Kannattaisiko Suomessa mereneläviin keskittynyt pikaruokaketju?
Saksassa on kala- ja äyriäisruokiin keskittynyt pikaruokaketju Nordsee, josta saa mm. ihania silli-sipulisämpylöitä. Kannattaisiko Suomeen perustaa jotain vastaavaa, luuletteko että riittäisikö kysyntää? Ruokalistalla täällä voisi olla silakkaa, muikkua, lohta jne. Jopa särkeä ja haukea jossain muodossa ehkä. Ja tietty perus-skagenleivät jne. Tulisitteko asiakkaiksi? :)
Kommentit (42)
Kiitos kommenteista. Vaikuttaisi siltä, että oikeilla valinnoilla tällaiselle konseptille saattaisi löytyä kysyntää, mutta toteutukseen liittyisi myös monia ongelmia.
Olen töissä aivan toisella alalla, missä viihdyn hyvin, joten en ole ainakaan lähitulevaisuudessa tosissani siirtymässä kalaravintolayrittäjäksi. Jostain syystä vain tällainen idea on pyörinyt päässä. Itse käyttäisin mielelläni, jos joku perustaisi tällaisen paikan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyt tarjoamaan kotimaista ja laadukkaita raaka-aineita, tulen asiakkaaksesi. Jos tilaat thaimaasta ja epämääräisistä paikoista matskut, niin kierrän hyyyyyvin kaukaa. Ja tieto leviää kyllä somessa nopeasti.
Jos tähän ryhdyt, niin tiesitkö muuten että Suomessa yritetään kasvattaa jättikatkarapuja? Jos onnistuu, niin siinäpä sulle yhteistyökumppani! :)
Paistetut muikut, nammm. :) Joku suomalaisversio fish&chipsistä
Savukalaa. Katkarapuruokia (esim chili-vartaita) ja skagen-leipä göteborgilaisittain. Lohta salaatin kera ja salaatinkastikkeen kera. Lohikeittokin olisi nam.
Älä tee liian hienoja ruokia, jos haluat paikasta pikaruokalan ja paljon asiakkaita (=massat, tavis). Ostoskeskuksiin, työpaikoille, huoltoasemille. Katso missä Hesburgerit on. Minä en ainakaan koskaan ehdi syödä asemilla tai lentokentillä aamuisin, jolloin yleensä lennän.
Hyvät hinnat ja tuoreet raaka-aineet. Tulisin ja toisin lapsenikin. Fish&Chipsejä haimme, kun olivat Hesburgerissä. Eivät tosin olleet siellä englantilaisen veroisia.
Ei. Minä olen pikaruokaravintoloiden suurin asiakas enkä pidä äyriäisistä.
Vierailija kirjoitti:
Ruokalistalla olisi jotain tämän tyyppistä:
Silli-kananmunaleipä.
Graavilohileipä.
Skagen-leipä.
Suutarinlohta ruisleivällä.Paistettu lohimedaljonki pinaattipedillä.
Paistetut silakat purjo-perunamuhennoksen kera.
Haukipyörykät piparjuurikastikkeen, keitettyjen perunoiden ja hölskytyskurkkujen kera.
Särkipihvit, mausteinen tomaattikastike ja joku sopiva lisuke.Annokset suht pieniä ja juomana vettä, kivennäisvettä ja pilsneriä.
Ap
Kuten aiempi jo sanoi, jos lounasannokset toimii, niin kyllä kaupat tulee.
Mutta..ostan kaupasta kylmäsavulohta ja tilliä ja laitan sitä itse ruisleivän päälle ja nautin. Miksi siis ostaisin sulta lohileivän, mikä se sun juttusi noissa leivissä on, mitä en kotona tee? Erilaisia lohileipiä muuten myyvät muutkin kaupat ja paikat, pitäisi erottautua niistä.
26 jatkaa: vertaat mahdollista paikkaasi tuohon kalaketjukapaikkaan muualla. Mutta muualla lohi- yms. kalat ovat myös eksoottisempaa kuin täällä. Täällähän ne ovat tavallisempia, ne, mitä suunnittelet on jo mukana suomalaisessakin ruokakulttuurissa. Tarkoitan siis sitä, että jollekin saksalaiselle se lohileipä on jännempi kuin suomalaiselle, joka voi ostaa sitä mistä vaan. Hassua, kun nostit tämän jutun, kävin juuri maassa, jossa oli tuo mainittu ketju. Sen tuotteita en päässyt maistelemaan, mutta uteliaisuus herätti, oli houkuttelevat tiskit ja siinä oli se helppous myös, otat vain tiskiltä ja kaikki on hyvää.
Kala- tai äyriäisleivistä ja lämpimästä kalaruoasta tulee ihan nälkä jo lukiessa. Mutta: laadun pitää olla hyvää, annosten riittävän suuria ja normaalin lounasruoan hintaisia. Kampissa on joku kalaruokaan erikoistunut ravintola. Mutta jos lohikeitto maksaa 15e, niin ei asiakkaitakaan näy niin kuin pikaruokapaikassa pitäisi olla koko ajan, että olisi kannattavaa. Pikaruoan idea on se, että sen voi syödä sormin, ja että yhdestä annoksesta tulee maha täyteen. Lohivoileipä, jonka päällä on puolikas kananmuna viipaloituna, salaatinlehti ja 20g lohta, ei ole ateria. Kun ajattelet, mitä esimerkiksi katkarapupussillinen pakasteena maksaa, niin aikamoisen riskin otat, että annoksesi ovat liian pieniä. Asiakkaat eivät tykkää lähteä nälkäisenä, eikä 20 euroa pikaruoasta juomineen ole kovin vetävä vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Mutta..ostan kaupasta kylmäsavulohta ja tilliä ja laitan sitä itse ruisleivän päälle ja nautin. Miksi siis ostaisin sulta lohileivän,
Et ilmeisesti voi mennä mihinkään ravintolaan, ellei siellä myydä kuin jotain tosi vaikeasti valmistettavaa, mitä et kotona viitsi itse tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta..ostan kaupasta kylmäsavulohta ja tilliä ja laitan sitä itse ruisleivän päälle ja nautin. Miksi siis ostaisin sulta lohileivän,
Et ilmeisesti voi mennä mihinkään ravintolaan, ellei siellä myydä kuin jotain tosi vaikeasti valmistettavaa, mitä et kotona viitsi itse tehdä.
No en tosiaan viitsi maksaa ravintola-annoksesta korkeampaa hintaa, jos vastaavaa voisin laittaa helposti kotonakin. Tämän vuoksi tulee harvoin valittua esimerkiksi pasta-annoksia ravintoloissa. Mutta jos tajusit pointin, niin pitää olla jotain, millä erottautua. Ja että tuotteiden pitää olla todella herkullisia.
Vierailija kirjoitti:
Paistettu lohimedaljonki pinaattipedillä.
Haukipyörykät piparjuurikastikkeen, keitettyjen perunoiden ja hölskytyskurkkujen kera.
Särkipihvit, mausteinen tomaattikastike ja joku sopiva lisuke.Ap
Ei tuollaisia valmiita annoksia, vaan asiakkaan pitää saada itse valita lohimedaljonki niin pinaattipedillä, perunamuhennoksella tai minkä tahansa muun lisukkeen kanssa. Aivan kuten Mäkkärin HappyMealiin saa nykyisin valita ranskalaisten sijaan miniporkkanoita tms. Vain siten saat selville, mitä ihmiset oikeasti haluavat. Jos "pakotat" ottamaan valmiin annoksen, et oikeastaan tiedä, haluaako asiakas ne silakat vai perunat ja hölskytyskurkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On meitä muitakin, joita ei huvita ostaa (edes pika)ravintolasta niitä kodin helppoja arkiruokia. En osta koskaan mitään nakki- tai jauhelihakeittoja ravintolasta. Syön niitä ihan tarpeeksi kotona, ja ne on halpoja ja helppoja valmistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silli-kananmunaleipä.
Graavilohileipä.
Skagen-leipä.
Särkipihvit, mausteinen tomaattikastike ja joku sopiva lisuke.Annokset suht pieniä ja juomana vettä, kivennäisvettä ja pilsneriä.
Ap
Mutta..ostan kaupasta kylmäsavulohta ja tilliä ja laitan sitä itse ruisleivän päälle ja nautin. Miksi siis ostaisin sulta lohileivän, mikä se sun juttusi noissa leivissä on, mitä en kotona tee? Erilaisia lohileipiä muuten myyvät muutkin kaupat ja paikat, pitäisi erottautua niistä.
Omasta viinikaapistani löytyy aina hyvää samppanjaa ja punaviiniä, ja jääkaapista hyvää olutta, mutta siitä huolimatta käyn usein lasillisella ravintolassa.
Oikeassa paikassa tuollainen ap:n ravintola voisi menestyäkin.
Suomessa vain on niin vähän asiakkaita, että oikea sijainti on todella tärkeä. Kadunkulman verran väärässä paikassa voi olla ero menestyvälle ja konkurssiin kituvalle ravintolalle.
No ruokalistan nähtyäni menin vähän sekaisin... Minkälainen ravintola siis olisit? Pikaruuasta mulle ei tule mieleen perunamuusi ja hölskykurkut tai lohi pinaattipedillä.
Olisitko siis vain lounasravintola, joka painottaa kalaa ja äyriäisiä? Vai oletko pikaruokapaikka, josta saa kätevästi mukaan kalapainoitteista ruokaa? Miten otat mukaan lounaana muusia, kalaa ja hölskykurkkuja?
Ensin sinun pitäisi saada yhdessä ravintolassa konsepti toimimaan. Sitten voit haaveilla toiminnan monistamisesta ketjuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silli-kananmunaleipä.
Graavilohileipä.
Skagen-leipä.
Ap
Omasta viinikaapistani löytyy aina hyvää samppanjaa ja punaviiniä, ja jääkaapista hyvää olutta, mutta siitä huolimatta käyn usein lasillisella ravintolassa.
Oikeassa paikassa tuollainen ap:n ravintola voisi menestyäkin.
Suomessa vain on niin vähän asiakkaita, että oikea sijainti on todella tärkeä. Kadunkulman verran väärässä paikassa voi olla ero menestyvälle ja konkurssiin kituvalle ravintolalle.
Mä taas olen pienituloinen, mutta saatan silti käydä ulkona syömässä sushia, koska en jaksa/osaa tehdä sitä itsekään. Eli tuskin olen edellisen kommentoijan kaltaisia asiakkaita, jotka pitävät jonkun paikan pystyssä, mutta olen niitä, jotka ostavat, jos on tarpeeksi hyvää. Siinä ap:lle mietittävää, kun ap miettii, kenelle hänen paikkansa on suunnattu. :)
26
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On meitä muitakin, joita ei huvita ostaa (edes pika)ravintolasta niitä kodin helppoja arkiruokia. En osta koskaan mitään nakki- tai jauhelihakeittoja ravintolasta. Syön niitä ihan tarpeeksi kotona, ja ne on halpoja ja helppoja valmistaa.
Just teikäläisten takia mm. ravintoloiden ja kahviloiden perustaminen ei Suomessa niin helposti kannata, kuten kuin ei käsitöiden myyminenkään. Aina vaan ajattelette "voisin tehdä itsekin". Siitähän tässä ketjussa keskustellaan. Ei tule suomalaiseen ruokaan perustuva pikaruokapaikka kannattamaan, koska te vaaditte vain jotain hienoja ja erikoisia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just teikäläisten takia mm. ravintoloiden ja kahviloiden perustaminen ei Suomessa niin helposti kannata, kuten kuin ei käsitöiden myyminenkään. Aina vaan ajattelette "voisin tehdä itsekin". Siitähän tässä ketjussa keskustellaan. Ei tule suomalaiseen ruokaan perustuva pikaruokapaikka kannattamaan, koska te vaaditte vain jotain hienoja ja erikoisia juttuja.
Onneksi vaikka Helsingissä on nykyään kilpailua niin, että ruoat oikeasti ovat hyviä monissa paikoissa. Ikävä kyllä vain aina Suomessa niin ei ole. Ei se ole "hieno, erikoinen juttu" että ruoka on yksinkertaisesti hyvää.
Vierailija kirjoitti:
No ruokalistan nähtyäni menin vähän sekaisin... Minkälainen ravintola siis olisit? Pikaruuasta mulle ei tule mieleen perunamuusi ja hölskykurkut tai lohi pinaattipedillä.
Olisitko siis vain lounasravintola, joka painottaa kalaa ja äyriäisiä? Vai oletko pikaruokapaikka, josta saa kätevästi mukaan kalapainoitteista ruokaa? Miten otat mukaan lounaana muusia, kalaa ja hölskykurkkuja?
Tämä on totta. Noilla ruuilla on tosi vaikea olla pikaruokapaikka. Ne pitäisi olla heti valmiita, kuumia mutta silti ei saa olla lämpimässä pitkään seisseitä. Plus että Suomessa hintojen vuoksi tuppaa käymään niin, että raaka-aineet on pakasteita ja sitten onkin vajottu jo ABC:n tasolle.
Tuoreet särjet, kuhat ja muut järvikalat on pikaruokapaikalle ihan liian kalliita ja saatavuus on vaihtelevaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olen ihan eri mieltä mitä aiempi kirjoittaja. Lounaspaikka jossa itse käyn, tarjoaa aivan perusruokia mutta se on suosittu koska se ruoka on TODELLA hyvänmakuista perusruokaa (kotiruokaa), salaattipöytä on monipuolinen ja kaikki tehdään itse. Ei valmisperunasalaattia vaan sen näkee jo ensivilkaisulla että töissä on kokkeja jotka tekevät itse. Ja sen kyllä huomaa maussa heti. Lounaaseen kuuluu myös kahvi ja vaihtelevasti erilaisia leivonnaisia.
Tähän lisätty vielä todella kiva ympäristö ja paikka on todella täynnä usein. Eli jos tekee kaiken tosi hyvin, ei tarvitse tehdä erikoista.
Jos on vaikka espanjassa syönyt juuri pyydettyjä meren hedelmiä, kaikki ne on nahistunutta suomeen matkattuaan.
Mutta suomessa, juuri sen vesistön äärellä josta on pyydetty, onhan paistetut ahvenet vaikka hyviä.