ne laatikot, joissa nuo tarvikkeet kauppaan tuodaan makaavat siellä pihalla kyllä ja sitten ne pinotaan päällekkäin kaupassa. Samoin kaikki isommat kauppaan tulevat tavarat: vihannessäkit, pahviset hedelmälaatikot, joista menee kaikki läpi, mansikkalaatikot,... Puhumattakaan niistä ei-ruokapuolella myytävistä tarvikkeista, jotka nekin lastataan sinne ostoskärryyn.

En tiedä, oletko koskaan ollut kaupassa töissä. Itse olin lukioaikoina kesätöissä ja ainakin silloin sekä kuljetusautojen että kaupan takahuoneen lattiat olivat aika likaisia siitä edestakaisin kengillä ramppaamisesta ja molemmilla lojui yleensä enemmän tai vähemmän myyntiin tulevaa tavaraa...

Ostoskärryjen pesu ei tietenkään tarkoita sitä, että henkilökunta rupeaa niitä juuriharjalla kuuraamaan. Muualla maailmassa on olemassa ihan sellaisia koneita, joihin ostoskärryjonot työnnetään päivän päätteeksi ja kone suihkuttaa kärryt puhtaaksi. Jos oikeasti haluttaisiin varmasti puhdasta, niin suihkuveteenhän voisi vaikka lisätä desinfiointiainetta.

Itse en vain jaksa uskoa, että lasten kengissä tulisi ostoskärryihin mitenkään merkittävää määrää likaa tai että siitä tulisi tartuntariski. Itse toki käymme suurissa marketeissa, joissa on sen verran matkaa parkkihallista ostoskärryjen luo, että suurimmat liat ovat kengistä jo ehtineet kuivaa ja häipyä siihen mennessä kun kärryt otetaan. Toki tosi pahalla kurakelillä voi olla eri asia jossain pikkumarketissa, jossa kärryt ovat heti ulko-oven vieressä.

Vierailija
12/13 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mimimu:

Ostoskärryjen pesu ei tietenkään tarkoita sitä, että henkilökunta rupeaa niitä juuriharjalla kuuraamaan. Muualla maailmassa on olemassa ihan sellaisia koneita, joihin ostoskärryjonot työnnetään päivän päätteeksi ja kone suihkuttaa kärryt puhtaaksi.

Juu, ja niiden koneiden hankinta- ja käyttökustannukset maksaa kuka...?

KL

Vierailija
13/13 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on se varsinainen pointti - monessakin paikassa kärryjä säilytetään ulkona ainakin osan ajasta ja mm. lintujen ulosteita voi satunnaisesti olla niissä, joten EI VAIN LAPSET OLE VAARALLISIA NIILLE KÄRRYILLE VAAN KÄRRYT LAPSILLE! Toki siis lapset seistessään kärryssä kuraa yms. niitä ja mahd. levittää sitä tautiakin, mutta myös kärry lapsiin. Ilman tautiakaan en laittaisi lasta kärryyn sisälle - käyttäkää niitä autoyms. kärryjä joissa isommat lapset voi olla jos eivät voi kävellä. Kuvottavaa kun kärryt on lapsista likaisina.