Uskaltaako jäädä työttämäksi?
Meillä on hankala tilanne. Olen esikoisen kanssa hoitovapaalla ja odotan toista saapuvaksi syksyksi. Mies joutui vaihtamaan työpaikkaa juuri ja nyt uusi työpaikka on aivan hirveä. (Pomo on siis sellainen todella piikikäs ja negatiivinen) Mies haluaisi löytää toisen työpaikan mutta tällä hetkellä niitä mieluisia töitä ei ole tarjolla.
Miehellä on sellaisia projekteja joita tekee vapaa-ajalla, jotka edistäisivät ehkä tulevaisuudessa hänen uraansa ja miettikin jos hetken keskittyisi täysillä niihin.
Onko aivan hullua heittäytyä hetkeksi työttömäksi? Hänestä olisi iso apu kotona tietysti myös minulle joka en ole täysikuntoinen rankan raskauden takia.
Miehen edellinen työpaikka oli henkisesti myös raskas (pieni palkka - järjetön määrä töitä) ja työpaikka muutti jolloin mies joutui etsimään uuden työn. Hän odotti tätä työpaikkaa todella, mutta nyt monen mutkan kautta on osoittautunut että pomo on todella lapsellinen (nuori) ja negatiivinen. Haukkuu ja piikittelee miestäni. Ei pysty rakentavaan keskusteluun. Syyttää miestäni omista virheistään. Ei kovin hyvä ilmapiiri. Kyseessä pieni työpaja jossa ei ole paljon henkilökuntaa. Mies on aivan stressaantunut.
Menisin itse töihin jos en kärsisi jatkuvasta pahoinvoinnista ja muista vaivoista.
Ja tietysti mies voisi jäädä hoitovapaalle jos en syksyllä joutuisi jäädä äitiyslomalle.
Että menisin kyllä vaikka töihin siksi aikaa että mies löytäisi uuden työn mutta tämä ei nyt toimi.
Vinkkejä ja kokemuksia otetaan vastaan!
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkaa kannattaa vaihtaa firmasta firmaan. Työttömänä ollessa työnhakeminen on paljon haastavampaa...
Tilastojen mukaan näin todellakin on, eli uudet työntekijät ovat todennäköisemmin olleet työelämässä kuin työttömiä. Prosentteja en tähän hätään muista.
On hullua tässä tilanteessa. 25% työttömiä palkatuista.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkaa kannattaa vaihtaa firmasta firmaan. Työttömänä ollessa työnhakeminen on paljon haastavampaa...
Näinhän se taitaa olla.
Ongelma on tämä paikkakunnan työttömyys eli töitä ei ole tarjolla. Muutettiin juuri tämän uuden työn perässä ja isona plussana oli tukiverkosto täällä. Nyt sittenkö pitäisi taas muuttaa... Hirveän stressaava tilanne.
En halua että mieheni joutuu kärsimään henkisesti joka päivä.
Ap
Aivan hullua. Miten taloutenne kestää 3 kuukauden karenssin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se taitaa olla.
Ongelma on tämä paikkakunnan työttömyys eli töitä ei ole tarjolla. Muutettiin juuri tämän uuden työn perässä ja isona plussana oli tukiverkosto täällä. Nyt sittenkö pitäisi taas muuttaa... Hirveän stressaava tilanne.
Ap
Eikö se voi hakea työterveydestä apua?
Joo, karenssi tulee. Ja itsensä irtisanominen näyttää CV:ssä pahalta ja ei sitä oikien pysty valahtelematta peittelemään (ja tulee ilmi kuitenkin). Työllisenä tosiaan saa työtä paremmin kuin työttömänä.
Työnantajat suhtautuu erittäin karsaasti edelleen miesten pitämiin vanhempainlomiin, mutta jos se on viddumainen joka tapauksessa, niin sama kai se on mistä se kettuilee? Tehkää siis niin, että miehesi pitää täysimääräisinä kaikki oikeutetut isyys- ja vanheampainlomat.
Jos sinä saisit töitä (sinullehan tulee lyhyt vanhempainloma täten), niin jos saisit kokoaikatyön, niin toinen vanhempi on oikeutettu hoitovapaaseen - sekin voi olla 1 päivä viikossa, eli voi tehdä 4-päiväistä viikkoa. Toki tämä on hankaltaa työpaikassa ja pomon kanssa, jolle tämä ei sovi. Kettuilua ja rangaistuksia koko ajan. Silti keventää; pitää vain pitää puolensa ja olla hyvällä omalla tunnolla.
Ja kyllä se uusi työpaikkakin löytyy.
Työstä työhön kirjoitti:
Aivan hullua. Miten taloutenne kestää 3 kuukauden karenssin?
Niinhän se taitaa olla.. Eipä säästöilläkään kai pitkälle pötkitä. Hirveä tilanne. :(
Ap
Jos se työpaikka on ihan hirveä, niin ei kai siinä ole vaihtoehtoja. Kerran täällä vaan eletään.
Koita tsemapata miestä, että muuttaa omaa asennettaan ja on välinpitämätön. Jos pomon vittuilu on suurin ongelma, koittaisin kestää, kunnes löytyy jotakin muuta. Mikä on pahinta, mitä pomo voi miehellesi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se taitaa olla.
ApEikö se voi hakea työterveydestä apua?
Tuo vaikuttaa tosiaan ihan työpaikkakiusaamiselta. Myös voi käyttää termiä, että huonot henkilösuhteet, toimimattomat, työpaikalla. Näistä on oikeus mennä työterveyteen keskustelemaan, ja tämän pomon esimiehelle. Pomon esimiehen tulisi (mutta käytännössä ne ei aina tee näin/lakisääteisesti pitäisi, mutta lakeja ei läheskään aina noudateta), ottaa asia käsittelyyn jos hänelle menee puhumaan asiasta.
Tämä ei ole toki miehellesi luultavastikaan henkisesti juurikaan kevyempää, siis sillä hetkellä, kun menee puhumaan asiasta ja asiaa viedään eteenpäin. Luultavasti miehelle on erittäin paljon korkeampi kynnys mennä "valittamaan" työpaikkakiusaamisesta tai työpaikan hankalasta ilmapiiristä kuin naiselle. Mutta tähän on siis oikeus, ja näin tulisi toimia, kun tilanne on noin hankala.
Vierailija kirjoitti:
Koita tsemapata miestä, että muuttaa omaa asennettaan ja on välinpitämätön. Jos pomon vittuilu on suurin ongelma, koittaisin kestää, kunnes löytyy jotakin muuta. Mikä on pahinta, mitä pomo voi miehellesi tehdä?
Mun mies on todella mukautuvainen jne. Hän joutui jo edellisellä työpaikalla tekemään paljon tuota koittaa kestää. Enää en voi häneltä sellaista pyytää ja mitä näitä pomon juttuja olen kuunnellut, en itsekään kestäisi. Mies on yrittänyt olla ns sovitteleva puoli ja myönnytellyt pomolle (vaikka pomo onkin toiminut väärin itse jne.)
Olen niin surullinen mieheni puolesta kun niin hyvältä vaikuttanut työpaikka onkin nyt sitten paljastunut tuollaiseksi ja miestä ahdistaa joka päivä mennä töihin..
En tiedä kuka pomon esimies olisi kun hän on itse yritys johtaja? Omistaa siis koko firman. Onko edes esimiestä??
Miehellä on siis vielä koeaikaa hetki jäljellä, varmaan jo työnantajakin antais potkut jos jäisi sairaslomalle henkisistä syistä. Ehkä se olisi tässä tapauksessa onni eikä onnettomuus.
Ei kannata irtisanoutua (karenssi). Mies voi joko koittaa saada tilanteen paranemaan (yllä jo käytiin läpi), hankkia itselleen potkut, tai saikuttaa kunnes löytää muita töitä.
Jos koeaikaa vielä jäljellä, niin hankkisin itselleni potkut...
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kuka pomon esimies olisi kun hän on itse yritys johtaja? Omistaa siis koko firman. Onko edes esimiestä??
No mitäs arvelisit järjellä ajatellen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäs arvelisit järjellä ajatellen?
Ajatus ei kulje, syynä hampaita tekevä taapero joka valvottaa yöt ja herää klo 6. ;D
Ap