Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaa, ettei broileria nyt sitten kannatakaan syödä

Vierailija
06.04.2017 |

Tähän asti pahinta oli, että siitä vois saada salmonellan. En mä mitään superbakteeria halua. Menee vähän vaikeaksi tää syöminen kun puolet elintarvikkeista on syömäkelvottomia ja puolelle mä olen allerginen.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut samasta asiasta ennenkin, eihän tuo ole uusi juttu, vaikka nyt vasta moni huomasi. Ei se ESBL mikään tappajabakteeri perusterveelle ihmiselle ole, kolmasosa tavallisista matkaajista tuo sen Suomeen Thaimaan tuliaisena. Jos suoliston bakterifloora on kunnossa, häipyy ESBL itsekseen oireita aiheuttamatta kuukausien kuluessa. Kun pesee kädet ja välineet raa'an broilerin käsittelyn jälkeen kuten ennenkin, niin tartuntaa ei edes saa. Itse syön broileria jatkossakin, terveellisempää kuin punainen liha ja opiskelijalle halpaa (vaikkakin eettisesti kyseenalaista).

Vierailija
22/43 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://yle.fi/uutiset/3-9549949

Tuossa uutisessa oli, ettei saa koskea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko broilerinlihassa siis jo valmiiksi tuo bakteeri vai kehittyykö se heti teurastuksen jälkeen?

Oon muuten kerran syönyt paloittelemani appelsiinin veitsellä josta en tiennyt että Mies oli pilkkonut sillä raakaa broitskunlihaa. Oli vaan jättänyt sen leikluulaudalle ja näytti puhtaalle ja kuivalle.

Mitän ei tapahtunut.

Vierailija
24/43 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
25/43 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Broilerituotanto on muutenkin sellaista kidutusta, että ihan hyvä vain, jos tämä uutinen vähentäisi broilerin (ja munien) käyttöä. Ei varmaan merkittävästi kuitenkaan.

Miksi munien?

Vierailija
26/43 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

– ESBL-bakteerit kulkeutuvat Suomeen ulkomailta tuotavien emolintujen mukana, minkä takia niiden esiintyvyyteen on vaikeaa vaikuttaa. Tuotantopolven broilereita ei Suomessa lääkitä lainkaan, Anna-Liisa Myllyniemi korostaa.

Korostaa mitä korostaa, mutta jos ostaa vaikka 4 broilerin koipea rasiassa niin on aika todennäköistä että niissä on se bakteeri, kai se nyt leviää siihen liemeenkin, jos on marinoitu.

Siis onko ne niissä munissa ne ulkomaan bakteerit vai miten ne muka voi sitten siirtyä toisen polven suomalaisiin kanoihin, jos kerran Suomella niin puhtaat jauhot pussissa?

Vierailija
27/43 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ostanut suikaleita, broilerin filettä ja haarukan nokassa laitan paistinpannulle. 

Toi on hyvä, mutta pitää vielä erityisesti varoa, ettei siitä pakkauksesta valuteta liemiä lavuaariin, vaan sekin laitetaan vaikka pussiin, joka sitten solmitaan kiinni ja roskiin tai polttaa vissiin voi. Niin ja haarukka suoraan tiskikoneeseen.

Lavuaariin jääneet bakteerit ei helpolla pesulla lähde. Ja onko sitten turvallista niitä levittää vesistöihin?

Vierailija
28/43 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

– ESBL-bakteerit kulkeutuvat Suomeen ulkomailta tuotavien emolintujen mukana, minkä takia niiden esiintyvyyteen on vaikeaa vaikuttaa. Tuotantopolven broilereita ei Suomessa lääkitä lainkaan, Anna-Liisa Myllyniemi korostaa.

Korostaa mitä korostaa, mutta jos ostaa vaikka 4 broilerin koipea rasiassa niin on aika todennäköistä että niissä on se bakteeri, kai se nyt leviää siihen liemeenkin, jos on marinoitu.

Siis onko ne niissä munissa ne ulkomaan bakteerit vai miten ne muka voi sitten siirtyä toisen polven suomalaisiin kanoihin, jos kerran Suomella niin puhtaat jauhot pussissa?

Niinpä. Ehkei Suomessa olekaan niin puhtaita jauhoja... 

Ahneuksissaan tilaavat halpoja kanoja ulkomaila ja tässä siten tulos.

Vierailija
29/43 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ostanut suikaleita, broilerin filettä ja haarukan nokassa laitan paistinpannulle. 

Toi on hyvä, mutta pitää vielä erityisesti varoa, ettei siitä pakkauksesta valuteta liemiä lavuaariin, vaan sekin laitetaan vaikka pussiin, joka sitten solmitaan kiinni ja roskiin tai polttaa vissiin voi. Niin ja haarukka suoraan tiskikoneeseen.

Lavuaariin jääneet bakteerit ei helpolla pesulla lähde. Ja onko sitten turvallista niitä levittää vesistöihin?

Miksei ne muka lavuaarista lähde?

Vierailija
30/43 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelin että joku olisi herännyt siihen miten karuissa oloissa ne joutuu elämään. :(

Vierailija
31/43 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko broilerinlihassa siis jo valmiiksi tuo bakteeri vai kehittyykö se heti teurastuksen jälkeen?

Oon muuten kerran syönyt paloittelemani appelsiinin veitsellä josta en tiennyt että Mies oli pilkkonut sillä raakaa broitskunlihaa. Oli vaan jättänyt sen leikluulaudalle ja näytti puhtaalle ja kuivalle.

Mitän ei tapahtunut.

No ei kai se broileri mikään pommi sentäs ole, että jos kerran koskee, niin kuolee. Salmonellaankaan ei kaikki tartunnan saaneet sairastu, ja tuo bakteeri tekee tuhojaan vasta sitten kun sopivasti sairastuu ja elimistön vastustuskyky heikkenee jostain syystä.

Vierailija
32/43 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on kun kaikki mahdollinen pumpataan täyteen antibiootteja.

Lihan syömistä kannattaa muutenkin vähentää.

Vierailija
33/43 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Broilerituotanto on muutenkin sellaista kidutusta, että ihan hyvä vain, jos tämä uutinen vähentäisi broilerin (ja munien) käyttöä. Ei varmaan merkittävästi kuitenkaan.

Miksi munien?

En ole tuo edellinen kirjoittaja mutta hän varmaan viittasi eettisyyteen; munatuotanto on aika raakaa, varsinkin kun rahdataan kotiin niitä halvimpia munia. Kanojen elintilat on surkeat. Kukkotiput heitetään silppuriin heti syntyessään.

Vierailija
34/43 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi munien?

En ole tuo edellinen kirjoittaja mutta hän varmaan viittasi eettisyyteen; munatuotanto on aika raakaa, varsinkin kun rahdataan kotiin niitä halvimpia munia. Kanojen elintilat on surkeat. Kukkotiput heitetään silppuriin heti syntyessään.[/

Sen tiedän. Itse ostan vain paikallisen tuottajan luomumunia (kanat ulkoilevat) tai free range -munia.

Vierailija
35/43 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ehkei Suomessa olekaan niin puhtaita jauhoja... 

Ahneuksissaan tilaavat halpoja kanoja ulkomaila ja tässä siten tulos.

Raha se on mikä ratkaisee. Yritykset voivat kerätä säälipisteitä jollain lahjoituskampanjalla, jonka rahat hankitaan takaisin hintoja korottamalla. Kunhan ei ole eka kuka jää kiinni ulkomaisista tuotteista niin asiat ovat hyvin.

Vierailija
36/43 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei ne muka lavuaarista lähde?

Radiossa sanottiin, että 75-asteinen vesi pitäisi olla ja harvalla sellaista hanasta tulee. En sitten tiedä, että millainen pesuaine tehoaa, mutta kyllä pelkäisin niitä luutuja ja monestihan kasviksia sitten pestään siinä lavuaarissa. Tietysti olisi mukava tietää, miten kauan se bakteeri noilla pinnoilla elää.

Vastahan oli joku amerikkalainen ohje, että pahinta mitä voi tehdä on ruveta pesemään tai huuhtomaan raakaa kanaa, koska sitten ne bakteerit juuri keittiöön leviävät ja siitä suihin.

Olen itse hoitanut salmonellapotilasta (ulkomailta tullutta) ja aika tarkaksi opettelin mm kanan ja kasvisten käsittelyssä sen jälkeen. Lääkärit arvelivat hänen saaneen tartunnan pilaantuneesta majoneesista (säilytetty lämpimässä).

Vierailija
37/43 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhemmat ne vaan laittaa broileripaketit liemineen lattialle kissoille syötäväksi ja käyttävät niitä samoja paketteja sitten kissojen ruokakuppeina, aina vähän väliä kosketellen niitä ja siirtyen samoilla käsillä vaikkapa ruoanlaittoon. Oon yrittänyt aiemmin sanoa että paketit pitäis laittaa roskiin ja pestä kädet, kun voi saada salmonellan, vaan vanhemmat vain aloittaa aina vain inttämisen että eivät turhia pelkää. Mitenköhän noille saisi perille että ne broileripaketit kannattaa laittaa roskiin. Hanskojen käyttämisestä on turha kyllä yrittää edes puhua.

Vierailija
38/43 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaan, että kuluttajia herätellään. Suomalaiset ovat tyypillisesti aika avuttomia mainonnan edessä: maito on terveellistä ja tarpeellista koska Valio sanoi ja kotimainen kana on puhdasta ja eettistä koska Saarioinen sanoi. :)

Vierailija
39/43 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ESBL-entsyymin voi saada huonosti käsitellystä broilerista. Se aiheuttaa antibioottiresistenssin ja arviolta 400 000 suomalaista on sen jo kanasta saanut. Ruotsissa tämän entsyymin vuoksi on kuollut lapsia. Nisäkkäiden ESBL:ää ei ole tavattu suomalaisista, se on aina broilerperäistä.

Vierailija
40/43 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän asti pahinta oli, että siitä vois saada salmonellan. En mä mitään superbakteeria halua. Menee vähän vaikeaksi tää syöminen kun puolet elintarvikkeista on syömäkelvottomia ja puolelle mä olen allerginen.

Tähän asti? Mihin asti? Oletkos sinä saanut jotain uutta tietoa? Et meille suostuisi millään kertomaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme