Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Terveisiä gynekologilta.

Vierailija
22.03.2006 |

Tutki rintani ja sanoi, että mammografiassa pitää käydä kerran vuodessa sen jälkeen kun on täyttänyt 35. Menisittekö nyt heti lääkärissä käynnin jälkeen vai " säästäisittekö" muutaman kuukauden päähän - gyne kun ei onneksi tuntenut rinnoissani mitään epäilyttävää.

Ja sitten toinen juttu. Kysyin pitkän imetyksen vaikutusta rintasyövän ehkäisyyn. Hän sanoi, että ihan pienellä osalla pitkä imetys altistaa rintasyöpään ja sitten suurimmalla osalla ehkäisee sitä. Mistäköhän sitä sitten tietää, että kumpaan itse kuuluu...

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko maailmassa kukaan ei käy vuoden välein mammografiassa. Luultavasti ymmärsit väärin. Johan semmoinen säderasitus jo itsessään altistaa rintasyövälle. Viisi vuottakin on aika tiheä väli.

Vierailija
2/9 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mammografian sädemäärä on sama kuin taustasäteily, joten se ei ole vaarallista. Siskoni on saanut saman kerran vuodessa ohjeen ihan eri lääkäriltä eri kaupungista, joten kyllä se varmaan paikkansa pitää. Sitä paitsi mun gyne sanoi, että alle 50-vuotiaan rintasyöpä on yleensä sitä ärskyä sorttia, joka olisi syytä huomata ajoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin suositellaan: 35v, 40 v ja sen jälkeen joka toinen vuosi (jollei ole oireita, eli silloin tietysti mennään heti, jos tulee oireita) Ilman mitn sukurasitusta ja ilman oireita ja ilman mastopatiaa, eka kerta 40 v, sitten 45 v, ja siten kahden vuoden välein

Vierailija
4/9 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mammografiassa käytetään nimenomaan röntgensäteitä. Ihan on sama systeemi kuin missä tahansa röntgenkuvassa. Ei voi vittu olla totta, että täällä jokaikinen ihminen on noin tyhmä!!

Vierailija
5/9 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin mammografiaan ekan kerran 39-vuotiaana. Ymmärsin, että olin aika " vanha" ensikertalainen. Mitään oireita ei minulla ollut. Käsin tunnustelemalla ei kauhean tarkkaan pysty tutkimaan. Lisäksi suositellaan ultaäänitutkimusta (täydentää mammografiaa).

Vierailija
6/9 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta säderasitus on pieni, mutta ei niitä mammojakaan turhaan kannata tehdä vaan järkevästi

Vierailija
7/9 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän yksityisellä suositellaan kattavia verikokeita ja kuvantamisia joka flunssankin yhteydessä, ihan vaan varmuuden vuoksi ja loppujenkin rahojen nyhtämiseksi... Ja suosittelisin itsekin jos yksityispraktiikan omistaisin, minusta ihmisten hölmöydellä rahastamisessa ei ole mitään pahaa.

Vierailija
8/9 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta ultraamisen tärkeydestä radiologeilla on eri käsityksiä. Tämä naisradiologi nimenomaan oli sitä mieltä, että pitäisi aina automaattisesti tehdä myöskin. Näkee sen verran ikäviä pitkällekin ehtineitä syöpiä.

Vierailija
9/9 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammografiasta aiheutuu potilaalle säteilyturvakeskuksen mittausten perusteella keskimäärin 8, 7 milliGrayn säteilyannos. Samanlaisen säteilyannoksen saa esimerkiksi yhdestä lentomatkasta Kanarialle. Tilastollisesti tarkasteltuna 20 milliGrayn (suurempi kuin keskiarvo) mammografia aiheuttaa yhden rintasyöpäkuoleman 100 000 naista kohden. Sama tilastollinen riski kuolla aiheutuu kahdeksan savukkeen polttamisesta. Rintasyöpätapauksia samalla annoskoolla löydetään 150¿200 naiselta.