Miten opin pitämään kodin perussiistinä?
Olen nyt asunut itsekseni jonkin aikaa. Ongelmani on se, että en osaa pitää kotiani perussiistinä. Täällä on joko järkyttävä kaaos ja kaikki on tiptop, ei ikinä siltä väliltä. Saatan olla pari kolme päivää tiskaamatta ja siivoamatta ja eteinen pursuaa täysiä roskapusseja, sitten siivoan tunnin ja on todella siistiä. 24h kuluttua asuntoni näyttää taas huumeluolalta. Sama kierre jatkuu, vaikka mitä olen kokeillut.
Kommentit (14)
Okei. Mulla on hyvät vinkit.
Ensinnäkin etsi kaikille tavaroille paikat jonne ne palUtat viipymättä sitten käytön jälkeen.
Kiinnitä huomio helppouteen siivouksessa kun sisustat.
Hanki helpot ja hyvät ja riittävän monet roskikset esim Wc hen myös oma.
Järjestä vaatteet ryhmiin joissa pidät ne.
Tee alkuun perusteellinen siivous ja pidä se yllä putsaamalla päivittäin
- keittiön lattia
- muualta murut pois ja pölyt
- erityistä puhtautta pidä tiskipöydällä , ja wc : ssä
- pukeudu yhdessä huoneessa ( vaatteista tulee pölyä) mieluiten kylppärissä!
Hanki pikaharja tai imuri päivittäis pintasiivoista varten myös. Maksaa ehkä euron pari pikkuharja ja lapio jossain tokmannilla.
Sitten pidä lavuaarin reunalla helposti aukaistavaa pikkupulveri purnukkaa. Aina kun jotain likaantuu siitä vaan ruikaat sekaan sat pestyä alkkarit aj sukat ja sukkahousut ja muun pienen. Ei tarvi erikseen koko aika kaivaa pesuaineita.
Harjaa hiukset VAIn kylppärissä älä muualla huoneistossa.
Aamulla kun heräät aukaise ikkunaa että petistä häippäsee kosteus ! Aina kun paitsat tai keität tuuleta! Pidä bioastiaa erityisesti pienenä ja vie se useimmiten ulos!
Teini 15v kun kysyin häneltä: Siivoa joka päivä 20 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt asunut itsekseni jonkin aikaa. Ongelmani on se, että en osaa pitää kotiani perussiistinä. Täällä on joko järkyttävä kaaos ja kaikki on tiptop, ei ikinä siltä väliltä. Saatan olla pari kolme päivää tiskaamatta ja siivoamatta ja eteinen pursuaa täysiä roskapusseja, sitten siivoan tunnin ja on todella siistiä. 24h kuluttua asuntoni näyttää taas huumeluolalta. Sama kierre jatkuu, vaikka mitä olen kokeillut.
Tee kotihommia aina vartti kerrallaan tai tai tiskaa edelliset astiat samaan aikaan kun odottelet että ruoka kypsyy tai kahvi valuu pannuun. Sellaisia hetkosia on arjessa monta. Opettele tunnistamaan nämä hetket. Tee asioita ohimennen.
Älä lähde kotoa viemättä roskapussia.
Kaunis koti motivoi pitämään siistinäkin. Panosta siihen hiukan.
Itselläni oli kanssa siisteyden kanssa ongelmia, on osin edelleenkin.
Parhaiten on motivoinut se, että 10-15min siivottuani, annan itselleni tähtitarran. Joo, on ihan pikkulasten hommaa, mutta motivoi silti. Aikuisena saa tehdä vaikka mitä, kuten palkita itsensä tarralla.
Vähennä tavaraa. Jos astioita on vain muutamia, niistä ei pääse syntymään kaaosta. Samoin jos vaatteita on vain viikon parin tarpeiksi, niistä ei synny kekoja sinne tänne tai tursuilevaa vaatekaappia, ja ne on pakko pestä joka viikko. Oveen ei mainoksia lappu, paperiroska vähenee 90 %.
Sohvan päälle heitä fleece ja sen sohvatyynyn päälle pyyhe . Sohva ei ollenkaan likaannu . Heität vaan kerrn kk nuo pesukoneeseen. Ja pyyhkeet kanssa .
Kuntouttavassa työtoiminnassa opetetaan kodinhoitoa - kannattaa pyrkiä sinne.
Kondoa asuntosi, turhat tavarat pois sitten onkin enemmän tilaa siivota. Laita hyvää musiikkia soimaan noin 3 kappaleen verran ja laita tavoitteeksi tehdä päivittäinen siivous siinä samassa. Naapuritkaan ei häiriinny jos käytät kuulokkeita musiikinkuunteluun.
Mitäpä, jos sä ootkin narkkari...