Oletko ikinä saanut iskua päähän ja aivotärähdyksen oireita, mutta et ole käynyt lääkärissä?
Itse tipuin n. 7-8 vuotiaana kiikusta ja löin pään maahan. Hetkessä rupesi särkemään lievästi päätä.
Pian pään särky voimistui, mutta ei nyt mitenkään hirveän kovaksi muuttunut.
Meillä oli seuraavana päivänä tärkeä meno enkä uskaltanut jostain syystä kertoa kenellekkään.
Olin ulkona vielä jonkun aikaa ja lopulta menin normaaliin kotiin tuloaikaani kotiin ja huomasin, että voin pahoin minua siis oksetti eikä ruoka maistunut.
En siltikään jostain syystä kertonut.
Meinasin useamman kerran oksentaa ja olo oli huono.
Äiti vain sanoi, että sulla on varmaa joku lievä flunssa..
Kerroin siis pahoin voinnista mutta pään lyömisestä.
En edes tajunnut, että siitä pitäisi olla huolissaan ja mahdollisesti pitänyt käydä jopa pään magneettikuvauksessa päivystyksessä.
Kävin vain normaalisti nukkumaan, mitä ei ikinä pitäisi tehdä tuossa tapauksessa.
Aamulla kuitenkin heräsin ja olo oli seuraavana päivänä normaali.
Enkä kertonut tästä enää kenellekkään.
Sainkohan aivotärhdyksen ja olisiko tuosta pitänyt olla huolissaan?
No eipä sillä enää väliä ole, mutta olen kuullut, että tuollaiset voivat jättää pysyviä vaurioita.
Kommentit (9)
En. En todellakaan uskaltaisi jäädä vain kotiin nukkumaan.
Kerran löin pääni kaapinoven kulmaan niin, että näin tähtiä ja kerran liukastuin jäätiköllä ja takaraivo jysähti jäähän. Tarkkailin kotosalla vointiani, eikä tarvinnut lähtee lääkäriin.
Ex-mieheni löi minua kerran nyrkillä päähän, kun olin heräämäisilläni. En pystynyt puolustautumaan mitenkään siis. Olin tosi sairaana ja pääkipuisena ja osin vuoteenomana noin viikon verran sen jälkeen. Olin tuolloin anoppilassa ja anoppi ja appi kielsivät menemästä lääkärille moisen pikkujutun vuoksi.
Mä tipuin melko korkelta takaraivolleni, kun kiipeilin. Taisin olla noin 11-vuotias. Taisin ihan hetkeksi menettää tajuntani ja päätä alkoi särkeä. En tiedä, miksi en kertonut äidille tuosta. Pelkäsin kai hänen suuttuvan, kun hän oli välillä motkottanut mulle kiipeilystä.
Kyllä. Tipuin hevosen selästä ja ilmeisesti löin pääni. En huomannut iskua, mutta se tilanne oli niin nopea ja säikähdin, niin eihän sitä välttämättä huomaa. Kotona sen jälkeen tuli lieviä näköhäiriöitä, jotka kai ovat aivotärähdyksen merkki. En käynyt lääkärissä kun olo oli muuten normaali.
Mulla sama, putosin tikkailta lapsena. En kertonut, kun oli kielletty kiipeily. Valtava kuhmu, pää tosi kipeä, oksetti. Menin yöksi yksin aittaan nukkumaan, kuten aina kesällä.
24-vuotias maisteri olen nyt, joten eipä kauhean pahasti voinut käydä. En silti siis kannusta tekemään näin.
En ole. Kerran tuli oireita ja menin heti lääkäriin...