Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pissatulehduskierre. Miten teillä tutkittiin?

Pissaliisa
01.04.2017 |

Taas pissiksen oireita. Tiedän kaikki vinkit ja niksit, joilla virtsatieinfektiota voi yrittää välttää, ne tepsivät useimmiten. Olen siis äärimmäisen tarkka esim. siinä, että käyn pesulla ja pissalla ennen ja jälkeen seksin, juon jatkuvasti vettä, syön karpalovalmisteita ja en käytä liian tiukkoja alus- tms. vaatteita. Nyt en vaan jaksa taistella tätä kierrettä vastaan enää yksin, tää on jo kolmas tai neljäs (yhden kerran oireet menivät ohi ilman antibiootteja) kerta tänä vuonna kun on pissisoireet päällä. Terveysasemalta saa ainaiset antibiootit kyllä, estokuurille eivät lotkauta korviaan. Miten teitä on tutkittu jatkuvien tulehdusten tiimoilta, jos olette hakeutuneet esim. yksityiselle? Julkisen puolen kokemuksetkin kiinnostavat toki.

Auttakaa, systerit. Juon nytkin vettä kuppitolkulla ja nappasin särkylääkkeet. Yksi viime hetken helpotuskeino on tulikuumassa kylvyssä istuminen (ja itkeminen). :(

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaset oireet. Voi olla muutakin esim hiv

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaset oireet. Voi olla muutakin esim hiv

Oireina jatkuva pissatus ja vessassa käydessä kirvelyn ja puserruksen tuloksena vain tippa virtsaa. Paineen tunne rakolla ja lievä pahoinvointi (liittyy aina mulla pissatulehdukseen). Voi olla myös lievän kuumeinen olo, mutta kuumetta ei ole koskaan noussut. Joskus tulee verta pissan mukana, ei kuitenkaan vielä tällä kertaa.

Sukupuolitauteja en epäile, seksiä on harvakseltaan yhden ihmisen kanssa (mm. syystä että se provosoi noita tulehduksia puhkeamaan kaikesta vaivannäöstä huolimatta). Häntä en epäile uskottomuudesta vaikka kaikkihan on mahdollista. Meillä kuitenkin kondomi käytössä joten ei pitäisi olla taudin mahdollisuutta. Sukupuolitaudit on testattu joinain kertoina varmuuden varalta kun olen käynyt labrassa pissiksen takia.

Vierailija
4/23 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niten miehen hygienia? Myös miehen pitä huolehtia alapähygienistään ennen yhdyntää ja käsien pesu esileikin takia. Minulla oli noita ongelmia 20 vuotta siiren, kondomin myötä ongelma poistui.

Vierailija
5/23 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko olla joku taustasairaus, kuten diabetes, joka altistaa noille pissatulehduksille?

Vierailija
6/23 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niten miehen hygienia? Myös miehen pitä huolehtia alapähygienistään ennen yhdyntää ja käsien pesu esileikin takia. Minulla oli noita ongelmia 20 vuotta siiren, kondomin myötä ongelma poistui.

Mies pesee kädet aina ihailtavan huolellisesti ennen petipuuhiin alkamista. Pitää ehkä pyytää hänetkin käymään suihkussa aina juuri ennen h-hetkeä, on kyllä muutenkin siis puhdas ja päivittäin parikin kertaa päivässä suihkussa käyvä tyyppi hänkin.

Itse epäilen että olen muun elämän stressin vuoksi herkkä näille tulehduksille, mutta joku stoppi tälle nyt pitäisi tulla, kun en enää jaksa. Pahempiakin ongelmia on toki, mutta pelottaa munuaistulehdukset jne.

Edellisestä viestistä jäi nimimerkki, koetan muistaa sen jatkossa.

Vierailija
7/23 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko olla joku taustasairaus, kuten diabetes, joka altistaa noille pissatulehduksille?

Ei ole mitään diabetekseen viittaavaa, kaikki veriarvot kuosissa ja elintapani ovat suht terveelliset.

Vierailija
8/23 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla virtsiskierre johtui hormonohäiriöstä.

Vierailija
9/23 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla virtsiskierre johtui hormonohäiriöstä.

Tutkittiinko asia jotenkin vai sait jonkin lääkityksen jolla sitten kierre loppui? Minulla oli pari vuotta sitten käytössä hormonikierukka, josta jouduin puolen vuoden käytön jälkeen luopumaan, kun se ei sopinutkaan. Voisikohan se olla sekoittanut hormonitoimintaa sitten... Ajallisesti ehkä täsmäisi tähän virtsiskierteeseen, joka on jatkunut varmaan noin reilun vuoden.

Vierailija
10/23 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut toistuvien virtsatieinfektioiden lisäksi pari munuaisaltaan tulehdusta ja kerran urosepsis eli vti:stä alkunsa saanut verenmyrkytys. Munuaiset on ultrattu ja rakko on tähystetty, mitään rakenteellista poikkeamaa ei ole. Mahdollisesti vti kierre johtuu limakalvojen kunnon huononemisesta, koska sain elämäni ensimmäisen pissiksen vasta 40 vuotiaana ja sitten niitä on riittänytkin. Nyt olen ollut Hipexal-estolääkityksellä (ei antibiootti!) reilut 2kk (määrättiin sairaalasta viimeisimmän munuaisaltaan tulehduksen jälkeen) ja vti on pysynyt poissa. Käytän myös hormonitonta Vagifem valmistetta limakalvoja hoitamaan. Ehkä myös paikallisestrogeeniä voisi käyttää, mutta vierastan hormonihoitoja, kun on vielä säännöllinen kuukautiskierto.

Vierailija
11/23 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jättäisin seksin ja sokerin siksi aikaa että tulehdukset menee ohi. Kun oireet on päällä niin juo etikkavettä, toimii parhaiten. 

Mitenköhän noissa on, voiko mies kantaa jotakin bakteeria mikä aiheuttaa tulehduksen naiselle aina uudestaan? Pitäisikö miehen syödä lääkekuuri? 

Vierailija
12/23 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet ap? Vaihdevuodet tai esivaihdevuodet saattaa heikentää limakalvopuolusta. Suosittelen hoitamaan hyvin alapään limakalvoja (kostetus, liukuvoide, mahd. paikallisestrogeeni). Kysy lääkäriltä Hipexal-estolääkitystä. Siihen suostuvat helpommin kuin antibioottiestolääkityksen, josta voi olla seurauksena antibioottirestenssiä.

Vierailija
13/23 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulehduksen aiheittaa useimmin omasta suolistosta peräisin oleva e koli.

Vierailija
14/23 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroit, että seksi (yhdyhtä) kondomin kanssa laukaisee usein infektion. Voisiko syynä olla lateksiallergia? Lateksittomiakin kondomeja on olemassa.

Vierailija
15/23 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kuulla, millaisia tutkimuksia olisi kenties luvassa. Jännitän aika paljon noita tilanteita, niin kiva kun tietää edes hiukan mitä sieltä voisi olla tulossa. Olen siis vakavasti harkinnut menoa yksityiselle, ehkäpä siellä tarjottaisiin muutakin apua kuin antibiootit.

Hurja juttu tuo sepsis, tiedätkö miten pitkään ehdit sairastaa virtsistä tuolloin, ja miten tilanne siinä muutoin eteni?

En tiedä voiko mieheltä sitten tulla jokin virtsiksen mahdollistava pöpö. Sen sijaan se käsitys mulla on, että hiivatulehduksen mies voi kyllä tartuttaa naiseen ja toisinpäin. Tai ainakin oman hiivatulehduksen aikana olen joskus kehottanut miestä hoitamaan omaa alapäätään, jos on yhtään valittanut kutinaa. Jos ei hoitaisi, niin siitä sitten ymmärtääkseni on mahdollista naisen saada se hiivatulehdus uudelleen.

Vierailija
16/23 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän pian 28 vuotta, ehkä nuo vaihdevuodet ei siis toivottavasti kohdallani ole vielä ajankohtaiset.

Tuota lateksiallergiaa en ole ajatellut, täytyypä tutkia mitä muita oireita se aiheuttaa. Kondomi on tosiaan melkeinpä ainoa ehkäisykeino, joka ei aiheuta minulle ongelmia. Saan tavanomaisimmista hormoniehkäisykeinoista kuivumisoireita ja mielialaoireita ja kuparikierukkaa ei runsaiden kuukautisten takia suositella. Vaihtoehdot siis aika vähissä.

Vierailija
17/23 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle viikon (3-4 päivää) lievien vti oireiden jälkeen on noussut korkea kuume. Ei muita oireita. Ensimmäisellä kerralla pysyttelin kotona 5 vuorokautta, jolloin tulehdus oli edennyt sepsikseksi. Toisella kerralla lähdin heti ensimmäisenä kuume päivänä päivystykseen, jolloin selvisin pelkällä munuaisaltaan tulehduksella.

Vierailija
18/23 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli jo vuosia sitten virtsatietulehduskierre. Puolen vuoden/vuoden sisällä niitä oli muistaakseni kahdeksan. Kerran se meni niin pahaksi, että olin neljä päivää sairaslomalla selkäkivun takia.

Asiaa lähdettiin tutkimaan ihan julkisella puolella. Otettiin perus sukupuolitestit (varmuudeksi) ja hiv ja jotain perustestejä + tehtiin gynekologinen tutkimus. Lääkäri määräsi estolääkityksen, mutta sitä ei ollut pakko aloittaa heti.

Jotain tapahtui ja ongelmat loppuivat. Olin ja olen edelleen tarkka hygieniasta + silloin saatoin usein yhdynnän jälkeen ottaa sen estolääkityksen, jos yhtään oli sellainen olo. Ja tietysti karpalokapselit ja juotavaa yms.

Vierailija
19/23 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sokerin poisjättö tai vähentäminen josta joku teistä aiemmin mainitsi, on minulla haaveena. Tiedän että se ja valkoiset jauhot ruokkivat monia alapäävaivoja. Mulla on takana tupakoinnin lopetus muutama vuosi sitten, ja sen korvaaminen sitten kekseillä ym. Kahvi on se uusi nautinto ja sen kanssa melkein aina jokin ihana keksi. Ilman kahvia en niihin sorru, ja kahvia juon sen 0-3 kuppia päivässä. Tuntuu siis hurjalta vielä tässä vaiheessa, että olisin koskaan täysin ilman sokeria, mutta esim. karkin syönti on vähentynyt todella paljon. Harmi, että tälle viikonlopulle menin ostamaan minipussin karkkia. Silloin ei vielä ollut pissisoireita :/ Pitää piilottaa tuo pussi pois näkyviltä.

Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille, katsotaan meneekö oireet ohi tutuilla kotikeinoilla vai otanko heti alkuviikosta tavoitteeksi, että tällä kertaa en tyydy pelkkiin antibiootteihin terkkariin soittaessa.

Vierailija
20/23 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vti-kierre loppui kuin seinään kun lopetin yhdistelmäehkäisypillerien käytön.