Palkaton harjoittelu - mielipiteitä?
Mun mielestä on törkeetä ja riistoa ottaa opiskelija orjatöihin jopa puoleksi vuodeksi! Opintotuella pitäisi työskennellä 8h päivässä tuottaen tulosta ja hyötyä vapailla markkinoilla toimivalle yritykselle. Miten toi ei ole jo laitonta?
Kommentit (44)
Olin siivoustyöharjoittelija ja siellä työntekijä oli pahoillaan,että minua kusetetaan ilmaisena työntekijänä pitämällä.
Ihan normaali käytäntö on palkaton harjoittelu. Itsellä kaksi opistotutkintoa ja molemmissa oli puoli vuotta täyttä työtä palkatta.
Sille ajalle sai toki opintorahaa ja lainaa, jos halusi.
Miksi nykään pitää joka asiasta saada rahaa. Harjoittelu kuuluu siihen koulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Minut otettiin 9 €/pvä orjaksi ulkoministeriöön. Olin vastavalmistunut FM hyvillä papereilla. Hain, koska työkkäri mainosti, miten tällä tavalla "joku" on saanut vakipaikan ja työkokemusta sekä suosittelijan. Kuulosti ihan kivalta.
Kun olin haastattelussa, kuulin että tuuraan yksikön vakituista sihteeriä, joka lähti opintovapaalle. Tehtävät samoja, joista sihteeri sai sihteerin palkkaa. Päivän pituus 7 h 45 min ja täysi 5 päivän viikkotuntityömäärä. Kesto 6 kk.
Perehdytystilaisuudessa meille suurelle salilliselle kerrottiin, miten "teitä harjoittelijoita (ilmais) on tässä ministeriössä yli kaksisataa ja ilman teitä tämä paikka ei pyörisi! Olette meille kullan arvoisia (no varmasti kun ei palkkaa tarvitse maksaa...)."
Meni maku. Otti aivoon, että valtio pyörittää ilmaisilla ihmisillä toimintaansa.
Ajatelkaas ulkoministeriö käytännössä pyörii ilmaistyövoimalla. Ilmeisesti varsinaisten "työntekijöiden" ei sitten tarvitse tehdä mitään palkkansa eteen? Törkeää.
Hyvin on muuten opittu. Karisee työhalut jo alunpitäen.
Työharjoittelu on kuin kitsaiden vanhempien lapsella. Pitää tehdä töitä itsekunnioituksen takia, ei palkan takia. Pitää maksaa siitä että saa tehdä töitä. Se on hyve ja muuta paskaa.
Kyllähän ulkomaalaisetkin ihmettelee että jaa että täällä ei työnteko kannata. Hassu maa.
niin on. Kaikkialla muualla työnteosta maksetaan, meillä maksetaan siitä että ei tehdä mitään, mutta käyhän sekin minulle ihan fine.