Kelan opintotuet tippuu ja opintotuen asumislisä lakkautetaan
Asumislisä siirtyy yleisen asumistuen piiriin ja opintoraha tippuu 250 e/kk. Pitääkö tässä nyt jatkossa sitten väittää, ettei avopuoliso ole avopuoliso vaan vain kämppis? Laskin kelan asumistuen laskurilla että jos minun "ruokakuntaani" kuuluu vain minä, mutta minulla on alivuokralainen, saan enemmän tukia kuin nykyään. Avopuoliso ei kelan mukaan saa kuitenkaan voi olla alivuokralainen, meillä on alivuokraussuhde eikä yhteistä sopimusta. Jatkossa automaattisesti kulut ja tuet minun ja avopuolison välillä siis yhdistetään (ei ole väliä onko puoliso alivuokralainen kuten meillä, Kela ei tunnusta avopuolisoiden alivuokraussuhteita) ja saan henk.koht. tukia melkein 200 e vähemmän kuin nyt.
Kivvvvaaaa. Onneksi valmistun ensi jouluna. http://www.kela.fi/opiskelijoiden-tukien-muutokset http://www.kela.fi/laskurit
Kommentit (14)
Vähän paluuta entiseen. Ei ennenkään avopari ole voinut esiintyä kämppiksinä, ei edes samaa sukupuolta olevat ilman erillisiä vuokrasopimuksia. Opintotuki oli 505mk, eli 85€/kk ja vuokra oli 370€, oli minun osuuteni oli 185€.
Asumistukea ei tullut, kun sanoivat, että avopuolisoilla on keskinäinen elatusvelvollisuus. Tosin tasa-arvoinen avovaimoni oli sitä mieltä, että molemmilla on omat rahat, vaikka hänen tulojensa takia en saanut asumislisää. Köyhää oli. Siis minulla. Avovaimo pärjäsi palkallaan oikein hyvin...
Avoliitossa ei oo elatusvelvollisuutta, eriasia avioliitto ja con luvattu rakastaa papin ja seurakunnan edessä myötä ja vastamäessä ja varsinkin kun on lapsi.
Vierailija kirjoitti:
miksi saisit täyden asumistuet kun jaat kämpän puoliksi miehen kanssa?
öö? Nykyään saan täyden opiskelijan asumistuen plus opintotuen, eli yhteensä verojen jälkeen 504 e/kk. Lähes jokainen opiskelija saa tämän summan. Asumistuki pllus opintoraha on korkeakouluopiskelijalla tuo summa, jos vuokra on muistaakseni enemmän kuin 300 e tai jotain. Tämän uuden mallin mukaan, työtulot mukaan laskien, saan opintorahaa 250 eli uuden kaavan maksimin ja yleistä asumistukea puolison kanssa yhdessä 320 e. En ees tiedä mitä tuo "yhdessä" tarkoittaa, koska me tienataan palkkaa per kk eri summa.
Naurettavinta tässä on se, että automaattisesti jatkossa ajatellaan, että yhdessä asuvat mies ja nainen ovat avopuolisoita ja selitystyö "ollaan vain kämppiksiä" on kamalan hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Avoliitossa ei oo elatusvelvollisuutta, eriasia avioliitto ja con luvattu rakastaa papin ja seurakunnan edessä myötä ja vastamäessä ja varsinkin kun on lapsi.
Nykyään avoliittoakin tulkitaan käsitykseni mukaan avioliiton mukaan usein, esimerkiksi erotilanteissa. Eli kannattaa olla tarkkana, kenen kanssa lyö hynttyyt yhteen.
Ja sitten ihmetellään, että vanhemmat tukevat lapsiaan. Itse onneksi valmistunut nyt keväällä ja tukikuukaudet ovat täynnä. Uudessa mallissa ne olisivat loppuneet jo pitkän aikaa sitten.
Hassua miten valtiovalta kokoajan kurittaa opiskelijoita. Eikö kenenkään mielestä tämä ole epäoikeudenmukaista? Siis ihan oikeasti. Yliopisto-opinnoista tulee entistä kovempaa putkijuoksua. Ei jää paljon aikaa henkisille innovaatioille tai opiskelijaelämälle.
Sääliksi käy nykyopiskelijoita.
Kannattaa ruveta säästämään omia lapsia varten sitten, koska 20 vuoden päästä opiskelu korkeakoulussa on varmaan täysin maksullista ja lainarahoitteista.
Ymmärrän, että väärinkäyttäjiä löytyy. Itse kun olen tunnollisesti kolme vuotta opiskellut ja ollut koulun kautta useassa projektissa ja vastuutehtävissä, yrittänyt käydä töissä mahd. paljon kuin vain aika riittää ja lisäksi vielä pitäisi ehtiä nukkua ja harrastaa, tuntuu tämä tosi epäreilulta. Avopuolison kanssa aiotaan muuttaa syksyksi erilleen, koska hänellä on yritys, joka tuottaa eri kauden mukaan eri summia. Parhaimman kauden mukaan en saa Kelalta rahaa juuri senttiäkään, ja mies joutuisi mut elättämään. Ihan perseestä. Ja tästä olen jutellut jopa Kelan työntekijän kanssa, joka sanoi, että meidän kohdalla erilleen muutto on viisain päätös.
Kiitti Kela
Asuin avopuolison kanssa vielä vuosi sitten kun opiskelin ja mies oli päivätöissä. Ei minulta kysytty mitään avoliitosta eikä vaikuttanut mitenkään tukiin. Olen kokoajan saanut täydet tuet. Laitoin vain hakemukseen että minä maksan vuokrasta puolet ja mies puolet eli noin 400€/naama.
Kerran jouduin käymään sossussa kun ei ollut kesäksi töitä ja silloinkaan ei muistaakseni kysytty mitään avopuolison tuloista. Laitoin vain omat osuuteni hakemuksiin ja sain vuokraan rahat ja vähän pälle sekä ilmaiset ehkäisypillerit.
Vai onko nyt vasta muuttunut käytäntö jotenkin?
Mikä idea opiskelijan ja työssäkäyvän avoliitossa edes on, jos työssäkäyvä ei ole yhtään halukas jeesaamaan opiskelijaa? Luulisi, että tuollaisessa tilanteessa puhallettaisiin yhteen hiileen.
Tämä tuleva muutos on kyllä ollut jo jonkin aikaa tiedossa ja jatkossa opiskelijat miettivät kyllä tarkkaan, kenen kanssa lyövät hynttyyt yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään avoliittoakin tulkitaan käsitykseni mukaan avioliiton mukaan usein, esimerkiksi erotilanteissa. Eli kannattaa olla tarkkana, kenen kanssa lyö hynttyyt yhteen.
avoliitto on turvaton, esim mies omistaa pankin kanssa asunnon ja maksaa pankille tietyn summan, nainen maksaa sitten elämisen ja eron sattuessa lähtee tyhjin käsin. Aviopuoliso eron sattuessa saa puolet omaisuudesta ellei oo avioehtoa ja jos lapsi niin vaikka avioehto niin ei tarvi lähteä tyhjin käsin.
Mielestäni Suomi ei voi olla mikään sosiaalitoimisto. Kaikista vastikkeestomista tuista on luovuttava välittömästi.
maksakoot tukia mitä maksavat, mutta kaiken tämän ohella unohdettiin nostaa tienausrajaa. Eli jatkossa rahaa saa mahdollisesti vähemmän ja lainan suuruus on isompi, mutta edelleen opiskelija saa tienata sen abouttiarallaa 500 per kk. Jos kerta mielellään tekisi enemmän töitä..
Miksi minä, kasvoton veronmaksaja, olisin enemmän vastuussa elatuksestasi kuin avomiehesi?
miksi saisit täyden asumistuet kun jaat kämpän puoliksi miehen kanssa?