Hidas tahti laihdutuksessa, alle puoli kiloa/viikko. Muita?
Itse teen pieniä muutoksia ja paino putoaa vähän viikko tasolla, reilu kilon kuussa. Onhan se hidasta,mutta putoaa silti ja ehkä 2 vuoden päästä olen tavoitteessaan ja helppo pysyä siinä kun on tehty pieniä muutoksia joita helppo noudattaa. Käytännössä, olen lisännyt kasviksia,hedelmiä,marjoja ruokavalioon, jättänyt maidon juonnin(ennen join 1-1,5l kevyt maitoa päivässä..Litrassa melkein500kcal jos kaloreita haluaa miettiä. Puuron kanssa otan 2dl), jätin karkit,pullat,jätskit vähemmälle,Max 2x viikossa. Syön säännöllisesti 5x päivässä ja syön tarpeeksi. Ihan perus kotiruokaa, en välttelee mitään. Liikun hyötyliikuntana työmatkan ja kauppaan jne, ei mitään pitkiä matkoja mutta kuitenkin. Kerran kaks viikossa käyn kävelylenkin. Ylipainoa 35kg-40kg. Ikää 28.
Kommentit (27)
Kuulostaa järkevältä ja vauhtikin on sopiva.
Nimittäin kehosta poistuu rasvaa vain melko rajattu määrä kuukaudessa. Jos määrää pyrkii lisäämään, niin lopputulos on se että kiloja alkaakin pudota lihaksesta, ei rasvasta.
Jos pudottaa painoa nopesti ja äärimmäisillä keinoilla jotka eivät sovi arkeen, kyllästyy myös "kuuriin" melko pian ja sitten palataan taas entisiin huonoihin tapohin ja voila kilot tulevat takaisin. Siis mitä nopeammin menettää kilot sitä nopeammin ne saa takaisin korkojen kera.
Sinuna toimisin jatkossakin noin fiksusti pitkällä linjalla. Sulla etuna on vielä se, että kun teet pieniä muutoksia pitkän ajan kuluessa, totut niihin paremmin ja niistä tulee normaali osa elämäntapaasi. Ethän tässä hae vain 6 kuukauden kestävää tulosta vaan yrität löytää elämäntyylin, jolla pysyt kuosissa loppuelämäsi.
Miettisin sinuna kesän tullessa miten lisätä liikuntaa. Idea on että kroppa kiinteytyy ja lihasmassa kuluttaa enemmän kaloreita.
Kun ostat kävelysauvat lenkkiä varten ja opettelet käyttämään niitä, niin saat tehokkaamman treenin kuin pelkällä kävelylenkillä. Kiinnitä huomio myös asiallisiin kenkiin -- kun olet noin nuori vielä, olisi sääli jos ylipaino aiheuttaisi kulumaa ja vaivaa jalkohin ja lantion alueeseen, ne kun ovat sitten pysyviä vaivoja.
Hydrobic ja (tehokas) vesijuoksu ovat myös loistavia lajeja sulle. Kaloreita kuluu, lihakset kuntoutuvat, turvotus lähtee (rasva kerää nestettä kehoon), mutta nivelesi eivät kulu ja kipeydy. Oikea tekniikka tässäkin on tärkeä.
Ruokavaliosta en osaa sanoa mitään kun antamasi tiedot olivat niin vähäiset, mutta varmaan kannattaa tutustua ruoka-aineiden ominaisuksiin, että pystyt hahmottamaan muut painoa lisäävät tavat kuten jo onnistueesti teit maidon kanssa. Näiden asioiden osaamine on hyvä apu loppuelämäksi. Ehkä voisit opetella kokkaamaan uusia kasvispitoisia ruokia. "Tavallinen kotiruoka" kuulostaa siltä, että voi sisältää paljon turhia kaloreita.
Minun mielestäni tuo että paino putoaa koko ajan on loistava juttu.
Itse en ole varma pääsenkö vielä samaan vai junnaako paikallaan. Liikunta on niin olematonta tällä hetkellä ja polvi aika sökönä ettei muutostakaan ole tulossa.
Laskin että leivän ja levitteen kun olen jättänyt pois niin on n. 2000 kaloria hiilaria vähemmän normaaliin tähänastiseen.
Myös ajattelin ettei koskaan enää valkoisia makarooneja/spakettia jne.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni tuo että paino putoaa koko ajan on loistava juttu.
Itse en ole varma pääsenkö vielä samaan vai junnaako paikallaan. Liikunta on niin olematonta tällä hetkellä ja polvi aika sökönä ettei muutostakaan ole tulossa.
Laskin että leivän ja levitteen kun olen jättänyt pois niin on n. 2000 kaloria hiilaria vähemmän normaaliin tähänastiseen.
Myös ajattelin ettei koskaan enää valkoisia makarooneja/spakettia jne.
..siis 2000 kaloria vähemmän viikossa....
No se on jokaisen oma asia, miten haluaa painoaan pudottaa. Itse olen liikkunut paljon ja monipuolisesti, niin ei tule ajateltua koko ajan syömistä. Olen 165 cm ja ekan kerran lihoin noin 20-vuotiaana. Asuin avoliitossa ja avomiehen kanssa oli vuoropäivin ruuanlaitto. Hän laittoi aina ranskiksia ja kalapuikkoja tai maksalaatikkoa tai uunimakkaraa ja perunamuusia. Minä laitoin "normaalia" ruokaa, eli esim. jauhelihakeittoa tai makaronilaatikkoa ja salaattia ja porkkanaraastetta tai broileria pannulla paistettuna ja höyryttyjä kasviksia. Kun oltiin jotain vuosi asuttu yhdessä ja joka toinen päivä ruoka oli melkoisen tuhtia, painoin jo 72 kg. Silloin oli pakko jo laihduttaa, koska mikään vaate ei mahtunut päälle, eikä ollut rahaa ostaa uutta vaatetta. Vuoden päästä painoin 62 kg, eli 12 kuukaudessa sain pois 10 kg. Sittemmin olen monta kertaa lihonut ja taas laihtunut. Nyt on painoa 77 kg, ja tavoitteena laihtua 5 kg elokuun loppuun mennessä. Lähinnä liikun enemmän ja katson mitä syön.
Onneksi olkoon uudesta elämäntavasta :) Minusta olet oivaltanut paljon vaikka nopeaa tulostahan jokainen mielii ,mutta pitkässä juoksussa avain on juurikin ruokavalion oivaltaminen.Jos elämääsi mahtuu niin käy lenkillä mahdollisimman usein eli lisää liikuntaa!Tsemppiä <3
Mulla putoaa tällä hetkellä noin kilo viikossa. Tammikuun puolivälistä on lähtenyt kymmenisen kiloa, vielä 20 kg eli 20 viikkoa edessä varsinaista laihdutusta mutta itse asiassa ihan samalla ruokavaliolla jolla laihdutan tulen jatkamaan jatkossakin, lisäämään kalorimäärää vain hitusen.
Jos haluat spiidata omaa tahtiasi ehdotan että jätät puurot, leivät ja juurekset syömättä ja rajoitat hiilarinsyönnin alle 20 g päivässä. Itse laihdun tällä plus 500 kcal päivittäisellä kalorivajeella tuon kilon viikossa. Kehonkoostumusvaaka on käytössä, siitä näen että paino lähtee läskistä eikä lihaksesta. Pelkällä kalorivajeella lähtisi vain tuo puoli kiloa, mutta vähähiilarisuus takaa nopeamman rasvanpolton. Suosittelen, ja tsemppiä!
Olen laihtunut 7 kiloa vuodessa. Tekee hieman yli puoli kiloa kuussa. Mutta onneksi laihtuminen ei ole pysähtynyt vielä. Jäljellä on mielestäni 6 kiloa. Tsemppiä.
Tuo toimii teoriassa, että teet pieniä muutoksia ja olet sitten reilusti hoikempi. Käytännössä asia ei ole noin selkeä. Itse lopetin maidonjuonnin, kun tuli laktoosi-intoleranssista diagnoosi. Paljonko olen laihtunut...2 kg. En ole tietoisesti korvannut maitoa millään, siis en ole juonut vaikka limuja tai syönyt roskaruokaa. Oletan, että maito piti kylläisenä ja siksi syön nyt huomaamattani isomman määrän ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla putoaa tällä hetkellä noin kilo viikossa. Tammikuun puolivälistä on lähtenyt kymmenisen kiloa, vielä 20 kg eli 20 viikkoa edessä varsinaista laihdutusta mutta itse asiassa ihan samalla ruokavaliolla jolla laihdutan tulen jatkamaan jatkossakin, lisäämään kalorimäärää vain hitusen.
Jos haluat spiidata omaa tahtiasi ehdotan että jätät puurot, leivät ja juurekset syömättä ja rajoitat hiilarinsyönnin alle 20 g päivässä. Itse laihdun tällä plus 500 kcal päivittäisellä kalorivajeella tuon kilon viikossa. Kehonkoostumusvaaka on käytössä, siitä näen että paino lähtee läskistä eikä lihaksesta. Pelkällä kalorivajeella lähtisi vain tuo puoli kiloa, mutta vähähiilarisuus takaa nopeamman rasvanpolton. Suosittelen, ja tsemppiä!
Miksi ehdotat ap:lle nopeaa laihdutusta? Ymmärsin, että hän on tyytyväinen nykyiseen tapaansa.
Vierailija kirjoitti:
Sopii joillekin. VHH-dieettiä hehkutin tällä palstalla pari vuotta sitten. Se oli silloin kun vatsa vielä toimi. Sitten tuli muutoksia: ummetusta ja ripulia. Ulosteet alkoi haista todella pahalle. Kävin ravitsemusterapeutin vastaanotolla, ja syykin löytyi: kuidun puute oli heikentänyt suoliston. Kävin lääkärissä, joka katsoi ravitsemusterapeutin lausunnon, ja lisäksi totesi, että suolistossa on matala-asteinen, krooninen tulehdustila. Se ei tuntunut missään, mutta eipä ollut hauskaa, kun koskaan ei tiennyt, tuleeko ripulia vai eikö tule mitään. Opettelin uudestaan syömään mm. ruisleipää ja kauraa.
Omasta mielestäni ihanteellisin tapa laihtua olisi se, että alkaisi heti syödä juuri sen verran, mitä tarvitsee pysyäkseen ihannepainossa. Ylipainon määrästä riippuen painon putoaminen olisi alussa nopeampaa ja hidastuisi ihannepainoa lähestyttäessä. Ei edes voisi kuvitella voivansa 'sitten joskus' alkaa taas syödä ja herkutella vapaammin. Painonpudotus kun ei useinkaan ole se ongelma vaan se, että paino tulee takaisin kun ei enää keskity täysillä niukan dieetin ylläpitoon.
Ongelma tietysti on se, että ei ole täysin varmaa mikä se oikea kalorimäärä olisi. On kuitenkin laskureita joissa arvioidaan kulutus iän, painon, pituuden ja liikunnan määrän mukaan ja niiden avulla varmaankin pääsisi aika lähelle totuutta.
Ehkä voisi myös ajatella niin, että miettii ja kokeilee itselleen sopivan kohtuullisen ja terveellisen ruokavalion ja päättää, että se paino mihin tällä dieetillä päätyy, on ihannepaino.
Oletko ap verrannut nykyistä kalorimäärääsi tavoitepainossasi sallittuun määrään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii joillekin. VHH-dieettiä hehkutin tällä palstalla pari vuotta sitten. Se oli silloin kun vatsa vielä toimi. Sitten tuli muutoksia: ummetusta ja ripulia. Ulosteet alkoi haista todella pahalle. Kävin ravitsemusterapeutin vastaanotolla, ja syykin löytyi: kuidun puute oli heikentänyt suoliston. Kävin lääkärissä, joka katsoi ravitsemusterapeutin lausunnon, ja lisäksi totesi, että suolistossa on matala-asteinen, krooninen tulehdustila. Se ei tuntunut missään, mutta eipä ollut hauskaa, kun koskaan ei tiennyt, tuleeko ripulia vai eikö tule mitään. Opettelin uudestaan syömään mm. ruisleipää ja kauraa.
Et voi syyttää ruokavaliota siitä, että on kuidunpuute. Etkös kuitenkin itse ole valinnut, mitä söit. Vai etkö ymmärtänyt, että kuitua saa muustakin kuin leivästä? Ja aivan tarpeeksi. Nyt kyllä haukut väärää puuta.
Minä laihdutin muutama vuosi sitten puoli kiloa kuukaudessa. Laskin, että sillä vauhdilla häviän maailmankartalta alle 10 vuodessa. No, puolen vuoden kuluttua painon putoaminen loppui, pari kiloa ennen tavoitepainoani. Pitkään sai pidettyä painoni suunnilleen siinä, mihin se silloin jäi, +/- 1 kg.
Nyt olisi taas tarvetta samanlaiselle hitaalle laihdutukselle. Nyt pitäisi laihduttaa vuodenpäivät, jotta olisin tavoitteessani. Tai pitäisi alkaa joku liikuntaharrastus, jotta läski muuttuisi lihakseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ehdotat ap:lle nopeaa laihdutusta? Ymmärsin, että hän on tyytyväinen nykyiseen tapaansa.
Koska hyvin yksinkertaisella muutoksella, joutumatta vähentämään päivittäistä kalorimäärää, hän on ihannepainossaan (-35 kg) jo ennen tämän vuoden itsenäisyyspäivää. Ja pääsee jo sitten pikkuisen herkuttelemaankin jouluna. Tuolla puoli kiloa viikossa -tahdilla ihannepaino on saavutettu vasta ensi vuoden elokuussa. Miksei nauttia tavoitteen saavuttamisesta jo tämän vuoden puolella pienellä helpolla muutoksella? Tämä oli ihan ystävällinen vinkki, toki tuo puoli kiloa viikossakin on jo hieno tahti jos malttia ja turnauskestävyyttä riittää kahden kesän yli.
Vierailija kirjoitti:
Minä laihdutin muutama vuosi sitten puoli kiloa kuukaudessa. Laskin, että sillä vauhdilla häviän maailmankartalta alle 10 vuodessa. No, puolen vuoden kuluttua painon putoaminen loppui, pari kiloa ennen tavoitepainoani. Pitkään sai pidettyä painoni suunnilleen siinä, mihin se silloin jäi, +/- 1 kg.
Nyt olisi taas tarvetta samanlaiselle hitaalle laihdutukselle. Nyt pitäisi laihduttaa vuodenpäivät, jotta olisin tavoitteessani. Tai pitäisi alkaa joku liikuntaharrastus, jotta läski muuttuisi lihakseksi.
Kerro mullekin kun löydät tavan, jolla läski muuttuu lihakseksi :)
Ystäväni pudotti painoaan 41 kiloa. Aikaa meni viisi vuotta. Ruokavalio ja elämäntavat uusiksi. Kärsivällisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse syön pari kolme ruokalusikallista pellavansiemenrouhetta päivittäin, hurja määrä kuitua eikä juuri yhtään hiilaria. Vatsa toimii oikein hyvin. Olen siis tämä, jonka kirjoitusta kommentoit. Kurjaa, että jouduit kokemaan tuon tien, voin vain kuvitella kuinka kipeä tila tuollainen on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska hyvin yksinkertaisella muutoksella, joutumatta vähentämään päivittäistä kalorimäärää, hän on ihannepainossaan (-35 kg) jo ennen tämän vuoden itsenäisyyspäivää. Ja pääsee jo sitten pikkuisen herkuttelemaankin jouluna. Tuolla puoli kiloa viikossa -tahdilla ihannepaino on saavutettu vasta ensi vuoden elokuussa. Miksei nauttia tavoitteen saavuttamisesta jo tämän vuoden puolella pienellä helpolla muutoksella? Tämä oli ihan ystävällinen vinkki, toki tuo puoli kiloa viikossakin on jo hieno tahti jos malttia ja turnauskestävyyttä riittää kahden kesän yli.
Olen kyllä samaa mieltä kanssasi ja vhh:sta myös. Antaa kuitenkin ap:n toimia haluamallaan tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro mullekin kun löydät tavan, jolla läski muuttuu lihakseksi :)
Lihastreeni.
Vai kuvitteletko, että ensin pitäisi laihduttaa itsensä luuviuluksi, ja sitten vasta voisi alkaa kasvattamaan lihaksia?
Juu, ja ei minua haittaisi, jos minulta painokin vähän putoaisi, mutta lihaskuntoa ja kestävyyttä tarvitsen lisää ennen kuin voin aloittaa harrastuksen, josta olen nyt pari vuotta haaveillut.
Up