Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Masennus ja/tai ahdistus papereissa

Vierailija
06.04.2017 |

Nyt on sellanen juttu, että mä tiedostan tarvitsevani apua yllämainittuihin asioihin, mutta pelkään leimaantuvani. Mulla on vielä kouluunhaut edessä, joten luonnollisesti mietityttää, että mikä vaikuttaa ja mihin.

Osaisiko joku kertoa omia tai läheisen kokemuksia? Kannattaako esim hakea apua yksityiseltä puolelta?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla masennusdiagnoosi "paransi" kaikki pahat allergiat, jotka mulla on olleet koko ikäni. Yhtäkkiä luulin vain olevani allerginen. No, allergiatestit todisti toisin. Paska fiilis jäi kyllä, enkä oikein halua enää mennä lääkäriin, kun se samperin diagnoosi HOHTAA KELTAISENA lääkärin näytöllä. 

Sanoisin kuitenkin, että apua pitää hakea. Huolehti näistä sitten myöhemmin. Tämähän ei ole meidän mt-ongelmaisten vika, vaan vika on systeemissä joka leimaa.

Sinulle siis tehtiin allergiatestit ja ne osoittivat sinun olevan allerginen nyt sitten saat hoitoa allergioihin?

Mikä tässä nyt meni pieleen?

Voitko edes arvata sitä määrää ihmisiä jotka käyvät lääkärin luona jopa 10 kertaa kuukaudessa? On kuule kutinaa ja sitten uloste on löysää, ininää kuuluu korvasta... sekin yleensä klo. 07:33 - 13:53 välisenä aikana... Tutkitaan tutkitaan mitään ei löydy. Potilaalla on psykiatrinen historia olemassa.

Antakaa lisää veroeuroja niin tutkitaan kaikki viimeisen päälle!

Vierailija
22/32 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta mihinkään. Omakannassa voi itse päättää mitkä tiedot näkyvät ja kenelle.

Niinhän sä luulet. Mä tiedän ,että vaikuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos papereissa lukee masennus, et voi enää ikinä tuntea fyysistä kipua. 

Lääkitys oli lopetettu ajat sitten ja itkin lääkärille, kun käsi on niin kipeä ettei lääkkeelläkään saa nukuttua. Niin korvien välissä se vika kuulema oli.

Kolme vuotta myöhemmin toinen lääkäri uskoi, tutkittiin ja leikattiin.

Onneksi olen muuttanut eri sairaanhoitopiiriin ja nyt saan hoito ailman ennakkoasennetta.

Vierailija
24/32 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuon takia en ole, enkä tule varmaan vuosiin hakemaan apua. Pelkään että urasuunnitelmat mt papereiden osalta päättyisi siihen, enkä ikinä pääsisi lääkikseen. Pelkään että se estää tulevaisuuttani, vaikka sairaudet estävät jo nyt. En hae apua, sillä vanhemmille ilmoitettaisiin. Jos menisin puhumaan, se olisi pelkkää valehtelua, mun ois pakko saada purkaa aivan kaikki kamalimmat asiat, jotka ei tosiaankaan ole mitään herkkua. Mutta en voi. Kaikesta ilmoitetaan vanhemmille (vaikka olisinkin 18v, itsemurhaajatuksistakin menneisyydestä varmasti ilmoitettaisiin, tai siitä että olen satuttanut itseäni. )

Mikä helvetti tässä Suomen järjestelmässä on niin pielessä? No se, ettei apua pysty hakemaan leimaantumisen pelossa! Kaikki kerrotaan eteenpäin, kaikki nuorten asiat. Onko muka parempi vaihtoehto, että nuori kytee omien sairaiden ajatusten kanssa joka päivä, EIVÄTKÄ VANHEMMAT TIEDÄ, vai se että nuori saisi käydä purkamassa asioita, ilman että vanhemmille ja sossuille tiedotetaan yhtään mistään. Niimpä, siinä mietittävää.  Pitäisi olla jotain psykologeja jotka _eivät kerro mitään_ minnekkään, tai netissä jotain chatteja missä ei vain sanottaisi "joo no mee psykalle" vaan autettaisi, eikä jätetä pulaan! 

Vierailija
25/32 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne tiedot sieltä myös leviävät jos olet yhtään mielenkiintoinen ihminen... ikävä kyllä.

Leimaantuminen on ihan todellista.  Ei mitään kuviteltua. Parempi pitää omat asiat itsellään eikä huudella niitä millekään psykiatreille. 

Vierailija
26/32 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluunhaussa riippuu varmaan alasta, hoitoalalle jos haet niin voikin vaikuttaa mutta jos taas haet tyyliin yliopistoon lukemaan lakia/kauppikseen/valtiotieteelliseen tai vaikka insinööriksi niin eihän noissa terveydentilaa kysellä.

No tämäpä juuri, sote-alalla olis aikomus. Oon siis pitkittänyt avun hakemista nyt tän tilanteen takia, mut alkaa tuntumaan, että ei siitä tulevaisuudesta tuu mitään, vaikka koulupaikka olis taskussa, mut mieli ei oo kunnossa.

Sama juttu mulla, sote-alalle pyrkimässä ja pitkään mietin avun hakemista, kunnes oli pakko masennuksen takia mennä lääkäriin. Kysyin sitten lääkäriltäkin mitä mieltä hän on, kannattaako pyrkiä edes näillä terveystiedoilla. Vastaus oli että tuskin haittaa yhtään mitään, kouluun hakiessa tarvitsee vain todistuksen mihin on ruksattu että on terveyden puolesta alalle sopiva (eikä sen enempää tietoja tarvitse koululle antaa), ja sen nyt saa kaikki jos ei ole tyyliin skitsofreniaa tai akuuttia itsemurhariskiä. Sitäpaitsi sote-aloille hakiessa arvioit itse omaa terveydentilaasi, eli laitatko hakupapereihin rastin kohtaan "terveysongelmia, jotka voi vaikuttaa koulutukseen/työntekoon alalla". Sitten jos sen kohdan ruksaat, toimitat lääkärintodistuksen. Ei ne mitään muuta kautta saa tietoja sinun terveydentilastasi.

Juuri näin. Se että on diagnoosi ei vaikuta opiskelemaan pääsyyn. Jokainen voi käyttää omaa harkintaansa arvioiko terveytensä niin hyväksi että suoriutuu opinnoista ja työnteosta.

Vierailija
27/32 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä jos vaan tartut itseasi niskasta kiinni, etkä masennu tai ahdistu. Niin me muutkin teemme.

Vierailija
28/32 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta mihinkään. Omakannassa voi itse päättää mitkä tiedot näkyvät ja kenelle.

Kumma juttu, kun alapeukutetaan, vaikka totta joka sana.

Omakannassa tehdyt valinnat vaikuttavat vain Kantaan, eivät esimerkiksi yhteisen potilastietojärjestelmän käyttöön.

Vierailija
29/32 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti miten tämä voi olla näin kaksijakoista? Minä pääni takia eläkkeellä vakava masennus sekä pakko-oireinen häiriö diagnoosit. Menen terveyskeskukseen kertomaan selkäkivusta no normaali " ota lääkettä siis särkylääkettä tai sitten kipulääkettä pari viikoa ja tule uudestaan, jos ei helpota. "

Ei helpottanut niin lähete kuvauksiin. Mikä oli lopputulos? Ei näkynyt mitään mutta sain lähetteen jumppaan sekä hierojalle. Kaikki tämä julkisella puolella.

Miten jotkut ihmiset eivät saa sitä apua sitten? Miten te menette sinne lääkärille ja miten te esitätte asiat siellä?

Vierailija
30/32 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäpä jos vaan tartut itseasi niskasta kiinni, etkä masennu tai ahdistu. Niin me muutkin teemme.

Huumoria siellä koomikko viljelee? Masennus ei ole mikään valinta vaan se on sairaus. Sanotko sinä syöpäpotilaalle " No miksi sinä menit valitsemaan syövän? "

T: viestin 8. kirjoittanut.

Vierailija
31/32 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma juttu, kun alapeukutetaan, vaikka totta joka sana.

Koska tää on paskapuhetta. Jos hoidatat masennusta terveyskeskuksessa, et voi mitenkään estää kirjausten näkymistä samassa yksikössä. Esim. mielenterveystoimiston kirjauksia ei voi piilottaa omalääkäriltä.

Kun tässä keskustelussa oli nimenomaan kyse siitä, että onko vaikutusta kouluun hakiessa...

Vierailija
32/32 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen yli 15 vuotta vanha masennusdiagnoosi esti henkivakuutuksen saamisen. Ite oon käyny nuorempana traumapsykoterapiassa omakustanteisesti(lapsuudessa seksuaalinen hyväksikäyttö) ja oon menny vahingossa siitä joskus lääkärille mainitsemaan niin ei saa julkipuolelta asiallista hoitoa lainkaan. Nivelreumakin oli tk- lääkärin mielestä vaan korvien välissä. Yksityisellä ramppaaminen taas on aika suolasen hintasta.

Jos menet hoitoon, mene yksityiselle, älä IKINÄ allekirjoita oma kanta suostumuksia( ja poissa olemassa olevat) ja hanki henkivakuutukset sun muut nyt ennen kun haet apua tai diagnoosia. Työllistyessä tuskin vaikuttaa, mutta mulla ainakin kymmenen vuotta ollut riesa siitä terapiakäyntihistotiasta, vaikka ei edes virallista diagnoosia ole.