yökuivaksi opettaminen/oppiminen, miten??
Meillä opittiin päiväkuivaksi noin 2 v 6 kk iässä. Samoihin aikoihin päiväunivaippa oli useimmiten kuiva ja yövaippakin pari kertaa. En kumminkaan uskaltanut kokonaan ottaa vielä yövaippaa pois enkä päiväunivaippaakaan, koska poika nukkuu päikkärit ulkona enkä halunnut hänen siellä vahingossa kastelevan. No, seurauksena se, että univaipat eivät ole nyt enää lähelläkään kuivaa vaan läpimärkiä.
Miten tässä pitäisi edetä? Otanko vaan yö- ja päiväunivaipan pois vai odotanko, että se alkaa itsestään pysyä kuivana? Minulla on sellainen tuntuma, että poika pissaa vaippaan aina, kun se on mahdollista eli jos laitan vaipan, saan myös odottaa märkää lopputulosta.
Poika siis nyt 2 v 8 kk.
Kommentit (7)
mutta luepa uusin Kotivinkki! Aiheesta oli selventävä juttu. Samoin jonkun päivän hesarissa tällä viikolla.
Kannattaahan sitä kokeilla miten käy jos ei ole vaipppaa, mutta artikkeleista ja muualtakin sain käsityksen että sitä ei voi " opetella" . Vaipan käyttäminen ei hidasta oppimista eikä yöpissattaminen edistä mitenkään. Ihan yleistä kuulemma on että 4-5 vuotiaana vasta on fyysiset edellytykset pysyä yö kuivana, sen jälkeen kai aloitetaan seuranta/hoito... Syitä taas voi olla sikeä uni, pieni virtsarakko, alhainen vasopressiini(?)hormooni yms.
Itselläni on samanikäinen joka juuri oppi päiväkuivaksi. En ole vielä öitä edes miettinyt :)
Ja sen erittymiseen me äidit emme oikein voi vaikuttaa :-) . Ei siis taida olla oikein muuta konstia kuin odotella rauhassa. Meillä esikoinen oppi yökuivaksi reilun kolmen vuoden iässä (3v 3kk muistaakseni) ja minäkin kovasti odottelin että milloin se yövaippa oikein säilyisi kuivana. Vaan kävikin niin että poika itse ilmoitti ettei halua enää yövaippaa, mitä äiti ei tietenkään voinut ymmärtää kun vaippa oli aina aamulla läpimärkä. Mutta niin vaan sitten otettiin riski ja kokeiltiin ja kas, miekkosesta tuli yökuiva kertalaakista! Eli kyllä siitä yövaipasta pääsee eroon kun aika (ja lapsi) on tarpeeksi kypsä! Tsemppiä odotteluun!
Tai oikeastaan voit vaikuttaa niin, ette enää kiinnitä asiaan mitään huomiota.
Meillä oli vielä pari kuukautta sitten vaipat yötä päivää, eikä tyttö suostunut potalla ollenkaan, missään tilanteessa (nyt ikää 2v7kk). Mulle rupesi tulemaan aiheesta jo painetta kun kaikki muut tarhassa suostuivat potalle ja sitten tyttö rupesi jo panttaamaan pissiä, koska muiden pottailu selvästi aiheutti hänellekin paineita. Pissa tuli suurinpiirtein 2 kertaa päivässä, joten eihän sitä mikään vaippa pitänyt.
Sitten päätin, että asiasta ei puhuta sanallakaan tytölle, ei maanitella potalle tms, ja sovittiin tarhassa että sielläkään ei edes yritetä, ei edes puhuta potasta tai vaippojen jättämisestä. JA sitten pari viikkoa tästä tyttö yhtäkkiä ilmoitti, että " minä olen iso tyttö" , ja siitä jäi päivävaippa, ja vähän myöhemmin uskalsin jättää yövaipankin koska se oli aina aamulla kuiva. Iltaisin sattuu välillä vahinkoja mutta yöllä ei vielä kertaakaan.
Lapsi selvästi tarvitsee oman aikansa siihen, että on valmis luopumaan totutusta, turvallisuutta tuovasta vaipasta. Ja mitä innokkaampi äiti on siitä luopumaan, sitä hanakammin lapsi siitä pitää kiinni, näin ainakin meillä.
Minua ei varsinaisesti ole kiirettä päästä eroon yövaipasta. Tiedän kyllä, että on kovin yksilöllistä, miten se tapahtuu. Minua on vain mietityttänyt se, että jossain vaiheessa yövaipat jo olivat kuivia ja nyt taas toisesta ääripäästä eli usein suorastaan tulvivat yli. Ja mietin, että teinkö virheen, kun en " takonut silloin kun rauta oli kuumaa" eli jättänyt yövaippaa pois siinä vaiheessa, kun niitä kuivia vaippoja oli. No, ehkä odottelemme sitten vielä.
ollutkaan. Poika taisteli illalla niin kovasti vaipan laittamista vastaan että jätin vaipan pois ja vuorasin sängyn vahingon kestäväksi. Potta laitettiin sängyn viereen. Ja niin vaan poika oli yökuiva. Heräsi kyllä alkuun kerran yössä potalle pissalle ja aluksi tartti äitin apua mutta nyt lähes 3v. iässä (maaliskuussa täyttää) hoitaa hommat ihan itse. Vahinkoja on käynyt ehkä n. 5 kertaa ja silloinkin sänky pysynyt kuivana eli poika ei vaan ole ehtinyt potalle joka nyt on vessassa eikä enää sängyn vieressä.
Esikoistyttö taasen oppi kuivaksi 2v. iässä niin että vaipat aamuisin olivat kuivia ja siksi jätettiin pois.
Kai nuo oppivat kun ovat valmiita. Meillä lapset olleet aikaisessa tässä asiassa sillä kuopus täyttää nyt 1v. ja hänkin on usein aamulla vaippa kuivana ja tekee isot pisut heti pottaan kun vaipan ottaa pois. Jos ei heti pistä poikaa potalle kun tämä herää laskee kyllä vaippaan.
Vaippa oli kylla ollut aamulla aina ihan lapimarka. Ensimmaisten parin kuukauden aikana vahinkoja sattui sen verran tiheaan etta laitoin aina illalla jo valmiiksi puhtaat lakanat ja pyjaman sangyn viereen odottamaan yöllista vaihto-operaatiota. Vaippoihin ei kuitenkaan palattu. Sitten poika oppi heraamaan pissahataansa, ja kay edelleenkin (nyt 4v) melkein joka yö jossain vaiheessa pissalla vessassa ja palaa sitten nukkumaan.
Tuosta en tieda voiko yökuivaksi oppimiseen vaikuttaa, meilla nimittain vahingot loppuivat siihen kun aloin kayttamaan poikaa potalla n. 3 tuntia nukkumaan menon jalkeen, siina vaiheessa kun itse kavin nukkumaan. Han oli aina ihan puoliunessa ja pissasi useinmiten pottaan, ja yölla ei sitten sattunut vahinkoa. Mutta varmastikin aika tekee tassa asiassa tehtavansa, turhaa stressia ei kannata ottaa. Meilla kuopus on nyt 2v 3kk ja on ollut paivakuiva pari viikkoa, yövaipan poisjattamista en edes harkitse viela.
Minä nimittäin haluisin, että tyttö 2v4kk suostuisi pissaamaan yöllä vaippaan niin saisin nukkua :-) Mutta eipä suostu. Päiväkuivaksi opittiin reilu 2kk sitten, ja yövaipat alkoivat olla itsekseen kuivia. Ikävä puoli on, että tyttö herää aiemmin ja aiemmin, tänään jo kuudelta pissalle eikä suostu nukahtamaan sen jälkeen. Ennen saattoi nukkua yhdeksäänkin täyden vaipan kanssa.
Eli minä vastaisin kysymykseesi, että odottele että vaipat alkavat pysyä kuivina. En usko että lapselle on mukavaa pissata sänkyyn. Käsittääkseni yökastelu on vielä 3-4-vuotiaallekin normaalia.