Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntavaalit ja puolueen äänet

Vierailija
03.04.2017 |

Minulla on useampi mahdollinen ehdokas kuntavaaleissa mutta miten ehdokkaan saamat äänet vaikuttavat puolueen muiden ehdokkaiden ääniin? Eikö kunnallisvaaleissa äänet periydy vähemmän ääniä saaneille ja tavallaan hyödyttävät koko puoluetta? Eli jos minulla on henkilö jonka en halua saavan ääniä pitääkö olla äänestämättä samaa puoluetta? Useammalla puolueella on ehdokkaita joita en halua tukea millään tavalla.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
2/4 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne äänet puolueelle menee. Suomessa on suhteellinen vaalitapa ja vaalit puoluevaaleja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina äänestetään puoluetta. Se menee niin, että jos puolue X saa vaaleissa yhteensä vaikka satatuhatta ääntä ja puolueen eniten ääniä kerännyt ehdokas on henkilökohtaisesti kymmenen tuhatta ääntä, saa tämä eniten ääniä saanut vertailuluvukseen satatuhatta, eli koko puolueen äänimäärän. Puolueen seuraavaksi eniten ääniä kerännyt puolestaan saa vertailuluvuksi puolet tästä. Eli jos puolueen toinen saa henkilökohtaisesti vaikkapa vain kymmenen ääntä, on hänen vertailukukunsa kuitenkin 50 tuhatta. Ja kolmanneksi tullut saa siitä puolet. Jne. Perusjuttuja.

Vierailija
4/4 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kuten 2 ja 3 sanoivat. Toki oma ehdokkaasi voi hyötyä äänestäisi ja ohittaa inhokkisi. Itse en kyllä äänestäisi puoluetta jonka listoilla on vastenmielisiä ehdokkaita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä