Minkä ikäisenä ostit ensimmäisen omistusasuntosi?
Milloin ostit ensimmäisen oman asuntosi, millainen oli raha- ja työtilanteesi tuolloin? Mikä paikkakunta tai alue Suomessa?
Itse ostin viime vuonna Helsingistä, olen 22-vuotias yliopisto-opiskelija. En keskustasta, mutta ihan hyvältä alueelta kuitenkin, kaksion 53m2. Asun yksin. Käyn töissä kahtena pivänä viikossa, olin säästänyt puolet asunnon hinnasta ennakkoon. Asunnon kunto oli huono (paitsi kylppäri oli putkiremontin jäleen uusittu), mutta remontoin (sain apua sukulaisilta), mm. vaihdoin lattiat, tapetoin uudestaan, täyteltiin koloja seinistä, maalattiin katot ja maalasin keittiön seinät ja asunnosta tuli oikein kiva.
Laina-aikaa minulla on 10 vuotta, jonka olen laskenut riittävän, olen jo nyt pystynyt lyhentämään lainaa enemmän kuin laskeskelin. Töissä olen käynyt kesät 16-vuotiaasta ja pari vuotta tehnyt myös sivutöitä opiskeluiden ohella.
Kommentit (23)
23v yliopisto-opiskelijana ja kahden pienen lapsen äitinä. Asunto oli puutalo-osake Turun keskustassa ja lainaa otettiin 189000€. Mies oli jo valmistunut ja töissä, laina oli puoliksi. Vuosi oli tuolloin 2012.
Kyllä huomaa, että ajat ovat muuttuneet! Kun itse olin 22-vuotias opiskelija, ei olisi tullut pieneen mieleenikään hankkia oma asunto. Milläpä sen olisi edes rahoittanut? Velkainen opiskelija ei olisi saanut lainaa pankista. Ja millähän olisin maksanut samanaikaisesti opintolainojen ja asuntolainan lyhennyksiä ja korkoja? Rikkaita sukulaisia oli vain elokuvissa ja romaaneissa, ei todellisessa elämässä pula-ajan jälkeen.
Oman asunnon, ensimmäisen ja ainoani, ostin vasta 40-vuotiaana oltuani sitä ennen jo toista kymmentä vuotta hyväpalkkaisessa virassa. Ensin oli makseltava opintolainat pois, vasta sitten saatoin lähteä neuvottelemaan asuntolainasta. Minulla oli kyllä tietty prosentti asunnon hinnasta säästettynä, mutta sitten minulle kuitenkin suositeltiin, että ottaisin koko hinnan lainana ja pitäisin säästöt pahan päivän varalle. Laina-aikaa oli 15 vuotta, mutta kun korot sitten 90-luvun laman lopulla alkoivat jo laskea, lyheni takasinmaksuaikakin vuodella.
Huonoon aikaanhan minä sen velan otin, mutta ottaessani ei vielä lamaa ollut näkyvissä, ei ainakaan niin pahaa, kuin se sitten oli. Nykyiset asuntovelalliset eivät edes tiedä, miltä tuntuu maksaa enimmillään noin 13 % korkoa lainasta. En ole koskaan halunnut enkä uskaltanut laskea, paljonko asuntoni, keskikokoinen saunallinen kaksio, tuli todellisuudessa maksamaan. Mutta sen tiedän, että omiani en koskaan saa takaisin, kun tämän kämpän myyn, sillä periferiassa asuntojen hinnat laskevat kuin lehmän häntä. Sillä hinnalla ei pääkaupunkiseudulla ostella edes rappiotilassa olevaa yksiötä, kaksiosta puhumattakaan.
23-vuotiaana, 46m2 kaksio Helsingin kantakaupungissa. Rahoitus ASP-laina ja vakituinen palkkatyö opintojen ohessa. Oli mukava asunto minkä sai sisustamalla nätiksi ja toimi hyvin silloiseen elämäntilanteeseen.