Onko aikuiselle painopeitosta mitään hyötyä?
Minulla on univaikeuksia ja nukahtaminen on kaikkein vaikeinta. Vaikka kroppa ja mieli olisi kuoleman väsyneitä, niin en saa aivoja pois päältä. Olen kokeillut lääkkeillä, mutta niistä tuli vaan sekava olo enkä nukahtanut. Sain kaverilta vinkin tähän painopeittoon.
Kommentit (4)
Otan ½ melatoniinia ja oleskelen pimeässä pari tuntia ennen nukkumaan menoa. Kun hiukan paleltaa silloin saa unta paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Otan ½ melatoniinia ja oleskelen pimeässä pari tuntia ennen nukkumaan menoa. Kun hiukan paleltaa silloin saa unta paremmin.
No se on hyvä ettet kärsi uniongelmasta, mut miten se nyt auttoi ap:tä?
Itseäkin kiinnostais painopeitto. Mistä niitä saa? En ala itse tekemään
Painopeitosta voi olla apua tai sitten olla olematta. Riippuu aika paljon siitä, mistä sun uniongelmat johtuu. Jos taustalla on aistiyliherkkyyttä tai adhd-tyyppistä ylivilkkautta, levottomat jalat tms, Painopeitto auttaa melko varmasti. Se voi auttaa jossain määrin myös stressistä tai kiireestä fyysiseen ylivirittymiseen ja rauhoittaa silä tavalla, mutta ei se päässä pyöriviä ajatuksia poista. Niihin sun täytyisi päästä käsiksi jollain muulla menetelmällä. Mutta ehkä joku keskittymis/rentoutumis/mindfulnesharjoitus painopeiton alla voisi yhdistelmänä toimia.
Painopeitot ovat aika kalliita. Voi koittaa lainata jostian apuvälinelainaamosta, tai sit voi yrittää simuloida painopeittoa esim laittamalla tavallisen kesäpeiton lisäksi puhtaan maton tms. mut sen pitää olla aika lötkö, että se laskeutuu painamaan koko ruumista.
Up