Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maalaisjärkeä päivystykseen lähdöstä, miten maallikko voi aina tietää, mikä

Vierailija
06.04.2017 |

vaiva vaatii päivystystä ja mikä ei. Jos tulee joku uusi, omasta mielestä vakava oire ja käy päivystyksessä kysymässä. Jos hoitaja antaa ajan, niin miten sitten joku voi sanoa, että olisi turha käynti, eli niin ja niin monta prosenttia käynneistä olisi turhia? Jokainen kun ei ole sairaanhoitaja itse koulutukseltaan. MInä olen saanut ajan ja sitten lääkärin mielestä turha käynti. Siihen olen todennut, ettei mulla ole alan koulutusta enkä osaa itse arvioida.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa menee sinne ihan turhaan tai todella pienen asian takia. Lääkäreiltä menee hermo.. muutenkin kauhea kiire.

Vierailija
2/20 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut aivan asiaa. Minusta oli inhottava lukea sen sairaanhoitajan haastattelua, joka käski ihmisiä olemaan menemättä päivystykseen turhaan. En minä ainakaan tahallani turhaan mene, mutta mitäs sitten, jos en tiedä oireeni vakavuutta? Pitääkö minun jäädä kotiin, etten vain häiritsisi sairaanhoitajan työtä, ja toivoa etten kuole?

Ymmärrän, että hoitotyö on kiireistä ja rasittavaa ja resursseista on pulaa ja kaikki on inhottavaa. Minä ymmärrän. Mutta yrittäsiivät nyt hekin ymmärtää, että minä menen sinne nimenomaan siksi, koska he tietävät lääketieteestä ja minä en.

Ja kiva sitten, jos oman oireen kiireellisyys putoaa saatavilla olevien aikojen väliin. Jos minulla vaikka on oire, jonka kanssa voisin odottaa seuraavaan arkipäivään, mutta en kahden kuukauden päähän. Kun niitä aikoja ei voi varata seuraavalle arkipäivälle, vaan vaihtoehdot ovat usein päivystys ja pitkän ajan päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystykseen on aina niin ihana mennä. Jompikumpi tapahtuu aina:

1. Hoitaja marmattaa miten käyntini ei ole päivystysasia

2. Hoitaja marmattaa, että olisi pitänyt tulla päivystykseen aikaisemmin

Vierailija
4/20 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne päivystykseen voi soittaa ja kysyä, että kannattaako tulla.

Vierailija
5/20 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ole numeroa, mihin soittaa ja kysyä?

Vierailija
6/20 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa menee sinne ihan turhaan tai todella pienen asian takia. Lääkäreiltä menee hermo.. muutenkin kauhea kiire.

Sitähän mä aloituksessa juuri kyselin, että jos sh arvioi, että vaiva kaipaa päivystystä ja potsku menee lääkärille, niin missä kohtaa menee väärin?? Potilas tuntee olevansa sairas, sh arvioi tilanteen, potilas odottaa muutaman tunnin, vaiva ei enää kehity pahemmaksi, niin sitten lääkäri toteaa turha käynti?

Vierailija
7/20 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kiva sitten, jos oman oireen kiireellisyys putoaa saatavilla olevien aikojen väliin. Jos minulla vaikka on oire, jonka kanssa voisin odottaa seuraavaan arkipäivään, mutta en kahden kuukauden päähän. Kun niitä aikoja ei voi varata seuraavalle arkipäivälle, vaan vaihtoehdot ovat usein päivystys ja pitkän ajan päästä.

Tämä! Mut on muutamaankin kertaan ohjattu päivystykseen, kun terveyskeskukseen ei ole saanut aikaa. Ei ollut niin akuutti, että olisi tarvinnut päivistystä, mutta kuitenkin olisi pitänyt päästä parin päivän sisään. Ei löytynyt aikoja, joten päivystykseen käskettiin. Lisäksi noita päivystysasioita lisää varmaan sekin, että vaivoja jää hoitamatta, kun aikoja saa huonosti, jolloin niitä mennään hoitamaan vasta, kun ovat pahentuneet päivystystapauksiksi.

Vierailija
8/20 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt, mutta en tajua, miten moneen tuntiin ei vastata. Siis tässä ei nyt sairaalapäivystyksestä kyse. Eräänä iltana puhelin tuuttasi varattua yhteensoittoon yli puoli tuntia, eli oli pakko mennä paikanpäälle.

Vierailija
9/20 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata, käskevät olla tulematta ja varata ajan tk:sta tai yksityiseltä.

Taannoin hoitaja lähetti minut päivystyksestä kotiin, mulla oli todella pahaksi äitynyt hammastulehdus päällä. En pystynyt juuri puhumaan, puremaan, puoli päätä oli turvonnut muodotomaksi, kuumetta oli yli 39 astetta ja olin sekava. Olin erittäin sairas. Itkin päivystyksen hoitajalle, joka ei päästänyt minua edes lääkärille?! Käski syödä buranaa ja lähetti kotiin.

Näin jälkeenpäin mietittynä siinä olisi voinut olla hengenlähtö lähellä. Tulehdusarvot huitelivat varmasti pilvissä ja lähipiirini kuuluvan sairaanhoitajan mielestä oikea paikka minulle olisi ollut antibioottitippa, ei koti.

Vierailija
10/20 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä ole numeroa, mihin soittaa ja kysyä?

On, mutta kun on oma iltapäivystys, pitää soittaa sinne ja monesti ei saa yhteyttä pahimmillaan lähes tunteihin!!! Joskus pakko soittaa sairaalapäivystykseen tämän vuoksi. Jossa sitten todetaan, että pitää soittaa omalle terveysasemalle!

Vierailija
11/20 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan suurin syy ovat kevyet flunssat, korvatulehdukset, selkäkivut ja näppyjen näytöt, jotka tukkivat noita päivystyksiä. Flunssan vuoksi harvoin kannattaa lähteä yöllä päivystykseen. Eivät lääkärit voi sanoa muuta kuin käskeä niistämään nenää. Korvatulehduksesta kärsivää lasta voi usein yöllä lääkitä kipulääkkellä ja lähteä aamulla päivystykseen. Antibiootti ei hetkessä sitä tulehdusta paranna, joten turha lähteä lasta itkettämään päivystykseen. Selkäkivuista suurin osa on aivan turhaan päivystyksessä. Jos pissa tulee, ulosteet eivät karkaa ja jalat eivät ole halvaantunut, niin ei kannata yöllä lähteä päivystykseen. Harva selkäkipu oikeasti muuttuu siellä miksikään. Lääkäri todennäköisesti määrää tulehduskipulääkettä ja käskee odottamaan spontaania paranemista. Päivystyksissä on paljon kaikennäköisiä pitkäkestoisia vaivoja, joiden selvittely vie pidemmän aikaa, eikä lääkäreillä ole oikeasti aikaa niihin perehtyä siellä tarkasti.  Aina ei voi tietenkään tietää, mikä on akuutti vaiva, mutta usein tuntuu, että vaikka flunssien ja kaikennäköisten kipujen vuoksi tervettä maalaisjärkeä voisi käyttää vähän enemmän.

Vierailija
12/20 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystykseen mennään, koska normaaleja lääkärinaikoja ei saa.

Vierailija
13/20 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystys on minusta sen verran pitkän matkan päässä, että olen epäselvissä tilanteissa soittanut sinne etukäteen ja kysynyt, kannattaako tulla. Jokaisella kerralla on sanottu, että ehdottomasti kannattaa tulla. 

Sitten paikan päällä käykin niin, että tympiintyneen oloinen henkilökunta toteaa, ettei ollut päivystysasia. Suostuvat kuitenkin katsomaan, kun olen paikan päälle raahautunut. Toki on käynyt niinkin, että päivystykseen on oikeasti ollut tarvetta.

Joka tapauksessa ärsyttää tuo, että puhelimessa aina käsketään tulemaan ja paikan päällä ihmetellään, miksi tulin. Siitä on turhaa vaivaa niin minulle kuin heillekin. 

Vierailija
14/20 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni soitti heti klo 8 terveyskeskukseen, että tarvitsee lääkäriajan samalle päivälle-> ei aikoja. Mies varasi yksityiselle ajan samalle päivälle-> yksityislääkäri lähetti sairaalaan päivystykseen lisätutkimuksiin-> päivystyksessä totesivat tutkimusten jälkeen ettei ole hätää. Sorry, oltiin "turhaan" kuormittamassa päivystystä, mutta eihän sitä kukaan voinut tietää ei edes alan ammattilainen.

Vierailija
15/20 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivystykseen mennään, koska normaaleja lääkärinaikoja ei saa.

Tämä juuri on perseestä. Ja maanviljelijät tulevat kiireettömästä asiasta päivystykseen, "tulin nyt kun nyt ehdin kun maatalon hommat on tällä erää saatu tehtyä".

Vierailija
16/20 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miksi päivystys aikoja ei voisi olla tarjolla päiväsaikaan ja siinä lähiterveyskeskuksessa?

Homma menee just niinkuin muutama on täällä sanonut. Soitat aamulla aikaa ja saat vastauksen että tän päivän ajat on jaettu jo viisi yli kahdeksan. Vaihtoehto on ottaa aika 6-7 viikon päästä, mennä viettämään ilta jonottamalla päivystykseen tai mennä yksityiselle. Mun budjetilla se yksityinen tarkoittaa ettei ole ruokarahaa viikoksi.

Vierailija
17/20 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taannoin hoitaja lähetti minut päivystyksestä kotiin, mulla oli todella pahaksi äitynyt hammastulehdus päällä. En pystynyt juuri puhumaan, puremaan, puoli päätä oli turvonnut muodotomaksi, kuumetta oli yli 39 astetta ja olin sekava. Olin erittäin sairas. Itkin päivystyksen hoitajalle, joka ei päästänyt minua edes lääkärille?! Käski syödä buranaa ja lähetti kotiin.

Näin jälkeenpäin mietittynä siinä olisi voinut olla hengenlähtö lähellä. Tulehdusarvot huitelivat varmasti pilvissä ja lähipiirini kuuluvan sairaanhoitajan mielestä oikea paikka minulle olisi ollut antibioottitippa, ei koti.

Onpa outoa toimintaa. Itse olen päässyt heti hammaslääkäripäivystykseen, kriteerinä juuri tuo turvotus. Jos vielä korkea kuume turvotuksen lisäksi, sairaalapäivystykseen pitäisi päästä samoin, koska jos turvotus leviää kaulan alueelle, silloin mennään jo ambulanssilla ja kovaa.

Vierailija
18/20 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo... sinnittelin flunssan kanssa niin pitkään, että olo meni aika heikoksi. Terkkariin ja siellä sitten lääkäri lopulta neuvoo: "Kyllä pitäisi ymmärtää miten tärkeä oma terveys on..."

Viddu. Kunnan omahoito-ohjeessa erikseen sanotaan useassa eri muodossa, että älkää prkeleen flunsinenne tulko meitä vaivaamaan.

Vierailija
19/20 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sairaanhoidon pitäisi olla potilaita varten . Nykyisin on  tunne ihan päinvastaisesta . Minulla silloin tällöin iskee  vaiva johon en voi itse millään tavalla vaikuttaa milloin se tulee. Vaatii aina lääkekuurin. Samoin erikoislääkärin.    Viime käynnillä minulle sanottiin, että jatkossa pitää tulla virka- aikana. Käytännössä jos perjantaina virka-ajan jälkeen tilanne iskee päälle, saan apua vasta maanantaina.

Vierailija
20/20 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa outoa toimintaa. Itse olen päässyt heti hammaslääkäripäivystykseen, kriteerinä juuri tuo turvotus. Jos vielä korkea kuume turvotuksen lisäksi, sairaalapäivystykseen pitäisi päästä samoin, koska jos turvotus leviää kaulan alueelle, silloin mennään jo ambulanssilla ja kovaa.

Niin on. Asuinpaikkakunnallani ei ole hammaslääkäripäivystystä viikonloppuisin. Soitin naapurikunnan hammaslääkäripäivystykseen, jossa käskettiin soittaa heti aamulla akuuttiaika paikalliseen hammashoitolaan. Kehoitettiin myös menemään paikkakuntani keskussairaalan päivystykseen, mikäli vointi heikkenee.

Ja niinhän se vointi heikkeni, särkylääkkeet olivat täysin tehottomia (söin kahta eri särkylääkettä täydet annostukset), kuume nousi ja kasvot turposi. Vaan enpä saanut päivystyksestä apua. Jonkin asteinen hoitovirhe tässäkin keississä varmaan tapahtui.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan