vauvan kanssa ei voi lähteä yhtään mihinkään
Viimeiset 5kk oikeastaan vaan neljän seinän sisässä möllötetty, joka päivä oltu menossa mutta se kaatuu lähes aina siihen että yritän puoltuntia saada rääkyvän vauvan nukahtamaan tai edes rauhoittumaan. Kerran viikossa onnistun käymään lähikaupassa pikapikaa. Huuto alkaa aina heti, kun kotiovesta poistutaan, ja lakkaa vasta kun päästään kotiin ja pääsee syliin. Syliin jos ottaa rauhoittumaan matkanvarrella niin ei auta, sen pitää olla tasantarkkaan se koti. Vaunuissa on aina sopiva lämpötila, et eipä siitä oo kyse. Lelua ym viihdykettäkin sieltä löytyy, ja näkee minut sieltä halutessaan hyvin. Reppukin löytyy, mutta siinä lopputulos sama. Kauhee huuto. Pelkään että pieni on jo traumatisoitunut kun ei aina voi vastata huutoon kun rauhoittelevasti puhuen, ja kun sitä on se lähes joka kerta. Eikä se sylikään rauhoita. Siis mua on alkanu oikeen ahdistaa uloslähteminen, ja välttelen sitä oikeestaan jo viimeiseen asti. Enemmän ahdistaa vielä tämä kotona istuminen, ja pakkohan sinne ulos meidän molempien on päästä. Neuvolassa tästä puhuttu ja mitään fyysistä vikaa ei oo löytynyt ja vauva on kaikinpuolin iloinen ja normaali tapaus paitsi kun kotoa poistutaan.. Onko muilla vastaavia kokemuksia, loppuuko tää joskus? Tuossa päivällä tehtiin kauppaanlähtöön yritys, mutta puolituntia ympärikäveltyä rääkyvän vauvan kanssa ei tuottanut tulosta ja puolijuoksua kotiin kyyneleet poskilla kun niin turhauttaa. Onneks kaupat on puoleenyöhön asti auki, niin yritän tästä kun uskaltaa kun pakko ois jotain ruokaa saada ja vaipatkin loppu, huoh...
Kommentit (46)
Meillä tuossa iässä vauva kieltäytyi enää olemasta vaunussa. Ihan mieletön paniikkihuuto (aiemmin ei ollut ongelmia). Rauhoittui kun pääsi rattaisiin, jossa asento on pystömpi ja näki mitä tapahtuu.
Ihan pienen pitäen oli myös sellainen, että aina piti olla liikkeessä jos oli turvakaukalossa / autossa / vaunuissa tms. Paikalleen jos pysähtyi alkoi välitön huuto.
Ihan kohta helppaa ap!
Meillä oli samanlaista, kun vauva oppii istumaan pääset kärryillä kulkemaan!
Ala laittamaan istuvaan asentoon tuetusti heti 6kk iässä. Tue vaikka tyynyillä tai peitoilla!
Jos et kestä enään hetkeäkään niin osta tai nouda ilmatteeksi tori.fi.stä turvakaukalo johon voit istuttaa vauvan ja kaukalo vaunuihin.
Harjoittele ulkoilua vaikka niinkin että pidät vauvaa sylissä ja "haet postin tms". Anna vauvan oppia luottaan ettet edes yritä makuuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ai minusta juuri vauvan kanssa oli helppoa mennä minne vain. Lapsi nukkui aina, kun pääsi liikeelle. Tänään olin Kahvi Kaisassa Tapiolassa ja siellä oli monta vauvaa, katsoa killittivät minua ja mikä valloittava hymy niillä oli.
Niin, on meidänkin helppo liikkua minne vain; vauva 4kk joko nukkuu tai tapittaa tyytyväisenä mutta aloittajalla tilanne on toinen. Ei se varmaan häntä hirveästi auta, että meillä joillain menee eri tavalla nuo kotoa poistumiset.
En kyllä osaa neuvoa aloittajaa sen enempää, kuin muutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ai minusta juuri vauvan kanssa oli helppoa mennä minne vain. Lapsi nukkui aina, kun pääsi liikeelle. Tänään olin Kahvi Kaisassa Tapiolassa ja siellä oli monta vauvaa, katsoa killittivät minua ja mikä valloittava hymy niillä oli.
Voi hyvänen aika... Vähän tilannetajua!! Oletko tietoinen siitä, että vauvoja on hei erilaisia...
Luulen myös, että tuohon ei noin "ison" vauvan kanssa auta muu kuin se, että on vaan totuttava pikkuhiljaa olemaan muuallakin kuin kotona. Voisitteko aloittaa totuttelun ensimmäisen lapsen äitien vauvakahvilasta? Kerrot siellä avoimesti, mikä tilanne ja vauva huutaa siellä sitten sen minkä huutaa. Mutta noissa kaikilla on se tilanne, että opettelee olemaan ekan lapsen kanssa ja ne on tavallisia perhekerhoja rauhallisempia, kuin ei ole isompia lapsia mekastamassa ympärillä, niin niissä voisi olla vauvan hyvä ensin totutella olemaan. Joku kauppa ympäristönä on hälyisä ja siellä on kirkkaat valot, se voikin pelottaa.
Yksi vaihtoehto voisi olla ystävän tai sukulaisen koti, jossa totuttelisitte olemaan ensin.
Itse en ekaan kolmeen kuukauteen päässyt vauvan kanssa juuri mihinkään, kun imettäminen oli niin hankalaa. Sinnikkäästi kuitenkin yritin muutaman kerran viikossa käydä kahvilassa tai muualla, vaikka se vaatikin ylimääräisen vaatekerran raahaamista myös itselleni sekä useamman imetystyynyn ym mukaan ottamista.
Vauva ei myöskään koskaan viihtynyt vaunuissa (paitsi nukkuessaan) eikä missään kantoliinassa/repussa. Kun hän oli hereillä, työnsin toisella kädellä vaunuja ja toisella kannoin vauvaa, että hän sai katsella ympärilleen. Nyt, kun hän on jo taapero, niin on käynyt ilmi, että hän on todella eläväinen, aktiivinen, liikunnallinen ja tiedonhaluinen persoona. Eikä edelleenkään viihdy rattaissa, ellei ole tosi väsynyt.
Kokeilisin
- osteopatiaa
- ratasosaa, että näkee
- päivittäisiä kävelylenkkejä ja vaikka samaan aikaankin vielä.
Totuttautumista siis. Vauva ei mene huudosta rikki ja voi vaikka rauhoittavasti jutella rattaisiin / laulaa tms. että tietää, että hänet huomataan. Tiedän myös, että vaikea jutella mitään, kun vauva karjuu kovaa, mut vaikka välillä huikata jotain ja hymyillä.
Onko muuten herkkä vauva? Pelkääkö tai säikkyykö? Voi olla vaan erityistä herkkyyttäkin.
Mun esikoinen oli hieman samantyyppinen, kaikki siirtymät supervaikeita ja sitä paremmin sit viihtyi mitä enemmän näki.
Meillä lapsi nyt 1v ja ihan samanlainen oli samassa iässä. Minä lupaan että se helpottaa, nykyään lähteminen on todella helppoa, koska taapero on niin kiinnostunut ympäristöstä ja saa istua rattaissa ja kaupan kärryissä ihan kunnon pystyistunnassa.
Tuo on vaikeinta ikää lapsilla. Mutta se helpottaa, ihan varmasti. Älä sorru huudattamalla totuttamaan mihinkään, vaan ala ottaa omaa aikaa enemmän. Vauva miehen kanssa kotiin ja itse rauhassa kavereiden kanssa kahville. Jos ei miestä ole niin kummille/mummolle totutat aluksi lapsen ja sitten pieniä irtiottoja. Tuon ajan kun vielä jaksat lapsentahtisesti, niin palkinto on moninkertainen sinulle ja lapselle! Tsemppiä! Tiedän miltä tuo tuntuu. Se on kamalaa kun vauva vaan huutaa vaunuissa/autossa,mutta kyllä se vielä muuttuu siitä iloksi!
Kokeile laittaa joku matala tyyny vaunujen pääpuoleen, olisi vähän pystympi asento? Saisitko ketään olemaan vauvan kanssa siksi aikaa, että pääsisit kauppaan ja asioille? Uskon, että on tosi rankkaa vaan kotona olla! Itselläni on molemmat muksut viihtyneet kaupoissa yms aina, ja se on ollut mukavaa vaihtelua päästä just kotoa, niin ymmärrän kyllä hyvin, miten ahdistavaa, jos kotoa on vaikea poistua! :/ Käyttekö missään perhekerhossa tms tai kyläilettekö? Voisiko siinä harjoitella sitä kotoa poistumista, tai huutaako vauva silloin, vai vaan ulkoillessa/kaupassa ym? Yksi ehdotus, että josko pyytäisit neuvolan/kaupungin perhetyöntekijää apuun, joskus täysin ulkopuolinen ihminen hoksaa jonkun kikan, mikä ei tule itselle mieleen, joka voisi auttaa. Tsemppiä paljon! Onneksi tuo menee kyllä ohi, voi olla jo 2-3kk päästä paljon helpompaa.
Sekin tuli vielä muuten mieleen, että voisiko pelätä sua ulkovaatteissa? Sua pipo päässä, takki päällä tms., jolloin oot eri näköinen?
Sekin voisi olla yksi mahdollinen juttu, että jos jännität ulosmenoa itse (mikä tuossa tilanteessa on kylläkin ihan luonnollista/ymmärrettävää), vauva aistii sen ja itkee herkemmin/rauhoittuu vaikeammin. Mulla oli joskus lenkillä rähisevä koira (sori ku vertaan koiraan!) ja sen kans sama juttu. Samoin lapsen kans, kun se pienempänä vierasti vieraita ihmisiä ja jos oltiin oudossa paikassa outojen ihmisten parissa, niin oma pieni jännitykseni taisi vähän pahentaa lapsenkin vierastusta. :-( Mut en usko, että tämä on ainoa/se alkuperäinen syy, mistä tää tilanne on lähtenyt.
Oliko teillä siis ihan aina ollut tällaista?
15
Missä päin ap asut? Jos oot jostain läheltä (oon ite pk-seudulta) ja haluat, niin voisin tulla vaikka vaunulenkkikaveriksi tai avuksi koittaan arvuutteleen, mistä tuo itku voisi johtua. Tai vaikka kauppa-avuksi. :-)
15
Meidän keskimmäinen lapsi oli vauvana samanlainen eli viihtyi vain kotona joten vein hänet vain pakon edessä kauppaan tai kylään, kerran lähdettiin mummolastakin samantien kotiin kun poika vain huusi ja huusi. Ajan kanssa meni ohi ja nyt on erittäin sosiaalinen tapaus.
Vastailen tänne huomenna paremmalla ajalla, plussana kuitenkin että saatiin käytyä äsken kaupassa. Jonkun raukan iltavuorolaisen tärykalvot särkemässä =)
ap
Ei vauva huuda kiusallaan eikä yritä manipuloida huudollaan tahtoaan läpi, vaikka täällä joku sosiopaatti on aina niin selittämässä. Huudolle on aina syy, vaikka sen usein tajuaa vasta vauvan kasvettua isommaksi.
Meillä esikoinen oli ja on todella kuumaherkkä, ja näin keväisin ei vaunuihin löytynyt millään oikeaa vaatemäärää. Lisäksi koin sosiaalista painetta. Että eihän vauvaa voi puolialasti pitää, kun on lunta maassa ja kavereiden vauvoilla toppikset. Huudosta kuumuus tietysti vain lisääntyi.
Kuopus taas ei ikinä, ikinä nukahtanut vaunuihin, enkä huudattanut. Manduca pelasti meidät.
Jostain ulkomaisesta lehdestä joskus luin vastaavasta lapsesta, ja jossain vaiheessa oli käynyt ilmi, että hän oli yliherkkä kylmälle ilmalle, eli hengitystiet rupesi sattumaan kylmemmässä ilmassa?
Kuulostaa kauhealta :/ En tiennytkään että joillain voi olla noin kamalaa! Minä käyn vauvani kanssa päivittäin jossain, kaupungilla, kaupassa, kylässä...kiltisti on vaikka olisi hereillä vaunuissa. Satunnaisesti saattaa parkaista jos on todella väsynyt tai vaunu on pitkän aikaa paikallaan ja hän hereillä. Vauvat ovat niin erilaisia. Onneksi ikää tulee jatkuvasti lisää ja kohta et tätä aikaa enää muistelekaan. Tsemppiä!
Ei huudattamista! Se ei ole kasvattamista ja vahvistamista vaan lannistamista.
Vierailija kirjoitti:
Ei huudattamista! Se ei ole kasvattamista ja vahvistamista vaan lannistamista.
Juu aivan tarkoituksellahan tässä sitä lasta huudatetaan.
Meillä lapsi kyllä nukahti vaunuihin, kun käveli aikansa, mutta hereillä ei viihtynyt vaunuissa vaan alkoi huuto. Helpotti viimeistään sitten, kun pääsi rattaisiin ja pystympään asentoon. Näki varmaan ihan eri tavalla maailmaa. Nykyään on hyväntuulinen melkein 4-vuotias, jonka kanssa voi mennä melkein minne vaan ja käyttäytyy hyvin.
Meidän esikoinen oli juuri tuollainen vauvana. Sai raivohalvauksen aina kun heräsi vaunuista. Ja heräsi joka ikinen kerta kun astuin sisään kauppaan. Pari kuukautta tuosta eteenpäin ja alkoi huutaa kotona tylsyyttään, halusi jatkuvasti virikkeitä 😀
Kokeile ostaa kantoreppu jossa kasvot saa myös menosuuntaan, esim Ergobaby 360. Meillä ollut kuopuksen kanssa käytössä ja on viihtynyt (liinaa vihasi yli kaiken).
Millainen vauva muutoin on ja miten teillä muuten on mennyt?
Tässä lisää siitä osteopatiasta: http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=228