Hammasraudat magneettikuvauksessa
Hei! Mulla huomenna magneetti kuvaus ja on raudat/ sellane kullan värine lanka sisäpuolella kitalakea ni saanko mennä magneettikuvauksee?😱
Kommentit (26)
menen huomenna aamulla magneettikuvaukseen niin kysyn sieltä että pystynkö mennä. Kiitos avusta! Mutta toivottavasti se metalli ei kuumene tai vääristä kuvia tai jotain:O
Hampaiden oikomisen jälkeen käytettävät kiinteät retentiokaaret eivät ole titaania vaan terästä eli ferromagneettista ainetta. Koska ne kuitenkin on kiinnitetty hampaisiin, ne eivät lähde irti magneettikuvassa. Sama pätee hammaspaikkoihin, kruunuihin ja siltoihin, jos sattuisivat sisältämään rautaa.
Minulla on 2 eri kertaa kuvattu ja molemmilla kerroilla lanka on sen verran ottanut värähtelyä, että molemmilla kerroilla langan tärinä on murtanut yhden muovikiinnikkeen, joilla retentiolanka on kiinni. Ensimmäisellä kerralla koko retentiokaari jouduttiin uusimaan, tällä kakkoskerralla vaarana sama juttu. Ensi viikolla oikomishoidon erikoishammaslääkärin vastaanotto niin katsotaan miten tehdään.
Ottaa päähän ihan todella paljon ja voin kertoa, että siltä magneetin tekevältä taholta ei ohjeita kannata kysyä. Heidän vastaukset ovat tyyliin "paras idea on ottaa lanka kuvaushetkeksi pois ja kiinnittää magneettikuvauksen jälkeen takaisin". Kun yritin selittää, että ei sitä voi ottaa pois, ettei oikomishoito mene pilalle, niin vastaus oli, että "jos pelkäät sitä kuvaustilannetta, niin voitte hammaslääkärin kanssa sopia retentiolangan poistamisesta".
Ei mulla lähteny edes hormonikierukka lantion magneettikuvauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla lähteny edes hormonikierukka lantion magneettikuvauksessa.
Sehän on ihan täysin eri asia. Tässä puhutaan millin sadasosan väännoistä, voi rikkoa muovit, joilla oikomiskoje on kiinni.
Oikomisraudoissa ei käytetä ferromagneettisia metalleja joten staattinen magneettikenttä ei saa niitä liikkumaan.
Metalli kuitenkin vääristää ympäröivässä kudoksessa sekä RF-, gradientti- että staattista magneettikenttää. Ilmiö on monimutkainen eikä sitä pystytä jälkikäsittelyllä korjaamaan. Käytännössä suussa olevat oikomisraudat suppressoivat hyödyllisen magneettikuvausignaalin kokonaan lähiympäristöstä. Myös kudoksen lämpenemistä voi tapahtua joillain RF-intensiivisillä sekvensseillä (trueFISP) mutta hoitajat on ohjeistettu ja tietävät vaaratekijät.