Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Masennus ja/tai ahdistus papereissa

Vierailija
06.04.2017 |

Nyt on sellanen juttu, että mä tiedostan tarvitsevani apua yllämainittuihin asioihin, mutta pelkään leimaantuvani. Mulla on vielä kouluunhaut edessä, joten luonnollisesti mietityttää, että mikä vaikuttaa ja mihin.

Osaisiko joku kertoa omia tai läheisen kokemuksia? Kannattaako esim hakea apua yksityiseltä puolelta?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta mihinkään. Omakannassa voi itse päättää mitkä tiedot näkyvät ja kenelle.

Vierailija
2/32 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluunhaussa riippuu varmaan alasta, hoitoalalle jos haet niin voikin vaikuttaa mutta jos taas haet tyyliin yliopistoon lukemaan lakia/kauppikseen/valtiotieteelliseen tai vaikka insinööriksi niin eihän noissa terveydentilaa kysellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutko siis omasta kokemuksesta? Oon saanu käsityksen, että voi aiheuttaa ongelmia. Kiitti vastauksesta :)

Vierailija
4/32 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluunhaussa riippuu varmaan alasta, hoitoalalle jos haet niin voikin vaikuttaa mutta jos taas haet tyyliin yliopistoon lukemaan lakia/kauppikseen/valtiotieteelliseen tai vaikka insinööriksi niin eihän noissa terveydentilaa kysellä.

No tämäpä juuri, sote-alalla olis aikomus. Oon siis pitkittänyt avun hakemista nyt tän tilanteen takia, mut alkaa tuntumaan, että ei siitä tulevaisuudesta tuu mitään, vaikka koulupaikka olis taskussa, mut mieli ei oo kunnossa.

Vierailija
5/32 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon käynyt yksityisellä niin ei näy tk papereissa asiat.. itsekin sairaanhoitaja, ei silloin kun hain kouluun ainakaan kyselty muutakuin, että onko selkävaivoja tai tyyliin huumeriippuvainen...

Alaa miettisin silti vielä oman jaksamisen takia jos muutenkin jo masentaa. Kolmivuorotyökään ei ole paras mahdollinen jos pään kanssa ongelmia.

Vierailija
6/32 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämäpä juuri, sote-alalla olis aikomus. Oon siis pitkittänyt avun hakemista nyt tän tilanteen takia, mut alkaa tuntumaan, että ei siitä tulevaisuudesta tuu mitään, vaikka koulupaikka olis taskussa, mut mieli ei oo kunnossa.

Sama juttu mulla, sote-alalle pyrkimässä ja pitkään mietin avun hakemista, kunnes oli pakko masennuksen takia mennä lääkäriin. Kysyin sitten lääkäriltäkin mitä mieltä hän on, kannattaako pyrkiä edes näillä terveystiedoilla. Vastaus oli että tuskin haittaa yhtään mitään, kouluun hakiessa tarvitsee vain todistuksen mihin on ruksattu että on terveyden puolesta alalle sopiva (eikä sen enempää tietoja tarvitse koululle antaa), ja sen nyt saa kaikki jos ei ole tyyliin skitsofreniaa tai akuuttia itsemurhariskiä. Sitäpaitsi sote-aloille hakiessa arvioit itse omaa terveydentilaasi, eli laitatko hakupapereihin rastin kohtaan "terveysongelmia, jotka voi vaikuttaa koulutukseen/työntekoon alalla". Sitten jos sen kohdan ruksaat, toimitat lääkärintodistuksen. Ei ne mitään muuta kautta saa tietoja sinun terveydentilastasi.

Vierailija
7/32 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta mihinkään. Omakannassa voi itse päättää mitkä tiedot näkyvät ja kenelle.

Kumma juttu, kun alapeukutetaan, vaikka totta joka sana.

Vierailija
8/32 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon käynyt yksityisellä niin ei näy tk papereissa asiat.. itsekin sairaanhoitaja, ei silloin kun hain kouluun ainakaan kyselty muutakuin, että onko selkävaivoja tai tyyliin huumeriippuvainen...

Alaa miettisin silti vielä oman jaksamisen takia jos muutenkin jo masentaa. Kolmivuorotyökään ei ole paras mahdollinen jos pään kanssa ongelmia.

Itselläni eläkepaperit vakavan masennuksen sekä pakko-oireisen häiriön takia. Nämä diagnoosit ovat kirjattu yliopistollisen sairaalan psykiatrian polilla. Silti olen saanut somaattisen puolen hoitoa ilman mitään ongelmia. Viimeksi minun sydänleikattiin niin papereissa oli " Psyykkisten syiden takia työkyvyttömyyseläkkeellä. Asiallinen ja realiteeteissa kiinni oleva mies. "

Sitten kouluun menosta niin hain lähihoitajakoulutukseen ja olisin päässyt. Sitä en sitten tiedä miten kävisi jos hakisin sairaanhoitajakoulutukseen.

Vierailija
9/32 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti näkyy lopun elämän papereissa et pääse siitä mihinkään voit kouluttautua ihan mille alalle haluat mut jos esim työnantaja vaatii lääkärin todistusta se saa tiedon asiasta et mielenterveys ongelmia ollut koska asiaa kysytään siinä. Esim. Jos sulla ei ole ennen masennuksen toteamista henkivakuutusta se on hyvin vaikeaa eivät myönnä on myös poikkeuksia varmasti. Kanta.fi tiedot menee myös yksityisen tiedot nykyään jos kaupunki tai kunta ovat asiassa päässeet ajan tasalle vaihtelee paljon vielä lue kannasta tieto menee jos et estä sitä se on mahdollista. Näkeehän apteekki senkin missä resepti on kirjoitellu esim. Ensiapu tai keskussairaala. Ei estä työpaikkaa onhan skitsofreniaa sairastava lääkärinä suomessa ei este vaan hidaste. Täällä yksi hullun leima otsassa tehnyt töitä valitsemalla alalla 20v. 789

Vierailija
10/32 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No oletko sitten vakuuttunut että juuri sote-ala olisi sinulle se paras vaihtoehto?

Vierailija
11/32 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähäriks pääsee kuka ja millanen vaan.

Vierailija
12/32 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sellanen tuntuma, että kun papereissa lukee ahdistuneisuus, niin kaikki (lähes) vaivat selittyvät sillä... Toki ahdistus aiheuttaa monenlaisia fyysisiä vaivoja, mutta maallikkona on vähän vaikea arvata, jos tulee jokin uusi vaiva, että onko tämä taas "vaan" ahdistuneisuutta, vaiko jotain "todellista vaivaa". 

Vierailija
13/32 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ihmeessä julkiselle puolelle, jos haluat että lakkaat saamasta hoitoa somaattisiin sairauksiin. Ja varaudu siihen, että mt-diagnoosin jälkeen yksikään lääkärin kirjaus ei ala ilman mainintaa psyykkisestä sairaudestasi.

Vierailija
14/32 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene ihmeessä julkiselle puolelle, jos haluat että lakkaat saamasta hoitoa somaattisiin sairauksiin. Ja varaudu siihen, että mt-diagnoosin jälkeen yksikään lääkärin kirjaus ei ala ilman mainintaa psyykkisestä sairaudestasi.

Mä tein sen virheen, että luotin, ettei asia vaikuttaisi. Nyt aina tosiaan lähes kaikki selittyy ahdistuneisuudella. 

Vierailija
15/32 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti näkyy lopun elämän papereissa et pääse siitä mihinkään voit kouluttautua ihan mille alalle haluat mut jos esim työnantaja vaatii lääkärin todistusta se saa tiedon asiasta et mielenterveys ongelmia ollut koska asiaa kysytään siinä. Esim. Jos sulla ei ole ennen masennuksen toteamista henkivakuutusta se on hyvin vaikeaa eivät myönnä on myös poikkeuksia varmasti. Kanta.fi tiedot menee myös yksityisen tiedot nykyään jos kaupunki tai kunta ovat asiassa päässeet ajan tasalle vaihtelee paljon vielä lue kannasta tieto menee jos et estä sitä se on mahdollista. Näkeehän apteekki senkin missä resepti on kirjoitellu esim. Ensiapu tai keskussairaala. Ei estä työpaikkaa onhan skitsofreniaa sairastava lääkärinä suomessa ei este vaan hidaste. Täällä yksi hullun leima otsassa tehnyt töitä valitsemalla alalla 20v. 789

Tää ei oo totta! Työterveyshuollosta ei koskaan toimiteta työnantajalle työntekijän terveystietoja. Työntekijä voi toimittaa esim. Työn aloittaessa lausunnon sopiva, sopiva rajoituksin tai ei sopiva. Omakannassa voi kieltää tietojen luovutuksen.

Vierailija
16/32 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma juttu, kun alapeukutetaan, vaikka totta joka sana.

Koska tää on paskapuhetta. Jos hoidatat masennusta terveyskeskuksessa, et voi mitenkään estää kirjausten näkymistä samassa yksikössä. Esim. mielenterveystoimiston kirjauksia ei voi piilottaa omalääkäriltä.

Vierailija
17/32 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
18/32 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä siitä jos ne alkavat sillä? Itse olen aina saanut hoidon somaattisiin sairauksiin.

Ajattele minuun on laitettu rahaa yli 30000 euroa vain yhden operaation takia!

T: 8. viesti

Vierailija
19/32 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla masennusdiagnoosi "paransi" kaikki pahat allergiat, jotka mulla on olleet koko ikäni. Yhtäkkiä luulin vain olevani allerginen. No, allergiatestit todisti toisin. Paska fiilis jäi kyllä, enkä oikein halua enää mennä lääkäriin, kun se samperin diagnoosi HOHTAA KELTAISENA lääkärin näytöllä. 

Sanoisin kuitenkin, että apua pitää hakea. Huolehti näistä sitten myöhemmin. Tämähän ei ole meidän mt-ongelmaisten vika, vaan vika on systeemissä joka leimaa.

Vierailija
20/32 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä diagnoosit taitavat kuitenkin vanhentua? Mulla kymmenen vuotta sitten oli ja ei niistä nykyään mainita uusilla käynneillä mitään. Enkä itse tuo asiaa esille.