Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhyysraja on Suomessa nettotuloina 1 190 euroa kuukaudessa tai 14 300 euroa vuodessa. Oletko siis köyhä?

Vierailija
02.04.2017 |

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/419616-tassa-menee-suomalainen…

Jos olet pienituloinen, niin mitä teet työksesi?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikella kunnioituksella tässä ketjussa olevia opiskelijoita kohtaan, mutta voidaanko henkilöstä käyttää termiä köyhä samalla kun yhteiskunta kustantaa hänelle keskimäärin yli 40k €  tai parhaimillaan reilusti yli 100k € tutkinnon? Tuo on vähän sama kuin kutsuisi sellaista henkilöä köyhäksi, joka nettoaa kuukaudessa 1100 €, mutta samalla asuu lapsuudenkodissaan ja nauttii ilmaisesta ylläpidosta + ruoasta. Molemmissa tapauksissa henkilö nauttii muiden kustantamista eduista, joka näkyy lapsuudenkodissa asuvalla pienempinä menoina nykyhetkessä ja opiskelijan tapauksessa suurempina tuloina tulevaisuudessa.

Itse suosisin termiä pienituloinen.

t: maisteri ja entinen opiskelija

Ei varmaan paljoa lämmitä ne tulevaisuuden suuremmat tulot opiskelijana, kun ei riitä rahat kuin makaroniin. Miksei siinä tilanteessa saisi sanoa itseään köyhäksi?

No saahan ihminen kutsua itseään vaikka kukkaruukuksi jos haluaa. Pointtinani nyt lähinnä on se, että voidaanko köyhyys määritellä pelkästään yhdellä muuttujalla eli nettotuloilla.

P.s. opintolaina on keksitty.

Vierailija
42/58 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, oon osa-aikainen "aulaemäntä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen uutta ammattia korkeakoulussa ansiosidonnaisella. Tienasin työssä ollessani hyvin, joten ansiosidonnainen on hyvä. En ole siis köyhä tällä hetkellä.

Vierailija
44/58 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion syksyllä aloittaa opiskelun.tämän hetkinen nettopalkka on 1550. Kun siitä lasketaan aikuiskoulutusta kiitos, tulen saamaan syksyllä 980 euroa.

Ja silti, Odotan todella innolla.

Vierailija
45/58 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensitalvesta lähtien kyllä. Nyt saan vielä 1/2 työkyvyttömyyseläkkeen ja 1/6 ansiosidonnaista mutta tuo työttömyyskorvaus putoaa peruspvärahaan juuri joulun alla. Nyt nettoa tulee vielä 1350€, jouluna sitten köyhyysrajan alle.

Onneksi on mies joka tienaa... muuten ei selviäisi mitenkään!

Vierailija
46/58 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numeroilla arvioituna olen köyhä, saan n 1000-1200 käteen työtunneista riippuen. En kuitenkaan koe olevani köyhä, minulta ei puutu mitään. On asunto, tosin myös asuntovelkaa, voin ostaa terveellistä ruokaa, ehjät ja hyvät vaatteet, enkä oikeastaan tarvitse muuta. Osa-aikatyö mahdollistaa sen että vapaa-aikaa on huomattavan paljon. Raha ei ole niin tärkeää, kunhan perusasiat toimii ja saa hankittua. Olen täysin irtaantunut kulutuskeskeisyydestä, kammoan tekoripsiä, katumaastureita yms härpäkkeitä, joita jotkut vimmoissaan hankkivat. Tulisin toimeen paljon vähemmälläkin kuin nyt, mutta se aika koittaa sitten kun lapset ovat lähteneet omilleen.

Vierailija
47/58 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan tukia 1240e kuukaudessa eli en ole köyhä.

Vierailija
48/58 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Olen hoitovapaalla, kaikki tuet lapsilisineen 900e - verot.

Mies on kokki ja saa yleensä 1200e/kk käteen. Eli siinä rajalla on.

Ei meiltä mitään puutu, mutta ainaista laskemista tämä tietysti on.

Töihin palaan syksyllä, sitten saan taas 1500e/kk käteen palkkaa. Luksusta.

Vierailija
49/58 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen köyhä, vuositulot viime vuonna 10 200 €  (vuokra 630).  En saa tukia.

Vierailija
50/58 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskamyrskystä huolimatta, onko tuossa laskettu huollettavien lukumäärä? Vai ajatellaanko, että vanhemmat käyttävät rikkautensa lasten hankkimiseen ja elättämiseen.?

Eli lasketaanko lapset samanlaiseksi etuudeksi kuin joku ehdotti laskettavan koulutuksen opiskelijoille?

Entä olenko minä köyhä, jos olen tuloton kotiäiti, mutta miehelläni on normaalit tulot, joita käytän ihan vapaasti?

Vierailija
51/58 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaratalossa töissä, 1200e/kk.

Tuntuu kyllä, että kaikki menee elämiseen, mitään kivaa ei oikein pysty saamaan.

Ei ole varaa salikorttiin, ei autoon, ei pysty säästämään käsirahaa omaan asuntoon, kotivakuutusta ei ole, koska jostain pitää säästää, ei telkkaria, puhelimen sain lahjaksi..

Vuokra on halpa, 630e, loput menee työssä käyntiin, iltalukioon, ruokaan, lääkkeisiin jne.

Vanhemmat käytännössä auttavat uusien vaatteiden hankinnassa ja lomamatkoissa.

En juo, en polta, en juo kahvia, ei tule lehtiä, ei ole lemmikkejä. En osta enää herkkujakaan.

Vierailija
52/58 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minä tuloton ole. Laskin tuossa, että lapsilisät + kotihoidontuen perusosa on yht. n. 1300€ ! Olen siis rikas!

Kuinka lasketaan käyttämättömät veroetuudet? Saanko hyvitystä?

Vierailija
53/58 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan tukia 1240e kuukaudessa eli en ole köyhä.

Mistä nämä tuet koostuvat?

Vierailija
54/58 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En juo, en polta, en juo kahvia, ei tule lehtiä, ei ole lemmikkejä. En osta enää herkkujakaan.

Haluaisitko juoda ja polttaa?

Vierailija
55/58 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolison ja minun yhteiset tulot vajaa 2000e kuussa ja raja on kahdelle aikuiselle 1800e eli kahella sadalla menee yli. Ei sillä hirveesti hurjastella mutta riittää normaaliin elämään auton kanssa.

Vierailija
56/58 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuen kuusta tulot on n. 850-1200€. En ees tiennyt olevani köyhä. Tuo on riittänyt hyvin :)

Vierailija
57/58 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ymmärsin oikein niin kahden aikuisen taloudessa nettotulojen tulisi olla yli 2380€ jotta olisi köyhyysrajan yläpuolella. Menee parilla sadalla yli. Ei meillä ole pakollisia menojakaan kuin 1200 euron edestä, että kuinka paljon rälläysrahaa on laskettu tohon köyhyysrajaan?

Vierailija
58/58 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi myös määrittää, millainen on nykyajan köyhä ts. Mitä kuuluu hyvinvoivaan elämäntapaan tässä suomalaisessa yhteiskunnassa? Missä määrin sen voi saavuttaa? Millä mittarilla lasketaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän