Kuukautiskierto ja mielialojen vaihtelu
Miten teillä kuukautiskierto vaikuttaa mielialaan? Oletko pillereillä vai luomuna?
Mitkä kiertopäivät on erityisen hyviä, mitkä huonoja? Mitkä normaaleja?
Mulla on se vuotoa edeltävä päivä tosi hyvä ja olen kovin rakastavainen miestäni kohtaan. Yhtäkkiä saattaa kuitenkin tulla hirveän aggressiivinen olo ihan yleisesti. Ekana vuotopäivänä olen hieman ärtynyt, mutta osin hyvällä päällä, osin väsynyt ja on sellainen blääh-olo. Toisena päivänä iskee kamala masennus: musta ei ole mihinkään, ahdistaa, tuntuu, että räjähdän ja tekis mieli mennä junaradalle (ei siis oikeasti!). Tällaista vuoristorataa on melkein koko kierto. Jossain välissä saattaa olla joku hyvä päivä.
Miten hitossa olotilan saisi normalisoitumaan? Olen 34-vuotias, enkä käytä pillereitä.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Hei ruokakaappi-ihminen! Kerro nyt hyvänenaika mahd yksityiskohtaisesti mitä sieltä kaapista pitäisi löytyä ja mitä ei missään tapauksessa. Nyt on mahdollisuutesi pelastaa maailma yksi raivotar kerrallaan. Ehkä. Olen skeptinen. Olen kärsinyt enemmän tai vähemmän pms oireista 30 veestä lähtien. Nyt olen 42 ja välillä uuvuttaa tämä skarppaaminen. Koska vaikka hormoonit heittelee ja on uupumusta, kylmää, vitutusta ja sumuista (ja välillä ihana maailmanvalloittaja), niin melko iloisen hymyilevä olen ainakin työpäivän ajan... Mutta joo. Pelasta meidät kaappi-immeinen!
Aloitatko ensiksi sillä, miten yleensä syöt ja minkä kokoinen olet ja kulutatko paljon energiaa? Voin antaa sitten neuvoja. t. toinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ruokakaappi-ihminen! Kerro nyt hyvänenaika mahd yksityiskohtaisesti mitä sieltä kaapista pitäisi löytyä ja mitä ei missään tapauksessa. Nyt on mahdollisuutesi pelastaa maailma yksi raivotar kerrallaan. Ehkä. Olen skeptinen. Olen kärsinyt enemmän tai vähemmän pms oireista 30 veestä lähtien. Nyt olen 42 ja välillä uuvuttaa tämä skarppaaminen. Koska vaikka hormoonit heittelee ja on uupumusta, kylmää, vitutusta ja sumuista (ja välillä ihana maailmanvalloittaja), niin melko iloisen hymyilevä olen ainakin työpäivän ajan... Mutta joo. Pelasta meidät kaappi-immeinen!
Aloitatko ensiksi sillä, miten yleensä syöt ja minkä kokoinen olet ja kulutatko paljon energiaa? Voin antaa sitten neuvoja. t. toinen
olen 172cm pitkä, paino jotain 55kg, pyöräilen aika tarkkaan 250km per viikko (5x50km), syön paljon hedelmiä, maustamatonta jugurttia, sokeroimatonta mysliä, hunjaa, kahvia n. kolme kuppia per päivä, muuten vettä, täysjyväleipää, voita ja juustoa, kasvispainotteista ruokaa, papuja ja pähkinöitä, kananmunia, mahd paljon luomua, pari kertaa viikossa jotain lihaa (luomua tai riistaa). Mutta tuon pyöräilyn takia on välillä ihan älyttömiä energiavajareita ja haksahdan nopeaan energiaan: keksejä, suklaata , karkkia...
t. se 42 vee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon nyt eri tyyppi mutta tässä mun ruoka. Syön siis aika paljon samoja juttuja kokoajan.
Aamu: kaurapuuro, kananmuna
Lounas: Riisiä/perunaa, lihaa/kanaa, kasviksia, avokado
Päivällinen: about samaa kuin lounas, mut yleensä vain yks avokado päivässä
Iltapala: riisikakkuja, leikkelettä/juustoa, protskuvanukas
Välipaloina satunnaisesti hedelmiä tms. Treenaan noin 5 kertaa viikossa. 170cm/74kg.
äh ja töissä olen jatkuvasti liikkeessä n. kuusi tuntia per työpäivä. Viikonloppuisen hieman ulkoillaan metsässä lasten kanssa, mutta muuten olen aikamoinen sohvaperuna. Ja alkoholia kulutan kohtuudella: muutama erikoisolut ja ehkä yksi viinipullo per kuukausi. Oliko tarpeeksi infoa?
t. se 42 vee
Mikä hormoni on kehossa voimakkaimmillaan juuri kun kuukautiset ovat alkaneet? Silloin ihoni hehkuu ja olen muutenkin tasapainoinen. Muuten tunteet myös ailahtelevia ja näppyläinen iho. Onko mulla estrogeeni vajaus vai miten päin tää menee?
Valeriaanaa ja sahramipillereitä. Estrogeeniä.
Luulen että depressioalttius tai piilevä depressio vaikuttaa pms-oireiden rajuuteen.
Jäitä hattuun...
Vierailija kirjoitti:
Valeriaanaa ja sahramipillereitä. Estrogeeniä.
Luulen että depressioalttius tai piilevä depressio vaikuttaa pms-oireiden rajuuteen.
Jäitä hattuun...
Vastasitko ap:lle? Eli mihin auttaa valeriaana ja sahramipillerit? Ja estrogeeniä missä muodossa? Mulla on ollut masennus, ja se iskee nykyään uudestaan vain ennen kuukautisia, eli kärsin pms-oireista. Auttaako valeriaana juuri siihen? Ei kai sitäkään voi koko ajan ottaa?
Mulla hirmuiset vaihtelut olotilassa. Säännöllinen kk kierto 28 pv. Ikää 50 v. Ja tuntuu, että hankalimmat oireet on vaan pahentuneet iän myötä.
Kierron 1-2 vko suht ok olo. Ovulaation aikoihin elämä hymyilee, tukka on aina hyvin ja oon tosi aikaansaava. 1-2 päivän aikana saan aikaiseksi lähestulkoon enemmän kuin kierron muuna aikana.
Sit alkaa selvästi flegmaattisempi kausi. Ei oikein jaksais mitään. Tekee mieli paljon makeaa ja rasvaista ruokaa. Tämä roskaruoan himo ja olo vaan pahenee loppua kohti.
Viimeiset 2-3 päivää hankalat. On kylmä. Mieli maassa. Tekee mieli erota ja unohtaa kaikki. Loukkaannun tosi helposti ja saan jopa raivareita. Kun tämä maailmantuska helpotta alkaa vuoto vuorokauden kuluessa. Vuodon aikana mieliala on hyvä. Paino putoaa. Ainoa harmi on runsaat kuukautiset ja migreeni. Pystyn kyllä käymään töissä särkylääkkeen voimin, tosin 2-3x vuodessa tulee niin raju kohtaus, että oon 1/2 -1 vrk toimintakyvytön .
Hei sinä joka oot maininnut useasti ruokavalion merkityksestä! Kerro tarkemmin siitä hormonivaihteluita tasoittavasta ruokavaliosta. Eritysesti millä saisi tuota makean ja rasvaisen ruoan himoa hillittyä. Syön silloin himooni ruokia esim. metwurstia josta en edes pidä.
Vierailija kirjoitti:
äh ja töissä olen jatkuvasti liikkeessä n. kuusi tuntia per työpäivä. Viikonloppuisen hieman ulkoillaan metsässä lasten kanssa, mutta muuten olen aikamoinen sohvaperuna. Ja alkoholia kulutan kohtuudella: muutama erikoisolut ja ehkä yksi viinipullo per kuukausi. Oliko tarpeeksi infoa?
t. se 42 vee
Oletko varma, ettei sinulla ole ns. ylikuntoa? Jos pyöräilet 5 * viikossa noin hurjan määrän ja lisäksi olet vielä työpäivän liikkeellä, voi olla ettei kehosi saa tarpeeksi lepoa. Energiaa tarvitset runsaasti, kehosi kuluttaa tosi paljon tuolla tahdilla. Siten myös ravintoaineita kuluu. Onko sinun mahdollista joinain päivinä ottaa hieman rauhallisemmin ja mennä esim. bussilla tai autolla töihin?
Mulla on pari päivää ennen vuotoa tosi apaattinen olo. Kaikki on pielessä, itsetunto nollassa. Vuotojen alkaessa on oikeastaan helpotus kun tajuaa mistä ne tuntemukset johtuu. Mullakin on vasta parin vuoden aikana tullut noin voimakkaana mielialan vaihtelut. Pelottavaa jos pahenee tästä lisää :-(
Mulla on syömishäiriötaustaakin ja uskon kyllä, että ruokavaliokin vaikuttaa vahvasti. Ei ole siis anoreksiaa tai bulimiaa varsinaisesti, mutta silloin kun ahdistaa muutenkin ja stressaa, olen hyvin herkästi syömättä mitään tai syön hyvin vähän. :-( Täytyy koittaa seuraavassa kierrossa olla tarkempi syömisissä ja syödä säännöllisesti sekä lisätä rasvaisia ruokia. Varmaan oonkin oikeassa noidankehässä missä syömättömyys pahentaa hormonitasapainoa ja epätasapainossa olevat hormonit taas aiheuttaa lisää masennusta ja sitä kautta syömättömyyttä...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon nyt eri tyyppi mutta tässä mun ruoka. Syön siis aika paljon samoja juttuja kokoajan.
Aamu: kaurapuuro, kananmuna
Lounas: Riisiä/perunaa, lihaa/kanaa, kasviksia, avokado
Päivällinen: about samaa kuin lounas, mut yleensä vain yks avokado päivässä
Iltapala: riisikakkuja, leikkelettä/juustoa, protskuvanukasVälipaloina satunnaisesti hedelmiä tms. Treenaan noin 5 kertaa viikossa. 170cm/74kg.
Vaikuttaa ihan melko hyvältä noilla tiedoilla. Riisikakkuja tai riisituotteita ylipäätään ei kannata liikaa syödä, riisissä on luonnostaan arseenia jonkin verran. Lihan määrään lautasella kannattaa kiinnittää huomiota. Ei liikaa punaista lihaa. Myös hedelmien ja marjojen riittävä saanti kannattaa muistaa, samoin hyvät rasvahapot: esim. rypsiöljy, pähkinät, mahdollisimman puhdas kala...
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään susta!
Minulla kahvin juominen pahensi pms-raivoa.
Minäkin jotenkin kuvittelin, että nuo hormoniheittelyt kuuluu nuoruuteen, mutta ei. Olen 32 ja koko ajan oireilu kierron mukaan pahenee.
28/30, olin jo heittänyt toivoni kun löysin netistä sahramipillerit. Niitä on pari eri merkkiä. Ärsytys lieveni n.70%...
Valeriaana on miedosti rauhoittava, saa apteekista. Kuin myös estrogeenivalmisteita paikallishoitovalmisteina.
B6-vitamiini on kai ja avuksi, jota eräässä sahramituotteessa onkin.
Kaurassa on ja rauhoittava ainesosa, joten puuroa nassuun.
Vehnänsyöntiä kannattaa miettiä ja muitakin ravitsemusjuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla hirmuiset vaihtelut olotilassa. Säännöllinen kk kierto 28 pv. Ikää 50 v. Ja tuntuu, että hankalimmat oireet on vaan pahentuneet iän myötä.
Kierron 1-2 vko suht ok olo. Ovulaation aikoihin elämä hymyilee, tukka on aina hyvin ja oon tosi aikaansaava. 1-2 päivän aikana saan aikaiseksi lähestulkoon enemmän kuin kierron muuna aikana.Sit alkaa selvästi flegmaattisempi kausi. Ei oikein jaksais mitään. Tekee mieli paljon makeaa ja rasvaista ruokaa. Tämä roskaruoan himo ja olo vaan pahenee loppua kohti.
Viimeiset 2-3 päivää hankalat. On kylmä. Mieli maassa. Tekee mieli erota ja unohtaa kaikki. Loukkaannun tosi helposti ja saan jopa raivareita. Kun tämä maailmantuska helpotta alkaa vuoto vuorokauden kuluessa. Vuodon aikana mieliala on hyvä. Paino putoaa. Ainoa harmi on runsaat kuukautiset ja migreeni. Pystyn kyllä käymään töissä särkylääkkeen voimin, tosin 2-3x vuodessa tulee niin raju kohtaus, että oon 1/2 -1 vrk toimintakyvytön .Hei sinä joka oot maininnut useasti ruokavalion merkityksestä! Kerro tarkemmin siitä hormonivaihteluita tasoittavasta ruokavaliosta. Eritysesti millä saisi tuota makean ja rasvaisen ruoan himoa hillittyä. Syön silloin himooni ruokia esim. metwurstia josta en edes pidä.
En ole se, jolta kysyit mut rasvaisen ruoan himo varmaan kertoo siitä, että syöt liian vähärasvaisesti? Syö rasvaista luomujogurttia, rasvaista kalaa, käytä kermaa ja voita, luovu margariineista ja kevyttuotteista. Syö munia, avokadoja, käytä erilaisia kylmäpuristettuja öljyjä: oliiviöljyä, kookosöljyä, pellavansiemenöljyä, pähkinöitä jne.
Makeanhimo voi johtua verensokerista ja tuosta vähärasvaisuudesta sekä erilaisista puutoksista? Syö tasaisesti esim. 3-4 krt päivässä. Luovu sokerista. Myös esim. kromin puutos voi aiheuttaa sokerinhimoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. se 42 vee
Oletko varma, ettei sinulla ole ns. ylikuntoa? Jos pyöräilet 5 * viikossa noin hurjan määrän ja lisäksi olet vielä työpäivän liikkeellä, voi olla ettei kehosi saa tarpeeksi lepoa. Energiaa tarvitset runsaasti, kehosi kuluttaa tosi paljon tuolla tahdilla. Siten myös ravintoaineita kuluu. Onko sinun mahdollista joinain päivinä ottaa hieman rauhallisemmin ja mennä esim. bussilla tai autolla töihin?
Hei kiitos. En ole itse tullut ajatelleeksikaan sellaista kuin ylikunto. Kun luin noita oireita niin onhan se ihan mahdollista (vaikka aika epämääräisiähän nuo oirekuvailut olivat). Toisaalta tämä pyöräily on ollut näissä kilometreissä vasta n. viimeisen puolen vuoden ajan ja pms'ää on ollut enemmän tai vähemmän haitallisena jo viimeiset kymmenen vuotta. Luulen, että stressi ja kiire, sekä alttius anememiaan yhdistettynä välillä hyvinkin runsaisiin kuukautisiin vahvistavat oireita eniten...(Ja pyöräily on tässä elämäntilanteessa henkireikäni; mahdollisuus olla rauhassa pääni sisällä, yksin, tarkkailla luontoa jne.)
Olisin edelleenkin hakunnut kuulla tuolta yhdeltä, joka oli niin vakuuttunut löytäneensä ruokavaliosta ratkaisun kaikkeen, tarkan kaapinsisältölistauksen. Ehkä olisin yhtäkkiä nähnyt valon ja saanut ohjattua itseni kohti tasapainoisempaa tulevaisuutta?
Olen 33-vuotias, enkä muista, että koskaan olisi mielialat millään tavalla vaihdelleet kuukautisten takia. Siksi olenkin aina ihmetellen kuunnellut joidenkin kertomuksia hirveistä hormonimyrskyistä, että onko jollain oikeasti tuollaista? Täytyy vain toivoa, että tämä sama jatkuu silloinkin kun vaihdevuodet alkavat.
Pillereitä en ole ikinä käyttänyt, enkä ylipäänsä mitään hormonilääkitystä.
Ovulaation aikaan olen ihana ja sosiaalinen. Sitten oma itseni. Viikkoa ennen kk alkaa mielialaoireet, vaihtelee masennuksesta raivoon mutta ahdistus on ja pysyy. Huomenna varmaan alkaa ja tänään olen ollut ahdistunut, itkuinen ja yliherkkä, itkin kun soini puhui Tukholman iskusta. Lisäksi olen tuntenut valtavaa yksinäisyyttä. Jos huomenna helpottaisi..
Juu ja lääkärissä käyty useasti ja kaikkea kokeiltu. Terapiassa myös.