Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimiiko ADHD-lääkitys?

Vierailija
03.04.2017 |

Mä olen epätoivonen. Olen käynyt läpi antipsykootit ja antidepressantit. Mulla on diagnosoitu asperger, joskin epäilen ADHD:n ehkä olevan osuvampi. Mulla vain menee liian lujaa. Yhtenä aamuna katsoin, että mulla meni tunti laittaa housut jalkaan. En vaan pysty siivoamaan. Teen lisää sotkua. En osaa tehdä mitään päätöksiä. Olen laiha, koska en osaa päättää, mitä söisin.

Mua pidetään toimintakykyisenä, koska melkein valmistuin yliopistosta. Tosiasiassa mulla oli kaveri, joka ei oikeasti pärjännyt ilman mua. Laboratoriossa mä en pystynyt toimiaan, mutta osasin laskea. Kaveri teki käytännön jutut ja mä laskin. Mä osasin selittää asiat tälle kaverille, joka lopulta valmistui ja mä en.

Mä kuulen ääniä. En jaksa enää. Mutta ei mua kuunnella. Mulle tyrkytetään lääkkeitä, jotka eivät mulle sovi. Mietin, että johan riemu repeäisi, jos ADHD-lääkkeet kävisi. Enkä mä halua olla tämmöinen. Psykologin mielestä olen työkykyinen. Hitto, heräsin tänäänkin siihen, että äänet sanoivat ahdistavia asioita ja nytkin on vaikea hengittää. Olen koko ikäni opetellut olemaan normaalin oloinen. Vanhemmat oli tiukkoja ja osoitti jokaisen virheen. Opettelin lapsena ihmisten käyttäytymistä kirjoista niiltä osin, jotka jäivät vajaiksi. Totta kai pystyn vaikuttamaan sen alle tunnin ajan normaalilta kun tapaan jonkun psykologin.

Hillitsisikö ADHD-lääkitys yliaktiivisia aivoja? Mä alan olla epätoivoinen?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd ja asperger voivat olla yhtä aikaa. Tästä on lääkäreiden keskuudessa vähän erilaisia mielipiteitä, mutta periaatteessa molempien oireita voi olla samalla henkilöllä ja diagnoosin teko on tuolloin erityisen hankalaa. En tiedä voisiko ADHD-lääkitystä kokeilla yhtäaikaisesti antipsykootin kanssa, jotta mahdolliset haittavaikutukset eivät tulisi niin voimakkaina? Käsittääkseni aika usein pelkästään adhd:sta kärsivilläkin on lääkityksenä esim. metyylifenidaatti ja risperidoni, enkä usko että asperger loisi tähän mitään erityistä estettä.

Vierailija
22/31 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adhd ja asperger voivat olla yhtä aikaa. Tästä on lääkäreiden keskuudessa vähän erilaisia mielipiteitä, mutta periaatteessa molempien oireita voi olla samalla henkilöllä ja diagnoosin teko on tuolloin erityisen hankalaa. En tiedä voisiko ADHD-lääkitystä kokeilla yhtäaikaisesti antipsykootin kanssa, jotta mahsanoneethaittavaikutukset eivät tulisi niin voimakkaina? Käsittääkseni aika usein pelkästään adhd:sta kärsivilläkin on lääkityksenä esim. metyylifenidaatti ja risperidoni, enkä usko että asperger loisi tähän mitään erityistä estettä.

Käsittääkseni asperger, ADD ja ADHD ovat aikalailla sukulaisia keskenään. Samalla ihmisellä voi siis olla vaikka millanen yhdistelmä. Mä olen kyllä aika kestävä sillä tavalla, että äärimmäisetkin oireet, joita lääkekokeilu voisi aiheuttaa, kävisivät. Etenkin, jos tapaisin usein psykologia tai psykiatria, joka ottaisi itsetuhoisuuden vakavasti. Kestän kyllä. Oikeasti haluaisin vain käydä töissä.

Uskon, että mun kaltaistani ihmistä on äärimmäisen vaikea diagnosoida. En siis syytä ketään mistään. On vakava trauma, sitten on harhat ja selvät neurologiset oireet. Dissosiaatiohäiriö, harhat, asperger ja keskittymishäiriö menevät sekaisin. Mulla on epäilty myös persoonallisuushäiriöitä. En usko, että kaikille voi löytyä diagnoosia. Siihen ei pitäisi keskittyä. Jotenkin päätelmä tuntuu olevan se, että mä olen ihan kunnossa. En ole.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

24/31 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla kokemusta lääkkeestä nimeltä Risperidon?

Lisäksi onko aivojasi kuvattu? Epilepsian mahdollisuus suljettu pois?

Epilepsia ei selittäisi kaikkia oireitasi mutta osan.

Vierailija
25/31 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo hitaus ja vaikeus tehdä päätöksiä kuulostaa kyllä enemmän Aspergerilta kuin ADHD:lta. Addit päin vastoin tekevät usein päätökset hieman liiankin nopeasti ja harkitsemattomasti, assit taas jahkailevat ja harkitsevat.

Vierailija
26/31 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni Concertasta on ollut valtava apu, mutta sivuvaikutukset ovat kamalia. Lääketauon (pidän yleensä kesän taukoa, sekä lomamatkat yms.) jälkeen tulee migreenipäänsärky, joka itselläni jatkuu yleensä 12-14 päivää. Lääke vie myös itselläni ruokahalun pois, joka alkuun johti siihen että laihduin lähes 10 kiloa kolmessa kuukaudessa. Paino on myöhemmin korjaantunut, mutta joudun edelleen syömään ravintolisiä (nutrilett) jotta paino pysyy alhaalla. 

ADHD-lääkkeet ovat tosiaan ehdottomasti vääriä ihmiselle, joka kuulee ääniä tai näkee harhoja. Lääkkeet laukaisevat helposti psykoosin. Myös ruokavalio on hankala juttu, mikäli syöminen tuottaa sinulle jo nyt vaikeuksia. Tsemppiä - oikea lääkitys auttaa kyllä!

Vierailija
27/31 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

*jotta paino pysyy normaalissa.

Vierailija
28/31 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ADHD- läkäkeet hillitsevät yliaktiivisia aivoja. Mutta ensin varmasti pitää selvittää, että onko sulla ADHD:ta. Keskittymiskyvyn puute, levottumuus, saamattomuus eli ADHD:n oireet voivat johtua monesta muustakin asiasta. 

Itselläni on ollut nyt pari kuukautta käytössä Concerta. Lääke ei ole mikään ihmeidentekijä, vaan sen toiminnan kanssa pitää taistella lääkkeenkin kanssa. Itse hain apua arjen hallinta- opiskeluongelmiin. Jos lääkkeen avulla saan arjen hallintaan ja samalla pystyn valmistumaan niin koen kyllä, että lääkkeestä on tietysti ollut apua. 

Koen myös positiivisena, että lääkettä ei tarvitse syödä jatkuvasti, vaan sitä voi ottaa silloin tällöin. Kaikissa lääkkeissä tietysti on haittapuolensa niin kuin tässäkin, ja jokaisen pitää itse punnita haitat versus hyödyt. 

Itse ajattelen, että ilman lääkettä en pysty saattamaan opiskeluja loppuun, enkä siis pääse elämässäni eteenpäin. Ilman lääkettä voi olla, että jossakin kohtaa masentuisin elämää,  toimettomuuteen ja syrjäytyisin. Jos lääkkeen kanssa pääsen takaisin kiinni elämään niin silloin lääkkeestä on enemmän hyötyä kuin haittaa. Aika näyttää..

Vierailija
29/31 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo kuullostaa joltain muulta. Mutta en ole asiantuntija. Itse epäilen koko ADHD juttua. Tiedän, että saan pian tästä vastaväitteitä.

Vierailija
30/31 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen perusteella mitä olen oppinut matkan varrella niin sanoisin et sä oot vaan tollanen eläkä syö niitä lääkkeitä ei ne loppupeleissä mitään auta nuo kaiken mailman adhd yms. Diagnoosit on psykologien keksimiä erilaisil ihmisille jotta lääkärit voi antaa diagnoosin ja apteekit puskee noita myrkkyjä ja kaikki tekee rahaa

Ja älä kuuntele niitä ääniä ei ne sulle mitään hyvää halua siks sä oot kokeillu itsemurhaa ku et oo ollu selvinpäin ja oot antanu niille periks, sä oot vaan herkkä ihminen mut sä oot itestäs vastuussa pyydä luojaltas apua se vaan voi sua auttaa...

Kaikkea hyvää

Vierailija
31/31 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo kuullostaa joltain muulta. Mutta en ole asiantuntija. Itse epäilen koko ADHD juttua. Tiedän, että saan pian tästä vastaväitteitä.

??