Hidas tahti laihdutuksessa, alle puoli kiloa/viikko. Muita?
Itse teen pieniä muutoksia ja paino putoaa vähän viikko tasolla, reilu kilon kuussa. Onhan se hidasta,mutta putoaa silti ja ehkä 2 vuoden päästä olen tavoitteessaan ja helppo pysyä siinä kun on tehty pieniä muutoksia joita helppo noudattaa. Käytännössä, olen lisännyt kasviksia,hedelmiä,marjoja ruokavalioon, jättänyt maidon juonnin(ennen join 1-1,5l kevyt maitoa päivässä..Litrassa melkein500kcal jos kaloreita haluaa miettiä. Puuron kanssa otan 2dl), jätin karkit,pullat,jätskit vähemmälle,Max 2x viikossa. Syön säännöllisesti 5x päivässä ja syön tarpeeksi. Ihan perus kotiruokaa, en välttelee mitään. Liikun hyötyliikuntana työmatkan ja kauppaan jne, ei mitään pitkiä matkoja mutta kuitenkin. Kerran kaks viikossa käyn kävelylenkin. Ylipainoa 35kg-40kg. Ikää 28.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla putoaa tällä hetkellä noin kilo viikossa. Tammikuun puolivälistä on lähtenyt kymmenisen kiloa, vielä 20 kg eli 20 viikkoa edessä varsinaista laihdutusta mutta itse asiassa ihan samalla ruokavaliolla jolla laihdutan tulen jatkamaan jatkossakin, lisäämään kalorimäärää vain hitusen.
Jos haluat spiidata omaa tahtiasi ehdotan että jätät puurot, leivät ja juurekset syömättä ja rajoitat hiilarinsyönnin alle 20 g päivässä. Itse laihdun tällä plus 500 kcal päivittäisellä kalorivajeella tuon kilon viikossa. Kehonkoostumusvaaka on käytössä, siitä näen että paino lähtee läskistä eikä lihaksesta. Pelkällä kalorivajeella lähtisi vain tuo puoli kiloa, mutta vähähiilarisuus takaa nopeamman rasvanpolton. Suosittelen, ja tsemppiä!
Miksi ehdotat ap:lle nopeaa laihdutusta? Ymmärsin, että hän on tyytyväinen nykyiseen tapaansa.
Koska hyvin yksinkertaisella muutoksella, joutumatta vähentämään päivittäistä kalorimäärää, hän on ihannepainossaan (-35 kg) jo ennen tämän vuoden itsenäisyyspäivää. Ja pääsee jo sitten pikkuisen herkuttelemaankin jouluna. Tuolla puoli kiloa viikossa -tahdilla ihannepaino on saavutettu vasta ensi vuoden elokuussa. Miksei nauttia tavoitteen saavuttamisesta jo tämän vuoden puolella pienellä helpolla muutoksella? Tämä oli ihan ystävällinen vinkki, toki tuo puoli kiloa viikossakin on jo hieno tahti jos malttia ja turnauskestävyyttä riittää kahden kesän yli.
Tuo on juuri se asenne, jonka takia ihmiset ovat jatkuvassa lihomis-laihtumis -kierteessä. Pyritään nopeaan tulokseen että päästään herkuttelemaan matkalle, juhliin, yms.
Ja hups! jostain "kummasta" syystä taas 6 kuukauden kuluttua on taas jäälleen kerran tarvetta laihduttaa.
Jos ylipaino ei johdu sairauksista niin se on monen monen vuoden huonojen elämäntapojen tulos. Pitäisi hahmottaa, että esim. 4 vuoden elämäntyyliä ei usein 4 kuukaudessa muuteta.
Nopea laihdutus ei tue pysyvästi fiksumpien elämäntapojen oppimista, vaan altistaa jojoilulle.
On tietysti henkilöitä, jotka pystyvät laihduttamaan -35 kg ääridieetillä nopeasti ja säilyttämäänkin tuloksen yli 3 vuoden ajan --- mutta he ovat todella harvassa. Tutkittu fakta on että nopeasti "laihdutuskuurilla" laihtuneista jo kolmen vuoden kuluttua on vähintään 65% lihonut jälleen takaisin vähintään entiseen painoonsa.
Kuuri on eri asia kuin painonhallinta. Joten toivotan ap:lle malttia.
2- muuten ihan ok, mut rasvakudos ei nimenomaan kerää nestettä, sillä on kovin hydrofobista tavaraa. Rasvasolut täyttyvät vähitellen pelkällä rasvalla ja nesteen määrä on minimaalinen = rasva painaa vähemmän kuin vastaava tilavuus vettä/nestettä, tai esim. lihasta.
Maidon vähentäminen on oiva tapa. Olen itse jättänyt maitotuotteet minimiin, jogurtti/rahka maustamattomana ja vähärasvaisena/sokerisena on vielä mukana aamupalalla. Samoin leivän jätin pois ja nyt vähitellen jätän pois perunan ja riisin ja korvaan nämä tuoreilla kasviksilla/juureksilla ja silloin tällöin pastalla. Jo alle parissa viikossa eron huomaa etenkin ihon kunnossa. En ole täysin varma kumpi vaikuttaa itselläni enemmän, viljat vai maitotuotteet, mutta ei sen väliä, kun vaikutus on näin selvä.
Nettiä kahlatessani sattumoisin eteeni tuli käsite insuliini-indeksi, ja ihmetyksekseni opin, että "ruskean" ja valkoisen pastan välillä ei ole paljoakaan eroa niiden vaikutuksessa veren glukoosi- tai insuliinipitoisuuteen, vaan ovat itseasiassa parempi vaihtoehto kuin peruna tai riisi veren sokeritasoja ajatellen. Jos asia kiinnoostaa niin täältä voi aloitella ja googlesta löytyy lisää tietoa hakusanalla glykeeminen indeksi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Insulin_index
Sallin itselleni myös herkut kerran viikkoon tai kahteen niin, että menevät vielä kohtuullisen kalorimäärän sisään. Normipäivänä pidän nautitun kalorimäärän n. 1400-1500kcal:ssa ja, jos syön jotain "ohi", niin päivän kalorimäärä saa nousta 1800kilokaloriin.
Pudotettavaa on n. 14 kg siihen, että painoindeksi olisi 22. Lihasta löytyy jonkin verran. Itselle tällä hetkellä tavoitteena olis 1,5kg/kk, mutta hidastuu varmaan aika lailla mitä lähemmäs tuota BMI:tä mennään.
Tavoitteena on pudottaa normaalipainon sisällä 3-5kg, eli sen verran, että kesävaatteet mahtuvat taas päälle kun ei ole varaa ostaa kaikkea uusiksi :D Tahti on hidas, noin 300g/vk. Mittaan kulutusta aktiivirannekkeella ja lasken kaloreita. Pyrin 500 kcal vajeeseen päivässä, mutta todellisuudessa harvoin pystyn siihen, joinain päivinä menee selkeästi plussalla. Mutta niin pitkään kun onnistun pitämään tämän 300g/vk vauhdin, olen ihan tyytyväinen. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla putoaa tällä hetkellä noin kilo viikossa. Tammikuun puolivälistä on lähtenyt kymmenisen kiloa, vielä 20 kg eli 20 viikkoa edessä varsinaista laihdutusta mutta itse asiassa ihan samalla ruokavaliolla jolla laihdutan tulen jatkamaan jatkossakin, lisäämään kalorimäärää vain hitusen.
Jos haluat spiidata omaa tahtiasi ehdotan että jätät puurot, leivät ja juurekset syömättä ja rajoitat hiilarinsyönnin alle 20 g päivässä. Itse laihdun tällä plus 500 kcal päivittäisellä kalorivajeella tuon kilon viikossa. Kehonkoostumusvaaka on käytössä, siitä näen että paino lähtee läskistä eikä lihaksesta. Pelkällä kalorivajeella lähtisi vain tuo puoli kiloa, mutta vähähiilarisuus takaa nopeamman rasvanpolton. Suosittelen, ja tsemppiä!
Sopii joillekin. VHH-dieettiä hehkutin tällä palstalla pari vuotta sitten. Se oli silloin kun vatsa vielä toimi. Sitten tuli muutoksia: ummetusta ja ripulia. Ulosteet alkoi haista todella pahalle. Kävin ravitsemusterapeutin vastaanotolla, ja syykin löytyi: kuidun puute oli heikentänyt suoliston. Kävin lääkärissä, joka katsoi ravitsemusterapeutin lausunnon, ja lisäksi totesi, että suolistossa on matala-asteinen, krooninen tulehdustila. Se ei tuntunut missään, mutta eipä ollut hauskaa, kun koskaan ei tiennyt, tuleeko ripulia vai eikö tule mitään. Opettelin uudestaan syömään mm. ruisleipää ja kauraa.
Et voi syyttää ruokavaliota siitä, että on kuidunpuute. Etkös kuitenkin itse ole valinnut, mitä söit. Vai etkö ymmärtänyt, että kuitua saa muustakin kuin leivästä? Ja aivan tarpeeksi. Nyt kyllä haukut väärää puuta.
Luulin saavani riittävästi kuitua, kun ruokavaliossa oli paljon kasviksia (myös palkokasviksia), hedelmiä ja marjoja sekä 20g pähkinää joka pv. Hehkutin itse täällä 2 vuotta sitten voivani paremmin kuin koskaan, mutta vatsan toiminta muuttui oleellisesti, kun otin ruokavalioon mukaan ruisleivän ja kaura- ja vehnäleseet. Ilmeisesti jotkut tarvitsevat veteen liukenematonta kuitua melko runsaasti, että suolistofloora pysyy hyvänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii joillekin. VHH-dieettiä hehkutin tällä palstalla pari vuotta sitten. Se oli silloin kun vatsa vielä toimi. Sitten tuli muutoksia: ummetusta ja ripulia. Ulosteet alkoi haista todella pahalle. Kävin ravitsemusterapeutin vastaanotolla, ja syykin löytyi: kuidun puute oli heikentänyt suoliston. Kävin lääkärissä, joka katsoi ravitsemusterapeutin lausunnon, ja lisäksi totesi, että suolistossa on matala-asteinen, krooninen tulehdustila. Se ei tuntunut missään, mutta eipä ollut hauskaa, kun koskaan ei tiennyt, tuleeko ripulia vai eikö tule mitään. Opettelin uudestaan syömään mm. ruisleipää ja kauraa.
Itse syön pari kolme ruokalusikallista pellavansiemenrouhetta päivittäin, hurja määrä kuitua eikä juuri yhtään hiilaria. Vatsa toimii oikein hyvin. Olen siis tämä, jonka kirjoitusta kommentoit. Kurjaa, että jouduit kokemaan tuon tien, voin vain kuvitella kuinka kipeä tila tuollainen on!
Jotkut saa muuten pellavansiemenrouheesta oireita, koska siinä on linamariinia, joka muuttuu sinihapoksi. Lisäksi murskattu siemen härskiintyy muutamassa päivässä, ja siksi sitä ei suositella Ruotsissa lainkaan elintarvikkeeksi (siis tätä rouhetta). En tiedä, onko vaarallinen vai pelkästään haitaksi terveydelle, koska Suomessa sitä myydään.
Vierailija kirjoitti:
2- muuten ihan ok, mut rasvakudos ei nimenomaan kerää nestettä, sillä on kovin hydrofobista tavaraa.
Et tajua mistä puhut, ehkäpä rasvasoluista? Minä puhun rasvakudoksesta ihmisen kehossa. Se aiheuttaa ongelmia imusuonistossa, joten neste ei pääse kulkemaan kehossa normaalisti, joten jos on enemmän rasvakudosta, on melko varmasti myös enemmän nestettä kehossa.
Tästä on raflaavia esimerkkejä, esim. Britanniassa on julkaistu tutkimusartikkeli, jossa kerrottiin ylipainoisesta potilaasta, joka tuli sairaalaan pienen sydänvaivan takia. Lääkärit havaitsivat että potilaalle oli kertynyt kehoon nestettä, jota ei oltu perusterveydenhuollossa havaittu, vaan kuviteltu potilaan lihomiseksi. Oikealla lääkityksellä potilaalta lähti kehosta muutamien viikkojen aikana 41 kiloa nestettä (ilman laihdutuskuuria siis).
Sairauksissa, joissa keho sitoo rasvaa kuten lipodeema, on usein myös lymfedeema yleistä.
Lihastreenillä rasva muuttuu lihakseksi??